zaterdag 27 augustus 2011

27082011

"Wij zijn dit weblog aan het verhuizen", dat is nog steeds het bericht dat verschijnt als ik achter het scherm op de link van het Peerd klik. Ik heb er geen problemen mee als het een paar dagen langer duurt, maar hoop wel dat de inhoud van de weblogs niet verloren gaat. Tijdens het zoeken naar bepaalde zaken ben ik al een paar keer aangeland bij een link die niet meer werkt,  waarmee maar weer eens aangegeven is dat er op weblogs toch ook veel informatie is te vinden waar je iets aan kunt hebben.

16 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, de zon die doet zijn best om ons te verwarmen. Zou hem dat lukken of gaan de grijze gordijnen er straks weer voor. k'Was vanmorgen al vroeg op en zag overal in Zuidbroek veel oud papier staan. Doet me deugd dat er meer mensen zijn die het oud papier opgespaard hebben voor de vele verenigingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Appie je bent terug van vakantie, warm/regen zon of van alles een beetje.
    Heb met genoegen 3 week lang de fotoquiz voor je waargenomen, maar dat had je al gemerkt, begreep ik uit de wandelgangen.
    Wat betreft "verhuizing weblogs" weblog henk tepper was als eerste offline en Peerd en weblogvanjou als een van de laatsten. Dus, alfabetisch, kom ik ook als eerste terug.
    Appie, morgen wel of nog geen fotoquiz, kan ik er rekening mee houden.:)
    Fijne dag allen en gooi de regenmeter leeg, want we krijgen potjandorie nog veel meer. Die arme boeren, maar hol kop d'r veur, want nou regen komt...................

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen.

    Sik, als ik jouw verhaal lees heb ik een stille hoop dat de schroeven zich straks moeiteloos los laten draaien.
    Nu eerst met een vakman overleggen wat er verbeterd kan worden aan de goot op de parkeerplaats. De klinkers zijn gezakt, dus is de afvoer van regenwater niet meer optimaal.
    Prettige dag allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lang geleden hadden we op het GP over de bootjes die door het Winschoterdiep gingen. Twistpunt was de tonnage. Tom had hier een berekening voor.
    Vanmorgen ging het ms Veronieke er langs, lang 110 en breed 10'50 tonnage 2750. En denk niet dat dit schip deels onbeladen was. Nee, het oppervlakte water kwam tot aan de boorden.
    Waarom deze reactie? er werd toen gezegd dat er geen schepen van meer dan 2000 ton door het Winschoterdiep konden. Dit schip uit Maasbracht dus wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Henk, hier morgen geen fotoquiz, eerst maar eens de verhuizing achter de rug hebben. Er zijn ook nog mensen op vakantie en mocht het mooi weer worden, dan denk ik dat een ieder daar wel van wil genieten. Oktober lijkt mij een mooi tijdstip om er weer mee te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onze klus is geklaard. Eerlijk is eerlijk het vroeg wel enige krachtinspanning, maar dat is snel vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wim, dat was nog niet zo lang geleden. Op 22 december hadden we het hier over grote schepen in het Winschoterdiep. Jij noemde toen de Majestic van 3340 ton. Het diep is geschikt voor klasse IV schepen, maar met ontheffing en aangepaste snelheid tot het AGW kanaal ook wel voor grotere.

    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:7qDLTZqPeegJ:peerd.web-log.nl/peerd/2010/12/22122010.html+peerd+winschoterdiep+waterverplaatsing&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Wim: Ik had graag even opgezocht wat voor schip dit was, en de diepgang. Maar dat staat ook op een web-log....... Dus dat gaat niet lukken. Wel vond ik dit:
    "De familie Lenten uit Rotterdam heeft na de aankoop
    van de Jura, nu dus Confidentia (23.26597) de ‘oude’
    Confidentia (23.18260) verkocht aan de heer Sandijk
    uit Maasbracht die haar omdoopte in Veronieke.
    Het casco werd gebouwd in 1987 bij H. Surken in
    Papenburg en afgebouwd bij Hotting in Rotterdam.
    De eerste eigenaar was P.J. Leensen uit Rotterdam
    die haar in de vaart nam als Henriette en in 2001
    verkocht aan Lenten. De afmetingen zijn 105 x 9,50
    x 3,05 meter, 2140 ton laadvermogen en uitgerust
    met 1550 pk Deutz." (bron: http://www.schuttevaer.nl krant van 26 sept 2006)
    Hieruit kan ik nog niet de diepgang halen maar hoogte is 3,05m. Het tonnage klopt niet met bovenstaande.
    Ik dacht dat er geen schepen met 2000 ton meer door het kanaal konden(ivm beperkte) diepgang. Als boot tot de boorden in het water lag zal hij wel maximaal beladen zijn. Maximum diepgang zou volgens mij 2,80m mogen zijn.
    Wat was de lading?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Diepgang.
    Wikepedia en Wikibook geven duidelijke verklaringen; voor mij is nieuw: http://www.cumarine.nl/cumarine_nl.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Arnold, de meningen op Internet zijn verdeeld. Volgende keer moet Wim maar eens naar het chassisnummer kijken. Of zou dat schip omgecat zijn?

    http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/6676/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Frans,
    Schepen krijgen wel vaker een andere naam. Vooral bij eigendomsoverdracht verandert de naam vaak. Dat kan hier ook wel het geval zijn. Eerst heette hij Rocco nu Veronieke. Op de achterzijde staat inderdaad een registratienummer. Deze blijft altijd gelijk van bouw tot sloop (ondanks eigendomsoverdracht) volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Arnold, en de oorspronkelijke bouwwerf en de lengte verschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Arnold, de luiken waren gesloten, meestal gaan ze naar Veendam. Maar de de gegevens die ook doorgaf stond klaar en duidelijk op de zijkanten.
    Wat ik wel weet is dat het geen welvaart is voor deze ondernemers om door deze kleine slootjes te baggeren.De prijs staat net als in het wegvervoer stevig onder druk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Arnold, je hebt gelijk met dat omnoemen van schepen. Die eerst Confidentia heette en later Veronieke, is onlangs verkocht aan een Belg en heet nu Centurion:
    http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/1294/
    Op Youtube staan wat filmpjes uit 2008 als Veronieke.
    Wim heeft dus de Veronieke gezien die eerst Rocco heette. Inderdaad 110m lang, 10,5m breed, diepgang 3,19m en waterverplaatsing 2507 ton. Bouwjaar 2007, dus nog niet afgeschreven. Om dat terug te verdienen, moeten ze hele dagen varen, tot de rand gevuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Wim, Deze dus:

    http://www.vlootschouw.nl/2/index.php?menu=details&schip_id=885

    BeantwoordenVerwijderen