donderdag 19 februari 2015

19022015

De zon is er weer bij vandaag, maar buiten is het nog fris. Achter het glas is het zeker genieten, en buiten wil een goede jas helpen.

12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ja achter het glas denk je dat je wel in je zomer tuniek naar buiten kan gaan. Helaas de R van rillen zit nog in deze maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat dacht ik ook! Lekker het zonnetje schijnt! Maar, toen ik op het station stond, en de trein 5 minuten vertraging had..was het toch wel behoorlijk koud! Bah! Maar, vandaag zal het wel weer warmer worden! We zitten nu weer lekker binnen dus al weer redelijk opgewarmd! Vanmiddag einde van de middag even naar de kapper...met dochterlief, die ook haar haren weer bijgewerkt moet hebben! Het is niet haar hobby, maar ja mams is streng en vind dat het weer hoogtijd is! Fijne donderdag allen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen,

    Het laatste in de auto....Friesland ik kom er aan....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zijn ook goede berichten vandaag. Iedereen die in Duitsland werkt, heeft sinds 1 januari recht op minimaal 8,50 euro per uur. Dus ook de Poolse of Roemeense gastarbeiders die tot voor kort via schimmige onderaannemers in de vleesindustrie moesten bikkelen voor soms minder dan 5 euro per uur.Toch is er kritiek, bijvoorbeeld van Nederlandse transportbedrijven. Zij moeten bewijzen dat hun chauffeurs die in Duitsland willen laden en lossen conform het minimumloon worden betaald. Om dit te kunnen controleren, heeft Duitsland meldings- en documentatieplichten aan buitenlandse bedrijven opgelegd. Ze moeten alle chauffeurs een halfjaar van tevoren aanmelden, per fax.. Kijk VB, dat is strijden voor gerechtigheid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim,
      ik ben voor een (goed) minimumloon/minimumuurloon, ben tegen allerhand(ig)e schimmige constructies met schijnbedrijfjes en onderaannemers.
      Maar de manier waarop Duitsland nu probeert middels deze minimumloonwet op oneigenlijke manier probeert het concurrentievoordeel van m.n. Poolse en Tsjechische bedrijven (landen zonder Euro) teniet te doen.

      Als een (echt) Pools bedrijf met Poolse in Polen wonende werknemers met eigen vervoer spullen in Duitsland aflevert is het onterecht dat het Poolse bedrijf opeens aan het Duitse minimumloon zou moeten voldoen/uitbetalen...
      (en dus eigenlijk om wille van wisselende wisselkoersen haar Poolse werknemers n Polen in Euro's en niet Zloty's zou moeten uit betalen)...,
      ... voor het aantal uren dat de Poolse werknemer van het Poolse bedrijf in Duitsland werkzaam/aanwezig was/is.
      Het zelfde geldt voor transito-verkeer en zelfs voor aangenomen werk in bouw- en constructie.

      Uiteraard moeten tijdelijk in het buitenland gestationeerde werknemers volgens de daar geldende voorschriften werken en verblijven, je kunt zelfs extra eisen stellen aan tijdelijke huisvesting en het wel of niet geven van extra vergoedingen voor de kosten van (tijdelijk) verblijf) in het buitenland.
      Maar het contractloon dat de werknemer in het land van herkomst en vast-verblijf ontvangt moet gewoon volgens de daar geldende regels in orde zijn.
      En uiteraard moet je allerhande schijnconstructies gewoon tegengaan, verbieden en opruimen.

      Wat Duitsland nu doet gaat heel erg ver en kan volgens mij echt niet.
      Denk je eens in, hebt een fietsenfabriek in India. Je betaalt je werknemers daar volgens de daar geldende begrippen heel erg goed, ze kunnen er daar echt goed van rondkomen. Je bedrijf wordt zelfs in binnen- en buiten-land geroemd vanwege de buitengewoon goede arbeidsomstandigheden en beloning van ook de gewone productiemedewerkers.
      Je wilt meer van je productie exporteren en dus wil je deelnemen aan een aantal internationale handelsbeurzen. Zo beland je ergens eind van de zomer 2015 op een standje van de Eurobike in het Zuid-Duitse Friedrichshafen.
      Je stand wordt bemand met eigen personeel. De meegereisde personeelsleden zijn dolgelukkig, naast hun gewone loon worden ook een aantal overuren betaald en de kosten voor reis en verblijf worden keurig netjes door de baas betaald.
      Looncontrole op de beurs.
      De controleurs constateren dat de werknemers van het Indiase bedrijf haar werknemers gedurenede het verblijf in Duitsland gewoon het uurloon betaald dat ze in India gewoon zijn en omgerekend is dat met €2,50/uur slechts een fractie van het Duitse minimumuurloon.
      De standhouder krijgt een boete en moet zijn werknemers gedurende het verblijf en de reis naar en van Duitsland (voorzover die niet fysiek op het grondgebied buiten Duitsland plaatsvindt) alsnog het volledige Duitse minimumloon betalen.
      De Indiase fabrikant begrijpt er niet meer van maar hij komt er niet onderuit, temeer hij op z'n stand tegen kostprijs typische Indiase fietsbellen als beursaanbieding aanbood en dus daadwerkelijk een product/dienst aanbood in Duitsland.
      Eind van het liedje is dat hij beursdeelname in Duitsland wel heel onbehoorlijk duur vindt...
      (bovenop de toch al torenhoge kosten van beursdeelname kwamen, reiskosten, dure hotels, duur eten, overuren, boete, en loonverdrieviervoudiging )...
      en zich het volgende jaar wel tweemaal zal bedenken nog deel te nemen.

      Verwijderen
    2. SiKo we gaan even naar de transportbedrijven hier in Nederland, die via schimmige constructies Poolse, Roemeense en Bulgaarse chauffeurs aan het werk hebben voor 2;50 euro per uur.
      Want daar gaat het artikel meer of min over. Het eigenvolk is te duur, en dat onder het mom dat ze lui zijn en niet willen werken. Dit zien we ondermeer ook in de tuinbouw, dat deze jarenlange wildgroei wat tegenwind krijgt juich ik toe.

      Verwijderen
    3. Goedenavond, en zo is't Wim en echt nait aans.

      Verwijderen
    4. Wim,
      zoals ik al zei, dat soort schijnconstructies moeten hard worden aangepakt.
      Maar voor volkomen legitieme echte Poolse bedrijven is het verhaal toch een beetje anders; En dat ze daar goedkoper kunnen/willen/moeten werken dan wij en dat ze hun werknemers niet in Euro's maar in Poolse Zlotys worden betaald is dan hun goed recht.

      Dat is dus iets heel anders dan een NL-tranporteur die Polen op z'n (Poolse) auto's zet om in Nederland de hogere lonen en kosten te omzeilen.

      En wat voor Polen geldt geldt voor alle bedrijven en chauffeurs uit andere EU-landen (met of zonder Euro).

      We hebben in Europa vrij verkeer van personen, goederen en diensten. Dat is een groot goed. Maar zoals altijd zullen er lieden zijn die proberen ergens een slaatje uit te slaan. Het kan geen kwaad (moet zelfs) daar een stokje voor te steken.

      Maar het stokje dat Duitsland nu gebruikt is fout. Met hetzelfde stokje kunnen ze straks eisen dat je straks bij de grens moet bijbetalen voor de brandstof/kaas in je tank als in Duitsland de prijs/BTW/accijns hoger dan in het land waar je vandaan komt. Dus als je met spotgoedkope echte Griekse fetah aan de grens staat moet je bijbetalen omdat in Duitsland geproduceerde namaak fetah duurder is.

      In Nederland is brandstof nu gemiddeld wat duurder dan in Duitsland maar dat kan zo weer veranderen.

      En wat dacht je van C.A.O.-lonen. EWr zijn vast wel Duitse C.A.o.' die hoger liggen dan die in een aantal omringende landen: C.A.O.'s hebben hier kracht van wet en in Duitsland kunnen ze dat ook hebben. Dat zou ook voor Nederlandse bedrijven nadelig kunnen uitpakken als ze hun diensten in Duitsland concurrerend willen aanbieden.

      Andersom zouden we dan hier in Nederaland van Duitse aannemers moeten gaan eisen dat zij zich hier aan de Nederlandse C.A.O.-lonen moeten aanpassen als ze hier werk aannemen.

      Meten is weten...,
      met twee maten meten...
      ... is vals spelen.

      Verwijderen
    5. Als tuinders hier mensen aannemen...,
      dan moeten ze hier gewoon het geldend minimumloon betalen.
      Werken ze met een buitenlandse tussenpersoon dan moeten de tuinders nog steeds tenminste het hier geldend minimumloon betalen. Maar omdat ze het niet zozeer aan de werknemer zelf betalen maar aan de tussenpersoon zijn ze niet in dienst bij de tuinder maar bij de tussenpersoon.
      Het is dan een soort uitzendwerk en dus kan de tuinder van dag tot dag besluiten wel of geen danwel in welke mate hij gebruik kan maken van werknemers van het uitzendbureau (uit Cyprus met Poolse en Roemeense werklnemers).

      Daar zit 'm de crux.
      Uitzendwerk moet beter worden gecontroleerd, en zaken als pay-rolling, schimmige tussenpersonen moeten hard worden aangepakt en wat mij betreft zelfs worden verboden.

      Er zit een groot verschil tussen...
      een buitenlands bedrijf dat hier werken aanneemt en zelf diensten aanbiedt...
      aasgierbedrijven die uitzendkrachten tegen leveren zodat die werknemers hier min of meer rechteloos hun werk doen (tegen een hongerloon).
      Zeker als de kosten voor winst en overhead van zo'n tussenpersoon zo laag zijn dat de uurprijs niet of nauwelijks boven het wettelijk mnimumloon uitkomt, zou je als bedrijf (tuinder/transporteur) moeten kunnen bedenken dat het geen zuiver koffie kan zijn.
      Maar dat geldt natuurlijk ook voor de hongerloontjes waartegen al die NL-ZZP-chauffeurs hier rijden voor diverse transporteurs en pakketvervoerders.

      Verwijderen
    6. Teug naar de chauffeurs in Duitsland.
      vorige week of de week daarvoor was er op de Duitse TV een uitgebreide reportage over de wijze hoe zaken nu in de praktijk worden aangepakt.
      Huilende Poolse chauffeurs die niet kunnen omdat ze onvoldoende Euro's bij zich hebben en/of niet kunnen aantonen dat hun Poolse loon wel hoog genoeg was. Verswaren die bedorven omdat de de transporteur gegevens niet snel genoeg kon of wilde leveren.
      Poolse bedrijven/fabrieken die nu noodgedwongen Duitse tranporteurs inhuren om hun goederen tijdig in Duitsland te kunnen afleveren (wagens met Poolse nummerborden of als Pools bekend staande bedrijven worden vaak, langdurig en nodeloos staande gehouden voor 'loonsom-controle').

      Als Duitsland wil dat men zich aan de regels houdt...
      dan moet men daar zelf geen regels invoeren die strijdig zijn met het EU-verdrag danwel op z'n minst op gespannen voet staan met dat verdrag danwel de gedachte erachter.

      Verwijderen
    7. SiKo, ben het helemaal met je eens. Helder!

      Verwijderen