Teller

zaterdag 9 februari 2013

09022013

De krant is laat vandaag, weet ook zo niet waar ik het over moet hebben. Ik gooi de link naar het klaverblad er maar in bij Zuidbroek, die gisteren ook al door "onze fotograaf" aan werd gedragen, maar nu aanklikbaar. Oh ja, heb ook nog geen foto voor morgen, wie is er zo vriendelijk?

15 opmerkingen:

  1. goedemorgen. Op zich maakt het me niet uit voor wat voor kruising er komt, als het maar overzichtelijk is en veilig. Ik heb het idee dat het onderschat wordt hoeveel verkeersbewegingen over de N33 gaan.Ik ging eerder ook altijd door Muntendam naar de Bruggemalaan, en stoorde me vreselijk aan het verkeersgedrag op het Loeg en de Middenweg. Door een verhuizing is mijn werkplek nu op de Cereslaan zodat ik nu via de N33 in een mum van tijd in Veendam ben.Ondanks de zelfmoord commando's die je daar tegen komt, mijd ik de route over Muntendam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Grappig om te zien dat bij deze "bolfoto" ook de makers zelf in beeld zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik blijf er bij dat deze oplossing veel meer grond opslokt dan nodig zou zijn bij een ander constructie, vooral ook omdat de ingesloten gronden praktisch onbereikbaar (zeker voor langzaam landbouw verkeer) zijn tenzij het verkeer tijdelijk wordt stilgelegd.
    Ook zijn op 1 na de boogsnelheden van de binnenliggende (klaverbladen) uit-in-voegbanen veel lager dan mogelijk was geweest met een ander meer ruimtebesparende oplossing.
    Daarnaast is de gekozen 'oplossing' relatief snel verouderd bij een in de toekomst (mogelijk) groeiend verkeersaanbod (iets wat verkeerskundigen ook bij het voormalige RWS zeker weten en wisten).
    Va plaatselijk belang is bovendien dat deze constructie ter plekke geen extra ontsluiting mogelijk maakt voor de Gouden Driehoek.

    Allemaal gemiste kansen...
    want het kan (gemakkelijk) anders en beter.

    Ik snap niet dat niet tenminste door onze plaatselijke bestuurders is aangedrongen op een betere, ruimtebesparender en toekomstgerichter constructie...,
    persoonlijk zou ik zou natuurlijk vereerd zijn geweest als de door mij aangedragen oplossing was opgepikt/gevolgd..., maar er zijn meer wegen die (beter) aar Rome leiden.

    Overigens kan het nog steeds, en op de tekenkosten na zou daar niet veel geld mee verloren hoeven zijn.
    Bestuurders..., wordt wakker...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Appie, wij hebben de zwevende rotonde van Siko bij de Raad van State ingebracht. Rijkswaterstaat zag er groot bezwaar in omdat de zwevende rotonde 13 meter boven het maaiveld zou moeten komen. Wij argumenteerden dat de N33 verdiept kan worden aangelegd,zodat er niets hoger hoeft te worden dan het nu al is. In de uitspraak laat de RvS blijken dat niet te kunnen begrijpen en gaat ze toch met RWS mee. Een afrit naar de gouden driehoek zag men wel zitten, maar als de gemeente er niet achteraan zit,mag men niet verwachten gat de RvS daarin met een particulier meegaat. Er valt jaarlijks wel wat te maaien in het klaverblad! Wat zou de tekenaar ermee voor hebben om ongeveer 3 tot 4 ha tarwe te laten staan in de zuidwesthoek binnen het klaverblad? GJ.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, verder kijken dan de neus lang is...
      is knap lastig...;

      Voor het gemak heb ik destijds bij mijn schaalprojectie het huidige Rottepolderplein geprojecteerd op het huidige 'Zuiderkruis'.
      Echeter dat Rottepolderplein ligt met zijn bovenliggende zwevende rotonde veel hoger aangelegd dan hier nodig zou zijn...,
      (het is daar o.a. zo hoog omdat één van de aanvoerende wegen een kanaal kruist op zodanige hoogte dat de scheepvaart en wegverkeer geen hinder van elkaar ondervinden).

      De situatie hier is zodanig anders dat de vlakke maatvoering van e.e.a. wel nagenoeg overeenkomt maar dat je best een alternatieve verticale vormgeving kan kiezen door gebruik te maken van duikers/doorboringen van het huidige A7-talud

      De grap is daarmee dat je een zwevende rotonde helemaal niet zo hoog behoeft komen te liggen.
      Behalve het verdiept aanleggen van de N33 (en daarbij laten zakken van het hoogste punt van de A7) zijn er nog wel meer mogelijkheden.

