Goedemorgen, door de werkzaamheden aan het Winschoterdiep vind de scheepvaart meestal s'nachts plaats. En mede daardoor verwonder ik me er over dat ze met minimale verlichting, de opstakels in het diep kunnen mijden. Ook de bruggen schijnen wat breedte betreft geen probleem te zijn. We hebben het in dit geval wel van schepen van 1989 tot 3300 ton. Ook de verlichting van de werkponton is minimaal. Dat auto's via de elektronica zelf afstand kunnen bewaren en parkeren is een mogelijkheid. Maar binnenvaart schepen dat die ook al zulke dingen aanboort hebben? Kwait nait!
radar, geolocatie en navigatie op basis van de nieuwste elektronische vaarkaarten zijn in de binnenvaart al jaren gemeengoed (deels zelfs verplicht).
Op dit moment lopen er bovendien proeven waarbij sluiswachters vanuit een centraal punt precies kunnen zien waar in de regio/sector (en als het nodig is elke andere regio/sector in Nederland) welk schip (in de meeste gevallen compleet met ladinggegevens) vaart en met welke snelheid.
Bedankt voor de informatie SiKo. Want ze gingen nog niet zo lang geleden overdag door de brugopeningen heen met een matroos links en rechts om te kijken dat ze geen opstakels raakten.
De mac moet aan de kant, mijn aaischerm en miniPC moeten dit weekend in gebruik gesteld worden. Gelukkig staat het scherm rechtop want 24" is best wel groot. Volgende week gaat het 32" scherm er op en dat is heulgroot :)
Wens ieder een mooie dag en en prachtig weekend toe!
.....op tijd richting een aantal van mijn zeer gewaardeerde relaties. Ze hebben mij een paar mooie (grote) werken gegund. Nu onder het genot van een kop koffie en wat lekkers (is dat nou typisch Gronings....iets lekkers????) het administratieve deel uitwerken....en verder genieten van deze (in meerdere opzichten) stralende dag.....
Misschien is 'het lekkers' wel typisch Gronings..., zoals ander lekkers... typisch Twents, Limburgs, West-Fries, Fries, Drent(h)s, Utrech(t)s, Zeeuws, Hollands, Gelders, Vlaams, Engels, Schots, Beier, Catalaans, Occitaans, etc., etc. ... is.
Lekkers zeiden we in het Gooi en op de Veluwe ook ;) En altijd fijn dat je opdrachten gegund krijgt, Meestal is gegund een ander woord voor verdiend! Fijn weekend dus! JP
Wim, gunnen is meestal het gevolg van een puur zakelijk besluit.
Voorbeeld: In een gunnings-procedure worden diverse offertes vergeleken en gewogen. Vervolgens wordt het werk/opdracht gegund aan de meest gunstige bieder (die met het meest gunstige bod).
Als je iets wil bouwen/organiseren heb je vaak een vergunning nodig van de overheid..., voldoe je aan de (objectieve/zakelijk) voorwaarden dan wordt het je gegund en krijg je de vergunning.
In beide voorbeelden speelt het hart als het goed is geen of slechts een ondergeschikte rol bij het gunnen.
Het misverstand komt grof weg neer op het volgende: Iemand, we noemen hem Jan-Pieter, vraagt een gunst (van de vergunner)..., maar krijgt nul op het rekest. Vervolgens stelt een anders..., dat als het/de gunst aan hem/haar gelegen het Jan-Pieter wel gegund zou zijn (en dat dan mogelijk uit de goedertierendheid van het hart).
Goedemorgen, snel even dan een bak dark en dan ga ik ook op pad :-)..
BeantwoordenVerwijderenGoedemorgen, door de werkzaamheden aan het Winschoterdiep vind de scheepvaart meestal s'nachts plaats. En mede daardoor verwonder ik me er over dat ze met minimale verlichting, de opstakels in het diep kunnen mijden. Ook de bruggen schijnen wat breedte betreft geen probleem te zijn. We hebben het in dit geval wel van schepen van 1989 tot 3300 ton. Ook de verlichting van de werkponton is minimaal. Dat auto's via de elektronica zelf afstand kunnen bewaren en parkeren is een mogelijkheid. Maar binnenvaart schepen dat die ook al zulke dingen aanboort hebben? Kwait nait!
BeantwoordenVerwijderenradar, geolocatie en navigatie op basis van de nieuwste elektronische vaarkaarten zijn in de binnenvaart al jaren gemeengoed (deels zelfs verplicht).
