Teller

zaterdag 14 juni 2014

14062014

Een paar dagen geleden hadden wij het hier aan de toog over plastic dat je overal tegenkomt waar het niet thuis hoort, en dat het vele vele jaren duurt voordat het is afgebroken in de natuur. Bram vertelde dat er aan de Botjesweg in Zuidbroek een perceel mais is dat met biologisch afbreekbare folie is afgedekt. Later stuurde Bram mij de foto's.


15 opmerkingen:

  1. Klinkers of asfalt
    wat trilt er meer?


    Bewoners/gebruikers in verschillende plaatsen klagen over meer en toegenomen trillingen in hun huizen/panden nadat asfalt is vervangen door klinkers; Maar lang niet overal waar een dergelijke wisseling van bestrating heeft plaatsgevonden zijn er klachten, zelfs niet waar het dezelfde straat betreft.

    Hoe zit dat?
    Zowel asfalt als klinkers trillen en beide materialen geven een deel van die trillingen door aan hun directe omgeving.

    Maar er zijn ook verschillen.
    Asfalt dempt meer dan klinkers en omdat asfalt een min of meer homogene laag is die trillingen zullen zich meer 'golfmatig' over de lengte van die laag voorzetten dan in de breedte, sterker nog de randen van het materiaal zullen als het ware een natuurlijke reflectie barrière vormen en de daar aankomende trillingen deels reflecteren in het materiaal zelf. de breedte.
    Klinkers echter dempen nauwelijks en vormen een losse laag van individuele klinkers die hun trillingen in gelijke mate aan al hun buren doorgeven, zowel in de breedte van de straat als in de lengte; in beide richtingen worden trillingen vervolgens in gelijke mate doorgeven aan het omliggend materiaal.

    Wanneer klagen omwonenden (het meest)?
    Wie een rondje langs de velden maakt valt direct op dat de meeste klinker-trillings-klachten komen van omwonenden/aanwonenden waarbij stoep en straat één geheel vormen en daar waar de stoep en de gevel (bijna) direct op elkaar aansluiten.

    Logisch zullen velen denken, hoe dichter je op de straat woont hoe groter de klachten zullen zijn; En dus is het weinig verwonderlijk dat juist daar geklaagd wordt waar in doorgaande (winkel)straaten (m.n. dus ook in dorpen en streekdorpen waar de doorgaande weg het hart van het dorp is) asfalt weer vervangen wordt door klinkers.
    In dergelijke straten zullen , als er al een echte stoep ligt, panden vaak direct aan de stoep en dus ook dicht op de straat liggen, trillingen van de straat hoeven dus maar een relatief kleine afstand te overbruggen om 'in de woning' aan te landen.

    Maar ook in straten waar huizen, (met voortuintjes, iets verder van de straat liggen wordt er geklaagd. Maar ook daar lijkt het dat de klachten toenemen wanneer een groot deel van die voortuintjes bestraat zijn en die bestrating weinig of geen onderbreking vormt tussen gevel (, stoep) en straat.
    Daar waar de tuintjes nog echt tuin zijn en er slechts een tegelpaadje naar de voordeur (in de zijgevel) loopt lijken de problemen en klachten minder te zijn.

    Als je deze gegevens tot je neemt en overdenkt dan begin je het probleem een klein beetje te snappen. De klachten ontstaan vooral daar waar de trillingen van het (beklinkerde) wegdek onvoldoende gedempt worden door het omliggend materiaal: En zeker wanneer er bij een stoepen en tuinverharding sprake is van vrijwel direct contact tussen wegdek en gevel zullen de klachten in frequentie en hevigheid flink toenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oplossingen
    1) gooi er maar weer asfalt is...,
    met als consequentie dat de vaak beoogde verkeersremmende effecten weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.

