Het DvhN vandaag over de verhuizing van Lian Veenstra: De raadsvergadering was voor Veenstra donderdagavond dubbel zwaar. Eerst moest ze door het stof voor haar houding in de discussie over de angstcultuur in het gemeentehuis. Zij en haar collega-wethouders overleefden eenmotie van wantrouwen. Daarna konden de twee andere collegeleden opgelucht achterover leunen. Zo niet wethouder Veenstra. Ze gaat verhuizen naar Veendam. Dat strookt niet met artikel 10 van de Gemeentewet. Daarin staat onder meer dat een wethouder ingezetene van de gemeente moet zijn, de zogenoemde woonplaatsvereiste. Als de wethouder niet langer aan deze vereiste voldoet, volgt volgens de regel der wet ontslag.
Veenstra riep na de raadsvergadering in april de fractievoorzitters bij elkaar en vroeg om de ontheffing. Begin mei diende ze een officieel verzoek in. ,,Ik ben mij ervan bewust dat niet verlenen van de gevraagde ontheffing leidt tot mijn ontslag, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn verhuizing naar een andere gemeente geen enkele invloed heeft op de voeling en binding met de gemeente die ik nu heb’’, schreef zij.
Burgemeester Rein Munniksma steunde haar verzoek: ,,Uit onderzoek is gebleken dat gemeenteraden waarde hechten aan het woonplaatsvereiste, maar dat bestuurlijke kwaliteiten voorop staan.’’ In eerste instantie hadden de meeste fractievoorzitters gezegd dat ze geen probleem hadden met de verhuizing. In de raad van afgelopen donderdag keerden de PvdA en Kritisch Menterwolde op hun schreden terug. De wethouder wist waar ze aan begon, toen ze haar functie aanvaardde, meende Markus Ploeger van Kritisch Menterwolde. ,,Wie hier niet wil wonen, moet geen wethouder worden.’’ Hij kreeg echter alleen steun van de PvdA.
Goedemorgen,
BeantwoordenVerwijderen..... en het blijft maar doorgaan. Voor mij nu tijd om uit eten te gaan .....wij gaan zo richting Oosterburen om een frühstück te scoren ..... en ik heb vernomen dat we daarna ergens een gouden regen moeten halen ..... de boodschappen in huis moeten halen ..... de autos moeten gewassen worden ..... en het blijft maar doorgaan .....
't Gaat maar door...
VerwijderenEn dan te bedenken dat...
't hier in Menterwolde, volgens sommigen, altijd feest is...,
dat staat zelfs in 'de Krant'.
Wie Menterwolde zegt... denkt Feest...,
zeker in de maanden mei en juni...,
dan is het feest in Muntendam, Meeden en natuurlijk in Zuidbroek...,
dan is het feest in heel Menterwolde.
Heel Menterwolde...?
op een klein dorpje na dan toch...;
Noordbroek hoort er blijkbaar niet bij.
In Noordbroek doen ze niet aan feest...,
zeker niet in de maanden mei en juni...,
een vreemde plaatselijke traditie zullen we maar denken.
En als ze er in die maanden in Noordbroek al een soortement van feest hebben dan is het bescheiden...,
zonder opsmuk, straatversieringen, praalwagens en muziek in de straten...,
niets in elk geval dat de opmaat noch de aftrap waardig is van wat Menterwolde in zo'n periode verder nog te wachten staat.
Stom toch...,
hoe kunnen ze dat nou over het hoofd hebben gezien...
zijn ze gewoon vergeten dat er in Noordbroek ook wel iets gebeurt?
Maar dan bedenk je je...
dat we allemaal ook gewoon samen De Menterwolmers zijn...
... en dat verklaart alles.
;-(
Voor mensen die willen zoeken naar artikel, het is niet artikel 10, maar art.36a...
