vrijdag 24 februari 2012

24022012

Ik kreeg onderstaande foto binnen, verzonden met de mobiele telefoon van een stamgast, die de presentatie over het klaverblad bezocht in de Broeckhof gisteravond. De techniek staat voor niets. De bijgevoegde tekst luidde: Galgeweg exit, nieuw fietspad naar Meeden, geen aansluiting FOC.

25 opmerkingen:

  1. Geen afslag naar een FOC...,
    arrogatie van tegenstanders van een FOC...,
    600 banen die 'ons' door de neus geboord worden bij het niet verwezenlijken van een FOC...;
    Zo langzamer hand krijg ik als verklaard tegenstander van een FOC het gevoel dat de voorstanders het Noorden definitief kwijt zijn.

    Als ik het goed begrepen heb mikt de uitbater van het FOC op jaarlijks 4 miljoen (unieke?) bezoekers...,
    d.w.z. een kleine 11000 bezoekers per dag 365 dagen per jaar.
    Staan de voorstanders er überhaupt bij stil wat dat zou betetekeken?
    11000 bezoekers per dag betekent...
    - 10 uur/dag grofweg 37 (extra) voortuigbewegingen per minuut
    - een extra voortuigbeweging elk tweede seconde

    Maar komen en gaan al die bezoekers wel zo netjes verspreid over de dag en alle dagen?
    Nee natuurlijk niet...,
    op hooogtijdagen komen ze met dubbel, vierdubbele aantallen...
    en ook niet netjes verspreid over de dag...;
    M.a.w. reken dat er regelmatig elke seconde 4-6 extra vortuigbewegingen komen op de toch al drukke en drukste momenten van de dag en het jaar.

    Zijn onze wegen daarop gebouwd?
    Nee, die zijn berekend op het huidige aanbod en een beetje meer.
    Willen we ze er op berkeken dan kost dat (honderden) miljoenen extra aan emeenschapsgeld o.a. voor het verbreden en verbeteren van wegen rond Groningen, Assen en hier.

    En dat allemaal voor een vermeend aantal van 600 banen die tekosten zullen gaan van een evengroot of zelfs duidelijk groter aantal banen in de wijder regio, het 'verzorgingsgebied' van zo'n FOC.

    Wie zich rijk wil rekenen moet dat beslist doen, maar ook zij zullen de rekening uiteindelijk gepresenteerd krijgen.

    Bezint eer ge je voor het karretje van anderen laat spannen...,
    zeker in deze Gemeente zouden we zo langzamerhand beter moeten weten.
    600 banen...?
    Volgens mij is het bouwen aan de werkeloosheid en leegstand...
    en leeg staat er al genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk zijn er uitdagingen genoeg.

      Jammer dat in je voorbeeld iedereen alleen in een auto laat zitten. Ik schat in dat per auto 2-4 mensen komen, want je gaat niet in je eentje naar een FOC. Dat betekent dus al dat je maar over eenderde tot de helft van de autobewegingen praat.

      Als gemeente en provincie slim zijn, zetten ze daarnaast in op een goede pendeldienst via het spoor. Dat scheelt ook weer autobewegingen.

      Natuurlijk zijn er kosten voor de gemeente om de bereikbaarheid te waarborgen, maar alle banen die we hier in deze regio kunnen creëren zijn nodig. Dat betekent ook een stimulans voor de omgeving: meer mensen met banen, betekent dat ze meer kunnen uitgeven. Hiervan profiteren andere winkels weer, maar ook de huizenmarkt, etc.

      Verwijderen
    2. JH,
      je kunt jezelf rijk rekekenen maar de gemiddelde autobezetting komt ook voor dit soort publieksterkkers nauwelijks boven het normale gemiddelde uit.
      Ga dus maar uit van grofweg 1,2 inzittenden en als het heel erg meevalt worden het er anderhalf.

      Verwijderen
    3. Pedeldiensten met het spoor...,
      daarmee krijg je de meeste kooplustigen de auto niet uit...,
      zeker niet als ze al eerst een half uur of meer onderweg zijn om bij een nabijgelegen station te komen.

