Ik zie dat er gisteravond al weer een behoorlijke discussie heeft plaats gevonden. Mooi, zo doorgaan! Daarvoor is het Peerd nog steeds een uitstekende plek, ondanks dat het wat behelpen is met het plaatsen van reacties.
Goedemorgen,over discussie punten gesproken. Het Winschoterdiep zou uit gediept worden, het land waar het slip gedumpt zal worden ligt al een paar jaar braak. Maar nee het Rijk stelt nog geen geld beschikbaar.Vroeger was de stad heer en meester over de ommelanden, nu het rijk. Het verschil tussen deze beide heersers? Nihil! Voorbeeld is de N33, het is een gebed zonder einde. Conclusie; het heeft niet hun prioriteit. De slogan; zonder vervoer staat alles stil, is niet voor hun van toepassing. Want zij staan al jaren stil
Frans, Jan had gisteravond denk ik gelijk... gelijk met zijn vrees over de uitwerking van de (te smalle) wegindeling.
Automibilisten blijven lang-niet-altijd (lees vrijwel nooit lang) achter fietsers rijden waar ze 'wel' 30 mogen en 60 denken te kunnen..., zeker als die (electrisch ondersteunde) pedalears niet harder gaan/kunnen/mogen dan 25 en meestal de 20 niet eens halen.
-Frans- Het regent en dat geeft mij de tijd om te reageren op de discussie van gisteravond.
Op je vraag voor wie is de Spoorstraat een doorgaande weg gaf je zelf een antwoord. Je vergat in eerste instantie het verkeer naar het oude industrieterrein. Later zei je op Arnold zijn verhaal dat die het wel een paar honderd meter rustig aan konden doen. Dat rustig aandoen is niet het probleem maar de overlast als men elkaar klem rijdt. Ook vergat je het landbouwverkeer dat niet kan kiezen voor de N33 maar dit voor hen de enige weg is.
In je tweede betoog ga je de schuld leggen bij het steeds groter worden van bedrijven en materieel. Het groter worden van landbouwbedrijven dat klopt maar dat levert niet meer hectares op die bewerkt moeten worden. Het aantal hectares loopt juist terug door uitbreiding van dorpen en steden. Ook van industrieterreinen en natuurontwikkeling.
De laatste paar jaar zijn de vrachtauto's en het landbouwverkeer in maten niet groter geworden -uitgezonderd enkele machines die op het land werken misschien en ook van de weg gebruik moeten maken om er te komen- maar in het transport niet. Wel zijn de wegen aangepakt en smaller gemaakt. Een voorbeeld daarvan is de Kerkstraat in Zuidbroek -ook doorgaande weg- en daar is de veiligheid voor fietsers er niet groter op geworden. Nu wordt ook de Spoorstraat aangepakt. Dus je stelling dat de wegen steeds breder moeten omdat de voertuigen groter en breder worden klopt niet. Het omgekeerde is het geval en de logica daarvan ontgaat mij!
-Jan- Ik denk dat de weg wel 5.5 meter breed is omdat men de goten meetelt. Wel is het dan gevaarlijk voor fietsers maar die zullen waarschijnlijk gebruik gaan maken van het 'verblijfsgebied' en dat met de voetgangers gaan delen is mijn verwachting. Ook niet ideaal natuurlijk. Fietsers zullen vlak voor de winkels en voordeuren langs gaan fietsen. Tot ze bij jou de dubbele rij uitgestalde fietsen tegen komen -had ik dat hier niet ergens gelezen- en de weg weer op slingeren. ;-)
Willem, bij mij vor de voordeur ligt een joekel van een plantenbak. Uitwijken is geen optie. Ik hoop dan ook dat fietsers hun plek op de "rijbaan" op blijven eisen en niet over de "stoep" gaan fietsen.
Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk straks één gebied is.
