Ik las in het DvhN dat het de hoogste tijd wordt dat het college met de vier dorpsadviesraden gaat evalueren. Volgens CDA-fractievoorzitter Harry Wind is dat nodig, omdat die ook wel eens een viool spelen die niet past bij dorpsadviesraden. Wind: "Het college heeft burgerparticipatie nodig voor de leefbaarheid van onze dorpen. De dorpsadviesraden zijn daar zeker een middel bij, maar zijn geen doel op zich." De PvdA vindt ook dat het tijd wordt dat de gemeente met de dorpsadviesraden gaat praten. Men vindt het opmerkelijk dat wethouder Matty Siersema eerst met de gemeenteraad wil praten over het functioneren van de dorpsadviesraden en de mogelijke veranderingen en daarna pas met de direct betrokkenen om tafel wil. "Dit is de omgekeerde wereld", zegt Engbert Gruben. "Er is een beeld ontstaan dat u de dorpsadviesraad eerder als lastige pottenkijkers ziet dan als een adviesorgaan vanuit de bevolking." Siersema praat nog voor het einde van dit jaar met de dorpsadviesraden. Siersema laat weten dat de dorpsadviesraden eerst met een eigen evaluatie komen. Daarna bezoekt het college de dorpen. Leefbaarheid in de dorpen is een van onze speerpunten aldus Siersema.
Nog een artikel uit het DvhN van deze morgen dat ook uit de begrotingsvergadering komt van vorige week Donderdag: Het sociaal stelsel hoort volgens de VVD een vangnet te zijn voor mensen die het echt nodig hebben en geen hangmat. Volgens VVD-fractievoorzitter Marc Hesp kan het niet zo zijn dat mensen al op jonge leeftijd in de bijstand terechtkomen. "Het is sociaal niet aanvaardbaar en economisch niet verantwoord dat jongeren vanaf een opleiding al aan de zijlijn van de arbeidsmarkt worden geparkeerd", zegt Hesp. Voor de Menterwolmer liberalen is het zonder meer logisch, dat wanneer iemand een beroep doet op gemeenschapsgeld, diezelfde gemeenschap daar ook iets voor terugvraagt. Voor de coalitiepartij hebben deze maatregelen tot doel om mensen te activeren. Dat ze aan het werk gaan. "Niet om de schatkist te ontzien, maar omdat je eigen geld verdienen veel beter voelt dan afhankelijk zijn", vindt Hesp. Hij vervolgt: "Je kunt beter de eigen broek ophouden dan de hand ophouden." PvdA-fractievoorzitter Engbert Gruben valt over de woorden van Hesp. "U suggereert dat veel mensen niets willen doen voor hun geld." Margrietha Swierenga van de SP: "Mensen liggen hier niet in een hangmatje." Marc Hesp: "Uitkeringsfraude dient altijd opgespoord en bestraft te worden. Dit mag hard aangepakt worden." Zijn partij maakt zich ook zorgen over schuldhulpverlening. Het college van Menterwolde moet daar extra aandacht aan besteden. Ook al omdat het niet altijd gaat om de mensen die het minst verdienen.
Goedemorgen. Wit wereldje.
BeantwoordenVerwijderenGoedemorgen, winterse uitkijkje buiten.
BeantwoordenVerwijderendhr Hesp weet schijnbaar niet dat veel jongeren in het voortgezet onderwijs afhaken. Voor deze jongeren is geen werk. Het doe werk is bijna allemaal uitbesteed aan de lagere lonen landen.
En dan steken we onze hand in eigen boezem, voor het doe werk halen we mensen uit Roemenie of Polen. Die zijn goedkoper, en je kunt er makkelijker vanaf komen. Helaas de kennis van iets repareren of maken verdwijnt, en daarmee ook het werk van de doelgroep die hun school niet afgemaakt hebben. Ik denk nog altijd met weemoed aan de klein schalige bedrijven van de 60 tige jaren.Die gaven deze jongeren een kans om op een nette manier hun geld te verdienen.
Ik zou over dit onderwerp wel de hele ochtend kunnen vullen, maar dan lijkt het of het een stokpaardje van me is, en dat is het nauw ook weer niet.
