Gisteren is het FOC Zuidbroek weer op de agenda geplaatst. In de commissie Omgeving en Milieu van de provincie kwam het uitvoerig aan bod. Ook de waard van het Golden Peerd heeft een tijdje de vergadering gevolgd. Er waren voor- en tegenstanders, dat zal niemand verbazen, maar er lijkt een kleine meerderheid voor te zijn in Provinciale Staten. Twee van de coalitiepartijen zijn tegen, PvdA en GroenLinks, voor zijn D66 en VVD, zo ook de grootste oppositiepartij SP. Misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik miste in de discussie de vraag hoe het geheel ontsloten moet worden en dat is voor de inwoners van Zuidbroek niet geheel onbelangrijk, gezien de bezoekersaantallen die in de rapporten opgevoerd worden. Over de rotondes of wordt er een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd? Ben benieuwd naar de concrete plannen.
Goedemorgen, zonder direct negatief te willen zijn, het zijn plannen. Als ik dhr. Moorlag hoor, dan kan het zo maar zijn dat het bij plannen blijven.Moorlag wil er nog een attractie bij, is dat een Burger gigant, of een attractie park.
BeantwoordenVerwijderenHet verschil met Calon en Moorlag is de gebektheid, maar in daden zie ik geen verschillen.
Ook nu is het zo dat de tijd het verschil duidelijk maakt. Op voorhand sta ik nog niet te juichen.(toch een beetje pessimistisch misschien?)Maak er een mooie dag van.
Goedemorgen. Mooi artikel in DvhN over FOC in Zuidbroek
BeantwoordenVerwijderenHeb ik nu alle reacties geblokkeerd? Het was maar een gedachte, zoals zovele gedachten.
BeantwoordenVerwijderenGoedemorgen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb de zak met kleding maar weer buiten gezet.
De tekst in de circulaire is wat onduidelijk:
-Woensdag 25 januari : Muntendam, Tripscompagnie,
Borgercompagnie en Zuidbroek tot de Spoorgrens met Zuidbroek.
-Donderdag 26 januari : Zuidbroek vanaf noordkant
spoorgrens en Noordbroek.
Appie vraagt naar de ontsluiting van het mogelijke FOC en daar heeft hij een serieus punt. De aan-afvoer van bezoekers kan een probleem worden als dat allemaal over de beide rotondes moet gaan lopen.
BeantwoordenVerwijderenMaar net zoals hoe het plan zo goed mogelijk ingepast moet gaan worden, zo moeten er ook nog allerlei afspraken gemaakt gaan worden over de ontsluiting van het plan, hoe zorgen we er voor dat onze jongeren (misschien zelfs SW-ers) er qua werkgelegenheid van gaan profiteren, wat kunnen we met het (verbeterde/aangepaste) openbaar vervoer oplossen, enz. enz.
Mij bekruipt inmiddels wel het gevoel dat de ontwikkelaars veel willen doen om het de gemeente/provincie en bevolking ook naar de zin te maken en niet enkel groot geld willen verdienen (wat natuurlijk hun eerste drijfveer is) over de ruggen van de Zuidbroeksters.
Daar ligt dus een grote verantwoordelijkheid voor de projectontwikkelaars én een scherpe onderhandelings -en toezichtrol voor de gemeenten (en mogelijk de provincie).
De nu geplande hoorzitting (nog geen datum, voordat iemand er om vraagt) is in eerste instantie een vertragingstactiek van Moorlag, hij stelde het gisteren zelf voor in de commissie. Maar het is ook een manier van hem om de beide dwarsliggende college-partijen (VVD en D66) niet (direct) helemaal in een hoek te hoeven duwen. Laat onverlet dat Moorlag nog steeds een vervent tegenstander is van dit project.
Het zal mij dan ook benieuwen wat de honderden banen waard zijn voor de PvdA, maar ook ... voor de VVD en D66 in de provincie. Is het hen een collegecrisis waard of ...
Misschien ten overvloede, we trekken als SP als sinds 2007 aan dit project, dankzij ons stond het gisteren weer op de agenda (anders was het zo ter kennisgeving aangenomen). De SP wil en moet niet de verdediger van het groot-kapitaal zijn, maar ... blijkbaar wel de hoeder van de werkgelegenheid.
Oke, volgens mij heb ik nu wel weer genoeg knuppels in hoenderhokken gegooid... Laat ik maar iets anders gaan doen voordat "Het Peerd" straks vastloopt...