      Voor mij persoonlijk zou dat bezwaar niet gelden, ik heb er geen moeite mee om een flink stuk te fietsen alvorens ik verder trein, maar daarmee behoor ik tot een (zeer kleine) minderheid.

      Verwijderen
    4. Beste SiKo,

      Jou veronderstellingen zijn net zo speculatief als de mijne. Laat duidelijk zijn dat jij alleen argumenten zoekt die aantonen dat jij gelijk hebt en dus niet echt luistert naar mijn argumenten. Niet dat ik heel veel beter zal doen andersom.
      Ik ben voor een FOC in Zuidbroek. Ik heb het liefst de banen hier en niet net over de grens.
      Ik denk dat de autobezetting naar een FOC meer is dan in woonwerkverkeer. Als je dat echt wilt weten, zul je een keer dag naar Bataviastad moeten en de hele dag inzittenden tellen.
      Daarnaast is jouw telling voor beide richtingen. Maar omdat ik aanneem dat de wegen minstens twee banen zullen hebben, betekent dat dus maar nog eens de helft van jouw auto's over een weghelft rijden. Ik denk dus dat als je verkeersstromen gaat berekenen en als argument tegen gaat gebruiken, dat je in ieder geval eerlijk moet beschrijven hoe je rekent.

      Overigens kunnen er heel veel auto's tegelijk in 1 richting over een weg en ook nog eens parkeren. Disneyland Parijs is daar een goed voorbeeld van. Daar komen trouwens ook veel mensen met het OV. Met een goede dienstregeling is dat dus wel mogelijk.

      Kortom meer in mogelijkheden denken dan in beperkingen

      Verwijderen
    5. JH,
      mijn 'speculaties' zijn recht gebaseerd op cijfers die de voorstanders aangeven.
      Wat het verkeersaanbod betreft baseer ik me dus op de door hen veronderstelde 4 miljoen jaarlijkse bezoekers die nodig zouden zijn om het geheel lonend/succesvol te maken.
      Wat de gemiddelde autobezetting betreft, ook daar baseer ik me niet zozeer op gegevens over woon-werkverkeer maar op gegevens die bij de o.a. RAI circuleren als zijnd normaal voor de diverse verkeersstromen. Uit hun waarnemingen (gedaan over vele jaren) blijkt steeds weer dat de gemiddelde autobezetting ook voor 'evenementen-bezoek' zeker niet boven een bezettingsgraad van 2 personen uitkomt, mijn aannames zijn wat at betreft dus niet buitensporig laag.

      Ik denk niet zozeer in beperkingen en misschien denk ik wel meer in mogelijkheden dan jou en ander lief is. Immers als je in mogelijkheden wilt denken dan zoek je uit wat de consequenties zijn en juist die kunnen nog wel eens vies tegenvallen.

      Wat de mogelijkheden van een FOC betreft, ik ben geen voorstander maarn heb desondanks steeds ook voor mijzelf geprobeerd juist wel argumenten voor de vestiging van een dergelijk vastgoed-vehikel te vinden.
      Het tot nog toe enige steekhoudende argument om zo'n ding hier te vestigen is dat het anders wel ergens anders komt en 'wij' er dan nog minder de lusten en nog wat meer de lasten van mogen dragen.

      Voor de voorstanders is het jammer om het te moeten constateren maar het heeft er de schijn van dat hen een worst is voorgehouden en dat ze er nu blind achteraanlopen; Men is niet meer in staat redelijke afwegingen te maken; Men denkt niet meer in mogelijkheden maar in termen van 'hebben-is-hebben', 'nu-komen-wij-ook-'s-aan-de-beurt',
      'de-tegenstanders-zijn-arrogant', 'wij-willen-die-banen' en zo nog wat negatieve gemeenplaatsen van mensen die zich (veelal ten onrechte) achtergesteld voelen. Dat is niet denken in mogelijkheden, dat is denken in afgunst en laat dat nou uitgerekend zo ongeveer de slechst mogelijk motivatie en raadgever zijn.