Mogguh lui!
BeantwoordenVerwijderen@marchesp Ben het met je eens maar als het ongewenste concurrentie gaat opleveren houdt je uiteindelijk alleen zeepresten over en is de baby met het badwater weggespoeld.
Wel vind ik dat mensen die een uitkering genieten hier de gemeenschap voor moeten compenseren, bij voorbeeld door vrijwilligers en mantelzorgers bij te staan, bossen op te knappen en weet ik niet wat. Maar geen tuinen aanleggen en onderhouden want daarmee help je hoveniers van hun werk af en heb je straks helemaal geen bedrijven meer over. En dus nog minder inkomsten voor meer steunaanvragen.
Wat ik niet begrijp is waarom alleen de jeugd genoemd wordt; ook ouderen doen een beroep op gemeenschapsgelden en voor hen zou het zelfde moeten gelden.
Laat ze allemaal maar om half negen laten aantreden en zien wat ze die dag moeten doen. Als er niks is kunnen ze naar huis gaan, maar dan wordt i elk geval een ritme opgebouwd.
Uitzondering maken voor ouder(s) die kinderen moeten opvoeden; en wellicht zijn er bij de oudere aangewezen vrijwilligers wel mensen die ouders kunnen coachen. Een klap, drie resultaten.
En dan nu de mazzel van Bartjes en de centen van Piet Hein!
Twee onderwerpen die het begin van de werkweek markeren. Appie vindt ze belangrijk en gelijk heeft ie.
BeantwoordenVerwijderenVan de eerste zou ik willen zeggen dat de mw Siersema slechts opportunist is: ze neemt heel gemakkelijk een standpunt in die haar op dat moment goed uitkomt.
Mijn eerste kennismaking met haar was ze ook al zo duidelijk: de Dorpsraad staat met de rug naar de politiek en met het gezicht naar de burgers.
M.a.w. niet met gemeentelijke zaken bemoeien.
Niet zo lang geleden zou ze dit precies andersom hebben beweerd.
Het tweede onderwerp is ook zo voorspelbaar. De links georiënteerde partijen spelen graag voor Sinterklaas al is het met de nodige nuances. De andere club is Zwarte Piet of krijgt die toegespeeld.
Engbert is een meester in de aandacht afleiden en drukt graag iedereen in de verdediging.
Maar dat helpt hem en zijn companen niet.
Het is zelfs nog sterker dan Marc het zegt dat iemand die de hand ophoudt er ook wel wat voor terug mag doen. Ik vind dat wanneer iemand die de hand ophoudt, iemand die zou kunnen werken, gewoon 5 volle dagen aan het werk moet in dienst van de maatschappij. Maakt niet uit wat het werk is.
Overigens de kreet van Marc dat uitkeringsfraude keihard moet worden aangepakt klinkt ook weer zo mooi, maar gaat voorbij aan de daarop controlerende taak van de overheid.
Goedemorgen.
BeantwoordenVerwijderenIk zou, als er voor mij helemaal geen betaald werk meer te vinden zou zijn -en ik zou bij de gemeente moeten aankloppen- me best nuttig willen maken door klusjes te doen die nu blijven liggen omdat er geen geld voor is.
Eigenlijk is er op dat moment dus wel geld voor bedenk ik me net, maar dat zou sowieso naar mij zijn gegaan...
Maar voor bovenstaande geldt natuurlijk wel dat ik geestelijk en lichamelijk gezond moet zijn, niet als ik om een medische reden ben afgekeurd om te werken. Maar dat lijkt me vrij logisch.
Ik ga straks naar een workshop in het midden van het land. We worden één van de vijftien pilotwinkels om te testen met het meer integreren van internettoepassingen in en om winkels. Dit alles met het oog op "Het Nieuwe Winkelen".
Ik hoop dat er een beetje te rijden is op de snelwegen. Ik ben niet ingesteld op treinreizen, maar zal dat de volgende keer eens weer overwegen.
Goedemorgen ik zou mij voorstellen als er geen werk te vinden is kijk dan eerst naar de gemeente die al zijn klussen uitbesteed als je mij vraagt staat in de eu geschreven dat iedere ondernemer verplicht is iemand aan te nemen voor 15% van de som m.a.w. als ik een klus toebedeeld krijg van € 10000,00 ben ik verplicht iemand o.a. de bijstand voor 15% in dienst te nemen.
