vrijdag 26 september 2014

26092014

Als Menterwolde moet samengaan met andere gemeenten dan doet ze dat het liefst met Hoogezand-Sappemeer en Slochteren. Een herindeling met Veendam erbij heeft niet de voorkeur van een meerderheid in de raad. De oppositiepartijen PvdA, GL en Kritisch Menterwolde wilden die mogelijkheid open houden, maar hun voorstel haalde het niet. Een meerderheid schaarde zich achter het voorstel van B en W.

17 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, deze uitslag is al maanden bekend. Zou vreemd zijn als ze deze keuze niet gemaakt hadden, Zelfs de vuilnis wordt door deze gemeenten in Menterwolde opgehaald. Iets anders is dat we vanaf 8'30 tot 16'00 geen drinkwatervoorziening hebben in onze straat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. samenwerken is goed...,
      maar dat wil niet zeggen dat er moet worden geherindeeld.

      Verwijderen
  2. Ook al wordt de indruk gewekt dat wij moeten herindelen...,
    het is niet zo. De wet (ArHi) stelt wel welk procedures en regels gelden indien tot herindeling wordt besloten maar diezelfde wet geeft Rijk noch Provincie het recht een herindeling zonder bewezen noodzaak op te leggen.
    Wie de wet en de officiële uitleg van de Rijksoverhied m.b.t. tot die wet leest, leest ook dat het uitdrukkelijk niet de bedoeling is dat een herindeling kan worden afgedwongen/opgelegd tenzij gemeentes bewezen hebben er een janboel van te (blijven) maken (het hen ontbreekt aan de benodigde bestuurskracht).

    Maar wie leest de (hele) wet...,
    en wat doet die uitleg er nou helemaal toe...,
    een paar stoerkoppen in gemeentes en Provincie hebben zich voorgenomen/ingebeeld dat herindeling onontkoombaar is...;
    Niets is minder waar...,
    maar het kan wel alsnog waar worden, zeker als gemeenteraden zich gedwongen voelen mee te moeten werken aan deze (illegaal) opgelegde wil tot herindeling...,
    helaas lijkt het erop dat veel gemeenteraden en ook de onze het niet echt snappen...
    en dat zij, ook al zijn ze tegen, toch de eerste stappen zetten of al gezet hebben op een weg waarop men nietmeer op eigen schreden kan terug komen.
    Zodra een gemeente namelijk zelf aangeeft mee te willen werken aan een herindeling (lees een voorkeur uitspreekt met wie men het liefst wel danwel liefst niet wil herindelen) is er nauwelijks nog een weg terug, immers men heeft dan zelf (gedwongen?) het initiatief genomen en dan kunnen Rijk en provincie niet meer achterblijven.

    Trap er dus niet in...
    lees de wet...
    en vaar je eigen koers...
    en als die koers is we willen liever niet...
    dan moet je niet zeggen wat je dan het liefst zou willen als j=het toch zou moeten...,
    dat is van geen belang zolang het niet moet...
    en het moet niet...,
    het mag
    (en daar willen Provincie en Rijk maar wat graag de helpende hand toesteken helaas).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ev iets van gister naar voren gehaald:
      VB26 september 2014 00:29
      Belangrijk in dit verhaal is wel dat de provincie die ARHI procedure heeft gestart, en niet de betrokken gemeenten zelf.


      SiKo26 september 2014 08:53
      Nee VB,
      lees de wet...,
      de ArHi bepaald wel hoe maar iet dat er moet worden geherindeeld...;

      Daarbij komt dat vanuit het Rijk meermaals en met nadruk is gewezen op het feit...
      - dat men weliswaar geen tegenstander is van minder gemeentes (eerder voorstander, en dus herindeling zal faciliteren)...,
      - maar dat geenszins de indruk mag ontstaan dat gemeenten gedwongen worden (of zich gedwongen zouden moeten voelen)...,
      - dat dus het initiatief tot wel of niet herindelen van onderaf, en meer precies dus vanuit de gemeentes zelf moet worden genomen.

      En dat is het Hele eieren eten...,
      wie niet wil herindelen kan niet worden gedwongen tot herindelen...
      en dat ongeacht het provinciaal initiatief of niet.
      Maar het voelt anders...,
      het voelt als moeten.

      Verwijderen
  3. Ik ben zeer te spreken over het gisteren behaalde resultaat t.a.v. herindeling.

    En dat is niet zozeer omdat ik het gevoel heb dat we van welke overheid of welke wet dan ook zouden moeten, maar omdat we dat moeten omdat het de beste optie is voor de continuïteit van dienstverlening aan de inwoners.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas...,
      het geloof in de voordelen van bestuurlijke schaalvergroting is en blijft onuitroeibaar...
      en dat ondanks het feiten dat de feiten de vermeende voordelen steeds weten te weerspreken en weerleggen.

      Gelukkig dus dat wij allen geacht worden ons leven lang te blijven leren van onze fouten...,
      echter te betwijfelen valt of wij ooit leerring zullen trekken uit onze fouten...,
      laat staan uit de fouten van hen die ons voorgingen.

      Verwijderen
    2. Ik weet dat je er zo over denkt, maar wij zijn altijd duidelijk geweest dat we er anders over denken. Onze inbreng gisteren was een herhaling van ons standpunt.