      Verwijderen
  2. Goedemorgen, SiKo ik kan een heel eind met je mee gaan. Maar die grote getallen zie ik niet. Je spreekt over de aan en afvoerwegen. Het knelpunt Groningen-zuid word aangepakt. Het karrespoor (N33) naar de grote energiehaven (Eemshaven) word verbreed.
    Rest ons nog om van Bad-Nieuweschans een 8 baansweg aan te leggen naar de N33. Even serieus SiKo, je geloofd toch niet dat er zoveel verkeersbewegingen naar dit centrum gaan? Voorbeeld voor mij is de Zweedse meubelgigant, Ikea. Je kan er bijna niet komen of het is druk. Heeft de stad Groningen maatregelingen moeten nemen om de verkeersstromen in goede banen te leiden? Nee! Zo gaat het ook hier in Zuidbroek. We zullen zeggen; de verkeersdrukte val me mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim,
      4 miljoen bezoekers (streefwaarde) gedeeld door 365 dagen (= 1 jaar)
      => 10958 bezoekers per dag (die komen en gaan)
      => 600 FTE geeft ook minimal 1000 voertuigbewegingen per dag
      => 60 winkels geeft wekelijks minmaal zo'n 360 voertuigbewegingen voor de bevoorading

      De knooppunten bij Groningen, Assen en Zuidbroek worden momenteel aangepakt...
      => om de huidige verkeersdruk op te lossen
      => daarbij mogelijk te voorzien in de normaal te verwachten groei m.b.t. gemiddeld te verwachten groei/veranderingen in het mobiliteitspatroon vor de komende (10-20) jaren.
      => daarbij is (bewust) geen rekening gehouden met disproportionele groei van het mobiliteitsprofiel bij vestiging van een publieksfunctie met een nagestreeft bezoekers aantal van jaarlijks gemiddeld 4 miljoen.
      => op de ondertsaande trajecten zal een 'succcesvol FOC de ndige gevolgen hebben in ongeplande/onvoorzien extra verkeersaanbod waarbij alle aansluitingen onder de loep en mogeleijk op de schop moeten
      A28 Zwolle-Groningen
      A7 Zurich-Saapemeer
      A7 Scheemda-Nieuwe-Schans
      N/A33 Eemshaven Noordbroek
      N/A33 Assen-Veendam
      N366 Emmen-Veendam


      Als een groot deel van de bezoekers uit Duitsland moet komen...
      => dienen ook daar bij Bunde, Leer en Oldenburg wegen te worden aangepast..., da's vor onze Oosterburen dus niet ons pakkie an maar toch.
      => maar ook de aansluitingen bij Nieuweschans, Beerta en vooral ook Winschoten en Scheemda moeten mogelijk op de schop, anders kan je daar straks de snelweg niet meer af of op.

      Wat Het Ikea-stad verhaal betreft...,
      Stad heeft wel degelijk extra maatregelen moeten nemen om de verkeerdruk rond bedrijven als Ikea op te kunnen vangen.
      Veel van die kosten zijn sterk versluierd maar een niet het gereingste deel van van de groei in het verkeersaanbod (groei in het aantal voertuigbewegingen) binnen en rondom Groningen zijn het gevolg van dit soort publiekstrekkers die regionaal (tot een straal van 80 km) actief extra bezoekers aantrekken.

      E als het straks met die toegenomen verkeersdrukte hier in Zuidbroek wel meevalt...
      dan beantwoord het FOC niet aan de hooggeschapen verwachtingen...,
      trekt het jaarlijks ruim minder dan 4 miljoen bezoekrs...,
      zijn er geen 600-1200 medewerkers nodig voor het vervullen van 600 banen (FTE)...,
      staat er straks weer een boel halfleeg/leeg.

      Nederland en ook Groningen en zelfs Zuibroek heeft al ee probleem met leegstand van fabriekshallen, kantoren en winkels wegens ondoordachte en vaak onnodige (maar door sommigen vurig gewenste) nieuwbouw nu en in het recente verleden.
      Soms was die nieuwbouw nodig omdat een bestaand bedrijf letterlijk uit z'n jasje groeide, maar gevolg is vaak wel dat er leegstaande bedrijfsruimte achterblijft.

