donderdag 11 oktober 2012
11102012
De gemeenten Veendam en Pekela laten langdurig werklozen tuinieren in de overdekte volkstuin van Adriaan en Marijke van Baak uit Zuidbroek las ik in het DvhN. In de kas van 1 hectare groot aan De Akkers is ruimte voor maximaal honderd hobbytuinders. De teller staat nu op 85. Veendam en Pekela huren vanaf 23 oktober twee hele vakken. Een tuin heeft een oppervlakte van 25 vierkante meter. Er zijn 26 tuinen, zodat er plaats is voor 26 tuinders. De helft van de oogst is voor de persoon zelf, de rest is bestemd voor de Voedselbank. "We willen langdurig werklozen activeren in de overdekte volkstuin", zegt wethouder Hennie Hemmes (SP) van Pekela. "Ik ben daar met wethouder Duit van Pekela en Steenhuis van Veendam wezen kijken." De Pekelders en Veendammers die naar de kas in Zuidbroek gaan, hebben geen uitzicht op een baan. De gemeenten willen deze mensen nu een zinvolle dagbesteding aanbieden. De volkstuintjes zijn gehuurd voor één jaar. Hemmes zoekt nog naar de wijze waarop de mensen naar Zuidbroek vervoerd worden. "Veendammers zouden met de gewone bus kunnen. Dat is vanuit Pekela lastiger. Wellicht dat we de busjes van Synergon en Wedeka kunnen lenen. Die worden niet de hele dag gebruikt", zegt Hemmes.
Goedemorgen, het schijnt een trend te worden om braak liggende terreinen om te toveren tot groente tuintjes, waar groenten gekweekt worden voor de voedselbanken. Op het eerste gezicht een prachtige vondst, helaas zijn de vruchten bijna gelijk tijdig klaar om geoogst te worden. Dat betekend dat je het product moet opslaan in koelhuizen, want anders wordt het veevoeder.
BeantwoordenVerwijderenIk hoorde laatst een boer zeggen: wij moeten af dat we het hele jaar door seizoen vruchten kunnen eten en kopen. Doet me denken aan Oost Europese omstandigheden. Willen we dat?
Goedemorgen. Ik vind het wel een creatieve gedachte.
BeantwoordenVerwijderenAlleen vraag ik me wel af waarom die mensen niet gewoon met de fiets naar hun tuintje kunnen.
Goedemorgen, misschien iets voor de gemeente menterwolde? Nee ik zie dit verkeert zoals ik de mijne er van denk kan deze gemeente alleen maar bezuinigen alles naar de filistijnen helpen een prachtige locatie als de Heemtuin hoeveel mensen voldoen hun arbeid daar? €100.000,00 weg?.....alles gaan privatiseren....in plaats van voor elkaar te gaan zorgen.
BeantwoordenVerwijderen't is net als Donald Duck en laat onkel Dagobert gewoon z'n eigen gang gaan toch?
Chris, als er een private partij is die kansen ziet in de Heemtuin is dat altijd beter dan er gemeenschapsgeld in -blijven- steken.
BeantwoordenVerwijderenMaar ik vind het wel wat vreemd dat het college met dit idee komt zonder er ook concrete plannen naast te leggen.
Is er al een partij in beeld?
Gaat het in goed overleg met het huidige bestuur en vrijwilligers? Of krijgen die het straks door de strot geduwd, met alle weerstand van dien.
Ik heb het idee dat door het dualisme de zaken er niet transparanter van zijn geworden.
Het lijkt er op dat de raad beslissingen moet nemen zonder het hele verhaal te -mogen- kennen. Zou het college met het hele verhaal komen, dan lopen ze het risico dat de raad ze terug fluit omdat er afspraken worden gemaakt voordat de raad er een beslissing over heeft genomen.
In plaats van samen op te trekken lijken raad en college hierdoor steeds meer tegenover elkaar te komen staan.
Het is dan ook niet de bezuiniging zelf of het idee een private partner te vinden dat ik de petitie van de Heemtuin heb getekend, maar vooral de manier dat één en ander naar buiten wordt gebracht. (Communiceren met een botte bijl).
De kas is 1 hectare. Dat is 10 000 vierkante meter. Daar is ruimte voor 100 tuinders. Dat is 100 vierkante meter per tuinder. Daarvan krijgen ze er echter maar 25? Er is plaats voor 100 tuinders; de teller staat nu op 85. Er zijn 26 tuinen zodat er plaats is voor 26 tuinders. En die andere 59 dan? Vragen, vragen...