      Verwijderen
    3. Chris,
      het gaat er niet zozeer om dat 't mijn of jouw/jullie standpunt zou betreffen...,
      waar 't om gaat is dat keer op keer de feiten (achteraf) aangeven dat schaalvergroting (herindeling) niet de oplossing van bestaande noch toekomstige problemen was/is/brengt...;
      maar veeleer de opmaat voor het opschalen van problemen en dus weer nieuwe grotere probleemstellingen waarvoor de oplossing ook dan weer gezocht gaat worden in een volgend schaalvergroting (die weer niet gaat werken).

      M.a.w. de vermeend gunstige effecten van bestuurlijke schaalvergroting blijken keer op keer een illusie te zijn geweest...,
      maar de vergrote afstand tussen burger en bestuur (zowel politiek als praktisch) is steeds wel een merkbaar gevolg.

      Wat ook steeds weer blijkt is dat beloftes gedaan voor het juist dichter bij de burger houden/brengen van bestuur/loketten...
      (bijv. middels wijk/dorp/stadskantoren)...
      slechts van tijdelijke aard zijn...
      en worden afgedankt zodra er op enigerlei wijze budgetair moeilijker tijden aanbreken (en dat gebeurt cyclisch).

      Verwijderen
    4. Spellingscheckers zijn vreemde dingen,
      schrijf je lering (maar stat de taalkeuze op 'automatisch') komt er een rode streep onder...
      en sla je al gauw aan 't veranderen in de hoop dat een verandering een verbetering is;
      - leering met dubbel-'e' dan maar...
      ook rood
      - leerring met dubbel-'r'...
      geen rood

      Plaatsen maar...
      nalezen..., 't ziet er vreemd uit, iets klopt er niet...
      en nadenken...
      leerring... is een ring van leer...;
      Huisgenoot ziet het ook en 'ergert' zich...,
      moet 't dus toch lering wezen...,
      laat ik daar nou lering uit trekken.

      Verwijderen
    5. SiKo, ik ben het niet op alle punten met je oneens. Wat voor mij de doorslag geeft is het feit dat we vanuit Den Haag veel taken erbij krijgen. De 3 decentralisaties betekenen een immense operatie die een kleine gemeente onmogelijk alleen kan uitvoeren. Dit zijn voor een groot deel taken die nu door grotere overheden uitgevoerd worden.

      Deze nieuwe taken zijn dus nieuw, dat is niet iets dat je kunt leren uit het verleden, het is een nieuwe verantwoordelijkheid waar we met elkaar in het belang van zorgvragers goed beleid op moeten formeren. Als je met dat proces bezig bent kom je er al snel achter dat een gemeente als Menterwolde daar veel te klein voor is. De ambtelijke organisatie kan dit gewoonweg niet in haar eentje aan. Meer taken dus, maar ook minder geld. Dit vraagt om een efficiëntie slag die alleen te maken is als er aan de basis een omvangrijker ambtelijk apparaat klaar staat. (Samenwerking zoals nu is mooi, maar verre van optimaal.)

      Daarbij komt dat het nu al kan gebeuren dat bij ziekte niet iemand kan vervangen omdat er gewoonweg geen vervanging meer is. (op sommige terreinen) Nog een reden dat de dienstverlening in gevaar dreigt te komen.

      Niet herindelen naar een schaal van de drie gemeenten die we nu voor ogen hebben vind ik dan ook onverantwoord. Dat gaat de inwoners van Menterwolde al heel snel lelijk opbreken.

      Verwijderen
    6. Veel zaken die gemeentes nu overgedragen krijgen vanuit het Rijk lijken nieuw voor de gemeenten...,
      maar is dat werkelijk zo/
      Vroeger was uitgerekend welzijn iets dat plaatselijk werd geregeld. Het is een redelijk recent verschijnsel dat dergelijke zaken op staatsniveau landelijk worden (straks weer werden) geregeld.

      Met die wetenschap in 't achterhoofd kun je je afvragen of gemeentes...
      - wel zo bang zouden moeten zijn voor de bestuurslast die nu weer op hun schouders wordt gelegd;
      - indien gemeentes het al niet alleen af zouden kunnen niet beter hun heil zouden zoeken in goede samenwerkingsverbanden dan opnieuw het bekende (en steeds weer tot mislukken gedoemde) pad in te slaan van schaalvergroting middels herindeling.

      Verwijderen
  4. Op het provinciehuis wil men grotere gemeenten want dat is efficiënter. Hoe groter hoe beter. Misschien hebben ze gelijk maar landbouwbedrijven worden kort gehouden middels de vastgelegde bouwblokken door diezelfde politici zodat het steeds moeilijker gaat worden om de concurrentie met het buitenland aan te gaan. Apart volk daar op het provinciehuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. verDENKink

    Waren gemeentes,
    waren mensen in't gemeen
    en gemeentes in't bijzonder,
    maar tenminste zo slim als ezels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een ezel stoot zich in't gemeen
      geen tweemaal aan denzelfden steen.

      Verwijderen
    2. Ik geef AnnoVeertien hier wel gelijk in.......

      Waar zijn de zwembaden, heel belangrijk de zorg en zo kan ik een x-aantal onderwerpen wat er bij halen wat afspeelde in eind jaren 80 gebleven tot eind 2014......

      Het komt gewoon door alle herindelingen van de Gemeenten....

      Oké niemand zal er slechter door worden alleen maar de burgers......en hier stoor ik mij geweldig aan.......

      Verwijderen