      Soms kan dat nauwelijks anders, maar feit is en blijft dat al die nieuwbouw kostbare landbouwgronden en natuur verdringt en het landschap verder versnippert en minder mooi maakt (of zelfs verwoest).
      Straks heb je langs de snelweg helemaal nergens meer een vergezicht, immers wegens de geluidsoverlast voor de verre omgeving rij je overal tussen twee enorme geluidswallen in.

      Laten we dus zuinig zijn op de relatieve rust en ruimte die we hier nog hebben. Als we hier banen nodig hebben en die afhankelijk zijn van bezoekers van elders, laten het dan banen zijn met een zo hogmogelijk toegevoegde waarde bij en rond bedrijvigheid die het landschap zo min mogelijk aantast en die zo min mogelijk verdringingsaspecten heeft van hoogwaardiger banen elders in de wat ruimere regio. Een FOC past daar niet n.

      Verwijderen
    2. Relatieve rust en ruimte brengen geen brood op de plank, dwz, en het is naief om te denken dat onze provincie door middel van deze "rust en ruimte" geld gaat verdienen met tourisme. En laten we wel wezen, inzetten op "hoogwaardige" banen is leuk, maar er is geen enkele reden voor een bedrijf om deze bij ons te gaan realiseren. Voor hoogwaardige banen hebben wij eenvoudigweg de dienstverlenende infrastructuur niet. Wil je hier banen hebben die niet afhankelijk zijn van bezoekers van elders, dan zul je moeten zorgen dat er inwoners in de provincie blijven, en daarvoor hebben we dan alle banen nodig die we kunnen creeëren. Wil je leefbaarheid in de dorpen behouden, dan moet je zorgen voor activiteit in de regio.

      De verkeerskundige infrastructuur blijft natuurlijk een kip-en-het-ei-verhaal. De wegen zijn er niet op berekend - dus kan er geen FOC komen - dus worden de wegen niet aangepast - dus zijn ze er niet op berekend. Iets zal er als eerste moeten veranderen, daar ontkom je niet aan. De situatie tot voorheen was dat er allerlei gemeentes grote plannen maakten, en dat ze dachten de bedrijven daarna wel zouden toestromen, zodat we nu met mooie lege bedrijfsterreinen en woonprojecten zitten. Nu hebben we de omgekeerde wereld en zullen we misschien wat dingen achteraf aan de bedrijvigheid moeten aanpassen. En dat zou eigenlijk altijd zo moeten zijn !

      Leuk hoor, die rust en die ruimte. Ik verlang terug naar vroeger, toen er nog geen supermarkt in het oude centrum van Zuidbroek stond. Heerlijk rustig was het er toen...

      Verwijderen
    3. Peter,
      het gaat er niet om dat je minder hoogwaardige banen zou moeten versmaden, maar er op inzetten ten kosten van een groter aantal (minstens evenwaardige) banen in de wijder regio is gekkenwerk. Die 600 bane komen niet uit de luchtvallen en berusten grotendeels op verdringingseffecten elders in het verzorgingsgebied.

      Wat het kip-en-ei-verhaal m.b.t. tot ontbrekende infrastructuur betreft sla je de plank ook flink mis. Het aanpassen en verwezenlijken van de nodige infrastructuur kost mogelijk zoveel geld dat het voor de samenleving wel eens (flink) goedkoper zou kunnen zijn elk van de 600-banenzoekers elk 1 miljoen direct op de spaarrekening te storten...; Lastig is dan uit te zoeken wie dan 1 van die fictieve 600-banen zou hebben verloren om in aanmerking te komen voor een lot uit de loterij.

      En of relatieve rust en ruimte geen brood op de plank brengen...
      daarover kun je heel lang twisten...;
      Feit is dat brood veelal wordt gemaakt van koren...,
      graan dus...
      en dat groeit slecht tussen de klinkers en al helemaal niet op asfalt...
      laat staan op daken (alhoewel dat theoretisch mogelijk best zou kunnen).
      Ruimte is dus een groot bezit...,
      zonder die ruimte krijg je zeker geen brood op de plank.