BeantwoordenVerwijderenEn zo ist en echt nait ans.
Goedemorgen:
BeantwoordenVerwijderenDe Dorpsraden is al veel over gezegd en geschreven, ze moeten de oren en ogen van de geemeente zijn e.d. Maar in de praktijk mogen ze ze zich niet bemoeien met gemeenteaangelegenheden. De Politici zitten in hun ivoren toren en als iemand ze maant om naar beneden te komen en te praten over zaken de echt belangrijk zijn dan beginnen ze te sputteren. Stop met dat parlementarier gedrag en leg je oren te luister en beweeg je als normaal persoon in de maatschappij dan weet je ook wat er speelt en dan kun je ook gericht aan een oplossing werken. Bijkomend voordeel is dan dat de mensen een beetje meer vertrouwen krijgen in de politiek.
Voor wat betreft de Wajongeren. Het is inderdaad niet goed dat deze thuis zitten daar is geen discussie over. Maar kom dan met concrete middelen en een plan van aanpak om deze aan het werk te helpen. Als de gemeente gaat lobbyen bij bedrijven stel dan ook dit soort dingen aan de kaak bijvoorbeeld. Er moeten best wel mogelijkheden zijn om deze mensen te plaatsen bij bedrijven en te begeleiden naar werk. Deze mensen op kosten van de maatschappij klussen laten doen leverd geen structurele bijdrage,ze werken dan onder het minimum loon namelijk en het gevaar bestaat dan dat het gat tussen loon uit arbeid en minimumloon verkleind wordt. Daarintegen maken ze wel deel uit van maatschappij wat wel voordelen opleverd.
Frans,
BeantwoordenVerwijderenop gisteren valt nog wel iets te ze...
geDAGte
BeantwoordenVerwijderenelk viooltje zingt
zoals het besnaard werd
AnnoElf, elke viool heeft een eigen klank, maar het geluid wordt het meest bepaald door de persoon die de strijkstok in handen heeft.
BeantwoordenVerwijderenAppie, vergeet de klankkast niet ;)
BeantwoordenVerwijderen@VB: enige nuance: mensen die écht niet(s) kunnen moeten natuurlijk gesteund worden maar niet door ze als viooltjes in een kas te zetten. Is voor hen erger dan voor de maatschappij. Geld geven en vergeten is makkelijk en goedkoper. Alleen de kosten van het bijstandsuitkeringoverschrijdingdformuliertje. Maar bijstand komt van bij-staan, en dat betekent dus ook aktiverend (staan is actief) Anders heb je een bijzit en als ze moe zijn de bijslaap.
Waren alle mensen wijs, zakten er minder door het ijs.:):)
BeantwoordenVerwijderenGoedemorgen!
BeantwoordenVerwijderenBlij met Dagblad die heel duidelijk onze sociale standpunten weergeeft. Verder kan ik het met de meeste gasten hier wel eens zijn.
Wel een correctie op Wim: de Polen en Roemenen die hier werken zijn NIET goedkoper dan de lokale werknemers (en zelfs duurder dan jongeren, bron: lokale tuinder)
De redenen dat ze hier toch veel werken is dat het erg moeilijk is om lokaal personeel te vinden en dat ze goed en hard werken.
Van mij mag de (financiële) afstand tussen werk en uitkering wel wat groter, zodat werken om meerdere redenen echt veel aantrekkelijker is dan niet-werken.
Wel helemaal eens met Wim dat er meer kleinschalige bedrijven mogen komen. Vandaar ook ons OZB voorstel.
Over de dorpsraden kan ik kort zijn: Als Engbert Gruben het beeld wil oproepen dat dorpsraden 'Lastige pottenkijkers' zijn, is dat helemaal zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat beeld heb ik niet.
JP dat heb ik ook niet ontkend, alleen praatjes vullen geen gaatjes op zn plat hollands gezegd. Iedereen zowel in Den Haag als op lokaal niveau heeft er een mening over maar tot concrete maatregelen is het nog niet gekomen. En weet je wat helemaal mooi zou zijn: Als alle partijen het er over eens zouden zijn (lokaal).