      Je kan bijvoorbeeld zo'n 'zwevende'-rotonde' ook een minder vlak, en dus een meer golvend karakter geven...,
      op die wijze zou je namelijk prima onderlangs de (bestaande) A7 en overlangs de (verbrede) N33 aanleggen zodat het hoogste punt op gelijke hoogte zou komen te liggen met het huidige viaduct van de A7 over de N33...;
      Voor diegenen die vervolgens aankomen met het argument dat het verkeer dan steeds veel meer moet stijgen en dalen..., bedenk dan dat dat bij een klaverbladconstructie evenzeer plaats heeft maar dat daarbij behalve de geringere boogsenleheden e.e.a. waarschijnlijk ook nog eens met een groter hellingshoekverschillen zal plaats hebben.

      De tegenargumenten waren dus feitelijk onzinargumenten....
      onzinargumenten van lieden (deskundigen) die niet (meer) naar alternatieve oplossingen willen zoeken...;
      Men had een klaverbladachtige constructie beloofd en die heeft men getekend en daarmee moeten we het dus maar doen..., basta.

      Verwijderen
  5. Appie, opname bestaande situatie is gemaakt in april 2010.Antwoord op mijn bovengestelde vraag zou kunnen zijn, dat men niet direct wil laten zien hoeveel grond er gebruikt moet worden,ook van het toekomstige industrieterrein de gouden driehoek.
    Als het over industrieterrein gaat zou ik van een VVD-er wel een wat bredere kijk op de situatie verwachten(Chris U).GJ.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voordat de raad en/of het college alternatieven aandragen moeten ze natuurlijk wel zelf de voordelen er van inzien. Schijnbaar is dat niet het geval, want het kan niet zijn dat ze niet van de "zwevende rotonde" gehoord hebben.

    Als (wanneer was het, eind jaren zestig?) burgemeester Tees er niet achteraan was blijven zitten en geen voet bij stuk had gehouden was Zuidbroek toen letterlijk verdeeld door een viaduct in plaats van door een verzonken viaduct.

    Of Tees toen zelf met dat idee is gekomen of dat hij door anderen op die gedachte is gebracht is mij onbekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jan, enkele jaren geleden,toog ik naar het gemeentehuishuis om de burgemeester te spreken over de kruising A7-n33. Het onderwerp bleek in de portefeuille van wethouder Ploeger te zitten. Ploeger toonde enig begrip voor een rotonde met afrit naar de gouden driehoek. Toen later bleek dat een klaverblad door een botonde zou worden vervangen om kosten te besparen, zei wethouder Ploeger in het Dagblad vh Noorden dat we er niet rouwig om hoefden te zijn,want dan werd een afslag gouden driehoek ook mogelijk.GJ.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gemeentehuishuis,wat dat is weet ik ook niet.GJ.

      Verwijderen
    2. GJ, wat een gemeentehuishuis is weet ik ook niet, maar Markus Ploeger had het dus nog niet zo verkeerd gezien in dit geval. Veel Peerders willen graag een FOC, maar als alles over de rotondes in Zuidbroek moet, dan kon het best eens te druk worden. Komt het SMC nog een keertje bij misschien, en wie weet toch nog het ziekenhuis, want niets is veranderlijker als de politiek.

      Verwijderen
  8. Doffe knal in de Spoorstraat. Niets te zien vanuit het raam. Brandweer en politie binnen enkele minuten ter plaatse. Misschien iets ontploft bij de kapster bij de Dam, waar de zwaailichten lijken stil te staan?

    Toch maar even kijken, misschien kunnen we haar opvangen ofzo.

    Maar nee, het is een auto die vanaf de spoorwegovergang op het kruispunt "door het midden" is gegaan, dwars door een stalen bankje. De auto ligt op zijn zij tegen de schutting van de kapster.
    Brancard staat klaar en de brandweer is bezig de auto te openen.

    Ik kan niet van dienst zijn en de nieuwsgierigheid is gestild, dus maar terug naar huis.
    Even later gaan de hulpverleners ook al weer terug, het lijkt met een sisser afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kwaliteit en kunde Verhuistarief heeft met grote zorg de
    beste verhuisbedrijven voor u geselecteerd. Ze zijn allen gekeurd en voldoen aan de
    volgende kernwaarden:

    Look at my page: verhuizen Van belgie naar nederland goedkoop (http://www.l-atalante.com)

    BeantwoordenVerwijderen