      Verwijderen
    4. Welke hoogwaardige banen in de wijdere regio worden dan exact verdrongen ? Verkoopt de bakker minder broden ? Verkoopt Jan minder fietsen ? Ik denk het niet. Misschien is het zaak om het ingezonden stuk in de Regiokrant nog eens te overlezen. Hierin werdt korte metten gemaakt met de gemeente H-S, die ook liever de schuld gaf aan verdringingseffecten dan aan hun eigen beleid.

      Mag ik wijzen op het woord "mogelijk" in het tweede gedeelte van je relaas ? Het woord "mogelijk" houdt in dat dit net zo goed niet zo zou kunnen zijn. En vergeet niet, dat het aanleggen van infrastructuur natuurlijk geld kost, maar ook weer banen oplevert. Ik denk dat een niet nader te noemen aannemer uit Veendam al bezig is om klinkers in te kopen !

      Mogelijk zelfs, trekt het FOC zoveel bezoekers, dat er eindelijk een aansluiting van de A28 op de A7 komt, onder de Stad door, in plaats van steeds maar ons te dwingen om de gebouwen te bekijken, wanneer we voor een van de verkeersregelinstallaties op de ringweg moeten wachten. Ook mogelijk.

      Dat rechtstreeks geld storten op de rekening van de werkzoekenden is trouwens een goed idee, laten we dat doen met de miljoenen die we momenteel uitgeven aan reïntegratiebedrijven.

      De ruimte die het FOC zal innemen was trouwens al aangewezen voor een bedrijventerrein. De Gouden Driehoek genaamd. Laat je die ruimte open, dan leert de ervaring dat daar geen koren komt, maar eerder scholen en zorgcentra.

      Verwijderen
    5. Peter,
      het gaat niet zozeer om het verdringen van hoogwaardige...,
      maar hoogwaardiger danwel evenwaardige banen.

      En dat gaat dan voornamelijk om banen in de detailhandel zowel van het personeel als dat van een flink aantal (kleine) zelfstandigen.
      De regio is het gehele verzorgingsgebied van enkel miljoenen inwoners.
      Hier tegen heel hoge kosten geconcentreerd er mogelijk 600 (naar verwachting zeer laagbetaalde) banen bij en overal in het verzorgings her en der een baantje minder. Die 600 banen hier ben je er verspreid over de regio dus zo kwijt, maar je ziet ze niet geconcentreed op één plek verdwijnen

      Verwijderen
    6. Siko,

      op dit moment zijn er verschrikkelijk veel mensen die "gezellig" boodschappen gaan doen in het Ems-Park-center in Leer, of andere mega-centra of hypermarkten. Dit soort concurrentie bestaat voor de kleine detailhandel bestaat al. Als er een nieuwe, nog grotere Mediamarkt of Saturn in de Stad gebouwd moet worden, wordt er ook niet gekeken naar de gevolgen voor Boerema in Muntendam. Nu hebben we de kans om in Groningen werkgelegenheid te creeëren, die een aanzuigende werking heeft. Doen we niets, dan verdwijnen die banen als gevolg van de krimp sowieso. Vicieuze cirkel - minder werk - minder inwoners - minder economisch aantrekkelijk - minder bedrijven - minder werk etc etc.

      Laten we profiteren van de uitstekende ligging van Zuidbroek aan de A7 en de N33 en er het centrum van N-O-Groningen van maken.

      Verwijderen
    7. Peter
      "...
      Laten we profiteren van de uitstekende ligging van Zuidbroek aan de A7 en de N33 en er het centrum van N-O-Groningen van maken.
      ..."

      zou het er helemaal mee eens zijn...
      als wij straks deel uit zouden maken van 'we'...,
      maar ik vrees dat wij geen deel van 'we' uit zullen maken...;
      M.a.w.: wie zullen 'we' zijn en wie niet...
      maar

      Verwijderen
  3. Goedemorgen.

