woensdag 7 september 2011

07092011

Steeds meer vaste klanten weten het pad naar hier te vinden. Er op gewezen door anderen of via Google gevonden.  Echter de "anonieme" lezers zullen wellicht nog niet weten dat wij hier zitten, want zij hebben immers nooit een mailadres achter gelaten bij een reactie. Ook enkele vaste reageerders had ik geen mailadres van, maar sommigen zijn daarvan toch terug. Moet nu gaan, wordt weer een lange dag.

24 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, straks eerst eens door de tuin lopen om te zien hoe het zich gehouden heeft na de hevige storm en regen gisteravond en vannacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Appie, maak je niet druk.
    Het is een rustige tijd.
    Als er bijzondere onderwerpen zijn, waar veel mensen extra informatie over zoeken, zal men de weg vinden.

    Eigenlijk mag je dus blij zijn dat de nood nog niet zo hoog is dat het grote gros de moeite neemt om de weg hier naar toe te vinden; dat betekent dat er geen grote rampen zijn, dat er geen gevoelige politieke onderwerpen op de agenda staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen, ik heb de indruk dat de schade hier in Zuidbroek nogal meevalt. Rondom ons heen zijn er wat bomen gerooid door de wind.
    Voordeel van zoveel wind is dat je er zo heerlijk op slapen kunt. De dag begint alweer met een waterzonnetje. Maak er ondanks de verwachtingen een mooie dag van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Triest.

    Zo zou je vandaag het aantal reacties op de site kunnen noemen. Komt het nu van het weer, een slecht humeur, ruzie in de tent, geen bal gehakt, geen aanwezige uitbater, de nieuwe Spoorstraat, de kwakkelende economie, het niet kunnen vinden van de nieuwe site of is er wat anders aan de hand.

    Het kan toch niet zo zijn dat de inspiratie bij vele (oude) bezoekers is opgedroogd.

    Ik heb voor de aardigheid eens gekeken wat dit onheilspellende woord eigenlijk betekent; daar wordt ook een reguliere Peerd bezoeker niet vrolijk van. Wat te denken van de volgende opsomming: droevig, bedroefd, bedroevend, bedrukt, droefgeestig, grauw, jammer, mistroostig, naargeestig en ga zo maar door.

    Even dacht ik dat een blik in Molema's onvolprezen woordenboek der Groningsche Volkstaal in de 19e eeuw mij nog wat zou opvrolijken, bij de verklaring van het woord triesterig werd ik helemaal afgestraft: zwaarmoedig, naargeestig.

    Tja dan kom je ook al gauw uit op droevig triest weer, bewolkt, regenachtig en droevig stemmend en inderdaad een blik uit het raam of op de buien radar is ruim voldoende.

    Geef mij dan maar een ander zes letterig woord, daar kan ik mij heel wat beter in vinden.
    Proost !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bartel dan heb je wat te vieren, helaas moet ik je teleurstellen het nog te vroeg om mee te proosten.
    En wat het centrum van Zuidbroek betreft, die kan je momenteel beter mijden. Het lijkt wel een puzzelstukje als je daar door heen rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Barteld, het blije nieuws, de zon schijnt over het mooie Zuidbroek en dat gaan we vieren met n baksken koffie en n plaksken koek.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goedenmiddag....
    he gelukkig, weer gevonden, blijft toch wel zoeken, hoop dat binnenkort we met zijn allen in een bekende (gerenoveerde kroeg zitten:-)

    bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedenmiddag,

    Dit was pas een speurtocht zeg. Vanaf vandaag zal ik geregeld even weer binnen komen.

    JK

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zit je eindelijk binnen is het een crime om een opmerking te kunnen plaatsen. Anoniem ging het uiteindelijk door, maar hoe kan ik weer 'normaal" aan het gesprek deelnemen?????

    JK

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Barteld, de loop is er uit. De vraag is wanneer er weer een polletieke rel komt die het Peerd (nu zonder MKB) weer die grote aanloop brengt.
    En anders is het voor Apmans even op een horeca-houtje bijten. Of een digitale versie van Herman, Gordon of Tabetha zoeken natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. NU.NL ---
    Een 42-jarige vrouw uit Rotterdam is opgepakt omdat zij verdacht wordt van stalken van een man van wie zij zegt dat het haar ex-vriend is.