    2) zorg voor tenminste een kleine scheiding tussen stoep en gevel en liefste ook tussen rijvlak en stoep door het invoegen van een enigszins dempende zandstrook.
    Nadeel zal zijn dat een relatief kleine/dunne tussen twee verhardingsdelen opgesloten zandstrook weinig effectief zal dempen en dat die effectiefiteit zal afnemen naarmate de zandbuffer door de trillingen zal worden verdicht.

    3) plaats trillingsdempende gordijnstroken van sterk dempende materialen (polystyreen, rubber) tussen rijbaan en stoep en tussen stoepn en gevels.
    Op zich misschien een effectieve oplossing maar dan rijst al snel de vraag hoe duurzaam dergelijk dempingsgordijn zal zijn als het onbeschermd wordt blootgesteld aan het verkeer. Brokkelt het af valt het uiteen in korreltjes etc..

    4) zorg voor een straatprofiel waarin de overgang tussen stoep en wegdek schuivend over elkaar zijn aangebracht, liefst met een trillingsdempende laag tussen beide schuifvlakken.
    Zo'n trillingsdempende 'schuiflaag' kan dan bestaan uit zand, maar alternatief ook uit rubbermatten of een dunne laaf ander dempend (kunstof/natuurlijk) materiaal, zolang het maar nier te maar slijt/vervalt/verkruimelt/verteerd).
    Mogelijk nadeel is wel dat ofwel de stoep danwel het rijvlak hoger komt te liggen. Immers straat en stoep sluiten elkaar niet meer op natuurlijke wijze op en dus zullen opsluitbanden van de diepstliggende laag niet meer kunnen dienen als begrenzing en opsluiting van zowel wegdek als stoep.


    Mijn voorkeur zou uitgaan naar optie 4) waarbij het nadeel van de hogere stoep (of hogerliggend wegdek) voor lief genomen dient te worden. Daarbij moet er wel bijzonder aandacht zijn voor op en afritten, niet alleen auto's en fietsen maar m.n. ook voor rollator- en rolstoel-gebruikers.

    Maar in de praktijk zal vaak worden gekozen voor asfalt...,
    die 'oplossing' kent men en is vertrouwd...,
    en een geheel innovatief systeem zoals in optie 4) beschreven moet waarschijnlijk nog worden uitgevonden (of is dat nu hier zojuist net gebeurd/gedaan?).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het bewoners niet kwalijk nemen dat ze kiezen voor een bewezen oplossing als asfalt, ipv een experimentele oplossing die mogelijk niet of wel werkt. Werkt het namelijk niet, dan zitten ze namelijk weer jaren met de ellende. Langer waarschijnlijk, want dan is het geld al een keer uitgegeven, en zal een gemeente helemaal niet geneigd zijn om de weg weer aan te passen. Overigens worden de verkeersremmende effecten van klinkerbestrating in mijn ogen zwaar overschat. Ok, als er gaten ter grootte van een fiets in zitten zoals op de Hereweg, dan werkt het wel remmend.

      Verwijderen
    2. Peter,
      een goed gelegde klinkerweg heeft meer voor- en nadelen dan enkel het verkeersremmende efect...,
      afhankelijk van de materiaalkeuze en onderbedding is ook de rioolbelasting stukken lager dan bij asfalt waardoor niet alleen de kans dat straten onderlopen bij de eerste de beste stortbui flink wordt verkleind maar ook de bodemstabiliteit groter/constanter is dan bij veel wegen met asfaltbedekking, de kand op onderspoeling en uitdroging is namelijk veel mider groot doordat het wegdek in grotere mate zelf waterdoorlatend blijft waarbij bij asfalt hemelwater allemaal via de rand/goot moet afspoelen en dus met name binnen de bebouwde kom in grotere mate het riool belast.