    Ik zal mijn telegramstijl even verduidelijken.
    Ik dacht: Appie maakt er wel een verhaaltje van en knipt de foto netjes bij ;)

    We zitten in de laatste ronde en als er geen echt zwaarwegende bezwaren bij gaan komen de aanstaande zes weken wordt dit plan voorgelegd en vastgesteld.
    Omdat het rijk geen rekening houdt met iets dat er niet is, is er niet geanticipeerd op een FOC.
    Mocht die er komen, al valt het besluit in maart of april; het plan hierop aanpassen kan niet en doet men niet (moet de procedure opnieuw).
    Er zal dan dus "gerepareerd" moeten worden, maar dat komt op het bordje van gemeente Menterwolde.
    En anders gaat het FOC-verkeer over de bestaande wegen (rotonde's en Gouden Driehoek).

    Het viaductje in de Galgeweg gaat definitief verdwijnen, waardoor de toeristische route over de oude zeedijk richting Nieuw-Scheemda niet meer mogelijk zal zijn.

    Hiervoor in de plaats komt de mogelijkheid om via de Trekweg en de spoorbrug (die in zijn geheel gaat worden vervangen) binnendoor naar Meeden of Eexta te fietsen.

    In mei 2013 begint de aannemer aan de klus en twee jaar later moet het geheel af zijn. De volgorde van werken is aan de aannemer, die bovendien tien (of was het twintig?) jaar verantwoordelijk blijft voor het onderhoud (dat schijnt in het Noorden uniek te zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. AAn de vorm van het verkeersplein kan je zien dat met men duidelijk grotere verkeersstromen verwacht van de N33-Zuid richting Duitsland en Groningen en dat er er naar verwachting weinig toename in verkeersaanbod zal zijn van en naar de N33-Noord.
      Op zich een logische gedachte.
      Vraag blijft of dit de meest gunstige en toekomstgerichte oplossing is voor het ZuiderKruis bij Zuidbroek.

      wat de inspraak betreft:
      Inspraak is meestal niet meer dan een doekje voor het bloeden...,
      om dat te begrijpen zou iedereen eens de volgende uitzending van de Slag om Nederland (van hetzelfde team als de Keuringsdienst van Waarde) van enkele weken terug moeten bekijken; an zie je hoe de inspraakhazen lopen.
      http://programma.vpro.nl/deslagomnederland/afleveringen/aflevering3.html

      Verwijderen
  4. Jan, ik had de foto kunnen bijknippen, had ook een langere tekst kunnen plaatsen, maar de kortste openingen geven vaak de meeste reacties is mijn ervaring. Waarom dan moeilijk doen, als het makkelijk kan? ;)

    Ik ben geen rekenwonder, zal SiKo niet narekenen. Ben ook geen helderziende, weet ook niet of de aantallen gehaald worden die in de rapporten staan. Zeker is wel dat het aantal verkeersbewegingen enorm zal toenemen en de rotondes dat in Zuidbroek niet aankunnen.

    Snap dan ook niet dat de gemeente, zelfs los van het FOC, niet gepleit heeft voor ontsluiting van de Gouden Driehoek via het verkeersplein. Ja, goed gelezen ik noem het een verkeersplein, want een klaverblad ziet er toch heel anders uit.

    Misschien heeft de gemeente wel gepleit voor "aftakkingen" bij het verkeersplein, maar is het niet gehonoreerd omdat men dat niet wil bij Rijkswaterstaat. Mocht dat zo zijn, dan is het ook einde FOC. Of is dat te snel door de bocht? Zijn er andere oplossingen? Appie ziet ze niet, maar anderen wellicht wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ab,
      ontsluiting van de Gouden Driehoek direct via het Zuiderkruis...
      kan niet in de huidige opzet van een klaverblad waarbij één klaverblaadje wordt vervangen door één gedeeltelijke turbine aansluiting.

      Dat is één van de redenen dat ik in een eerder stadium en meermaals de suggestie heb gedaan voor een ander (niet per se kostbaarder) oplossing middels de constructie van een zwevende rotonde.
      Daar zijn er niet veel van in Nederland, maar t.o.v. klaverbladconstructie kunnen dergelijke constructies et een geringer ruimtebeslag meer verkeer met een hogere snelheid veiliger verwerken.
      Bijkomende voordelen zouden hier zijn dat er met enig gemak/moeite het Galgenwegviaduct behouden blijft, en er dus een extra aansluiting voor de GD gerealiseerd op die rotonde gerealiseerd zou kunnen worden.
      Daarnaast ontstaan er geen/minder ingeklemde (en dus voor de Landbouw onbereikbare, gronden binnen zo'n constructie.