Lian
Lian, ik begrijp dat er nog geen kaarten/plannen zijn hoe het geheel ontsloten zal worden. Grote kans dat een goede ojntsluiting verkeerstechnisch buiten de rotondes om niet mogelijk zal zijn en het project doet stranden.
BeantwoordenVerwijderenLaten we er eens van uitgaan dat de verkeersproblemen wel opgelost worden, dan vrees jij dat D66 en de VDD omgaan onder druk van Moorlag. Dat hoeft naturlijk niet, dat ligt voor een groot deel aan de SP en de andere voorstanders van het plan.
Als de SP en anderen het heel belangrijk vinden dat de werkgelegenheid er komt. Werkgelegenheid vooral voor jongeren met weinig opleiding die moeten starten op de arbeidsmarkt, zodat ze niet van school de uitkering in rollen, wat de rest van hun leven bepalend kan zijn.
Als de SP nu eens garandeert in de provincie niet met de PvdA en anderen in het college gaat zitten na een crisis, maar een college wil samen met de voorstanders, dan zal Moorlag wel oppassen om het op een crisis te laten aankomen. Dus Lian, jullie hebben de sleutel in handen. ;)
Zelf ben ik niet gecharmeerd van dit soort projecten, maar in dit gebied moet je soms ook voor dingen zijn die anderen kansen bieden, maar als het verkeer over de rotondes moet, dan hoop ik dat men kiest voor bijvoorbeeld Scheemda, want anders voorzie ik grote problemen in Zuidbroek ontstaan. Dat is iets wat men niet moet onderschatten. Voorspel dan ook dat dit het punt zal zijn waarop uiteindelijk het zal stranden.
Er zijn er twee die zich rijk rekenen: ontwikkelaar en SP. Dat kan niet samengaan! Ontwikkelaar verhuurt en vangt de poen, rendabel of niet. Na u een volgende die het wel of niet redt.
BeantwoordenVerwijderenDe SP denkt dat de winkeliers voor de liefdadigheid gaan en de sociaal zwakken ziek en misselijken aan baan zal helpen. Dat zal niet gebeuren. Laag tot nauwelijks opgeleiden komen daar niet aan de bak.
Nog ofgezien van het feit dat wat hier aan werkgelegenheid wordt gewonnen elders verdwijnt. In de regio. De afwikkeling van de verwachte bezoekersstromen hoef ik het niet meer over te hebben, Moorlag gaat er wel voorliggen ;-)
Al met al een onzalig plan.
De kleding is opgehaald en de WOZ waarde is bij ons gestabiliseerd.
BeantwoordenVerwijderenPositieve berichten dus deze keer van mijn kant...
Appie, dat is hogere politieke wiskunde die jij bedrijft in je tekst.... :) Heb het in de oren geknoopt....
BeantwoordenVerwijderenWe zullen zeker scherp zijn op de afwikkeling van het verkeer, is zeker een punt van zorg. Een alternatieve locatie, tsja, van mij mag het ook bij Scheemda, geen probleem, het gaat mij om de werkgelegenheid in deze regio. Maar de projectontwikkelaars hebben deze gronden al in bezit en zullen dus niet zo snel meer switchen. Het voorstel van Hoogezand of de Stad is voor hen niet bespreekbaar.
Als SP zijn wij normaal ook geen voorstanders van dit soort projecten, heb het ook buiten Groningen, al vaak moeten uitleggen. Maar ... in dit specifieke gebied, met haar specifieke, grote problemen qua werkgelegenheid moet je ook voor dit soort kansen openstaan.
De kwalificatie van Nanno "sociaal zwakken ziek en misselijken" laat ik geheel voor zijn rekening... Vindt het wel jammer dat de "toon" van Nanno in mijn richting of in de richting van de SP (zou er een samenhang in zitten) al snel zo verwijtend is...
Waar ik op doelde zijn (mogelijk) de SW-ers die nu onder druk van Haags beleid "buiten" moeten gaan werken, maar ook de jongeren die van school komen of een stageplaats nodig hebben voor hun opleiding. Volgens mij moeten daar afspraken over te maken zijn, als je er maar als bestuurder boven op zit (of blijft zitten).
Vooralsnog ga ik (met een meerderheid in mijn club) uit van de kansen met een zware verantwoordelijkheid voor de ontwikkelaars en de politiek om daar op toe te zien.
Lian
toch zou het mooi zijn zo een outelt alleen voor de lokale midenstanders minder...en die hebben het al niet gemakkelijk denk..
BeantwoordenVerwijderenkleding zet ik niet bij de weg, gaat naar Roemenie bij mij .....trouwens bedankt he Gre, ben er morgen na 11 uur....