Die breedte kan wel kloppen, maar de goten zijn niet gemaakt om in te rijden (zeker niet voor fietsers). Ze zijn trouwens een halve meter elk, dus dan zou de totale breedte op 6 meter komen... maar dat klopt ook weer niet, want eenmaal voobij de goot gaat de weg gewoon verder, dus als je geen plantenbak tegenkomt is de weg dus veel breder dan voorheen. Ook weer opgelost ;)
Ik ben het eens met Willem. @Frans (gisteren): Bedrijven willen wel eens verplaatsen maar vinden dan geen gehoor bij bijvoorbeeld gemeente. Ik ken het verhaal van een groot bedrijf dat midden tussen de huizen zit en wel wilde verplaatsen. Machines die groter worden is eigenlijk achterhaald. In de wet staat hoe groot iets mag zijn en waarmee je mag rijden(evt met ontheffing). je hebt mij niet horen zeggen dat ik er voor ben om over de weg te vliegen. Al hou ik wel van doorrijden, en niet van slakken. Je snelheid moet je aanpassen naar de situatie vind ik. En dan kan het zijn dat je de ene keer 20 rijdt en de andere keer 50. Alleen heb ik iets tegen op het onjuist toepassen van zones en snelheidsverlagingen. Het gros van de zones hier in de gemeente is niet conform de regels. Helaas is er geen middel in de wet opgenomen om dit te bestrijden. Welk buitengebied is hier in de gemeente nu een verblijfsgebied.(volgens de definitie). 30 zones in woonwijken kunnen wel als dit gebied ook zo is ingericht (westerbouwte is een voorbeeld wat er iets op gaat lijken. Al is de weg die er ligt ook nog redelijk doorgaand, het verkeer wat er komt heeft niet altijd de bestemming in de wijk. Inrichting zou nog wat beter kunnen). Ik heb dan ook wel eens het verhaal van dhr Wildervanck aangehoord over weggebruikers die met minder borden en regels toekunnen. Je voorbeeld van Apeldoorn is misschien een slechte, ik rij s'ochtends zonder oponthoud zo van de A27 Utrecht Lunetten binnen. Het heeft niet allemaal te maken met hoeveel verkeer, ook met het verkeersstromenplan van de wegbeheerder. Misschien komen we er voor wat betreft snelheid en relaxt rijden er wel niet uit. Zolang we ons beide maar veilig over de wegen voortbewegen. Over snelheid en en controle daarop kunnen we een andere keer nog wel eens een boompje opzetten. (meer dan 70% van de snelheidsbonnen is voor >10km te hard). Mijn advies is wel: hou rechts dan kan een andere je veilig inhalen, en ga geen moraalridder uithangen in het verkeer. Daarvoor hadden we meneer Spee al ;-)
Ik ben zeikkleddernat geregend, wat is dat toch een aangenaam gevoel. Beetje te koud, maar och. Alleen jammer dat de apotheek donderdagmiddag dicht is... Maar een lekkere wandeling activeert de hersenen, en dat heeft ook zo zijn nut. Voor de deur is het nu een soort tankbaan; wandelen zonder laarzen betekent zo ongeveer of blootsvoets gaan (af te raden) of meteen doorlopen naar de schoenwinkel. (Voor sommigen is dit een heel goed excuus!) Enfin, over een paar maanden zal het wel klaar en mooi zijn. Mag ik toch hopen.
Roskam. je had het gisteren over het Foxholstermeer. ik dacht altijd dat het Foxholster/Zuidlaardermeer ontstaan waren in de ijstijd meer. Maar het Foxholstermeer is gegraven. voor de zandwinning. Misschien voor de spoorlijn Groningen Nieuweschans? Wie het weet mag het zeggen. De mensen die ik er over sprak wisten zeker dat het Foxholstermeer een zandwinningsplas was. Als jij of iemand anders meer informatie hebt hoor ik het graag.
@ Willem, Als het over de Spoorstraat gaat, denk ik alleen maar aan jou. Maar dat vind ik een beetje genant om te noemen. Bovendien denk jij zelf ook wel aan jezelf en als je bij Sprik moet zijn, lijkt me dat bestemmingsverkeer.
@ Arnold, Ik ga graag voor je opzij als je wilt inhalen. Waar herken ik je aan? Gele wagen en blauw zwaailicht?
@ Wim, het Foxholster meer is een echt veenmeer, ontstaan uit het kwelwater van de Hondsrug. Er is laagveen in ontstaan wat er in de late middeleeuwen uit gebaggerd is. Daardoor en door afslag bij stormen heeft het zijn huidige omvang gekregen. Lang voor de aanleg van de spoorlijn. De zuiverheid van het kwelwater was voor W.A. Scholten een reden om zijn aardappelmeelfabriek in Foxhol te bouwen. ( Golden Raand, blz 239 ev)
Op 13 oktober is de Dag van de Groninger Geschiedenis:
-Frans- Wat is dat nu weer voor een rare opmerking? Jij denkt alleen maar aan mij als het over de Spoorstraat gaat en ik denk ook aan mijzelf? Leuke manier van een discussie voeren. Ik spreek vanuit de praktijk. Zit met groter materieel op de weg en ook in een gewone auto. Weet dus waar ik over praat en doe en deed dat steeds in het belang van iedereen. Op de inspraakavonden hebben verschillende mensen uit Zuidbroek Arcadis bij proberen te sturen maar iedereen werd met het een kluitje in het riet gestuurd.
Nog één keer dan. De Spoorstraat is een doorgaande weg voor iedereen. Dus ook voor het zwaardere verkeer waar ook landbouwvoertuigen onder vallen. Alle graantransporten -van en naar Sprik ook met vrachtauto's- mag jij dan bestemmingsverkeer noemen maar gaat en moet WEL door het dorp. Zo ook het verkeer naar het oude industrieterrein met veel vervoersbewegingen. Daar zul je dan ook rekening mee moeten houden. Zowel wat de breedte van de weg aangaat als ook met het materiaal en de hoedanigheid hoe het gebruikt wordt. Dit juist ter bescherming van aanwonenden. In de Broeckhof maakten meer zich daarover zorgen maar alles werd weggewuifd.