      Voor de goede orde, het ding, de ovatonde, bij Gieten lijkt enigszins op een zwevende rotonde, met één belangrijk verschil, één van de hoofdrijrichtingen maakt direct gebruik van de rotonde, bij een echt zwevende/vrijliggende rotonde kruisen de hoofrijrichtingen elkaar ongelijkvloers (ondertunneld/viaduct) en kruis de rotonde beide hoofdrijrichtingen eveneens ongelijkvloers en worden de aansluitingen op de rotonde gerealiseerd middels tangenten (vergelijkbaar met de inwaarts gebogen tangenten bij een klaverblad.

      Verwijderen
  5. Elke dag een rij auto's van ongeveer 20 kilometer die Zuidbroek inrijden en er ook weer uit,per dag een rij van 40 kilometer uitgaande van 2 personen per auto .
    Daar kun je ook wel een paar verkeersregelaars bij gebruiken .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. twee personen gemiddeld per auto...
      ik denk dat 1,2 een stuk realistischer is.

      Verwijderen
  6. Het is allemaal suggestief, waar ik me wel bij aansluit is zijn de woorden van SiKo; maar feit is en blijft dat al die nieuwbouw kostbare landbouwgronden en natuur verdringt en het landschap verder versnippert en minder mooi maakt (of zelfs verwoest). aldus SiKo.
    Het mij al jaren een doorn in het oog dat landbouwgrond teruggeven worden aan de natuur. Landen waar akkerbouwers jaren een goed belegde boterham verdiend hebben wordt onder water gezet of laat men aan ongewenste planeten en bomen over.
    Is dat goed rentmeesterschap? Dacht het niet!
    Voordat de club van Rome zijn wijze woorden sprak, was Bernhard van Lippe Biesterveld aan het waarschuwen dat we op onze tellen moesten passen. Hij vergeleek deze ontwikkeling, als een maanlandschap creëren. De producten die we in de supermarkten kopen komen van die duurzame landbouwgronden, daar moeten we zuinig op zijn.
    (alweer een stokpaardje van mij)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim,
      "... Landen ... laat men aan ongewenste planeten ..."

      zijn er ook gewenste planeten waaraan je die 'vrijkomende' landbouwgronden zou willen overlaten...,
      kijk Rooie-Chris hoef ik het niet te vragen die ziet er vast wel een mooi plekje (voor een (inslag van) Niburu in ... ;-0

      Ik zelf zit niet te wachten noch op het einde der tijden, noch op het inslaan van 'ongewenste' danwel 'gewenste' planeten.

      Verwijderen
  7. Het verkeer zou natuurlijk ook gewoon via gouden driehoek kunnen gaan. Dat moet kunnen. Naar DLD en Assen draait direct bij gerlok de weg op. En ik schat toch dat straks 75% van de auto's daar langs gaat. Aanrijden vanaf A7 gebeurd toch vloeiender, dus ik verwacht weinig opstoppingen. Dat Galgeweg vervalt is jammer, maar de fietsroute zou ook omgelegd kunnen worden. Galgeweg op, dan fietspad richting noordbroek op, en dan terugsteken via klingeweg naar de oude dijk. Goede oplossing denk ik. Voor de landbouwers die hun brood daar verdienen vind ik het minder dan voor mij zelf als fietser.
    Ik heb gisteravond ook even gekeken. Maar ik denk dat het redelijk in elkaar steekt. Er zit maar 1 weefvak (combi op en afrit) bij de kruisingA7/N33.
    Het type contract met onderhoud voor 20 jaar is vaker gebruikt in Groningen, bijv. bij Euvelgunnetrace. Ik ben benieuwd welke partij dit werk gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker weet ik een goede lokatie te vinden SiKo :), maar goed tja ik weet niet goed wat ik hier op antwoorden moet...., want vergeet niet wij hebben al vaker in de wandelgangen gehoord van andere lokatie's......en niet alleen dit ook van fc groningen en zo kan ik wel effe doorgaan......

    BeantwoordenVerwijderen