vrijdag 27 september 2013

27092013

Tweet van Marc Hesp; "PvdA #Menterwolde drukt motie erdoor zonder anderen de mond te gunnen. Voor CDA en VVD aanleiding de vergadering te verlaten." Ik ben andere dingen gaan doen, de raadsvergadering niet blijven volgen, maar dit roept vragen op. Waar gaat dit over? De PvdA heeft toch niet de meerderheid in de raad van Menterwolde? Marc kom er maar in. Patricia mag ook natuurlijk, of een ander die de nieuwsgierigheid van de klanten weet te bevredigen. ;)

31 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, muiterij op het schip van Menterwolde? En waar is de kapitein,of hebben ze die in een isoleercel opgesloten.Het wordt wel heel hilarisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Er werd 20 minuten geschorst, maar toen er na 50 minuten nog niets te horen was ben ik ook naar bed gegaan. Ik concludeerde dat de uitzending weer eens eerder afgelopen was dan de vergadering. Hierdoor geen duidelijkheid van mijn kant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen

    Heel erg opmerkelijk het gedrag van VVD en CDA wat een zielig stel. Was het voorheen niet altijd zo dat alles werd weggestemd met 8 voor en 7 tegen?? Ja er was geen vorm van debat en datgene wat werd gezegd was puur voor de buhne. Nu krijgen ze niet hun zin en stappen ze op bij een raadsvergadering. Ik kijk rijkhalzend uit naar de verkiezingen in Maart. Overigens is elke vorm van debat al ver te zoeken in de raad van Menterwolde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog meer opmerkelijk nieuws:

    Pool met weinig cash komt weg met lage boete

    DEN BOSCH -
    Een 41-jarige vrachtwagenchauffeur uit Polen is woensdag weggekomen met een boete van 50 euro voor bellen tijdens het rijden, omdat hij niet meer contant geld bij zich had. Het Openbaar Ministerie in Den Bosch heeft dat donderdag laten weten nadat de bekeuring op internet was verschenen en er ophef was ontstaan. Normaal bedraagt de boete 220 euro.

    Het OM benadrukt dat er is gekozen voor een praktische oplossing, maar dat het zeker niet is gegaan zoals het hoort.
    De Poolse chauffeur werd op de A50 bij Veghel betrapt. De afspraak is dat buitenlanders hun boete meteen betalen. De Pool had slechts enkele tientjes bij zich. Het alternatief in dat geval is om beslag te leggen op de vrachtwagen, legde een woordvoerster uit. Omdat de truck vermoedelijk bederfelijke lading bevatte, heeft de agent in overleg met een officier van justitie gekozen voor de lagere boete. „Het is niet de normale gang van zaken en mag niet meer gebeuren”, erkende het OM.
    De Kamerleden voor het CDA Sander de Rouwe en Peter Oskam willen opheldering van minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie). Ze hebben de indruk dat zo'n verlaagde boete vaker voorkomt. Het is volgens De Rouwe „onrechtvaardig dat je minder hoeft te betalen als je een lege portemonne laat zien of een sip gezicht trekt”. Volgens hem zijn er ook Nederlanders voor wie zo'n boete heel erg hoog is, die krijgen ook geen korting maar gewoon een acceptgiro. De Rouwe wijst erop dat Polen ook nogal eens voor Nederlandse bazen werken, die ook hun verantwoordelijkheden hebben.

    Ik zeg weg met de oostblokkers!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van partij gewisseld?

      Verwijderen
    2. Frans Nee, dat neemt niet weg dat ik graag vandaag nog de grenzen sluit voor de broodrovers uit het oostblok. Geneuzel over duurzaam en milieu draagt ook niet bij aan een betere samenleving.

