woensdag 29 oktober 2014

29102014

Zuidbroek, 28 oktober 2014


Aan de raadsleden en college van B&W van de gemeente Menterwolde

Geachte heer/mevrouw,

Komende donderdag spreekt u in de raadsvergadering over het onderwerp Zwemmen in Menterwolde. In onze brief van 19 oktober hebben wij u geïnformeerd over het standpunt van onze vereniging inzake het rapport van de KNZB. Daarnaast hebben wij u informatie gegeven over o.a. onze vereniging.

De afgelopen dagen hebben wij gemerkt dat heel veel mensen ons steunen om binnen de gemeente Menterwolde actief te blijven als zwemvereniging. Dit sterkt ons en geeft ook nog eens de waarde aan van de ruim 4000 handtekeningen die wij u vorig jaar hebben aangeboden. U begrijpt dat ook wij heel graag actief willen blijven binnen Menterwolde, maar daarvoor zal het nodig zijn dat het zwembad Zuidbroek open blijft of dat er op termijn nieuw zwemwater gerealiseerd kan worden.

In de eerdere discussie over de zwembaden in Menterwolde komt regelmatig de vraag terug of de gemeente wel een commerciële instelling mag subsidiëren. Zwemvereniging De Pinquin heeft hierover navraag gedaan bij een aantal specialisten. Uitkomst is dat er feitelijk drie mogelijkheden zijn om dat als gemeente te doen. We hebben geconstateerd dat op meerdere plaatsen in het land dit ook toegepast wordt, bijvoorbeeld in de zogenaamde Sportfondsenbaden. Wij beschrijven hieronder deze drie mogelijkheden als een handreiking en willen u vragen om deze informatie te gebruiken bij  uw overwegingen.

Hieronder de mogelijkheden voor een decentrale overheid om een commerciële instelling financieel te ondersteunen:

1) Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB)

Diensten van algemeen (economisch) belang zijn (economische) diensten die een publiek belang dienen. Hierbij valt onder andere te denken aan onrendabele openbaarvervoersdiensten, sociale verzekeringsdiensten, publieke omroepdiensten, enzovoort. Overheidsoptreden bij de uitvoering van deze diensten is noodzakelijk, omdat deze diensten anders niet (vanzelf) door de markt naar maatschappelijk aanvaardbare voorwaarden worden verricht of door de markt zelf worden opgepakt. Er is in die zin sprake van enige vorm van marktfalen.
In de situatie van het Zwembad Zuidbroek is het mogelijk om de gemeentelijke bijdrage te zien als een dergelijke dienst. Dit kan dan ook als zodanig worden vastgelegd. Juist vanwege het feit dat er sprake is van een dienst van publiek belang die je goed kunt omschrijven en er ook sprake is van zogenaamd marktfalen.

Extra informatie DAEB:
Diensten van algemeen economisch belang zijn economische activiteiten die een publiek belang dienen. Omdat ondernemers of overheden die een DAEB uitvoeren zich op ‘een markt’ begeven, onderscheiden deze activiteiten zich van NEDAB.
Doorgaans is er sprake van onrendabele activiteiten en/of van activiteiten die de markt ontoereikend naar (sociaal-) maatschappelijk verantwoorde voorwaarden kan uitvoeren. Hierdoor moeten ondernemingen die met een DAEB belast zijn gecompenseerd worden voor de openbare diensten die zij uitvoeren.
Zonder ingrijpen van de overheid kunnen bepaalde groepen burgers geen gebruik maken van deze diensten. Denk bijvoorbeeld aan een busverbinding die noodzakelijk is voor grote groepen mensen (ouderen, jongeren, forensen), maar die op basis van economische efficiency niet (meer) zou worden uitgevoerd door vervoersondernemingen. Hiermee onderscheiden DAEB zich ook van gebruikelijke marktactiviteiten, die wel voldoende door de markt worden aangeboden
en die economisch rendabel zijn.
Diensten van algemeen economisch belang (DAEB) bevinden zich op het grensvlak tussen publieke belangen op nationaal en decentraal niveau en de regels van de interne markt. Decentrale overheden hebben volgens de Europese regelgeving en de rechtspraak van het Hof van Justitie een ruime beleidsvrijheid bij het omschrijven en laten uitvoeren van DAEB. Deze beleidsvrijheid is echter niet onbegrensd. Concreet betekent dit dat een decentrale overheid een onderneming mag belasten met het uitvoeren van een taak in het publiek belang voor zover de verhoudingen op de interne markt niet onevenredig verstoord worden. Bij het aanwijzen en financieren van een DAEB dient daarom rekening gehouden te worden de staatssteunregels.