Het Zuidlaardermeer en omgeving hebben mijn interesse al langer i.v.m. een uit de hand gelopen historische hobby t.a.v. o.a. dit gebied.
Velen denken inderdaad dat het Zuidlaardermeer in de Ijstijd als gevolg van IJsstuwing en uitslijting is ontstaan. Niets is echter minder waar.
Het Zuidlaardermeer is 8.000 tot 5.000 jaar geleden ontstaan door de wisselwerking tussen veengroei in de omgeving en het optreden van eb en vloed in de Hunze die toen nog onder invloed stond van de getijden. Door periodieke stijging van de zeespiegel werd plaatselijk de veenlaag weggeslagen.
In de bodem van het meer worden hier en daar keien gevonden. Men vermoed dat dit overblijfselen zijn van wegen die door het gebied voerden toen dit nog begaanbaar veengebied was.
Het meer ligt voor ongeveer een kwart in Drenthe en voor ongeveer driekwart in de provincie Groningen. Op de vaargeulen na is het meer erg ondiep, vaak niet dieper dan een meter. Het wordt gevoed door de Hunze die haar oorsprong heeft in het veengebied onder Valthe. Deze stroomt aan de zuidzijde binnen en verlaat het meer aan de noordzijde als het Drents Diep. Ook het Kieldiep komt uit in het meer.
Tegenwoordig heet De Hunze ten zuiden van het meer de Oostermoerse Vaart.
De Hunze was een sterk meanderende rivier. Een kort stukje van deze meandering is bewaard gebleven. Als je met een boot het laatste stukje van het Drents diep bevaart kom je vlak voordat je het Winschoter diep op draait nog even door een schitterend stukje natuur, zoals de Hunze ooit gestroomd heeft, in een indrukwekkende smalle meander. Het oude meanderende stroomgebied naar het noorden toe, langs de stad Groningen, is nu nog te ontdekken op Google Earth. Als je langs de oostkant van Groningen kijkt naar het noorden toe zie je de meandering terug in de verkaveling van de landbouwgronden. De verkavelingsgrenzen stammen uit de tijd dat de Hunze nog ongestoord kon meanderen.
Volgen we het Drents Diep vanuit het Zuidlaardermeer naar het Noorden toe, dan komen we al snel een aftakking tegen, rechtsaf naar het Foxholstermeer. In vroeger tijd, in 1634 om precies te zijn, stroomde deze aftakking door naar het Sapmeer. Toen bestond dus al het Foxholstermeer, simpelweg Foxhol genaamd. Ik betwijfel dan ook sterk dat dit een zandwinningsplas is en ga er van uit dat dit meer ongeveer even oud is als het Zuidlaardermeer.
Een oude kaart uit 1634 vind je hier: http://www.oudzuidlaren.nl/kaart_1634.jpg
Ik lees tot mijn schrik dat De Jonge Konstruktie in de problemen is gekomen en -ondanks een goede orderportefeuille- failliet is.
De curator is in gesprek met twee overnamekandidaten, maar voorlopig is de toekomst voor 45 werknemers onzeker.
Ik ken het bedrijf al vanaf de oprichting, toen men met twee man begon aan de Sluisstraat. Ik had dit niet zien aankomen.
Het lijkt er dus op dat er een doorstart op, anders is er een unieke kans voor de gemeente om een groot deel van het oude industrieterrein in bezit te krijgen. Als ik het goed heb heeft De Jonge namelijk ook het aan de bewoning grenzende terrein van de betonmortelcentrale overgenomen vorig jaar.
@ Willem, jij begon over een aantal dingen die ik vergeten zou zijn. Ten eerste was ik die niet vergeten, maar deel ze ergens anders in. Ten tweede mag ik alsjeblieft zelf uitmaken waar ik het over heb zonder dat iemand die ontzettend goed voor zijn eigen belang op kan komen mij verwijt dat ik dingen vergeet?
-Frans- Ik probeerde alleen maar aan te geven hoe de situatie werkelijk is en dat jij een aantal dingen niet noemde. Ik haalde die aan als vergeten -zie daar geen kwaad in- maar jij dus wel. Jammer. Ook jammer vind ik dat je niet inhoudelijk op mijn verhaal ingaat maar in herhaling valt en zegt dat ik goed voor mijn eigen belang op kom. Ik hoop niet dat jij daarmee bedoelt dat 'mijn belang' daarmee tegen het algemeen belang indruist.
Als de spoorstraat niet wordt zoals afgesproken dan zijn de voorlichtingavonden een wassen neus en weet ik voor een volgende keer dat ik er niet meer naartoe hoef te gaan. Ook weet ik dan dat de voorlichters een overbodige, niet deugen-de baan hebben.