Goedemiddag
BeantwoordenVerwijderenKopie van het stukje in dvhn vanmorgen:
’Outlet met
banen niet
laten lopen’
"Zet alle deuren
open. Deze kansmogen we niet laten
lopen." SP-statenlid Jan Hein
Mastenbroek kan zich niet voorstellen
dat de provincie de komst
van een outletcentrum met 220
winkels en 600 nieuwe banen bij
Zuidbroek nog langer tegenhoudt.
Hij is niet de enige. Na jaren debatteren
over de haalbaarheid van
een zo’n centrum lijkt een meerderheid
in provinciale staten om.
Investeerdersgroep Revascom wil
30 miljoen euro investeren in een
noordelijk Bataviastad. "Wij willen
dit met grote overtuiging doen. De
locatie is buitengewoon geschikt",
aldus mode-ondernemer Ben Kolff
namens de investeerders.
Tijdens de commissievergadering
lieten SP, VVD, Vrij Mandaat,
PVV, D66 en CDA weten dat het
project een kans verdient. In tijden
van economische crisis wordt het
steeds moeilijker de regio Oost-
Groningen een grote hoeveelheid
nieuwe banen te onthouden.
Met name de SP jaagt op extra
werkgelegenheid voor de grensstreek.
Ook FransKeurentjes (CDA)
vindt dat het outletcentrum een
kans verdient. "Bij gedeputeerde
staten regeert de angst." De VVD is
ervan overtuigd dat een dergelijke
voorziening het huidige winkelbestand
niet schaadt maar juist een
aanzuigende werking heeft.
Al jaren houden gedeputeerde
staten vol dat bij Zuidbroek een
outletcentrum, waar restvoorraden
merkkleding worden verkocht,
niet levensvatbaar is. Kolff bestrijdt
dat. "Het is een sterk groeiend
fenomeen in het retaillandschap.
We mikken ook op
klanten uit Duitsland. Daar zijn ze
bereid drie uur in de auto te zitten
voor vertier."
PvdA-gedeputeerde William
Moorlag noemt het bijna een geloofskwestie.
"Dit college denkt dat
een outletcentrum een nadelige invloed
heeft op het winkelbestand
in de omgeving." Coalitiepartijen
D66 en VVDmenen van niet, waardoor
de spanning in de politieke samenwerking
kan oplopen.Moorlag
maakt nog een rondje langs de gemeenten.
Keurentjes: "Zeker om
het verzet te organiseren."
je zou de ontsluiting/toegangsweg naar de outlet kunnen combineren met de veelgevraagde extra brug over het winschoterdiep om het "centrum" van zuidbroek te ontlasten
BeantwoordenVerwijderenSenior lijkt me een prima plan, als investeerders er samen met de gemeente aan meebetalen is het een win win situatie.
BeantwoordenVerwijderenVB, het is het zelfde verhaal met de gemeente Eemsmond. In dit gebied kunnen duizenden mensen een goede baan vinden.Inderdaad,in de opbouwfase zien we bussen met werkvolk die kant op gaan. Maar een kleine randstad zal het nooit worden. Blijf alstublieft met je beide benen in de Groningse klei staan, en laat die prachtige luchtspiegelingen voor wat het je waard is.
BeantwoordenVerwijderenWim het is een kans die we niet kunnen laten liggen, temeer omdat het de overheid amper geld gaat kosten en de risico's dus niet voor de burger zullen zijn.
BeantwoordenVerwijderenWim, klopt. In de opbouwfase van die zwaarvervuilende kolencentrale werken er inderdaad honderden mensen, als het ding straks klaar is nog maar tientallen, dat is inderdaad tijdelijke werkgelegenheid.
BeantwoordenVerwijderenMaar in dit geval moet het plan gebouwd worden, dat is werkgelegenheid. Daarna moet er personeel komen voor in de winkels, het geheel moet onderhouden worden, er zal iets van catering moeten komen, er zal iets met openbaar vervoer moeten gebeuren, het moet beveiligd worden, enz...
Dat heet dan toch op zijn minst langdurige werkgelegenheid.
Lian
Senior: Weet niet of die brug wel de oplossing is, die loopt dan met de bijbehorende weg paralel aan de N(A)33 toch? Daarnaast is niemand enthousiast voor die brug, behalve Menterwolde en die kan hem niet zelf betalen... Ik zet mijn hoop nog steeds een beetje op de extra afrit van de N(A)33 ... maar twijfel of die financiël haalbaar is...