      Verwijderen
    3. Open grenzen heeft ons veel gebracht, maar laten we er dan als overheid ook op toe zien dat regels worden nageleefd en dat voor iedereen het level play field gelijk is. Dus gelijke lonen en gelijke werkomstandigheden. Dat is eerlijke concurrentie. Wat er nu gebeurd is dat enkele mensen er enorm van profiteren, lees zakken vullen, en dat er vele mensen met lege handen staan. Ik noem het moderne slavernij. Weet bijvoorbeeld dat een oostblok chauffeur 800 euro per maand verdiend tegen 2400 voor een nederlandse. Waarom? Omdat wij dat in een CAO hebben vastgelegd. Buitenlandse werkenemers dienen volgens de in Nederland geldende regels betaald te worden, dit is bij wet vastgelegd. Nu zie je allerlei duikconstructies die het mogelijk maken deze regels te omzeilen. Dit gebeurt bewust en de overheid kijkt de andere kant op. Buitenlandse vervoerders mogen geen ritten doen in Nederland zgn Cabbotage vervoer. Dit gebeurd op grote schaal wel tegen lage tarieven. En wat doet de overheid ? Die draait het hoofd weg en zegt ich habe es nicht gewusst. En dat is verderfelijk. Zolang we niet op een gezonde manier de concurrentie aan kunnen gaan met oostblokkers dwz concureren op kunde en kennis en betrouwbaarheid en gelijke lonen, ben ik er voorstander van om deze mensen buiten de deur te houden.

      Verwijderen
    4. Precies. Het zijn de bazen, gesteund door de overheid. Het zijn niet de Oostblokkers. Die worden uitgebuit.

      Verwijderen
    5. Het zijn wel de oostblokkers die worden uitgebuit. En laten we nou niet roepen we kunnen er niks aan doen.

      Verwijderen
  6. het is in ieder geval een heel andere benadering die de Nederlandse chauffeurs in het buitenland tegen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wim : Ik kon vorig jaar de boete bellen achter het stuur niet betalen om dat mijn baas geen loon meer kon betalen. Dit bedrag is verhoogt met als resultaat dat mijn auto een paar weken terug in beslag genomen is. Nu kon ik niet meer op mijn werk komen en ben dus mijn nieuwe baan kwijt. En nu doen ze moeilijk om een uitkering vanwege eigenschuld dikke bult. Ik kan volgende week de straat op om dat ik geen huur meer kan betalen. Terwijl die pool eerst met mijn baan als chauffeur er vandoor gaat. En nu nog dit erbij. Ik ben er klaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een onzin. Ik zie mezelf al staan in Dld met de vrachtwagen. wedden dat de auto aan de ketting gaat? Bederfelijke goederen zijn niet een probleem van de politie maar van de vervoerder zelf. Komt hij te laat aan op het losadres dan zal ook deze poolse vervoerder zoals zo velen als onbetrouwbaar worden aangemerkt. Sinds wanneer is een lading verantwoording van justitie?? Ik denk dat ik een curcus pools ga nemen dan ontloop ik de boetes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat bedoel ik maar VB, het is meten met 2 maten.Zo iets kom je in Belgie of Dld, maar ook in Polen niet tegen als Nederlanderse chauffeur. Het is betalen of in beslagname.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou VB dat is me wel een drama zeg. Hoop toch niet dat dit echt gebeurd is alhoewel ik me kan voorstellen dat zo iets in dit land wel degelijk gebeurd. Las vanmorgen het verhaal over OAD waarbij mensen in Turkeije moeten betalen voor hun hotel wat ze al betaald hadden aan de reisorganisatie. Begrijp ik helemaal niets van. Het geld moet toch van te voren door de reisorganisatie al afgetikt zijn. Ben er altijd van uitgegaan dat de reisorganisatie het geld voor die tijd overboekte naar de vliegmaatschappij en het hotel. Nee dus. Verdwijnt eerst ergens in de eigen pocket. Je had het ook wel kunnen weten. Inmiddels 7000 mensen in de problemen en 88000 die nog omgeboekt moeten worden. Triest. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een ophef over buitenlandse chauffeurs.
    Toevallig is dat nou een beroepsgroep die fysiek over de grenzen gaat.
    Maar het is niets anders dan alle Nederlanders die in de supermarkt of bouwmarkt de "made in Taiwan" of "made in China" producten kopen. Gemaakt onder erbarmelijke omstandigheden tegen op zijn best een hongerloon. De fabrieken in Nederland zijn al lang dicht. Konden niet meer concureren. Ze hadden te maken met een Nederlandse CAO, Nederlandse milieuregels ..... Nederlandse Chauffeurs ....
    Waar is het verschil?
    Koop dan Nederlandse producten en sta niet "schaapachtig" met je "made in China plastic diepvriesbakjes" bij de kassa van de Aldi oid. Zolang wij producten over de hele wereld blijven schuiven om maar het "goedkoopste" te kunnen produceren blijft dit een probleem. Nu treft het een beroepsgroep die tot op heden beschermd was. Ga het maar uitleggen aan diegenen die hun productiewerk zagen verhuizen naar het buitenland.
    Beetje hypocriet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je wat pas hypocriet is ? Anoniem posten. En als je dan post, lees dan eerst goed wat er geschreven word.