BeantwoordenVerwijderen@Marc Eens wbt het verschil tussen werk en uitkering, athans daar waar het gaat om een bijstandsuitkering. Ik denk dat de bonden maar eens om tafel moeten met VNO om te kijken of we de lonen omhoog kunnen krijgen.
Apmans,
BeantwoordenVerwijderenfijnbesnaard of niet,
wie een viool met veel toccata pizzicato bespeelt,
heeft geen strijkstok nodig om haar klanken te doen klinken.
VB, ben het met je eens dat de locale politiek meer moeite moet doen om gezamelijk op te trekken, maar dat lijkt er niet in te zitten als ik zo de laatste raadsvergadering overzie. Men doet alle moeite om zoveel mogelijk afstand te nemen. Noemde men dat vroeger niet polariseren?
BeantwoordenVerwijderenBen het met Marc wel eens dat er misschien meer verschil moet komen tussen loon en uitkering, maar dat zit er gewoonweg niet in. Lonen nu verhogen in deze tijd is niet verantwoord, werkt alleen maar meer werkloosheid in de hand. Ook het verlagen van de uitkeringen is niet logisch, want dan zal men onder het bestaansminium komen.
Daarom is het niet onlogisch om mensen die een uitkering ontvangen omdat ze geen werk hebben, dus niet diegen die om medische redenen niet kunnen werken, op de een of andere manier toch iets te laten verrichten in de maatschappij. Om dit te doen daar zijn allerlei goede redenen voor. Ten eerste zal men weer een doel hebben, komt het ritme ten goede, geeft meer kansen op een terugkeer naar een baan en last, but not least zal het een verwijdering tussen mensen met en zonder baan voorkomen. Je hoort nu te vaak, dij ligt op het nust van mien cinten en woorden van gelijke strekking, zonder dat diegene zonder werk er wat aan kan doen in de meeste gevallen. Daarom moet er werk geboden worden, die niet concurrerend is voor bestaande banen, voor diegene die graag wat willen doen en een een stok achter de deur is voor de minderheid die liever niet wil omdat wellicht het verschil tussen uitkering en het miniumloon voor enkelen niet groot genoeg is om actief werk te zoeken.
Appie dus het verhogen van het wettelijk minimum loon zou een optie kunnen zijn. Daarnaast mensen iets laten doen voor hun ontvangen uitkering kent twee kanten. 1 zoals geschetst is het goed voor de sociale omgang, werkritme e.d 2 Je moet daarnaast de mensen ook een uitzicht bieden op een arbeidsplaats dus scholen en de mogelijkheden bieden om stage te doen of gesubsidieerde arbeidsplaatsen creeren. Voorbeeld: Iemand heeft geleerd voor ict-er en komt in de bijstand. Voor het sociale aspect is het goed dat iemand mee blijft draaien in het arbeidsproces, maar deze persoon laten schoffelen is geen oplossing voor de lange termijn, immers dat is niet waar zijn hart ligt en hoe groot zijn motivatie in het begin ook zal zijn na een maand of 3 is deze gedaald tot een minumum. Als de gemeente actief bedrijven gaat benaderen die in de ict werkzaam zijn en deze persoon daar kunnen plaatsen voor een half jaar, dan betaald de gemeente een gedeelte van het salaris in de vorm van een loonsubsidie. Moet de gemeente bedrijven gaan sponsoren dan? Nee, immers wanneer we niks doen moet de gemeente over het halve jaar ook een uitkering verstrekken. Na een half jaar is de persoon ingewerkt in het bedrijf en kan in vaste dienst treden bij de werkgever. Een Win - Win situatie lijkt me. Uiteraard heeft het wat meer voeten in de aarde als geschetst maar het principe lijkt me helder.
BeantwoordenVerwijderen@Appie Zolang de coalitie in Menterwolde alleen kijkt naar elkaar, en niet de samenwerking met de oppositie zoekt daar waar dingen niet vastgelegd zijn in het coalitieakkoord, veranderd er niks. Het debacle met het zwembad is daar een voorbeeld van.