BeantwoordenVerwijderenAls je de dorpskern van Muntendam en Zuidbroek echt een plezier wilt doen zul je veel rigoreuzer aan de slag moeten.
Volgens mij moet je kijken wat er aan bedrijvigheid op het "Oude industrieterrein" aan het Winschoterdiep "niet-water-gebonden" is, dat zou je moeten/kunnen verplaatsten naar de Gouden Driehoek (geldt eigelijk ook voor de BAM-lokatie, maar die wilden toch al verhuizen??).
Dan kun je de kom van Zuidbroek afsluiten voor verkeer dat er niet thuis hoort (ik zei al, je moet rigoreuzer aanpakken, buiten het bakje denken...).
Verkeer naar Veendam kan via de N(A)33, verkeer naar de Gouden Driehoek kan gewoon via de rotondes van Zuidbroek. De enkele vrachtwagen die dan nog bij de "water-gebonden-bedrijven" moet zijn geeft niet de overlast. O ja, vrachtverkeer van en naar de akkers (kassen en Pedro) zal dan via Westeind richting A7 moeten.
Hou je in Zuidbroek (en automatisch in Muntendam) alleen nog bestemmingsverkeer en landbouwverkeer (maar dat hoort bij ons) over.
Of denk ik nu in een te eenvoudige kronkel...?
Lian
Goedenavond, mee eens Lian alleen ik zou denken de gehele "oude industrie terein" verplaatsten naar het noorden en zuidkant nieuwe woningen te gaan plaatsten en wat tenminste zoals ik denk Sprik bij het spoor, leg voor de overgang a of n33 een bocht er in ga via goudendriehoek met een nieuwe station ruime parkeer gelegenheid voor mensen met de auto die met de trein gaan rijden en voor de foc en laat deze over de kerkstraat(bij Henk) met een bocht over de "kwekerij" rijden, want er moet zowiezo nieuwebruggen komen voor deze treinen de oude spoor mag gedeeltelijk bestaan blijven voor aansluiting naar M'dam.
BeantwoordenVerwijderenOf ga ik nu te ver........:). T'is nog geen verkiezing toch? Man man man wat'n boudel nait.
Zoals ik denk komt dit er never nooit niet........
Lian,
BeantwoordenVerwijderenDe BAM blijft. Verhuizing is van de baan en er gaat in Zuidbroek verbouwd worden.
Balen, ik kon vanavond in de winkel geen radio-ontvangst krijgen en ook het systeem van Menterwolde werkte niet op de PC op de balie. Ik heb dus geen raadsvergadering kunnen luisteren terwijl ik aan het werk was. Is er nog iets bijzonders langs gekomen?
Jan, dank je wel voor de "update"... Wist dat er wat ruis op de lijn was een tijdje terug maar niet wat de huidige stand van zaken was.
BeantwoordenVerwijderenAltijd goed zo'n fietsenmaker/postagenschaphouder in ons midden....zo hoor je nog eens wat.
Chris: Heb je ook zulke heldere gedachten voor Visvliet? Misschien kunnen we er daar ook wat mee...?
Lian
Goedenavond allemaal, lezen jullie even mee. “een Duitser is bereid 3 uur in de auto te zitten om een spijkerbroekje wat normaal 100 euro kost nu te scoren voor 95 euro. Waarom zou een Duitser dat nu doen. Ik heb de hele dag Duitsers om mij heen en ik kan jullie vertellen dat een half uur in de auto voor de meeste Duitsers een verzoeking is. Niet zozeer de afstand als wel de begrotelijke benzine prijs. Absockers en andere kwalificaties krijgen de Nederlandse pomphouders te horen wanneer een Duitser weer eens in Nederland heeft getankt. De meneer die onderzoek heeft gedaan naar de bereidheid van Duitsers heeft of de vragen verkeerd gesteld of de antwoorden niet begrepen. Duitsers en Nederlanders verschillen niet zoveel en de eerste Hollander die 3 uur in de auto gaat zitten om een goedkoop spijkerbroekje in Groningen Oost te kopen zit vanavond nog in een programma van TV noord. Wanneer op dit soort argumenten er een nieuw Outletcentrum zou moeten komen gaat het helemaal niets worden. En een beetje merkspijkerbroek is in die heimat toch nog een stuk goedkoper dan het waarschijnlijk ooit zal worden aangeboden op het outletcentrum in Groningen Oost. Met jaren heeft ook de Duitser zijn verstand gekregen en die mensen weten inmiddels wel wat er zoal te koop is in de wereld. Andere argumenten bedenken zou ik zeggen. Dit is te simpel.
BeantwoordenVerwijderenTom