      Verwijderen
    3. Goh, wat een machtig interessant verhaal. Helaas zie ik niet in wat het met mijn antwoord te maken heeft, immers heb ik nergens beweerd dat het verkeersremmende effect het enige voor- of nadeel is, en het heeft ook weinig te maken met het feit dat bewoners liever een bewezen oplossing hebben dan een experimentele. Maar laat dat je er niet van afhouden om je immense wijsheid met ons te delen. Het was wel een mooi argument geweest voor de gemeente, iets beter dan: "In alle tekeningen staan klinkers, dus iedereen wil klinkers..".

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over de foto's.
      Als dit materiaal echt snel verteert (en dus niet alleen maar kleiner/onzichtbaarder wordt) is het waarschijnlijk een goede mannier om de vaak overvloedige inzet van onkruidbestrijdingsmiddelen flink terug te dringen...,
      maar op de inzet andere gewasbeschermingsmiddelen tegen ziekte en ongedierte zal het waarschijnlijk (en helaas) weinig uitmaken.

      Verwijderen
  4. Goedemorgen, ook sommige verpakkingsmaterialen zijn gemaakt van biologische afbreekbare plastic.Die gemaakt worden van andere grondstoffen dan gewone plastic, alleen het voelt als gewone plastic, en hoort dan ook niet in de plastic - verpakkingsafvalzak. Volgens mij word dit product gemaakt door ondermeer AVBE.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Correctie: Moet zijn AVEBE waar ook de grondstoffen voor purschuim gemaakt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. purschuim....
      mag dan misschien wel gemaakt worden van natuurlijke/biologische grondstoffen...,
      maar biologisch afbreekbaar is het allerminst.

      Verwijderen
  6. goedenmiddag....

    uitgebreid verhaal siko :-)

    als aanwonende, van een straat waar nu weer asfalt ligt, ben ik blij dat de plak asfalt er weer ligt!!!
    de tientallen aardbevingen die wij door ons huis voelden met de klinkers zijn geheel verdwenen, wij liggen s nachts weer rustig in bed, want mn boven hadden wij het meeste last.
    en of het nu weer een racebaan wordt? het was ook met de grote klinkerstraat een racebaan, want de weg leek veel breder. nu lijkt de straat optisch smaller, dat scheelt best wel, want automobilisten blijven nu meer op de weg, terwijl ze eerder de hele 'stoep' meenamen als weg, waardoor ze zeer krap langs de panden reden. de slinger in de weg scheelt, hoorde ik gister van de kapster (ook zij heeft geen last meer van trillingen), soortgelijke slinger hadden we ook best gewild aan onze kant, dat had mss wel wat gescheeld voor de snelheid....

    al met al....blij dat het asfalt er weer ligt. jammer dat het weer zoveel moest kosten, want de aanwonenden en gebruikers hadden bij voorbaat al aangegeven niet blij te zijn met klinkers, bij de eerste inspraakavonden voorafgaand aan de veranderingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me van alles bij voorstellen...,
      asfalt is een goede oplossing (zo blijkt).

      Maar dat wil niet zeggen dat het de beste oplossing zou zijn geweest als men zich wat meer/beter in de materie had verdiept.

      Verwijderen
    2. De situatie in Zuidbroek is blijkens aanwonenden succesvol aangepakt...,
      maar het relaas over Meeden doet vermoeden dat men het daar weer anders doet en niet perse even goed/beter.

      Verwijderen
    3. Frans van Woerkom15 juni 2014 om 01:31

      De situatie in Meeden is hetzelfde als in Zuidbroek. De oorzaak van de overlast is niet de transmissie van geluid en trillingen, maar de emissie door over het gedeukte wegdek stuiterende auto's. Door het stuiteren nemen de deuken toe en omgekeerd. Wat je voelt, en waarschijnlijk door de bodem gaat, is het stuiteren op het wegdek. Wat je hoort, en dus door de lucht gaat, is het stuiteren van lading, laadbakken en losse onderdelen van auto's. Voornamelijk bij de overgangen van asfalt naar klinkers komt het karakteristieke kedeng-kedeng waar ze bij de spoorwegen iets aan gedaan hebben door rails te lassen.

      Verwijderen