Hallo luitjes, mooi te zien dat jullie je weer vermaken. Zat naar collegetour te kijken met Youp van t Hek. Het boeit mij wat zo'n man bezielt om te doen, zoals hij het doet. Vond dat er niet echt uitkomen, maar misschien was mijn verwachting ook wel te hoog gespannen. De laatste boodschap was ik het wel mee eens. Durf te leven was het advies aan de studenten. Hij zei er niet bij, want het leven is te kort omdat niet te doen, maar ik voegde dat toe in mijn gedachten.
@Roskam. Gaandeweg een proces kan een idee wel worden aangepast. Als dat tot gevolg heeft dat het er ander komt uit te zien zou ik het niet meer dan normaal vinden dat het gecommuniceerd wordt. Al vond ik de avond in de Broeckhof wel een beetje het karakter hebben van: wij hebben het even bedacht en dit wordt het.
@Jan: Ja ook ik las met verbijstering het bericht over het faillissement van de Jonge constructie. Vorige week is er volgens mij nog een 3 tal auto's van Remmers weggegaan met grote stukken . Ik heb al vele werken van De Jonge gezien, en heb er wel eens een opdrachtje uitgezet. Ze maakten velerlei constructies, ook met de raarste vormen(oa verschillende bruggen in gem Groningen oa Westpoort en Reitdiep en in wildervank) Erg jammer dat het over is. Misschien een doorstart, maar wat ik begreep zonder oude eigenaar/eigenaren. Jammer, ben je ook direct je contactpersonen kwijt. Volgens mij zijn zij inderdaad eigenaar van (op zn minst een deel) van de vml OGB locatie.
@frans, nog even een korte reactie (waar ik het verder ook bij laat). De bedrijfsauto die ik mag gebruiken is groot en rood van kleur en met 4 wielen er onder. Flitsers die er op zitten zijn oranje. Kans dat je me tegenkomt is groter in een blauwe auto, omdat ik vind dat een bedrijfsbak op het werk hoort te blijven staan. Daarnaast kun je me tegenkomen met van allerlei materiaal waar Willem ook mee rijdt, in vele kleuren en groottes.
Dirk Witte (tekst en muziek) Jean-Louis Pisuisse (zanger)
Je leeft maar heel kort, maar een enkele keer En als je straks anders wilt, kun je niet meer Mens, durf te leven Vraag niet elke dag van je korte bestaan: Hoe hebben m'n pa en m'n grootpa gedaan? Hoe doet er m'n neef en hoe doet er m'n vrind? En wie weet, hoe of dat nou m'n buurman weer vindt? En - wat heeft 'Het Fatsoen' voorgeschreven? Mens, durf te leven!
De mensen bepalen de kleur van je das De vorm van je hoed, en de snit van je jas En - van je leven Ze wijzen de paadjes, waarlangs je mag gaan En roepen 'o foei!' als je even blijft staan Ze kiezen je toekomst en kiezen je werk Ze zoeken een kroeg voor je uit en een kerk En wat je aan de armen moet geven Mens, is dat leven?
De mensen - ze schrijven je leefregels voor Ze geven je raad en ze roepen in koor: Zó moet je leven! Met die mag je omgaan, maar die is te min Met die moet je trouwen - al heb je geen zin En daar moet je wonen, dat eist je fatsoen En je wordt genegeerd als je 't anders zou doen Alsof je iets ergs had misdreven Mens, is dat leven?
Het leven is heerlijk, het leven is mooi Maar - vlieg uit in de lucht en kruip niet in een kooi Mens, durf te leven Je kop in de hoogte, je neus in de wind En lap aan je laars hoe een ander het vindt Hou een hart vol van warmte en van liefde in je borst Maar wees op je vierkante meter een Vorst! Wat je zoekt, kan geen ander je geven Mens, durf te leven!
Siko, Pisuisse maakte het bekend in samenwerking met Dirk Witte, terwijl beide nog leefde. Niets afdoende aan latere vertolkingen door o.a. Ramses Shaffy, Wende Snijders of nog vele anderen.
Goedemorgen,over discussie punten gesproken.
BeantwoordenVerwijderenHet Winschoterdiep zou uit gediept worden, het land waar het slip gedumpt zal worden ligt al een paar jaar braak. Maar nee het Rijk stelt nog geen geld beschikbaar.Vroeger was de stad heer en meester over de ommelanden, nu het rijk. Het verschil tussen deze beide heersers? Nihil!
Voorbeeld is de N33, het is een gebed zonder einde. Conclusie; het heeft niet hun prioriteit.
De slogan; zonder vervoer staat alles stil, is niet voor hun van toepassing. Want zij staan al jaren stil
Goedemorgen. Ik trek mijn wandelschoenen aan want "tuinen kijken," staat op het programma vandaag.
BeantwoordenVerwijderenMogggguh lui!
BeantwoordenVerwijderenMaak er een mooie dag van, hier in dit etablissement of ver daarbuiten!
Frans,
BeantwoordenVerwijderenJan had gisteravond denk ik gelijk...
gelijk met zijn vrees over de uitwerking van de (te smalle) wegindeling.