    Zij zou de man, een 62 jarige man uit Den Haag, in vier maanden tijd 70.000 keer hebben gebeld, aldus een woordvoerster van de politie.
    ----

    Beetje grof schattend is dat zo'n 30 keer per uur. Met een beetje mazzel krijgt ze WAO vanwege RSI. Als dat nog bestaat tenminste, ik hoor er niets meer over...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dan zat de liefde van deze vrouw voor deze man wel heel diep. En dat is pas echt triest!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @JP.

    Staat dat voor repeterend sociaal individu of is het wat serieuzers ?

    Over politieke rellen gesproken, maar even in de gaten houden of de college notulen vroegtijdig in de ether komen. Hoewel, ook nu heb ik nog steeds het "unheimische" gevoel dat het lekken bewust geschiedt.

    Wat is er trouwens met Otto en Siko aan de hand. Zijn die nog steeds dwalende ? Misschien moet Appie de kerstverlichting maar eens vroegtijdig van stal halen. Zo'n baken van licht in deze donkere tijden moet toch opvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bloem, hoop het met je. Dit is ook niet ideaal, nog afgezien van de vijfenhalf jaar die verdwenen zijn. Ik heb ook al andere Blogs bekeken, maar ook daar zitten wel haken en ogenaan, althans voor mij.

    JK, gewoon profiel selecteren naam/url, dan je reactie geven en 1 tot een keer of 3 klikken voordat het er staat. Het is behelpen, maar een beetje Peerder komt daar ook wel overheen, zeker als het tijdelijk is.

    JP, volgens mij komt ze eerder in aanmerking om in een callcenter te gaan werken, want ze zal RSI immuun zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bloem en JK, als je deze site nou onder je favorieten zet,,,, kan je zo weer binnenstappen.
    Misschien hebben andere peerders een beter idee.
    JK,bij URL JK invullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. We zijn natuurlijk allemaal blij met het feit dat Zuidbroek eindelijk een keer in een positieve flow zit; we hebben een recreatiesplas, straten en wegen worden hier en daar aangepakt -als het weer meewerkt zelfs lekker vlot-, het winkelbestand gaat eindelijk voor- in plaats van achteruit, het zwembad opent volgende week zijn deuren weer voor sporters.

    Allemaal positief en geweldig.
    Ik durf dan ook bijna niet kritisch te zijn...

    Maar ik heb vanavond even de breedte van de weg opgemeten, van de Spoorstraat dus, omdat die me wel erg smal leek.

    Willem gaf tijdens de voorlichtingsavond al aan dat de geplande 5,5 meter geen werkbare breedte is voor werkverkeer.
    Ikzelf heb nadrukkelijk gevraagd naar het materiaal van en eventuele hoogteverschillen met de "karrensporen".

    De beloofde "optische" karrensporen -in elk geval die van noord naar zuid lopen- blijken nu dus gewoon echte goten te zijn die wel degelijk 2 cm. dieper liggen dan het wegdek en de breedte tussen deze goten is, schik niet, 4.99 meter.

    De kans dat fietsers door gemotoriseerd verkeer in de goot worden "gedwongen" is dus aanwezig en dat kan gevaaarlijke situaties opleveren.

    Het blijkt dus wel dat je, als inwoners, je op dit soort voorlichtingsavonden zakelijker moet opstellen en elke toezegging direct op papier moet laten vastleggen.

    Ik wil geen dwarsligger zijn of op elke slak zout leggen, maar ik ben zo niet opgevoed; wat je belooft doe je, of je gaat in overleg. Open en eerlijk. Aan stiekem heb ik maar een hekel.
    Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen als de weg straks weer open is en misschien wennen we er snel aan, maar toch...

    Eén van de functies die -voor mij in elk geval- het Peerd sinds de oprichting heeft gehad is het kunnen delen van positieve indrukken en het uiten van frustraties en twijfels. Ik ben er wel iets voorzichtinger mee geworden, maar nog steeds vind ik het fijn om me ergens te kunnen uiten. Ik hoop alleen wel dat er in het tijdelijke of straks het nieuwe Golden Peerd meer mensen dan de laatste tijd naar buiten zullen treden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jan, hoezo "fietsers door automobilisten in de goot gedwongen"? Het wordt toch een 30km zone van maar 250 meter? Dan kunnen ze toch wel een halve minuut achter die fietsers blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Jan, Als het inderdaad klopt wat je schrijft, lijkt het me wijs dat je contact opneemt met de directievoerder van Arcadis. Hij is de aangewezen toezichthouder op dit werk voor de gemeente. Die 2 cm hoogte verschil is inderdaad link voor fietsers. En wat betreft de breedte van de weg ken je mn mening. Die verschilt niet van die van Willem ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben iets kritischer dan Jan misschien. In DvhN van vandaag nog een stukje over 30 zones (pag. 2).
    Persoonlijk vind ik het jammer dat er van de spoorstraat een 30 zone wordt gemaakt. En dat een doorgaande weg gedegradeerd wordt tot smal hobbelend karrenspoor.