2) Een algemene groepsvrijstellingsverordening

Een tweede mogelijkheid voor een decentrale overheid om een bijdrage te geven aan een commerciële instelling is het vestigen van een algemene groepsvrijstellingsverordening.
Voor bepaalde activiteiten mag een gemeentelijke overheid steun geven (ook aan bedrijfsleven), indien duidelijk aangegeven wordt dat het hier gaat om een bepaalde activiteit, zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van een zwemexploitatie. Vanaf 1 juli 2014 zijn er enkele categorieën toegevoegd. Een van de nieuwe categorieën is sport en sportinfrastructuur.
In de situatie van het zwembad Zuidbroek kan de gemeente gebruik maken van een dergelijke groepsvrijstellingsverordening.
Extra informatie algemene groepsvrijstellingsverordening:
Algemene groepsvrijstellingsverordening
Onder de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV, Nr. 651/2014) zijn veel steuncategorieën vrijgesteld van de aanmeldingsplicht. De AGVV is voor decentrale overheden een van de meest praktische manieren om steun staatssteunproof te maken, omdat de steuncategorieën nauw aansluiten bij hun beleid. Onder de AGVV is de lichte kennisgevingsprocedure voldoende. Jaarlijkse rapportage is wel verplicht. De oude AGVV (Nr. 800/2008) gold tot eind 2013. Daarna is deze met een half jaar verlengd. Per 1 juli 2014 is de herziene AGVV (Nr. 651/2014) in werking getreden. Veel bestaande categorieën hebben nu hogere maxima en soepelere voorwaarden. De AGVV is uitgebreid met nieuwe categorieën, zoals cultuur en sportinfrastructuur. De Europese Commissie gaat wel meer controleren achteraf.
De volgende steuncategorieën vallen onder de AGVV:
• Regionale steun
• Steun voor het MKB
• Steun om het MKB toegang tot financiering te geven
• Steun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie
• Opleidingssteun
• Steun ten behoeve van kwetsbare werknemers en werknemers met een handicap
• Steun voor milieubescherming en hernieuwbare energie
• Steun tot herstel van de schade veroorzaakt door bepaalde natuurrampen
• Sociale vervoerssteun ten behoeve van bewoners van afgelegen gebieden
• Steun voor breedbandinfrastructuur
• Steun voor cultuur en instandhouding van het erfgoed
• Steun voor sportinfrastructuur en multifunctionele recreatieve infrastructuur
• Steun voor lokale infrastructuurvoorzieningen
De AGVV biedt veel mogelijkheden om steun aan het MKB te geven. Ook grote ondernemingen vallen onder de AGVV. Ad hoc steun aan grote ondernemingen is nu toegestaan, mits het stimulerend effect wordt aangetoond. Steun aan ondernemingen in financiële moeilijkheden is echter niet toegestaan (de-minimissteun is wel mogelijk). De AGVV is niet alleen van toepassing op subsidies, maar onder voorwaarden ook op andere vormen van steun, zoals rentesubsidies, leningen, garantieregelingen en risicofinanciering. Zowel ad hoc en individuele steun als steunregelingen kunnen staatssteunproof worden gemaakt met de AGVV.

3) Een opdracht geven vanuit een overheid

Bij de derde mogelijkheid betreft het een opdracht van de gemeente aan een commerciële instelling. In het geval van het Zwembad Zuidbroek zou dat ook kunnen. Op basis van een algemene beschrijving kan een opdracht verstrekt worden voor het doen verrichten van een werkzaamheid of activiteit. Gedacht kan worden het toegankelijk maken en hebben van een zwembad voor de inwoners van een gemeente of een exactere omschrijving van de resultaten in de vorm van een bestek. Het betreft hier een betaling op basis van werkelijke kosten voor de afgesproken resultaten.

Overig
Verder worden regelmatig vragen aan ons gesteld over de opstelling en houding van Van der Valk. Hierbij willen wij benadrukken dat wij een prima verhuurder-huurder relatie hebben met Van der Valk. In de periode van het opstellen van het rapport van de KNZB hebben ook wij gezien dat Van der Valk op een constructieve wijze meedenkt over de toekomst van de zwembaden in Menterwolde en bereidheid toont om meer inzet te plegen en het gesprek zeker te willen vervolgen. Wij willen onze constatering nog eens bij u benadrukken, omdat wij de indruk hebben dat er regelmatig meningen zijn over Van der Valk terwijl deze niet gebaseerd zijn op eigen ervaringen. Wij willen u dan ook vragen om te zorgen dat de gemeente Menterwolde in gesprek komt of blijft met Van der Valk.