Automibilisten blijven lang-niet-altijd (lees vrijwel nooit lang) achter fietsers rijden waar ze 'wel' 30 mogen en 60 denken te kunnen...,
zeker als die (electrisch ondersteunde) pedalears niet harder gaan/kunnen/mogen dan 25 en meestal de 20 niet eens halen.
-Frans- Het regent en dat geeft mij de tijd om te reageren op de discussie van gisteravond.
BeantwoordenVerwijderenOp je vraag voor wie is de Spoorstraat een doorgaande weg gaf je zelf een antwoord. Je vergat in eerste instantie het verkeer naar het oude industrieterrein. Later zei je op Arnold zijn verhaal dat die het wel een paar honderd meter rustig aan konden doen. Dat rustig aandoen is niet het probleem maar de overlast als men elkaar klem rijdt. Ook vergat je het landbouwverkeer dat niet kan kiezen voor de N33 maar dit voor hen de enige weg is.
In je tweede betoog ga je de schuld leggen bij het steeds groter worden van bedrijven en materieel. Het groter worden van landbouwbedrijven dat klopt maar dat levert niet meer hectares op die bewerkt moeten worden. Het aantal hectares loopt juist terug door uitbreiding van dorpen en steden. Ook van industrieterreinen en natuurontwikkeling.
De laatste paar jaar zijn de vrachtauto's en het landbouwverkeer in maten niet groter geworden -uitgezonderd enkele machines die op het land werken misschien en ook van de weg gebruik moeten maken om er te komen- maar in het transport niet. Wel zijn de wegen aangepakt en smaller gemaakt. Een voorbeeld daarvan is de Kerkstraat in Zuidbroek -ook doorgaande weg- en daar is de veiligheid voor fietsers er niet groter op geworden. Nu wordt ook de Spoorstraat aangepakt. Dus je stelling dat de wegen steeds breder moeten omdat de voertuigen groter en breder worden klopt niet. Het omgekeerde is het geval en de logica daarvan ontgaat mij!
-Jan- Ik denk dat de weg wel 5.5 meter breed is omdat men de goten meetelt. Wel is het dan gevaarlijk voor fietsers maar die zullen waarschijnlijk gebruik gaan maken van het 'verblijfsgebied' en dat met de voetgangers gaan delen is mijn verwachting. Ook niet ideaal natuurlijk. Fietsers zullen vlak voor de winkels en voordeuren langs gaan fietsen. Tot ze bij jou de dubbele rij uitgestalde fietsen tegen komen -had ik dat hier niet ergens gelezen- en de weg weer op slingeren. ;-)
Willem, bij mij vor de voordeur ligt een joekel van een plantenbak. Uitwijken is geen optie. Ik hoop dan ook dat fietsers hun plek op de "rijbaan" op blijven eisen en niet over de "stoep" gaan fietsen.
BeantwoordenVerwijderenIk zet het tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk straks één gebied is.
Die breedte kan wel kloppen, maar de goten zijn niet gemaakt om in te rijden (zeker niet voor fietsers). Ze zijn trouwens een halve meter elk, dus dan zou de totale breedte op 6 meter komen... maar dat klopt ook weer niet, want eenmaal voobij de goot gaat de weg gewoon verder, dus als je geen plantenbak tegenkomt is de weg dus veel breder dan voorheen. Ook weer opgelost ;)
Ik ben het eens met Willem.
BeantwoordenVerwijderen@Frans (gisteren): Bedrijven willen wel eens verplaatsen maar vinden dan geen gehoor bij bijvoorbeeld gemeente. Ik ken het verhaal van een groot bedrijf dat midden tussen de huizen zit en wel wilde verplaatsen.
Machines die groter worden is eigenlijk achterhaald. In de wet staat hoe groot iets mag zijn en waarmee je mag rijden(evt met ontheffing).
je hebt mij niet horen zeggen dat ik er voor ben om over de weg te vliegen. Al hou ik wel van doorrijden, en niet van slakken. Je snelheid moet je aanpassen naar de situatie vind ik. En dan kan het zijn dat je de ene keer 20 rijdt en de andere keer 50.
Alleen heb ik iets tegen op het onjuist toepassen van zones en snelheidsverlagingen. Het gros van de zones hier in de gemeente is niet conform de regels. Helaas is er geen middel in de wet opgenomen om dit te bestrijden.
Welk buitengebied is hier in de gemeente nu een verblijfsgebied.(volgens de definitie). 30 zones in woonwijken kunnen wel als dit gebied ook zo is ingericht (westerbouwte is een voorbeeld wat er iets op gaat lijken. Al is de weg die er ligt ook nog redelijk doorgaand, het verkeer wat er komt heeft niet altijd de bestemming in de wijk. Inrichting zou nog wat beter kunnen).
Ik heb dan ook wel eens het verhaal van dhr Wildervanck aangehoord over weggebruikers die met minder borden en regels toekunnen.
Je voorbeeld van Apeldoorn is misschien een slechte, ik rij s'ochtends zonder oponthoud zo van de A27 Utrecht Lunetten binnen. Het heeft niet allemaal te maken met hoeveel verkeer, ook met het verkeersstromenplan van de wegbeheerder.
Misschien komen we er voor wat betreft snelheid en relaxt rijden er wel niet uit. Zolang we ons beide maar veilig over de wegen voortbewegen. Over snelheid en en controle daarop kunnen we een andere keer nog wel eens een boompje opzetten. (meer dan 70% van de snelheidsbonnen is voor >10km te hard).
Mijn advies is wel: hou rechts dan kan een andere je veilig inhalen, en ga geen moraalridder uithangen in het verkeer. Daarvoor hadden we meneer Spee al ;-)
Ik ben zeikkleddernat geregend, wat is dat toch een aangenaam gevoel. Beetje te koud, maar och. Alleen jammer dat de apotheek donderdagmiddag dicht is... Maar een lekkere wandeling activeert de hersenen, en dat heeft ook zo zijn nut.
BeantwoordenVerwijderenVoor de deur is het nu een soort tankbaan; wandelen zonder laarzen betekent zo ongeveer of blootsvoets gaan (af te raden) of meteen doorlopen naar de schoenwinkel. (Voor sommigen is dit een heel goed excuus!) Enfin, over een paar maanden zal het wel klaar en mooi zijn. Mag ik toch hopen.
Roskam. je had het gisteren over het Foxholstermeer. ik dacht altijd dat het Foxholster/Zuidlaardermeer ontstaan waren in de ijstijd meer. Maar het Foxholstermeer is gegraven. voor de zandwinning. Misschien voor de spoorlijn Groningen Nieuweschans? Wie het weet mag het zeggen. De mensen die ik er over sprak wisten zeker dat het Foxholstermeer een zandwinningsplas was. Als jij of iemand anders meer informatie hebt hoor ik het graag.
BeantwoordenVerwijderen@ Willem, Als het over de Spoorstraat gaat, denk ik alleen maar aan jou. Maar dat vind ik een beetje genant om te noemen. Bovendien denk jij zelf ook wel aan jezelf en als je bij Sprik moet zijn, lijkt me dat bestemmingsverkeer.
BeantwoordenVerwijderen@ Arnold, Ik ga graag voor je opzij als je wilt inhalen. Waar herken ik je aan? Gele wagen en blauw zwaailicht?
@ Wim, het Foxholster meer is een echt veenmeer, ontstaan uit het kwelwater van de Hondsrug. Er is laagveen in ontstaan wat er in de late middeleeuwen uit gebaggerd is. Daardoor en door afslag bij stormen heeft het zijn huidige omvang gekregen. Lang voor de aanleg van de spoorlijn. De zuiverheid van het kwelwater was voor W.A. Scholten een reden om zijn aardappelmeelfabriek in Foxhol te bouwen. ( Golden Raand, blz 239 ev)
BeantwoordenVerwijderenOp 13 oktober is de Dag van de Groninger Geschiedenis:
http://www.dagvandegroningergeschiedenis.nl/
-Frans- Wat is dat nu weer voor een rare opmerking? Jij denkt alleen maar aan mij als het over de Spoorstraat gaat en ik denk ook aan mijzelf? Leuke manier van een discussie voeren. Ik spreek vanuit de praktijk. Zit met groter materieel op de weg en ook in een gewone auto. Weet dus waar ik over praat en doe en deed dat steeds in het belang van iedereen. Op de inspraakavonden hebben verschillende mensen uit Zuidbroek Arcadis bij proberen te sturen maar iedereen werd met het een kluitje in het riet gestuurd.
BeantwoordenVerwijderenNog één keer dan. De Spoorstraat is een doorgaande weg voor iedereen. Dus ook voor het zwaardere verkeer waar ook landbouwvoertuigen onder vallen. Alle graantransporten -van en naar Sprik ook met vrachtauto's- mag jij dan bestemmingsverkeer noemen maar gaat en moet WEL door het dorp. Zo ook het verkeer naar het oude industrieterrein met veel vervoersbewegingen. Daar zul je dan ook rekening mee moeten houden. Zowel wat de breedte van de weg aangaat als ook met het materiaal en de hoedanigheid hoe het gebruikt wordt. Dit juist ter bescherming van aanwonenden. In de Broeckhof maakten meer zich daarover zorgen maar alles werd weggewuifd.
@Wim:
BeantwoordenVerwijderenHet Zuidlaardermeer en omgeving hebben mijn interesse al langer i.v.m. een uit de hand gelopen historische hobby t.a.v. o.a. dit gebied.
Velen denken inderdaad dat het Zuidlaardermeer in de Ijstijd als gevolg van IJsstuwing en uitslijting is ontstaan. Niets is echter minder waar.
