zaterdag 23 april 2016

23042016

Het afvalbrengstation in Muntendam gaat op 1 Juli dicht. Het college wil het contract met afvalverwerker Suez (voorheen Sita) niet verlengen las ik in het DvhN. Ditl evert de gemeente een besparing op van 65.000 euro per jaar. De bevolking kan haar grof huisvuil straks naar Slochteren of Hoogezand brengen. Wethouder Jaap Borg ziet dat niet als een onoverkomelijk bezwaar omdat een huishouden nu gemiddeld minder dan één keer per jaar afval brengt naar het brengstation in Muntendam. Borg weet dat het inleveren van grof huisvuil in Slochteren goedkoper is dan in Hoogezand.
Het college wil de tarieven van de afvalstoffenheffing – vastrecht en aanbieden van grijze container – dit jaar nog verlagen. De gemeenteraad moet het collegevoorstel volgende maand nog wel goedkeuren. Het vastrecht was vastgesteld op 207,68 euro en wordt verlaagd naar 178,46 euro. Dit gebeurt omdat er meer woningen (5225 om 5200) zijn dan gedacht. Het aanbieden van de grote grijze container (240 liter) kost nu 10,01 euro per keer. De burger betaalt daarvoor nog dit jaar 7,80 euro per aanbieding. CDA’er Okko van der Poel pleitte tijdens de deze week gehouden raadscommissie voor een lager vastrecht (‘150 euro vind ik oké’) en een hogere variabele deel (‘13 of 15 euro per keer’). Van der Poel wil op deze wijze de burger stimuleren om zijn afval beter te scheiden.

Appie denkt: Een mooie gedachte van Okko van der Poel. De goedwillende burger scheidt het afval al neem ik aan, maar er is ook een andere categorie. Die is gelukkig in de minderheid, maar het verhogen van de containerprijs zal zeker meer zwerfafval geven. Niet doen dus!

12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ik sluit mij bij je aan Appie. Geen verhoging van de container afval, wel jammer dat het afvalbrengstation dicht gaat. Je bent niet zo snel geneigd om de afvalstoffen naar H/S of Slochteren te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, wij konden in begin alle afval weg brengen tegen betaling van een 1 as aanhanger voor € 10,00 iets van 2 km. verderop. Zoiets van mei 2015 mocht het bedrijf niets meer gaan verwerken qua afval.
    Vanaf toen 8 km. rijden met dezelfde aanhanger naar de tweemat ook € 10,00 alleen groen mag je hier gratis storten en zwerfafval? vorig jaar 1 keer gelezen van een aso die meubels en dergelijke had gestort in een sloot en gedeeltelijk op een boerenlaan.....dit is jammer dat het is gebeurt, maar ik denk ook dat iedereen beter gaat opletten als zij een vreemd voertuig zien staan en kentekens worden genoteerd.

    En afscheiden doen wij allemaal, want het scheelt heel veel geld met de rekening van de grijze container voor ons een bedrag beneden de 100 euro per jaar...gewoon wegen alle containers per kilo.

    De vervuiler betaald !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja...,
    ook ik denk dat een hogere prijs per geleegde container zal leiden tot meer zwerfvuil van allerlei aard...,
    hetzelfde geldt voor kosten en het niet in standaard ophaalrondes ophalen van grof vuil.

    In de praktijk van alle dag zien wij regelmatig her en der een toenemend aantal gedumpte afvalzakken...,
    maak allerhande resten van meubels, elektronica en ander huisraad.
    Soms wordt het na een paar weken door een goedwillende burger danwel gemeente/waterschap verwijderd...,
    maar niet zelden zien w e ook dat uiteindelijk de koepelmaaier zorgt voor de 'oplossing'.
    Wie nu vraagt waarom wij hier dan niet gewoon zelf de rommel opruimen en inleveren bij de gemeente, die heeft een goede vraag waar een simpel antwoord past:
    Als goedwillende burger wordt je financieel gestraft als je andermans rotzooi opruimt omdat die burger dan mag opdraaien voor de kosten bij het grensstation of het vaker legen van zijn grijze-bak. Dus laat je het liggen en maakt af en toe melding van afval in de hoop dat de gemeente het dan zelf komt ophalen.