    Daarnaast wordt er bij de Spoorstraat niet voldaan aan de wettelijke bepaling van verblijfsgebied. Het betreft immers een doorgaande weg. Handhaving zal dan ook erg moeilijk worden.
    Verblijfsgebied is gedefinieerd als: "Van een verblijfsfunctie is sprake als het merendeel van het verkeer een bestemming of vertrekpunt aan die betreffende weg heeft." Nu gaat 95% van het verkeer door de straat ipv het als bestemming te hebben.....

    Voordat de straat aangepakt werd reguleerde het verkeer de snelheid zelf. Was het druk dan reed je langzamer. Het was al smal, en je moest soms anderen even de ruimte geven.
    En natuurlijk heb je wel excessen, maar die heb je overal.

    Voor de liefhebber, ga eens mee met een trekker, door de goten in muntendam. Je loopt bijna een whiplash op als je door muntendam komt, zo stuitert dat al met 15 km/u. Ik hoop dat de Spoorstraat vlakker wordt.

    Helaas heb je als weggebruiker geen stem bij aanpassing van wegen. Dus het aandragen van andere ideeën of suggesties helpt niet. Bezwaar maken heeft ook geen zin. De voorgaande 2 zinnen zijn alleen voorbehouden aan de aanwonenden. En dan is nog maar de vraag of er wat mee gebeurd. Je hebt het maar te slikken. Weggebruiker pesten is bij wet nog niet strafbaar gesteld. 62 km/u op daaleweg (weg door veld naar Tipscompagnie) is dat wel......

    Kromme en hobbelige wereld eigenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @barteld

    siko is nog springlevend hoor,tenminste gisteren
    nog en fluiten dat ie kan!!gelukkig zijn z'n honden zeer muzikaal.
    paar dagen geleden gaf hij nog een uitgebreide analyse van het migratie-gedoe dat ons allen teistert.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Arnold, voor wie is de Spoorstraat nu eigenlijk een doorgaande weg? Natuurlijk voor mensen die in Zuidbroek ten noorden van het Winschoter Diep wonen en in Muntendam moeten zijn. Als je naar Veendam moet, kun je ook via A7/N33. Mensen die van Noordbroek naar Muntendam moeten, rijden ook beter over de N33. Het komt mij voor, dat een flink aantal automobilisten ergens een korte weg ziet en vervolgens eist dat die sneller wordt. Als echt de Spoorstraat onleefbaar wordt door het doorgaande verkeer, lijkt me dat een sterk argument voor een tweede brug.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @ Frans, En al die mensen die bijv. bij bedrijven moeten zijn? En voor mensen die de kortste weg kiezen, ja dat mag. De weg is van ons allemaal, we betalen het met elkaar.
    De N33 is een drama, en dat duurt zeker nog tot en met 2014. En in tussenliggende periode wordt het met de werkzaamheden alleen maar erger.
    Over een 2e brug kun je blijven dromen, die komt er niet. Ik voorzie eerder een uitsterfbeleid voor het industriegebied en verder gaande vorm van weggebruiker wegpesten. Maar misschien zie ik het wel te donker in op deze avond. De tijd zal het leren