BeantwoordenVerwijderenEven voor de goede orde,
BeantwoordenVerwijderenJongeren tot 27 jaar hebben al enkele jaren geen recht meer op een (bijstands)uitkering...
geen werk en/of geen leergang is geen geld...
en dus leven op de zak van familie en vrienden.
Wat de uurkostprijs van Oost-EU werknemers betreft...,
Marcs bron refereert waarschijnlijk aan de prijs van de bemiddelaar...,
feit is dat veel van deze Oost-EU'ers nog steeds ruim minder betaald krijgen dan het hier geldende minimumloon.
Dat dat kan en mag is omdat ze dan 'officieel' niet hier in dienst zijn van een bedrijf, maar dat ze in dienst zijn van het bedrijf van de bemiddelaar in Roemenië en dat ze daardoor onder de daar geldende loonwetgeving vallen.
Pogingen van o.a. vakbonden om daaraan een einde te maken lopen tot nog toe steeds weer op niets uit ondanks een aantal op zich hoopgevende uitspraken van rechters.
VB, verhoging van het miniumloon en verlaging van de uitkeringen ben ik beide geen voorstander van, om reden hier boven reeds omschreven.
BeantwoordenVerwijderenHet debacle van het zwembad? Dat begrijp ik niet goed, had dat voorkomen kunnen worden door de oppositie? En het coalitieakkoord is toch ongeveer het akkoord dat gesloten is met de PvdA, waar de huidige coalite toch mee voortging om geen tijd te verliezen. Of heb ik weer wat gemist, zou zo maar kunnen, maar laat mij graag bijpraten want het heeft wel mijn interesse.
Tot vanavond, kruip nu achter het stuur de mist in. :(
@Appie Het verlagen van de uitkering is geen optie, maar het wettelijk minimumloon verhogen zou het gat tussen loon uit werk en uitkering vergroten. Bijkomende voordelen en nadelen daar gelaten.
BeantwoordenVerwijderenTijdens de vergadering over het zwembad lag er een motie voor van de SP. Alle partijen konden zich in hoofdlijnen wel vinden in deze motie. Na overleg met diverse partijen is de motie her en der gewijzigd. Tijdens een tweede schorsing komen de coalitiepartijen met een motie die in hooflijnen dezelfde strekking heeft. Gevolg beide motie's niet aangenomen. Als de partijen na de wijziging van de 1e motie ingestemd hadden met deze motie, ondanks dat deze van een oppositiepartij kwam, dan was het zwembad eerder weer open gegaan. Bovendien hadden we dan politiek ook eensgezindheid uit kunnen stralen. Er wordt te weinig gekeken naar daar waar je het eens kunt worden, en teveel naar de tegenstellingen.
Als ik dit lees ben ik blij dan Slochteren een bevriende plek is.... http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2011/11/obama_sluit_militaire_actie_ir.html
BeantwoordenVerwijderenWerken voor geld ben ik helemaal voor. Laat mensen die een uitkering gebruiken maar de rotondes onderhouden. Sommige mensen kunnen niet hele dagen werken misschien maar dan halve dagen. Echter er zitten ook mensen bij die wel thuis auto's van jan en alleman kunnen verbouwen, repareren en bij eenieder huizen verbouwen. Deze categorie kan in mijn ogen wel aan het werk voor de gemeente. Dan hoeven we niet een groen onderhoudsniveau omlaag. Gewoon ploegjes van 3 tot 5 man met 1 gemeentemedewerker mee. Zelfstandigheid moet eerst bijgebracht worden. En ritme.
BeantwoordenVerwijderenEen trading/assemblage bedrijf in Delfzijl wat net 60 poolse medewerkers heeft aangesteld is de vraag gesteld waarom er geen Nederlandse vrouwen te werk werden gesteld. Het antwoord: Nederlandse vrouwen willen parttime werken op tijden die hun het beste uitkomt. Nader onderzoek van de arbeidsinspectie: De bemiddelaar ( een Pools uitzendburo) krijgt voor de vrouwen het wettelijk minimum loon. Wat de vrouwen krijgen na aftrek van div kosten is niet bekend.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij zijn we zo langzamerhand een beetje ver van de werkelijkheid geraakt. Velen geloven nog in Sinterklaas en denken dat we gewoon kunnen doorleven zoals we dat gewend zijn. We geven per dag meer dan 60.000.000,00 euro's meer uit dan we met elkaar aan belastingen betalen. Dit lenen we iedere dag weer .......
