Teller
donderdag 22 maart 2012
22032012
Bij de verbreding van de Meedenerbrug in 2001 zijn aan vier kanten de pijlers uitgebreid met nieuwe kleine pijlers voor de fietspaden. Eén daarvan, die aan de kant van het Railservicecentrum werd er eergisterochtend finaal uitgevaren door een schip uit de richting Veendam. Het vaste brugdeel dat daarop lag, bleef uit gewoonte hangen. Het zat ingeklemd in het bruggehoofd aan de kant van Muntendam en zat stevig tegen de autobrug. Op de eerste foto (1) zie je rechts nog de lichtgrijze pijler van het fietspad naar Meeden. De pijler links is onder water verdwenen. Eerst moet het loshangende stuk fietsbrug van 22 ton er uit. Dat valt nog niet mee, maar na wat wrikken en wegslijpen en breken van asfalt en beton geeft hij mee (2). De duiker gaat inspecteren hoe het met de pijler staat (3). De pijler bestaat uit twee heipalen met een betonnen kop van een paar meter er op. De heipalen zijn in de bodem gebroken en het blok hangt er nog aan met de wapeningskabels. De duiker legt kettingen om het blok en de kraan begint te trekken. De pijler komt weer boven water (4), maar heen en weerschudden helpt niet. Het blok blijft aan de wapeningskabels zitten. De duiker gaat eerst met een betonschaar, later met een lasapparaat aan de gang tegen de wapening (5). Naar later blijkt, zitten er tien wapeningskabels van 1 centimeter dik in elke paal. Als hij de helft heeft doorgebrand, schiet het 15 ton zware blok los (6) en mag hij uit het water (7). Aan de onderkant van het blok zie je nog de restanten van de twee heipalen. Eigenlijk maar iele dingen van 25 bij 25 cm (8). Bij een eerste inspectie, als het blok op een dieplader ligt, lijkt het of de voorste paal al weken geleden gescheurd is (9). Het “breukvlak” lijkt niet schoon, maar verweerd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
goedemorgen
BeantwoordenVerwijderenprachtige foto s
Mogen fietsers er nu weer langs eigenlijk?
Goedemorgen mooie reportage. Het valt me op dat er op de vaarwegen de laatste tijd nog al wat aanvaringen zijn geweest. Het is ook knap om zonder voldoende zicht door deze kanalen en bruggen te varen.
BeantwoordenVerwijderenGoedemorgen, mooie foto's Frans.
BeantwoordenVerwijderenMogguh lui!
BeantwoordenVerwijderenMartje, het is een vorm van shared space geworden; ik neem aan dat ze tzt de boel weer hersteld hebben. Zal dan wel een paar weken de hele brug onbruikbaar zijn :(
Wat de breedte van de schepen en de vaarwegen betreft: het is net als met parkeergarages: de auto's zijn de laatste jaren aanzienlijk breder geworden; mijn volvo is nu waarschijnlijk smaller dan gemiddeld (de auto compenseert écht ;O) maar de parkeerplaatsen zijn daar niet op berekend. En dus zie je dat twee auto's ongewild drie parkeerplekken blokkeren. (Daarnaast heb je de aso;'s die hun dikke bak niet kunnen parkeren...) In de nieuwe parkeergarages is dat soms beter geregeld maar de norm is nog steeds gebaseerd op de kever van de jaren 70 of zo.
En ik heb respect voor de mannen en vrouwen die hun truck of binnenvaartschip zo "makkelijk" laveren; soms hebben ze aan weerszijden maar een paar centimeter en toch lukt het ze zonder problemen. Wat mijn eigen aanhangertje betreft: ook geen probleem hoor. Loskoppelen en op z'n plaats zetten is sneller dan een ziljoen keer steken, indraaien, terugdraaien en dan een beetje op z'n plaats hebben. En de dag erna een stijve nek...
Maar misschien was de schipper in ons geval wel aan iets toe, net als deze buschauffeur: http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=108500
Mazzelmoj!
Voor fietsers is de brug helemaal niet gestremd geweest. Het noordelijke fietspad van Meeden richting Muntendam is nog intakt. Daar is nu tweerichtingverkeer. Voor fietsers zou een stremming helemaal een ramp zijn. Dan moet je van Meeden naar Muntendam of Zuidbroek omfietsen via Veendam. Dat is 9 kilometer.
BeantwoordenVerwijderenNou, volgens wat ik hoorde bleef de brug eerst open staan. Knappe fietser die er dan over komt hoor.
Verwijderenok , ja ik dacht ook al .Frans , hoe ze dat moesten oplossen gelukkig ....
BeantwoordenVerwijderendank voor de info
Frans de verzekeringsmaatschappij van de schipper zal blij met de foto,s zijn. De schade is nl begroot op 250.000 euro. Een uiterst respectabel bedrag voor zo,n schade en ook de snelheid waarmee het kan worden vastgesteld is bewonderenswaardig. TOM
BeantwoordenVerwijderenTom, de verzekering maakte zelf foto's (zie foto 9)
BeantwoordenVerwijderen