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @ Arnold, natuurlijk. Mensen die bij bedrijven daar moeten zijn, moeten daar langs. Maar die kunnen dat stukje Spoorstraat ook wel even rustig aan doen. En mensen die graag de kortste weg nemen ook. Maar dan niet op volle snelheid en dan is het dus vaak niet de snelste weg. Daar moet je ook een beetje relaxed mee omgaan. Echt waar, in de steden in het zuiden en westen is het veel erger. Van de afslag van de A50 naar het centrum van Apeldoorn kost je een half uur. In die tijd ben ik hier van het centrum van Meeden naar het centrum van Ter Apel, het centrum van Assen of het centrum van Groningen. Ik droom trouwens niet over een tweede brug over het Winschoterdiep. Je geeft het zelf al aan: door verplaatsing van de industrie met zwaar vervoer kun je de wegen en bruggen ook ontlasten. Dat is geen uitsterfbeleid. Sommige industrie wordt gewoon om economische redenen steeds massaler. Grotere machines, grotere werkstukken, grotere vrachtwagens, grotere percelen. Als je dan op een bepaalde plek midden in een dorp klem komt te zitten, kun je drie dingen doen: kijken of je niet beter een hoogwaardiger product kunt produceren met meer euro's per vierkante of kubieke meter of per ton. Vaak ook met meer arbeid en lichtere machines. Of je kunt kijken of je jouw zware industrie niet kunt verhuizen naar een plek met betere transportmogelijkheden, meer diepgang, bredere wegen. In beide gevallen vind je vaak de gemeenschap, de buren, de overheid die je daarbij tegemoet komen. Of je blijft zitten waar je zit, koopt er een tiental hectare bij. En een grotere machine en zwaardere vrachtwagens en roept dat de overheid maar bredere wegen, grotere bruggen en diepere kanalen moet aanleggen. In dat laatste geval zit je fout. Inderdaad. De weg is van ons allemaal. We betalen het met elkaar. Met ELKAAR dus. Of we er nu met een driewieler of een 50-tonner rijden.
    Ook in snelheid kun je best wat relaxed zijn. Natuurlijk kun je op de Daaleweg best 62 of zelfs 80. Ook op de Oosterweg of de Tussenklappen kun je wel 80 of 100. Maar het heeft geen zin. Je komt uit een 30/50 zone en je gaat naar een 30/50 zone en het gaat maar om minuten. Natuurlijk ben ik de oetlul die op de Oosterweg 50 rijdt en wordt ingehaald met 80. De inhaler heeft dan na de t-kruising, de spoorwegovergang, brug en drie rotondes bij de BV-straat in Meeden een voorsprong van 100m opgebouwd. Laatst had ik ook de pest in met een flits bij 56km/uur zo'n 100 meter voor het begin van de snelweg in Havana aan de Waal (Nijmegen). Lelijke communisten. Maar ze doen dat overal. Niet alleen waar het makkelijk incasseren is. En in Nijmegen wordt gewoon voorzichtig gereden. Overigens was het mijn vierde snelheidsovertreding in 40 jaar dus geen aanleiding om het donker in te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. -Frans- Het regent en dat geeft mij de tijd om te reageren op de discussie van gisteravond.

    Op je vraag voor wie is de Spoorstraat een doorgaande weg gaf je zelf een antwoord. Je vergat in eerste instantie het verkeer naar het oude industrieterrein. Later zei je op Arnold zijn verhaal dat die het wel een paar honderd meter rustig aan konden doen. Dat rustig aandoen is niet het probleem maar de overlast als men elkaar klem rijdt. Ook vergat je het landbouwverkeer dat niet kan kiezen voor de N33 maar dit voor hen de enige weg is.

    In je tweede betoog ga je de schuld leggen bij het steeds groter worden van bedrijven en materieel. Het groter worden van landbouwbedrijven dat klopt maar dat levert niet meer hectares op die bewerkt moeten worden. Het aantal hectares loopt juist terug door uitbreiding van dorpen en steden. Ook van industrieterreinen en natuurontwikkeling.

    De laatste paar jaar zijn de vrachtauto's en het landbouwverkeer in maten niet groter geworden -uitgezonderd enkele machines die op het land werken misschien en ook van de weg gebruik moeten maken om er te komen- maar in het transport niet. Wel zijn de wegen aangepakt en smaller gemaakt. Een voorbeeld daarvan is de Kerkstraat in Zuidbroek -ook doorgaande weg- en daar is de veiligheid voor fietsers er niet groter op geworden. Nu wordt ook de Spoorstraat aangepakt. Dus je stelling dat de wegen steeds breder moeten omdat de voertuigen groter en breder worden klopt niet. Het omgekeerde is het geval en de logica daarvan ontgaat mij!

    -Jan- Ik denk dat de weg wel 5.5 meter breed is omdat men de goten meetelt. Wel is het dan gevaarlijk voor fietsers maar die zullen waarschijnlijk gebruik gaan maken van het 'verblijfsgebied' en dat met de voetgangers gaan delen is mijn verwachting. Ook niet ideaal natuurlijk. Fietsers zullen vlak voor de winkels en voordeuren langs gaan fietsen. Tot ze bij jou de dubbele rij uitgestalde fietsen tegen komen -had ik dat hier niet ergens gelezen- en de weg weer op slingeren. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen