Ik las in het DvhN dat de gemeenteraad (minus GroenLinks)niet wil dat het college het overschot (ruim 3 ton) van de verdubbeling van de N33 Assen-Zuidbroek zomaar besteedt aan de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam. Dit kan alleen als de provincie toestaat dat in Menterwolde grootschalige projecten worden gerealiseerd. De VVD, die met dit voorstel kwam, denkt aan het FOC, het ziekenhuis of een vergelijkbaar
project. "We willen niet meebetalen als de provincie alles stelselmatig tegenhoudt", zegt Marc Hesp (VVD). De SP en ChristenUnie vinden dat het ziekenhuis niet meer in dit rijtje past omdat dit in Scheemda-West wordt gebouwd. De aanpak van de N33 Assen-Zuidbroek valt goedkoper uit dan gepland. Er is 170 miljoen euro nodig. Een meevaller van 30 miljoen. Dat is 15 procent. De bijdrage van Menterwolde was aanvankelijk 2,3 miljoen euro.
Ook weer een artikel over het FOC in de krant. Een zegen of een vloek? In de provincie Groningen worden de effecten van FOC in Zuidbroek voor de zoveelste keer onderzocht. In Zuid-Holland torpedeerden Provinciale Staten deze week het plan voor outletcenter Bleizo in Zoetermeer. Een nipte meerderheid in Provinciale Staten van Zuid-Holland ging niet akkoord. VVD, PVV en D66 omarmden de outlet. PvdA, CDA, SP, GroenLinks, de 50+ partij en de Partij voor de Dieren, waren mordicus tegen. Doorslaggevend waren de vier stemmen van ChristenUnie en SGP. Het Groningse Statenlid Henk Staghouwer (ChristenUnie) volgde de situatie in Zuid-Holland op de voet. "Net als bij Bleizo in Zoetermeer vinden wij dat een Factory Outlet Center bij Zuidbroek schadelijk is voor omliggende winkelgebieden." Volgens Staghouwer kan de besluitvorming in Groningen knap spannend worden. "Zeker als het gaat om de VVD. Die partij was in Zuid-Holland groot voorstander van een outlet. Is ze dat hier
ook?" VVD-statenlid Nico Bakker zegt van wel, al wacht hij nog wel even op een onderzoek naar de effecten van het FOC. De resultaten worden in februari gepresenteerd. Bakker beschouwt een outlet, waar dan ook in de provincie Groningen, als een vrije kwestie. Daarmee bedoelt hij dat hierover vorig jaar bij de
onderhandelingen voor de nieuwe coalitie geen harde afspraken zijn gemaakt. De PvdA heeft echter duidelijk laten merken dat ze niets wil weten van een outlet bij Zuidbroek. De twee collegepartijen in de provincie Groningen kunnen elkaar vinden op andere locaties. Bij voorbeeld bij Winschoten of Hooggezand. Daar staat het provinciaal omgevingsplan wel een outlet toe. De initiatiefnemers van het FOC
moeten dan de locatie Zuidbroek opgeven. Woordvoerder Raymond Coronel van projectontwikkelaar Revascom zei eerder, vanwege de lage grondprijs op bedrijventerrein De Gouden Driehoek, te hechten aan Zuidbroek. In tweede instantie is hij bereid ook elders in de omgeving zijn licht op te steken. Mocht de blik zich richten op andere plaatsen dan verstomt het verzet niet. Winschoten en Hoogezand-Sappemeer, die nu nog te hoop lopen tegen Zuidbroek, laten bij een keuze voor
hun gemeente alle kritiek varen en steken de vlag uit. Andere gemeenten blijven hameren op kaalslag en verpaupering van hun winkelgebieden. Niet zo raar dus dat tijdens een vertrouwelijke tussentijdse bijeenkomst over de voortgang van het outlet onderzoek deze week in Hotel Faber in Hoogezand, duidelijk werd dat voor iedere Oost-Groninger bestuurder het eigen belang zwaar voorop staat.
Goedemorgen, gelukkig waren er in het verleden bestuursleden die wel van aanpakken wisten. Anders was de A7 of de N33 nooit aangelegd.
BeantwoordenVerwijderenEen goede verbinding zoals de A7 en een verbreed N33 is altijd ter voordele van de dorpen die aan deze verbindingen liggen. Infrastructuur is al zo oud als de Romeinen. Daar leven wij als door voor land van.Mijn mening is: er moet een verbreed N33 komen van Assen tot aan de Eemshaven. Helaas heb ik te weinig in kas om dat te bekostigen.
ik zag net dat het oudpapier ophaaldag is. Jammer volgende keer beter.
BeantwoordenVerwijderenGoedemorgen.
BeantwoordenVerwijderenIn mijn geboorte plaats hadden we van 1946-1956 een burgemeester die zorgde dat de trekwegen geasfalteerd en riolering aangelegd werd. Hij streefde naar meer industrie, helaas kon het college hem daarin niet volgen. De hoofdbestemming moest agrarisch blijven. Dank zij deze burgemeester Obbo Johannes Scherphuis, heeft de gemeente Slochteren nu wegen wat eerst karrensporen waren, en een diepriool. Lering van dit verhaal is, dat een burgemeester met visie de raad op een goede koers kan zetten, en waar de inwoners nog lang van kunnen profiteren.
BeantwoordenVerwijderen(ik zie wel,dat ik op de praatstoel zit, vandaar dat dit ook mijn laatste inzending voor vandaag is.)
Wim dat jij op de praatstoel zit vind ik niet erg. Mooi dat voorbeelden uit het verleden voor jou nog steeds bakens zijn waar volgens jou op gevaren kan worden. Lees het met veel plezier en aandacht. Ga vooral zo door. TOM
BeantwoordenVerwijderengoedenmiddag....
BeantwoordenVerwijderenMFC noordbroek..volgens mij is de kleur nog niet bepaald, het was een wit voorbeeld voor zover ik begrepen heb in een voorlichting. de vorm was ook best een struikelpunt, maar deze vorm is blijkbaar zuiniger in gebruik qua energie, om te bouwen was er wel twijfel, volgens berekeningen scheelde het niet veel (rond bouwen is toch vakwerk, moeilijker dan recht...) maar dat zijn berekeningen vd architect...
er wordt zoveel mogelijk energievriendelijk gebouwd(binnen het budget...)....over de vorm is veel discussie geweest...
nu eerst naar ons oudste lid, vandaag 92 jr, al vanaf den beginne lid, zo'n 40 jaar, woont nog op zichzelf, fantastisch...
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenRond bouwen is niet noemenswaardig energiezuiniger dan rechhoekig.
VerwijderenAls je het ovaal bouwt zou je om een energiezuinig resultaat te bereiken moeten zorgen dat uit op de (overheersende) windrichting is uitgericht.
Rond/convex gemetselde buitenmuren zijn relatief slecht voor warmte accumulatie waarmee veelal het voordeel van klein houden van de buitenwand komt te vervallen (een bolvorm heeft in absolute zin een geringer huidoppervlak t.o.v. de inhoud vergeleken met elke andere denkbare vorm).
Ruimtes met concave 'krommende' wanden zijn vaak lastiger praktisch in te richten, omdat vaak voor het gebruik feitelijk een rechthoekige vorm handiger is; Uitzonderingen daargelaten natuurlijk: gehoor- en theater-zalen hebben vaak een ronde achterwand voor het toeschouwersgedeelte tegen een meer rechthoekig podium; Op die wijze zitten toeschouwers relatief dicht bij het mideden van het toneel (de focus voor hun aandacht).
Maar over het algemeen komt het het voordeel van de geringer omspanningsoppervlakte bij ruimtes met 'ronde' vloeren te vervallen omdat de vloeroppervlakte onnodig wordt vergroot om om het benodigde rechthoekige gebruiksvlak (m.a.w. de muren worden dus onnodig langer).
Ook een plat dak is in absolute zin geen wonder van energiezuinigheid, als was het maar i.v.m. met het terugwinnen van warmte middels recirculatie.
Een gebogen of puntvormig dak maakt het veel eenvoudiger om opstijgende warmte centraal terug te winnen (koepelvormige zijn wat dat betreft theoretisch het best).
Grotere platte daken zijn bovendien constructief minder solide iets wat met name bij regen en sneeuwval tot problemem kan leiden (er blijft gemakkelijk meer op staan/liggen en daarbij wordt de belasting naar het midden van het dakvlak groter in tegenstelling tot schuine en koepeldaken waarbij de daklast grotendeels op de muren wordt ovegedragen zonder dat het dakvlak zelf gauw de kans loopt op overbelasting.
Ronde en ovale bouwvormen zijn vooral en voornamelijk 'interessant' en een 'uitdaging' voor de architect.
Besluitvormers neigen steeds naar om dergelijke vormgegeven bebouwen bijzonder (mooi) te vinden en daarom wordt e.e.a. vaak verward met 'arcitectonische' schoonheid. Maar het is niet zozeer de ronde vorm die schoonheid vormt maar het feit dat ronde bouwvormen nog steeds uitzonderlijk zijn omdat de meeste gebouwen min of meer rechthoekig zijn. Rond zonder noodzaak zou je daarom ook kunnen beschouwen als een vorm van architectonische ego-tripperij.
och helemaal vergeten...
BeantwoordenVerwijderenVB, ook van harte, nog geen 92, maar een eind op weg ;-)
Hoewel ik me het gevoel erg goed kan voorstellen vind ik de voorwaarde die de raad stelt om mee te betalen aan verdern verdubbeling van de N33 niet erg professioneel overkomen. Ik ken de verdere argumentatie van de VVD niet maar denk dat het ook eerder een averechts effect zal hebben en Menterwolde, waar mogelijk, nog meer links zal blijven liggen.
BeantwoordenVerwijderen