BeantwoordenVerwijderengeDAGte
BeantwoordenVerwijderenlaarzen lapt men steeds het best
met de wetten die men test
Goedemorgen, ik las net dat er 2 oud raadsleden van Bedum een boek aan het schrijven zijn over de angstcultuur in de politiek van Bedum. Dat zou ook wel kunnen over het wel en wee van de gemeente Menterwolde, wie weet met Otto op de achtergrond, moet het wel lukken. Hoewel er zal ook een digitale versie moeten verschijnen, want de boeken verkoop zit ook in het slob.
BeantwoordenVerwijderenJK, lekker eten kun je wel bij onze oosterburen, geniet ervan!
Wim, zure boeken worden snel geschreven, maar zelden gelezen. Het internet staat er vol mee.
BeantwoordenVerwijderenDe wethouders weten nu heel goed wat hun te doen staat. Wel denk ik dat de grootste coalitiepartijen nog een excuus aan de oppositie verschuldigd zijn. Gisteravond nog wat filmpjes van het raadscircus in januari gezien. Diep triest.
Omgekeerd is het natrappen van een door het stof gegane wethouder ook niet handig. Zeker niet gezien de recente discussies in de Tweede Kamer. De Kamer is van mening dat de beslissing over het woonplaatsvereiste van wethouders overgelaten moet worden aan de gemeenteraad zodat maatwerk mogelijk is en meer recht gedaan wordt aan de lokale autonomie. Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken is bereid de huidige ontheffing van de verhuisplicht voor wethouders te vervangen door een ontheffing voor langere duur. Daarover is nu een wetsvoorstel in voorbereiding.
In dit licht is een formeel bezwaar tegen de verleende ontheffing (iemand suggereerde zelfs dat de burgemeester het besluit ter vernietiging zou moeten voordragen) bij voorbaat kansloos. http://www.hr-overheid.nl/wethouders/nieuws/2015/week-1/mogelijk-wijziging-ontheffing-woonplaatsvereiste.html
Genoeg Menterwolder Verdriet, wat mij betreft. Over twee jaar gaat de stekker er toch uit. Twee jaar na de herindeling kwam ik in Zuidbroek wonen, twintig jaar gezeik en gekut meebeleefd. Morgen mijn verjaardag vieren, maandag begint een volgend levensjaar. Ben benieuwd wat ik aan mooie dingen ga beleven.
Otto, heb je alleen een bepaald fragment terug gekeken of de hele vergadering? Overigens was het niet alleen de coalitie, maar ook een oppositie partij die opstapte. De reden was niet alleen de inhoud, maar ook de manier van debatteren van een van de raadsleden. Ik ben ook geenszins van plan om daarvoor excuses te maken.
VerwijderenAls we als raad moeten debatteren over vermoedens en aantijgingen, dan kunnen we in Menterwolde volgens mij wel elke dag gaan vergaderen. Meer wil ik er niet over kwijt.
VerwijderenVB, excuses zijn geen handelswaar, juridische precedenten, verliesposten of het moeten toegeven van eigen tekortkomingen.
VerwijderenExcuses helen. Letterlijk en figuurlijk. Ze geven een positieve intentie aan, los van wat er eerder gebeurd is en hoe dat allemaal gekomen is.
De wethouders hebben uit volle overtuiging aangegeven dat het hun om een werkbare toekomst te doen is. Met krappe meerderheden kun je wel besluiten nemen, maar vertrouwen niet herstellen. De buitenwacht heeft zijn oordeel inmiddels klaar, de medewerkers zijn het geloof in de ruzieënde partijen al lang kwijt. Ook daar moet je mee dealen. Geef je eigen positieve intenties duidelijk aan, zonder iets terug te houden en zonder die afhankelijk te maken van de reactie van de tegenpartij. Die hebben hun eigen verzoeningswerk te doen.
En voor het overige: als de raad niet had gedebatteerd over deze vermoedens en aantijgingen was er geen onderzoek gekomen.
VerwijderenJouw rechtlijnige reactie, VB, staat in scherp contrast met de verklaring van jd eigen wethouder en de overige collegeleden. Op deze manier tast je ofwel hun geloofwaardigheid aan (alsof ze het niet zouden menen) of je geeft aan niet meer volledig achter hen staan.