      Verwijderen
    2. Het gaat over het handhaven van regels. De Nederlandse overheid kan moeilijk regels gaan opstellen voor lonen in andere landen daar gaan deze landen zelf over. Het gaat hier expliciet over de nederlandse arbeidsmarkt en de vervuiling daarvan. Wij hebben hier regels voor, maar via duikconstructies worden deze genegeerd, dat is wat er aan de hand is.

      Verwijderen
  12. Om met onze minister-president te spreken, u begrijpt de clou van het verhaal niet helemaal. Als jij in België of Duitsland een overtreding maakt, zal je de boete cash moeten betalen. Ook in Oost-Europa is dit de gewoonte. Waarom in dit geval niet?
    Hoezo bederfelijke producten? Je hebt toch koeling aan boord?
    En in die tijd van inbeslagname kan de chauffeur zorgen dat hij het geld rond kan krijgen om de boete te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het verleden waren we in Nederland (en Duistland) fel tegen het cash ter plekke moeten betalen van boetes.
      Waarom?
      Omdat het da wel heel verleidelijk werd om ambtsdragers om te kopen, danwel anderszins corrupte ambtsdragers te krijgen met een dubbele boekhouding.

      Dat doen Nederlanders niet...,
      nee niet als je ze de kans niet geeft...;
      Maar ik heb wel eens met (oud) medewerkers gesproken van Wagon-Lits (de koffie n de trein verkoper) een leidingevende wist haarfijn uit teleggen waarom men de trein-keukens had geslopten, niet alleen vanwege de ruimte in de trien e.d. maar vooral,ook om dat er door de trein-stewards minder kon worden geknoeid met het aantal verkochte koppen koffie als als ze de koffie niet zelf in de trein zetten maar in gereigistreede hoeveelheden meekregen in kant en kaler conatiners van de railtender (de echte railtender had zelfs een automaat die schekbeurten telde).
      Waarom?
      Sprekend met met andere oud medewerkers krijg je al gauw verhalen over de 'gouden-tijd' waarin strijk en zet alle koppen koffie die ze schonken voor 8/9 uur (ogf gewoon steeds de eerste 100) voor de eigen portomonee waren en dat de rest (voor de helft) voor de baas was, erwaren zelfs stewert die anderen onder druk zetten vooral niet te veel uit de (corrupte) pas te lopen omdat anders hun eigen bedrog op een bepaald (vast) traject wel heel erg in de gaten zou lopen (Jantje verkoopt steevast veel meer dan Pietje op hetzelfde tijdstip op hetzelfde traject).
      Dat veel treinstewert het niet zo nauw namen met de inkomsten was bij Wagon-lits bekend maar met na in gebruikname van de getelde koppen/schenkbeurten bleek pas hoe groot het verschil werkelijk was.

      De nieuw koffie-service van Albron heeft ervan geleerd, zoveel liter is zoveel koppen en dat moet kloppen met de kassa...

      Je moet mensen gewone werknemers net als de spreekwoordelijke kat niet op het spek binden...,Cash boetes innen is geen goed systeem als je minder corruptie en neit meer wilt.
      Natuurlijk kan je ook corruptie hebben aaneer boeten niet cash mogen; Slimmerikken zullen zeggen dat je de keuze hebt, €25,oo handje contantje of een echte boete, maar e valt wel eerder op en door de mand omdat iedereen die dan betaald weet dat het niet klopt.