VerwijderenOp dit moment lopen er bovendien proeven waarbij sluiswachters vanuit een centraal punt precies kunnen zien waar in de regio/sector (en als het nodig is elke andere regio/sector in Nederland) welk schip (in de meeste gevallen compleet met ladinggegevens) vaart en met welke snelheid.
navigatie voor de binnenvaart
VerwijderenBedankt voor de informatie SiKo. Want ze gingen nog niet zo lang geleden overdag door de brugopeningen heen met een matroos links en rechts om te kijken dat ze geen opstakels raakten.
VerwijderenMogguh lui.
BeantwoordenVerwijderenDe mac moet aan de kant, mijn aaischerm en miniPC moeten dit weekend in gebruik gesteld worden. Gelukkig staat het scherm rechtop want 24" is best wel groot. Volgende week gaat het 32" scherm er op en dat is heulgroot :)
Wens ieder een mooie dag en en prachtig weekend toe!
JP
Goedemorgen,
BeantwoordenVerwijderen.....op tijd richting een aantal van mijn zeer gewaardeerde relaties. Ze hebben mij een paar mooie (grote) werken gegund. Nu onder het genot van een kop koffie en wat lekkers (is dat nou typisch Gronings....iets lekkers????) het administratieve deel uitwerken....en verder genieten van deze (in meerdere opzichten) stralende dag.....
Misschien is 'het lekkers' wel typisch Gronings...,
Verwijderenzoals ander lekkers...
typisch Twents, Limburgs, West-Fries, Fries, Drent(h)s, Utrech(t)s, Zeeuws, Hollands, Gelders, Vlaams, Engels, Schots, Beier, Catalaans, Occitaans, etc., etc. ...
is.
Niets zo typisch als datgene wat typisch is...
Lekkers zeiden we in het Gooi en op de Veluwe ook ;) En altijd fijn dat je opdrachten gegund krijgt, Meestal is gegund een ander woord voor verdiend! Fijn weekend dus!
BeantwoordenVerwijderenJP
Dat valt te betwijfelen JP,je iets gunnen doe je met je hart, en met iets verdienen doe je met je portemonnee..
VerwijderenWim,
Verwijderengunnen is meestal het gevolg van een puur zakelijk besluit.
Voorbeeld:
In een gunnings-procedure worden diverse offertes vergeleken en gewogen.
Vervolgens wordt het werk/opdracht gegund aan de meest gunstige bieder (die met het meest gunstige bod).
Als je iets wil bouwen/organiseren heb je vaak een vergunning nodig van de overheid...,
voldoe je aan de (objectieve/zakelijk) voorwaarden dan wordt het je gegund en krijg je de vergunning.
In beide voorbeelden speelt het hart als het goed is geen of slechts een ondergeschikte rol bij het gunnen.
Het misverstand komt grof weg neer op het volgende:
Iemand, we noemen hem Jan-Pieter, vraagt een gunst (van de vergunner)...,
maar krijgt nul op het rekest.
Vervolgens stelt een anders...,
dat als het/de gunst aan hem/haar gelegen het Jan-Pieter wel gegund zou zijn (en dat dan mogelijk uit de goedertierendheid van het hart).
Ik gun die het mien jong.
VerwijderenOf het zakelijk is of privé maakt helemaal niets uit.
m.a.w. ik ben blij dat jij het hebt gekregen, bliede om.
Het wordt je gegund, omdat je de hoogte prijs bied zakelijk gezien dan.....
VerwijderenZo is het toch SiKo? iets korter geschreven......
Prijs, kwaliteit en de beste resultaten die je in verleden hebt getoond.
VerwijderenR. Chris
VerwijderenMeestal wordt (een werk) gegund aan degene die niet zozeer de hoogste maar juist de laagste prijs biedt.
Dat is misschien wel het grootste verschil tussen gunnen en (ver)kopen.
En in Oost-Groningen is het helemaal geen kwestie van gunnen. Maar van niet-gunnen.
VerwijderenFrans, als jij je verdiept in de echte Grunniger, dan zul je merken dat het betrouwbare en hartelijke mensen zijn.
VerwijderenEr is best mee te leven.
@Frans,
Verwijderentoch wel hoor...,
hier is de NAM alles vergund.
;-(
@Wim,
er zal best met ze te leven zijn...,
maar er mee praten...
;-)