donderdag 16 april 2015

16042015

Ik las in het DchN dat de gemeenteraad zich weer kan opmaken voor een pittige discussie over zwembaden. Aanleiding is een voorstel waarin B en W het niet wenselijk noemen om onderzoek te doen naar de bouw van een nieuw zwembad, terwijl de raad daar wel expliciet om heeft gevraagd. Het college geeft aan de kosten te hoog te vinden omdat ‘eigenlijk al de verwachting bestaat dat een nieuw bad gezien de te verwachten exploitatiekosten niet haalbaar zal zijn’.

4 opmerkingen:

  1. Goedemorgen.

    Ik heb steeds begrepen dat nou juist de lage(re) exploitatiekosten reden zouden zijn om een nieuw, modern, zwembad te bouwen. De eenmalige kosten van de bouw zijn in mijn ogen eerder het struikelblok.
    Als het gevoel van het college het tegenovergestelde zegt van hetgeen de KNZB zegt (daar komt het plan vandaan) is dat juist reden zo'n onderzoek te doen, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, het is een luxe probleem. Stel eerst eens vast hoeveel zwembaden de gemeente in stand kan houden. Ga daarna plannen maken om op een centrale punt in de gemeente een zwembad te bouwen. Dit onderwerp is al zo vaak aan de orde geweest, dat ze de uitspraak van een onderzoekscommissie nu al wel weten.
    Noch even over het industriegebied van gisteren. De ontsluiting van de Industrieweg is toch al een gepasseerd station? De ontsluiting komt te laat, de grote bedrijven als Reijm, Koopholding en Amerika hebben allang een nieuw plekje gevonden. Die hebben zich elders gevestigd, helaas niet in Zuidbroek. En dan komen we bij de uitstraling van het geheel,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog even als reactie op gisteren discussie Appie/Jan is misschien het volgende wel interessant:
    Bestuurders en medewerkers van de drie gemeenten dienen in dit proces transparant te zijn naar elkaar toe en ook enkele spelregels met elkaar af te spreken.
    o “Afspraak is afspraak” en een “Besluit is een besluit”.
    o De drie gemeenten spreken af elkaar te informeren over belangrijke te nemen besluiten in de eigen gemeente die mogelijk een gevolg hebben voor de nieuw te vormen gemeente.
    o Informatie over uitgeven van een gemeente die vallen buiten de begroting en meerjarenraming of uitgaven voor investeringen die grote gevolgen hebben voor de nieuwe gemeente komt per definitie eerst in de stuurgroep aan de orde om daar – in het licht van de herindeling – nadere afspraken over te kunnen maken. Aan die afspraken committeren de drie afzonderlijke gemeenten zich ook.
    o De routering van stukken gaat – in beginsel – de stuurgroep, via de colleges naar de raden. Wanneer het hier een specifieke bevoegdheid van de raad betreft kan hiervan worden afgeweken.
    o Er worden vanaf 1 januari 2015 geen overeenkomsten afgesloten met een looptijd na 1 januari 2018, tenzij een en ander vooraf is afgestemd in de projectgroep en indien nodig is gemeld in de stuurgroep. Hierbij kan gedacht worden aan trajecten in de samenwerking die moeiteloos in de herindeling meegenomen kunnen worden.
    4
    o Vanaf 1 januari 2015 gaat geen van de drie gemeenten arbeidscontracten aan met een langere looptijd dan 3 jaar.
    Uitzonderingen daarop dienen te worden gefiatteerd door de projectgroep.
    o Vanaf 1 januari 2015 richten de drie gemeenten hun V&O-beleid heel specifiek op de ontwikkeling van hun medewerkers in het kader
    van de herindeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nanno, best saai voor een gemeenteraad die naar een herverdeling gaat. Geen eer meer aan te behalen. Heel stiekumpjes, weet dat ik het eigenlijk niet mag denken, dacht ik dat het misschien ook meegespeeld heeft bij de BM. Heel veel vergaderen om tot een herindeling te komen, maar niks meer kunnen bereiken voor je eigen kleine gemeente. Zeg niet dat het zo is, maar als ik eerlijk ben, zelf zou ik het niet zien zitten om een paar jaar alleen op de zaak te passen.

    BeantwoordenVerwijderen