      Verwijderen
  13. Sorry, heel de dag op pad en lees je vraag nu pas.
    RTV Noord heeft het vrij aardig verwoord: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=125185

    Kort gezegd: er zou een commissievergadering en raad over dit onderwerp volgen, maar PvdA wilde dat niet afwachten en heeft ondanks allerlei argumenten ertegen toch de motie doorgedrukt.

    Niet erg zorgvuldig, naar mijn bescheiden mening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neem gewoon je politieke verlies als een kerel. Weglopen tijdens een democratisch proces lost niks op.

      Verwijderen
  14. Jammer dat sommigen vergeten de naam in te vullen, maar er zijn twee soorten "anonieme reacties". Vuilspuiterij en/of iemand in een kwaad daglicht stellen of gewoon een nette mening geven. Bij de eerste hoop ik dat niemand reageert, zodater geen discussie ontstaat en ik de reactie kan verwijderen als ik achter de pc zit. Als er al een disscussie plaats heeft gevonden wordt het moeilijker, want dan wordt het onoverzichtelijk. Dus maak het Appie niet moeilijker, dan dat hij het al heeft.

    Marc, beter laat dan nooit. Heb inmiddels ook je reactie gehoord op Radio Noord. Klinkt heel plausibel, kan mij daar wel in vinden. Belangrijke zaken, moet je niet tussen neus en lippen door behandelen, maar goed op voorbereiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. App Ik en met mij de meesten in deze kroeg zijn prima in staat zichzelf te verweren tegen vuispuiterij van anonieme gasten. Maar wel fijn om te weten dat er nog een oog meekijkt

      Verwijderen
  15. nou VB ,weer lekker agressief bezig vandaag niet ??
    bijbel verbranden heeft dus niet geholpen ben ik bang.
    als je mobiel bellen verhaal werkelijk waar is ,is het toch je eigen schuld nietwaar.is nu eenmaal verboden en het is LEVENSGEVAARLIJK zoals ik eergisteren in ons dorp binnen 5 minuten twee keer meemaakte.
    dat er in nederland met vele maten gemeten wordt kan niet,ben ik met je eens!!
    maar voor een paar tientjes heb een handsfree telefoon in je auto en dat is veel minder dan de hoogte van een bekeuring.
    broodje aap verhaal ???!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Senior ik bel handsfree het was slechts een schets om aan te geven wat de gevolgen kunnen zijn als je Nederlander bent... ipv Pools

      Verwijderen
  16. Steeds met drie of vier zetels in de raad en een paar in het college je zin proberen door te drijven, heeft met bescheidenheid niets te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar des te meer met democratie...;

      In een democratisch proces moet je als minderheid soms je bescheidenheid opzij zetten...,
      of om de meerderheid van je standpunten te overtuigen...
      of hen anderszins zo ver te krijgen dat ze niet meer om je heen kunnen en dus beter met je mee kunnen gaan/buigen dan zich er tegen te (blijven) verzetten.
      Daar past soms bescheidenheid...
      ... maar vaak ook niet.

      Verwijderen
    2. Het zit hem waarschijnlijk in soms, vaak, steeds..

      Verwijderen
  17. de kadernotitie heemtuin stond als ingekomen stuk op de agenda, om even ter kennisgeving aangenomen te worden, een brede notitie, waar het college alle kanten mee op zou kunnen.....terwijl er eerder bepaald is dat de stichting menterheem een rol moest houden in deze.....
    in deze notitie was dat zeker niet het geval, zoals te lezen is.....
    op donderdagmiddag een mailtje te krijgen dat enkele fractie moeite hiermee hadden en dat het dus doorgeschoven zou worden?
    dan moet je daar gewoon over stemmen, hetgeen gebeurde, stemming 6-6, omdat 1 raadslid nog niet geinstalleerd was, dus ingekomen stuk blijft staan en aan de orde met alles wat daar bijhoort....en dit keer is de stemming anders dan vvd en college gehoopt had!

    BeantwoordenVerwijderen