BeantwoordenVerwijderenHeeft iemand er al over nagedacht wie dit gaat terugbetalen?
En wanneer?
Uiteindelijk krijgen we hiervan de rekening.
Hoe gaat de waarschuwing:
"Pas op, geld lenen kost geld"
Oftewel geld lenen kost uiteindelijk gewoon onze welvaart.
De BV Nederland leent nu geld tegen ca. 2,2%
Om de zoveel tijd loopt er weer een 5 of 10 jarige staatslening af die we moeten inlossen. Dat kunnen we niet ..... Dus sluiten we een nieuwe lening.
Als beleggers het vertrouwen in de BV Nederland verliezen zullen ook wij hogere rentes moeten gaan betalen. En denk niet dat we dat kunnen sturen.
Wordt de rente -zoals nu in Italië - ook meer dan 7%, dan zit ook Nederland dik in de shit. Op iedere 100 miljard moeten we opeens 5 miljard extra aan rente betalen.
We zitten eigenlijk in een "DSB-bank" constructie.
Veel geleend tegen een hele lage rente. Je kunt er op wachten dat deze omhoog gaat. ........
LaLuna
Maantje,
BeantwoordenVerwijderenwe lenen, privé/zakelijk/maatschappelijk, in de hoop op groei en/of inflatie.
Als de boel groeit komt de baat waarmee de kosten achteraf betaalbaar zijn.
Is er inflatie genoeg dan betaald de geld pers de rente.
Maar groeit de boel niet (genoeg) en/of willen we niet (voldoende) meer voor 't zelfde gaan betalen (=inflatie) dan wordt de rekening onbetaalbaar.
Wat die oplopende rentes betreft, da's een vorm van marktspeculatie die op dit moment een negatief-self-fulfilling-provecy effect lijkt te hebben.
Hoe hoger de rente is die je geldschieter van Vadertje-Staat eist, hoe groter de kans dat de staat het niet meer kan opbrengen uit de groei in belastinginkomsten etc., waardoor uiteindelijk de geldpers zal moeten draaien en het geld minder waard wordt dan de (te hoge) rente kan vergoeden; Of nog erger de staat betaalt gewoon niet terug en laat haar schuld 'saneren'.
Als de kans op dat laatste groot lijkt bedenken geldschieters zich wel twee keer alvorens de staat geld te lenen en zullen ze om het risico schijnbaar in te dekken een hogere rente vragen waardoor de staat nog eerder in de problemen zal komen.
Zowel staat als geldschieters zijn dus gebaat bij een rente die die in de pas loopt met de verwachte groei en een relatief lage inflatie. Geldschieters moeten dus niet te gauw te veel vragen, uiteindelijk betalen ook zij de rekening als het mis loopt.
SiKo: begrijp prima hoe die zaken werken, maar ook hoe het niet (gaat) werk(t)(en). Griekenland zal de geldpersen graag op volle snelheid laten draaien .....
BeantwoordenVerwijderenDe Franse banken denken daar iets anders over denk ik.....
LaLuna
Maantje,
BeantwoordenVerwijderendat jij het snapt...
snap en weet ik wel...,
maar of anderen dat snappen...
waag ik te betwijfelen.
Wie denkt dat een hoger minimum loon de oplossing is...
heeft bijvoorbeeld straks heel wat uitte leggen aan iedereen die daardoor werkeloos op de bank zit omdat zijn baan ook verhuisd is naar het buitenland of niet meer bestaat omdat het teveel kost om nog interessant te zijn.
Een minimum loon is prima...,
en als een werkgever het dubbele wil betalen (± modaal) is dat prachtig en te prijzen...
maar het moet wel uit kunnen...,
banen exporteren hebben we al genoeg gedaan met z'n allen...,
en het domweg verhogen van het minimumloon (iets wat elk jaar toch al beetje bij beetje gebeurt) gaat mensen niet aan het werk helpen.