Het Zuidlaardermeer is 8.000 tot 5.000 jaar geleden ontstaan door de wisselwerking tussen veengroei in de omgeving en het optreden van eb en vloed in de Hunze die toen nog onder invloed stond van de getijden. Door periodieke stijging van de zeespiegel werd plaatselijk de veenlaag weggeslagen.
In de bodem van het meer worden hier en daar keien gevonden. Men vermoed dat dit overblijfselen zijn van wegen die door het gebied voerden toen dit nog begaanbaar veengebied was.
Het meer ligt voor ongeveer een kwart in Drenthe en voor ongeveer driekwart in de provincie Groningen. Op de vaargeulen na is het meer erg ondiep, vaak niet dieper dan een meter. Het wordt gevoed door de Hunze die haar oorsprong heeft in het veengebied onder Valthe. Deze stroomt aan de zuidzijde binnen en verlaat het meer aan de noordzijde als het Drents Diep. Ook het Kieldiep komt uit in het meer.
Tegenwoordig heet De Hunze ten zuiden van het meer de Oostermoerse Vaart.
De Hunze was een sterk meanderende rivier. Een kort stukje van deze meandering is bewaard gebleven. Als je met een boot het laatste stukje van het Drents diep bevaart kom je vlak voordat je het Winschoter diep op draait nog even door een schitterend stukje natuur, zoals de Hunze ooit gestroomd heeft, in een indrukwekkende smalle meander. Het oude meanderende stroomgebied naar het noorden toe, langs de stad Groningen, is nu nog te ontdekken op Google Earth. Als je langs de oostkant van Groningen kijkt naar het noorden toe zie je de meandering terug in de verkaveling van de landbouwgronden. De verkavelingsgrenzen stammen uit de tijd dat de Hunze nog ongestoord kon meanderen.
Volgen we het Drents Diep vanuit het Zuidlaardermeer naar het Noorden toe, dan komen we al snel een aftakking tegen, rechtsaf naar het Foxholstermeer. In vroeger tijd, in 1634 om precies te zijn, stroomde deze aftakking door naar het Sapmeer. Toen bestond dus al het Foxholstermeer, simpelweg Foxhol genaamd. Ik betwijfel dan ook sterk dat dit een zandwinningsplas is en ga er van uit dat dit meer ongeveer even oud is als het Zuidlaardermeer.
Een oude kaart uit 1634 vind je hier: http://www.oudzuidlaren.nl/kaart_1634.jpg
Wim, je hebt mail.
BeantwoordenVerwijderenIk lees tot mijn schrik dat De Jonge Konstruktie in de problemen is gekomen en -ondanks een goede orderportefeuille- failliet is.
BeantwoordenVerwijderenDe curator is in gesprek met twee overnamekandidaten, maar voorlopig is de toekomst voor 45 werknemers onzeker.
Ik ken het bedrijf al vanaf de oprichting, toen men met twee man begon aan de Sluisstraat. Ik had dit niet zien aankomen.
Het lijkt er dus op dat er een doorstart op, anders is er een unieke kans voor de gemeente om een groot deel van het oude industrieterrein in bezit te krijgen. Als ik het goed heb heeft De Jonge namelijk ook het aan de bewoning grenzende terrein van de betonmortelcentrale overgenomen vorig jaar.
2e op = komt
BeantwoordenVerwijderen@ Willem, jij begon over een aantal dingen die ik vergeten zou zijn. Ten eerste was ik die niet vergeten, maar deel ze ergens anders in. Ten tweede mag ik alsjeblieft zelf uitmaken waar ik het over heb zonder dat iemand die ontzettend goed voor zijn eigen belang op kan komen mij verwijt dat ik dingen vergeet?
BeantwoordenVerwijderen-Frans- Ik probeerde alleen maar aan te geven hoe de situatie werkelijk is en dat jij een aantal dingen niet noemde. Ik haalde die aan als vergeten -zie daar geen kwaad in- maar jij dus wel. Jammer. Ook jammer vind ik dat je niet inhoudelijk op mijn verhaal ingaat maar in herhaling valt en zegt dat ik goed voor mijn eigen belang op kom. Ik hoop niet dat jij daarmee bedoelt dat 'mijn belang' daarmee tegen het algemeen belang indruist.
BeantwoordenVerwijderenAls de spoorstraat niet wordt zoals afgesproken dan zijn de voorlichtingavonden een wassen neus en weet ik voor een volgende keer dat ik er niet meer naartoe hoef te gaan.
BeantwoordenVerwijderenOok weet ik dan dat de voorlichters een overbodige, niet deugen-de baan hebben.
Of ben ik nu te kort door de bocht?
Hallo luitjes, mooi te zien dat jullie je weer vermaken. Zat naar collegetour te kijken met Youp van t Hek. Het boeit mij wat zo'n man bezielt om te doen, zoals hij het doet. Vond dat er niet echt uitkomen, maar misschien was mijn verwachting ook wel te hoog gespannen. De laatste boodschap was ik het wel mee eens. Durf te leven was het advies aan de studenten. Hij zei er niet bij, want het leven is te kort omdat niet te doen, maar ik voegde dat toe in mijn gedachten.