    Aan de ander kant denk ik dat wie z'n afat;l redelijk netjes scheidt niet zo heel vaak een volle grijze bak heeft die tegen betaling geleegd moet worden...;
    In ons geval hebben we het vorig jaar gereed met één aanbieding...;
    Vlak na de jaarwisseling volgende de tweede volle bak.
    Dus die (extra) kosten (per leging) kunnen best meevallen...,
    alleen het slechts 1 x per 4-weken/maand ophalen van afvalplastic..., da's bizar weinig.
    Ook het verplicht aanbieden van plastic afval in allemaal losse/afzonderlijke dunne plasticzakjes is idioot...,
    maar blijkbaar een feest voor de hond van de buren.
    Dus waarom niet gewoon die zakken in een (aparte) plasticafval-container gepropt...,
    dat dat (met diezelfde zakken) kan zagen wij onlangs in Hattem toen we daar doorheen reden...,
    da's sukken prettiger/schoner/hygienischer.

    Dus voor plastic afval graag:
    • speciale plasticafval-Kliko®
    • tenminste 1x per (2?) weken ophalen
    • per dorp/wijk een inzamelpunt voor wie (zomers's) niet 2-4 weken met die stinkende bende in z'n huis/schuur(tje) wil zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. autocorrectie is soms best grappig...,
      zie er al weer één:
      grensstation = brengstation

      Verwijderen
    2. Zoals het bij ons gebeurt iedere week.... ik had het al vaker genoteerd:

      Oud papier (een doos vol).
      Glas (emmer vol).
      Blikken (een halve vuilniszak).
      Plastic ( 1 á 2 zakken)
      Schillen (doen wij niet aan hebben zelf een soort mesthoop te denken aan gras voor het voorjaar om het te gaan mengen met de tuin).
      Vodden (eens per halfjaar?).

      Dit gebeurt door jongen's of meiden met een bepaalde handicap iets wat gedeeltelijk wordt betaald door de Wsw die een indicatie hebben.

      Ik denk dit kan niet mooier iedereen verlost van zijn afval en een groep van Wsw'ers is van de straat af.

      Verwijderen
  4. Ceer, wsw'ers zijn op de straat zul je bedoelen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goedenmiddag...
    afval brengen in HS, grofvuil kost je 1,50 per 10 kilo..een flinke aanhanger vol, hoeveel kilo?
    wij behoren (blijkbaar) niet bij de gemiddelde bezoeker van het brengstation, wij komen er veel vaker dan 1X per jaar...
    de aanhanger wordt door yak zorgvuldig en efficient ingepakt, dus goed gevuld...geen idee hoeveel kilo dat zal zijn, maar ik denk dat dat wel meer gaat kosten dan de 15 euro(3X zoveel als afgelopen jaren) die we nu betalen...

    toen diftar hier werd ingevoerd, werden we in een trechtertje naar diftar geleid....terwijl er rond zwolle (dacht ik) een omgekeerd diftar was: plastic, groen, blik ed gratis opgehaald en je grijs moet je zelf wegbrengen naar een inbreng in een straal binnen 500m, dit werkt volgens mij stimulerender om te scheiden (zo weinig mogelijk gewicht zelf wegbrengen) dan iemand in zijn portemonee te pakken nemen...
    destijds wilden ze hier helemaal niet over nadenken, het moest en zou diftar worden....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mijn weten is het gratis bij de milieuboer betreft papier, blik, plastic e.d. wat een kilo kost voorde grijze weet ik niet 1 2 3 uit m'n hoofd, maar dan moet ik m'n vrouwtje even vragen, maar die is aan het werk want er mot stoede op de plaanke kom :-).

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. Dit zegt de Shell omdat zij denken dat zij de macht hebben..., maar zij vergeten dat wij de kracht hebben om hunnie koppie gaan onderdrukken en vergeet niet wie de kracht heeft kan echt berestrek ja echt als een beer zijn.

      Bluffers zijn het.....een grote bek en dan weer afdruipen.

      Verwijderen