BeantwoordenVerwijderenIk ben het gedeeltelijk met jou eens Jan, maar wie neemt iemand aan met een handicap? zoals ik het zie bijna niemand of er moet geld ergens weg komen toch? voor 3 jr. en dan ontslagen toch?
BeantwoordenVerwijderenIk ben een beetje bekend op dit terrein W.w.n.v ik zeg na 3jr. ontslag dan effe de w.w. in en later naar de bijstand, maar hier zijn de mensen ook niet dom in dan mogen zij met behoud van hun uitkering naar de zelfde baas terug keren en dit keur ik gigantie's af..
Maakt voor veel mensen niets uit het zijn toch maarrrr 100.000 mensen waar ik het over heb.
iets van de LCR
BeantwoordenVerwijderenaan informateurs: 'Maak positie cliënt sterker'
Cliënten in de sociale zekerheid moeten de regie over hun eigen leven kunnen voeren. Uit onderzoek blijkt dat re-integratie succesvoller verloopt als mensen zelf aan het stuur staan. De randvoorwaarden ontbreken nu. Daarnaast is het nodig dat cliëntenparticipatie eenduidig wordt verankerd in wet- en regelgeving. De Landelijke Cliëntenraad (LCR) heeft de informateurs Bos (PvdA) en Kamp (VVD) gewezen op deze twee belangrijke aspecten.
Zelf
'Eigen verantwoordelijkheid' en alles ‘zelf regelen’: dat predikte het vorige kabinet. De LCR vindt het belangrijk dat mensen zelf aan het stuur staan, maar ziet ook dat het nodig is om hen daarbij te ondersteunen (lees ook: e-magazine ZELF). Niemand kan alles zelf, iedereen heeft een assistent of een team nodig om zijn taken uit te kunnen voeren. Maar niemand wil dat die anderen al het werk van hem afnemen.
Dit gebeurt wel vaak bij mensen in de sociale zekerheid. Ze moeten het zelf uitzoeken of hun complete regie wordt overgenomen door instanties als UWV, sociale dienst, zorginstellingen enzovoorts. Er moeten randvoorwaarden voor zelfsturing komen. Burgers moeten een beroep kunnen doen op onafhankelijke informatie en advies als zij op zoek zijn naar werk. Ze moeten zelf een richting kunnen kiezen in hun re-integratie en eventueel daarbij ondersteund worden.
Eén wet
Goede cliëntenparticipatie is meer dan ooit van belang. Daarmee wordt de kloof tussen overheid en burgers gedicht. Momenteel is op het gebied van cliëntenparticipatie geen eenduidige wet- en regelgeving voorhanden. De LCR pleit hier wel voor en stuurt aan op één Wet voor de cliëntenparticipatie in de sociale zekerheid.
De brief lezen? De Brief
Lees ook het e-magazine ZELF dat de LCR heeft uitgebracht.
(11 oktober 2012)
Sorry dit op dit moment effe niet dus lees verder:
BeantwoordenVerwijderenDe Brief:
Geachte heren Bos en Kamp,
De Landelijke Cliëntenraad op het terrein van werk en inkomen (LCR) wil hierbij uw aandacht
vragen voor de cliënt in het stelsel van werk en inkomen. Het betreft zowel de positie van de
individuele cliënt als de rol van de cliënten bij vormgeving beleid en uitvoering van de sociale
zekerheid.
1 Versterk de positie van de cliënt
Bij de inrichting van het sociale zekerheidstelsel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de
burger centraal gesteld. Niet de overheid maar de burger moet zelf zijn problemen oplossen.
Op zich is dat een goed uitgangspunt. Maar is er werkelijk iemand te vinden die alles zelf
doet? Een directeur van een bedrijf zorgt ervoor dat anderen hem assisteren. Zo kan hij doen
waar hij sterk in is. Voor veel mensen in de sociale zekerheid en de zorg is dat niet anders.
Om zelf de regie te voeren, hebben zij ook assistentie nodig. Echter de instanties waar zij een
beroep op moeten doen, zoals de sociale dienst, UWV, zorginstellingen, enzovoorts, zijn er
vaak niet op gericht om mensen zoveel als mogelijk de regie in handen te geven. Het is alles
of niets. Je moet jezelf redden en lukt dat door welke oorzaak dan ook niet, dan nemen de
instanties de regie volledig over.
De LCR pleit ervoor dat cliënten de regie over hun leven kunnen voeren. Daartoe is het
noodzakelijk dat zij een sterke positie in het stelsel van werk- en inkomen krijgen. Maak
gebruik van de kracht van cliënten om de weg (terug) te vinden naar de arbeidsmarkt.
Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen zelf sturing kunnen nemen en krijgen op hun weg
naar werk, zij veel meer energie in dat traject steken en het succes groter is. Daarmee wordt
ingezet geld om aan het werk te komen veel effectiever besteed.
De LCR moet helaas constateren dat het ontbreekt aan randvoorwaarden voor de burger om
zijn eigen verantwoordelijkheid te kunnen nemen.
Aan de kabinetsinformateurs
BeantwoordenVerwijderenDe heren H. Kamp en W.J. Bos
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
2
Daartoe is het noodzakelijk te regelen dat:
• Burgers een beroep kunnen doen op onafhankelijke informatie en advies als zij zich
oriënteren op en/of op zoek zijn naar werk;
• Cliënten in staat worden gesteld hun wensen en mogelijkheden met betrekking tot reintegratie
kenbaar te maken;
• De cliënt, indien noodzakelijk, ondersteuning krijgt bij het verwerven van inzicht in zijn
vaardigheden en mogelijkheden op de arbeidsmarkt;
• De cliënt de regie (sturing) bij zijn re-integratie kan voeren. Dat betekent dat de cliënt
invloed kan uitoefenen op zijn re-integratietraject of de inkoop van afzonderlijke
producten en keuzevrijheid heeft bij het kiezen van re-integratiebedrijven.
• De cliënt persoonlijk recht heeft op werkplek aanpassingen/werkvoorzieningen wanneer
zonder deze aanpassingen/voorzieningen niet kan worden gewerkt.
De LCR kent de vrees voor financiële onbeheersbaarheid wanneer cliënten te veel rechten
krijgen. Die vrees is ongegrond. Een recht betekent niet dat iedere burger alle beschikbare
middelen kan claimen. Inzet van middelen is alleen aan de orde als na toetsing blijkt dat deze
ook werkelijk nodig zijn.
2 Betrek cliënten meer bij de vormgeving van beleid en uitvoering in de sociale
zekerheid.
De LCR gaat er vanuit dat de politiek ook in de komende periode belang hecht aan goede
cliëntenparticipatie en de rol die cliëntenraden kunnen spelen bij het overbruggen van de
kloof tussen overheid en burgers en het verbeteren van beleid en dienstverlening. Daarover
willen wij graag in overleg treden met de nieuwe minister en/of staatssecretaris van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid.
De huidige regelingen voor cliëntenparticipatie staan in verschillende wetten en zijn daardoor
niet eenduidig en voor beleidsbeslissers en leden van cliëntenraden niet overzichtelijk. De
LCR is van mening dat op elk niveau van beleidsvoorbereiding en –ontwikkeling een
beoordeling vanuit cliëntenperspectief noodzakelijk is. Dat is ook in het voordeel van
beleidsmakers en uitvoerders, zo blijkt uit een onderzoek van de inspectie SZW.
Private uitvoering van de sociale zekerheid dient zich aan en is binnen de WIA al aan de orde.
In geval van private uitvoering van de sociale zekerheid is cliëntenparticipatie nog niet
geregeld. Het is van groot belang dat zowel bij private als publieke uitvoering van de sociale
zekerheid de cliëntenparticipatie goed wordt geregeld.
Het gebrek aan duidelijke wet- en regelgeving op het terrein van cliëntenparticipatie wreekt
zich in het bijzonder bij de gezamenlijke ketendienstverlening in de regio. De
uitvoeringsorganisaties zien de cliëntenparticipatie hierbij als een interne aangelegenheid
voor ieder van hen afzonderlijk.
De gewenste levensbrede integrale dienstverlening aan burgers vraagt om afstemming van
cliëntenparticipatie op het terrein van de sociale zekerheid en WMO.
3
De LCR pleit ervoor dat cliëntenparticipatie eenduidig wordt verankerd in wet- en
regelgeving. In dit kader stelt de LCR voor één Wet voor de cliëntenparticipatie in de sociale
zekerheid te maken. In de diverse materiewetgeving kan dan met betrekking tot
cliëntenparticipatie worden verwezen naar deze wet.
Met vriendelijke groet,
Gerrit van der Meer
In deze tijden van bezuinigen gaan gemeentes tuintjes huren in een andere gemeente voor mensen die niet meer kunnen werken en een vervoersprobleem hebben ,terwijl ik afgelopen Zondag wandelend door Borgerswold minstens 50 lege volkstuinen tegen kwam .
BeantwoordenVerwijderenDe doelgroep gun ik hun tuin , begrijpen kan ik het niet helemaal ben ook geen politicus .
Gerard.
Veendammers zouden ook gewoon kunnen fietsen. Andersom doet de jeugd uit Zuidbroek dat ook, naar de scholen in Veendam...
BeantwoordenVerwijderen