Wanneer u vragen heeft of meer informatie wil over bovenstaande dan kunt u contact opnemen met ondergetekende op telefoonnummer 0598-453945, 06-15056443 of per mail altenanico@gmail.com
Tot slot, wij hopen erg dat u samen met ons alles op alles zal zetten om onze zwemvereniging De Pinquin actief te laten zijn in de gemeente Menterwolde. Help mee om de dromen van onze zwemmers te realiseren!

Wij rekenen op u.
Met vriendelijke groet,
Namens alle zwemmers, Nico Altena, voorzitter Zwemvereniging De Pinquin

21 opmerkingen:

  1. geDAGte

    waar geen wil is,
    is de weg weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, Menterwolde is meer dan een zwembad. We zien mensen naar de voedselbank gaan omdat ze de minimale voorzieningen voor het levensonderhoud niet kunnen betalen. Inwoners die hun baan zijn kwijtgeraakt, en geen uitzicht meer hebben. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
    Bij deze problemen Nico is het zwembad een luxe probleem!
    Zie er uit te komen met v d Valk, meer kan ik en wil ik hier niet meer over kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een land als het onze is (het kunnen) zwemmen zeker geen luxe...,
      het te kunnen is vaak van levensbelang...,
      niet voor niets riep minister Schippers nog onlangs op de zwemvaardigheid in stand te houden door te blijven zwemmen ook nadat men zich de eerste beginselen (met schoolzwemmen?) heeft meester gemaakt.
      (volgens Schippers) ligt daar een taak voor zowel ouders als scholen...;
      Ik zou daar aan toe willen voegen:
      En voor gemeenten om te zorgen dat er voldoende gelegenheid is en blijft voor zwemonderricht en (school)zwemmen.

      Wellicht is het dus helemaal geen slecht idee om als plattelandsgemeente verscheiden zwembaden in de benen te houden...;

      Kunnen zwemmen redt levens.
      Voedselbanken redden huishoudboekjes.

      Verwijderen
  3. Dat is wel heel kort door de bocht Wim! Omdat er een voedselbank is mag er geen geld naar het bad in Zuidbroek en Meeden zeg je. Tja, wel apart dat je dan wel vind dat er geld naar Muntendam mag, en dan ook nog 3 keer zo veel plus 4 ton renovatie in 2 jaar. (En ik zou niet zeggen dat dit komt omdat de bevolking dat wil, want zoals je gisteren kon lezen kom je daar niet mee weg hier :-O )

    Ik begrijp je als je van mening bent dat je het niet kunt maken zoveel geld uit te geven terwijl er op andere dingen bezuinigd moet worden, maar vind je dit niet ook een beetje een eenzijdige benadering?

    SiKo, kom er maar in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Chris, beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Of ben je gewoon een snelle bekeerling? Misschien een opportunist?
      Je verrast me wel ;-)

      Verwijderen
    2. Nanno, mijn standpunt is sinds gisteren niet veranderd. Ik ben dan ook niet ten halve gekeerd en nog steeds mogelijk gedwaald :-)

      Verwijderen
    3. Chris het is een kwestie van keuze maken, zeker als je niet teveel geld te besteden hebt. Als ik zie wat er allemaal op de gemeenten afkomt, dan zijn dat afgeroomde taken van onze regering, die zij maar even uit moeten voeren. In dit verband noem ik zwembaden en andere sportaccommodaties een luxe artikel.

      Verwijderen
    4. Chris,
      ik kom er niet uit hoe er in te komen.
      ;-)

      Verwijderen
  4. Achter die laatste zin hoort natuurlijk een vette :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. verDENkink

    zonder zijn standpunt te verlaten,
    laat staan van standpunt te veranderen,
    kan men draaien en keren,
    ten halve en ten hele,
    zonder ooit te dwalen.

    Geloof het of niet,
    maar zoek een weerhaan,
    aanschouw het bewijs van bovenstaande stelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. verDAGt

    wie wat wil bereiken,
    dient niet alleen zijn standpunt te veranderen,
    hij dient het te verlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. verOORDEELt

    Is degene die in het Peerd
    niet draait of keert
    maar zijn standpunt niet verlaat
    en ten hele elders wordt geprojecteerd.

    Zo kan het verkeren
    hij neemt notie, slechts notie van een meerderheid
    en stamgasten beleren
    wordt veroordeelt vanwege ontvankelijkheid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja sorry ik kan het even niet laten.........

      Zwembad A7 v.d.Valk Zuidbroek
      Geplaatst op 16 november 2013
      VVD er Chris Ubels dol gelukkig met motie( raad besloot unaniem) in gemeenteraad voor behoud Zwembad A7 Zuidbroek. Het is gelukt, eerst t/m 2014. Na de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014 zien we verder.....

