dinsdag 16 september 2014

16092014

OBS De Mieden in Meeden is nog niet af van het predikaat zwakke school las ik in de krant. Volgens de onderwijsinspectie schiet de kwaliteit van het onderwijs nog ernstig tekort. Voorbeelden uit het rapport: Leerkrachten leggen opdrachten niet goed uit, in veel klassen is het onrustig. Kinderen die extra zorg nodig hebben worden niet of te laat geholpen, en er zijn te veel wisselingen in het onderwijsteam.

9 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, wat is dat allemaal in het onderwijs. De leerkrachten klagen dat ze onderbetaalt worden, de inspectie dat ze niet genoeg les geven, en de kinderen worden niet goed klaar gestoomd voor het voortgezette onderwijs. Dit zou moeten betekenen dat velen stranden in het voortgezet onderwijs. Is dit zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de startkwaliteit lager is...
      is het eindresultaat meestal niet veel anders.

      M.a.w. wie op een lager niveau het voortgezet onderwijs instroomt zal daar waarschijnlijk ook op een lager niveau uitstromen.
      En als de instroom het niveau in algemene zin niet aankan dan zal uiteindelijk het niveau neerwaarts worden bijgesteld en het eventuele diploma aan het eind minder voorstellen dan op grond van de mooie naam/titel veronderstelt zou mogen worden.

      Onderwijzer zijn is een een steeds lastiger vak aan het worden. Dat heeft vele oorzaken waarvan de steeds veranderende regelgeving, lesstof en administratiedruk het de onderwijzer/leraar/docent steeds lastiger maken zich van zijn taak (les geven te kwijten). Aan de andere kant zijn kinderen steeds lastiger bij de les te houden en helpt de voortdurende aanwezigheid en bemoeizucht van ouders daar ook niet altijd bij. Een klein voorbeeld is de steeds verdergaande concurrentiestrijd tussen kinderen (en hun ouders) in de verjaardagtractaties; Als onderwijzer sta je bijna machteloos, want wat kan zo'n versierde traktatie van een kind (dat maar één keer 9 wordt) nou voor kwaad. Maar het verstoord het lesgeven behoorlijk en zo'n volledige maaltijd-uitpakpartij is ook niet bevorderlijk voor de concentratie. En dan hebben we het nog niet eens over zaken als mobieltjes en weet ik niet wat voor concentratiebrekers die kindertjes allemaal bij zich moeten mogen hebben/houden en moeders die tijdens de les SMS/appen met de vraag hoe het ging met de rekentoets.

      En welke klas heeft nog gewoon 5 dagen één en dezelfde onderwijzer; Lesroosters worden versnippert door deeltijdbanen, DV, ouwe-lullen-dagen, (verplichte) bijscholingen, etc..
      ook dat is niet altijd bevorderlijk voor de leerprestaties (juf Jannie zei dat 't zo moest en nu moet het van juf Melissa weer anders).

      Verwijderen
  2. geDAGte

    volledige transparantie...
    maakt dingen niet beter zichtbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goedenmorgen....

    nu komen op de basisschool kinderen die extra aandacht nodig zijn, die eerder speciaal onderwijs kregen. daar is niks mis mee...probleem is dat scholen dat niet aan kunnen, ze krijgen er geen personeel bij om deze kinderen ook goed te kunnen begeleiden.....
    1 van onze veulens had een zogenaamd rugzakje ooit voor rekenen....oplossing: veulen op de gang rekenen, kon de klas verder, terwijl ze 4 uur begeleiding zou moeten hebben, heeft ze niet of nauwelijks gehad, gevolg: van basisschool af met 2 jaar rekenachterstand.....hetgeen betekende voor haar dat ze op een laag niveau vmbo kwam, terwijl de rest prima was....heel jammer......de motivatie voor ons veulen op de vmbo was daardoor ook niet erg hoog....vorig jaar examen, met glans gehaald natuurlijk (met 4 jaar echt niks doen)...vervolg: ook weinig keus......nu kapsteropleiding, prima keus, denk ook dat ze dit wel leuk vind (erg belangrijk). ze wilde eigenlijk in eerste instantie toneelschool, maar haar niveau was te laag :-( domper voor veulen.....

    ofterwijl: de basisscholen moeten ook de middelen en mensen krijgen die nodig zijn om goed onderwijs te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. SiKo's opmerkingen zijn heel erg waar in z'n algemeenheid. Hij richt zich niet echt op het basisonderwijs, wat juist de opening van deze morgen was.
    Bloem schets wèl waar het probleem vaak zit. Incompetentie van de leerkracht. Ze zijn zelf uiterst zwak en natuurlijk zijn er ook hele goeie en bov3en-en gemiddelde leerkrachten. Vaak heeft het aan hun eigen start geschort, de opleiding was onvoeldoende en zo bleef die "uitstroom" (SiKo) op een laag niveau.
    Zelf van dichtbij als bestuurder meegemaakt dat het falen van een school vreselijk moeilijk te doorbreken valt. Net als overal blijkt het bijna een overwinning als een leidinggevende het aandurft personeel aan te nemen die minstens zo goed zijn als hij/zij zelf, of beter. Zo wordt dat dubbeltje inderdaad nooit een kwartje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Nanno,
      in tegenstelling tot wat jij denkt heb ik het juist voornamelijk juist wel over het basisonderwijs...,
      komen de opmerkingen over de onderwijzers uit eerste onderwijzershand (onderwijzers dus).
      De gevolgen van de problemen die onderwijzers in het basionderwijs ondervinden vertalen zich direkt (en negatief) in het vervolgonderwijs.

      Overigens zijn het lang niet altijd zozeer de leerkrachten die incompetent zijn...;
      Ook/juist goede/ervaren leerkrachten zijn stelselmatig de dupe; Bedenk dat moeten zij lesgeven in een slecht (bureaucratisch) systeem en waarbij alles meetbaar registreerbaar en verantwoordbaar moet zijn/worden, daardoor komen ze aan gewoon (goed) lesgeven nauwelijks meer toe.
      En doen ze dat wel. bijvoorbeeld door het geven van echt goed rekenonderwijs dan krijgen ze al gauw van de inspectie op de kop omdat dat toch niet de bedoeling kan zijn (past niet in de 'methode' van de nieuwste onderwijs-mode).

      Verder worden lesmethodes voortdurend 'ge-upgrade'...;
      Dat lijkt goed nieuws, immers zo blijven de lesmethodes 'bij-de-tijd'.
      Maar niets is minder waar, her upgrade en updaten dient maar één doel en één doel alleen, namelijk het in de benen houden van diverse uitgevers van al die lesmethodes. Zij, die uitgevers, verdienen (veel) meer door het steeds opnieuw (en voortijdig) vervangen van oude lesmethodes (boeken en begeleidend materiaal) door nieuwe/ge-upgrade lesmethoden dan door het herdrukken en aanvullen van oude/bestaande methodes.

      Verwijderen
  5. Nanno, het zou al mooi zijn als de dubbeltjes dubbeltjes konden blijven. Inflatie is nooit zo geweldig.
    Langzamerhand moet een docent minimaal een master diploma hebben om voor de klas te kunnen staan. Daarmee raak je een hoop mensen kwijt die het uitstekend zouden kunnen doen maar gewoon geen studiehoofden zijn. Ik trouwens ook niet: Learning by doing, trial and error en, als het niet anders kan: RTFM! of RTFstudieboek

    Mazzels en moj!

    BeantwoordenVerwijderen