BeantwoordenVerwijderenMens durf te leven! Was daar in een ver verleden geen liedje van?
BeantwoordenVerwijderenWelterusten allen.
@Roskam. Gaandeweg een proces kan een idee wel worden aangepast. Als dat tot gevolg heeft dat het er ander komt uit te zien zou ik het niet meer dan normaal vinden dat het gecommuniceerd wordt. Al vond ik de avond in de Broeckhof wel een beetje het karakter hebben van: wij hebben het even bedacht en dit wordt het.
BeantwoordenVerwijderen@Jan: Ja ook ik las met verbijstering het bericht over het faillissement van de Jonge constructie. Vorige week is er volgens mij nog een 3 tal auto's van Remmers weggegaan met grote stukken . Ik heb al vele werken van De Jonge gezien, en heb er wel eens een opdrachtje uitgezet. Ze maakten velerlei constructies, ook met de raarste vormen(oa verschillende bruggen in gem Groningen oa Westpoort en Reitdiep en in wildervank) Erg jammer dat het over is. Misschien een doorstart, maar wat ik begreep zonder oude eigenaar/eigenaren. Jammer, ben je ook direct je contactpersonen kwijt. Volgens mij zijn zij inderdaad eigenaar van (op zn minst een deel) van de vml OGB locatie.
@frans, nog even een korte reactie (waar ik het verder ook bij laat). De bedrijfsauto die ik mag gebruiken is groot en rood van kleur en met 4 wielen er onder. Flitsers die er op zitten zijn oranje. Kans dat je me tegenkomt is groter in een blauwe auto, omdat ik vind dat een bedrijfsbak op het werk hoort te blijven staan.
Daarnaast kun je me tegenkomen met van allerlei materiaal waar Willem ook mee rijdt, in vele kleuren en groottes.
Roskam, Hier je liedje:
BeantwoordenVerwijderenDirk Witte (tekst en muziek)
Jean-Louis Pisuisse (zanger)
Je leeft maar heel kort, maar een enkele keer
En als je straks anders wilt, kun je niet meer
Mens, durf te leven
Vraag niet elke dag van je korte bestaan:
Hoe hebben m'n pa en m'n grootpa gedaan?
Hoe doet er m'n neef en hoe doet er m'n vrind?
En wie weet, hoe of dat nou m'n buurman weer
vindt?
En - wat heeft 'Het Fatsoen' voorgeschreven?
Mens, durf te leven!
De mensen bepalen de kleur van je das
De vorm van je hoed, en de snit van je jas
En - van je leven
Ze wijzen de paadjes, waarlangs je mag gaan
En roepen 'o foei!' als je even blijft staan
Ze kiezen je toekomst en kiezen je werk
Ze zoeken een kroeg voor je uit en een kerk
En wat je aan de armen moet geven
Mens, is dat leven?
De mensen - ze schrijven je leefregels voor
Ze geven je raad en ze roepen in koor:
Zó moet je leven!
Met die mag je omgaan, maar die is te min
Met die moet je trouwen - al heb je geen zin
En daar moet je wonen, dat eist je fatsoen
En je wordt genegeerd als je 't anders zou doen
Alsof je iets ergs had misdreven
Mens, is dat leven?
Het leven is heerlijk, het leven is mooi
Maar - vlieg uit in de lucht en kruip niet in een kooi
Mens, durf te leven
Je kop in de hoogte, je neus in de wind
En lap aan je laars hoe een ander het vindt
Hou een hart vol van warmte en van liefde in je borst
Maar wees op je vierkante meter een Vorst!
Wat je zoekt, kan geen ander je geven
Mens, durf te leven!
Silvia,
BeantwoordenVerwijderendat lied werd natuurlijk ook gezongen door Dirk Witte zelf...
en vele anderen na hem.
Siko, Pisuisse heeft het bekend gemaakt. Dus aan hem de eer, als zanger uiteraard.
BeantwoordenVerwijderenSiko, Pisuisse maakte het bekend in samenwerking met Dirk Witte, terwijl beide nog leefde. Niets afdoende aan latere vertolkingen door o.a. Ramses Shaffy, Wende Snijders of nog vele anderen.
BeantwoordenVerwijderenSilvia,
BeantwoordenVerwijderenDirk Witte geldt voor velen als één van de grondleggers van het (Neerlands) cabaret...
niet alleen als schrijver..., maar vooral ook als caberetier.
Hier een voorbeeldje:
http://www.youtube.com/watch?v=ssTpB9hu9Bs
Pisuisse is het gaan zingen...,
heeft het als het ware gecovered... omdat het al bekend was...,
hoogstens is het daarmee ook door hem bekend gebleven.
Reden, zijn plaatopname was minderkrakerig en werd daarom (veel) later en vaker op de radio (o.a. de AVRO) gedraaid.