      Eerst stemmen winnen dan zien we het wel.............

      Verwijderen
    2. Leg eens uit Ceer, ik volg het even niet. We hebben er toen voor gevochten en voor maart 2014 ook. Wat is het verschil?

      Verwijderen
    3. En met die laatste zin bedoelde ik dat de kiezer ons in de vorige periode het mandaat had gegeven om voor het bad in Zuidbroek te gaan (en voor het centrum in Zuidbroek om maar eens wat te noemen) en dat we moesten afwachten tot 19 maart 2014 om te zien of de kiezer ons weer dat mandaat zou geven. De kiezer heeft gemeend om Menterwolde Gewoon van niets op 4 zetels te zetten en ons een zetel minder te geven. Dat signaal is duidelijk en niet te negeren. Jouw partij Ceer, en MG, hebben vwb de zwembaden zoals jij weet een andere agenda. Ga je het ons nu kwalijk nemen dat de kiezer een ander signaal geeft? Wat bedoel je nu eigenlijk? Leg uit!

      Verwijderen
    4. Echt géén zin in !

      Verwijderen
    5. Ceer 18:10: "Sorry, ik kan het niet laten:

      Eerst stemmen winnen dan zien we het wel............"

      Eerst schoppen en dan wegrennen......

      Verwijderen
    6. verDOMmen

      @CHU

      je zegt niet te draaien...,
      noch van standpunt te zijn veranderd...
      althans niet sinds gister.
      Je ontkent gekeerd/bekeerd te zijn...
      maar bekent mogelijk nog te dwalen.
      Voorts heb je het over een veranderd kiezersmandaat...,
      constateert dat MG vanuit het niets op 4 zetels is beland...
      en tegelijkertijd dat jouw partij met minder genoegen heeft moeten nemen.

      Maar dat wil nog niet zeggen dat je je standpunt(en) dient te verlaten...,
      moet recht-lullen wat je eerder zelf zij krom te wezen...;
      De kiezer heeft niet... en zeker niet in meerderheid gekozen voor het sluiten van voorzieningen.

      Je kunt hoogstens stellen dat een deel van de keizers een duidelijke voorkeur heeft uitgesproken voor een partij die, naast andere zaken, beloofd heeft zich sterk te maken tenminste één bepaald bad open te willen houden.
      Nu is hat aan andere partijen, dus ook de coalitie-partijen, MG ervan te overtuigen dat het openhouden van slechts één bad ten koste van betere (en goedkopere) voorzieningen elders in de gemeente niet de beste, noch de enige mogelijkhjeid is om zwemvoorzieningen in de gemeente in stand te houden.

      Maar wellicht zijn jullie wel blij op dit punt te veel water bij de wijn te hebben gedaan...,
      misschien opdat MG dat elders zal doen/heeft gedaan ten gunste van jullie...;
      De vraag is dan alleen welke uitruil de zwakke knieën rechtvaardigen kan. Tot op dit moment blijft het gissen en lijkt het erop dat jullie niet zozeer gedraaid hebben of zijn, alswel dat jullie er zijn ingedraaid.

      De rechtvaardiging dat de kiezer een ander signaal zou hebben gegeven lijkt overigens op dit punt/dossier vooralsnog geen hout te snijden; Althans ik heb het sterke vermoeden dat kiezers van alle partijen en niet woonachtig zijnde in het M'damse helemaal niet zo gecharmeerd zijn van het zwembad-standpunt in het verkiezingsprorgamma van m.n. MG.

      En wie zich dat beseft zou ook tot het besef moeten komen dat op dit punt betreft het ingenomen college-standpunt niet als vanzelfsprekend een meerderheidsgoedkeuring van de kiezers vertegenwoordigt.
      En dat besef zou reden genoeg moeten zijn voor ook de VVD alle aangedragen alternatieven serieus te nemen en, zeker voor waar ze overeenkomen met eerder ingenomen standpunten, er voor te vechten i.p.v. 'lafjes' in te schikken voor de coalitie-partners.

      Ook al houd je de kiezers voor dom...,
      het geeft geen rechtvaardiging ze dom te houden...
      en al helemaal niet ze te ver-dom-men/verdommen.

      Verwijderen
  8. Brief aan Henk Kamp

    Een brief waar dit persoon bijzonder duidelijk in gemaakt wordt voor deze man verantwoordelijk is gesteld aan zijn doel........ en dit is "geld" in plaatst te denken aan de Grunniger's.....

    BeantwoordenVerwijderen