Otto , het ging me niet om de inhoud van de discussie, daar sta ik wel achter. Immers had ik ook een verzoek kunnen doen tot verwijderen van de agenda indien ik er niet achter zou staan. Ik niet alleen maar met mij meerdere raadsleden hekelen aan het optreden en dan met name de manier van debatteren van een van de raadsfracties. Dat staat volledig los van wat er donderdag besproken is. Als je goed hebt geluisterd naar de BM zal er komende tijd een poging worden gedaan tot verzoening. Maar er zal zeker het nodig gesproken gaan worden neem dat maar van mij aan. Als het resultaat is dat we elkaar de hand kunnen schudden en verder kunnen dan is dat me een lief ding waard. Maar op voorhand excuses maken voor iets waar ik op dit moment nog steeds achter sta dat ga ik niet doen.
Verwijderenvan harte Otto
VerwijderenBij deze gefeliciteerd Otto en geniet in de komende levensjaren van de positieve dingen die je op je levensweg tegenkomt. Want de houdbaarheidsdatum is eerder verstreken dan we door hebben.
BeantwoordenVerwijderenOtto van harte! Hopen dat je inderdaad, dit hoofdstuk kunt afsluiten! Wens je veel positieve dingen toe in de toekomst .we komen elkaar vast wel weer tegen fijn weekend, nu snel weer op naar het beachvolleybal in Muntendam om te EHBO 'en. Hoop dat we het niet druk krijgen!
BeantwoordenVerwijderenWat afgelopen donderdagavond in de Raadsvergadering werd besproken en hoe de Raad inclusief College de wet hanteert, is één grote aanfluiting.
BeantwoordenVerwijderenDeze mensen zijn compleet onbekwaam en hebben absoluut geen kennis van wet en regelgeving. Op KM en de PvdA na. Alleen jammer dat de PvdA zich zo gemakkelijk aan de kant laat zetten.
Er is geen één Raadslid geweest die mevrouw Veenstra ter verantwoording heeft geroepen en het gebazel van de VVD, de heer Ubbels raakt kant noch wal.
Wat kan het de burger schelen waarom de wethouder wil verhuizen. De burger moet zich aan de wet houden en verwachten dat zeker van een wethouder.
En mevrouw Veenstra moet zich diep schamen, ze verloochent haar eigen partij.
De SP is er fel op tegen dat wethouders, weliswaar van een andere partij, buiten de gemeente wonen.
En nu gaat mevrouw Veenstra in tegen én de wet én tegen haar eigen partij.
En Otto dat er een nieuwe wet in de maak is hierover doet op dit moment niets ter zake. Zolang deze wet nog niet van kracht is blijft de oude wet gelden. (art. 36a)
Zelfs de BM blijkt hiervan niet op de hoogte te zijn, of de BM heeft opdracht gekregen van de CdK om de zaken hier in Menterwolde rustig te houden en is dus dan blijkbaar ook bereid de wet met voeten te treden.
Ook de uitkomsten van het rapport en de interpretatie door het college en Raad hiervan is werkelijk een lachertje. Natuurlijk wist het hele College wat er speelde maar wat gemakkelijk is het om maar één persoon hiervan de schuld te geven en op non-actief te zetten. Maar de uiteindelijke schuldige is het college, ondanks dat zij het wisten hebben ze niets ondernomen. Een hele kwalijke zaak die je niet met een excuus kunt wegpoetsen.
Dat heeft de Raad als ze goed hebben opgelet donderdagavond ook gemerkt. De zaal zat vol met medewerkers maar liepen massaal weg toen ze in de gaten kregen dat het college geenszins van plan was om op te stappen.
Maar ik ben bang dat de Raad het niet heeft gemerkt, ze waren veel te druk met zichzelf bezig in plaats van met de belangen van de burgers.
En dat is ook precies het knelpunt binnen deze gemeente.
Welke wet word er dan overtreden? We hebben een griffier die een goede kennis heeft van gemeentelijke wetgeving. We hebben bovendien het ministerie geraadpleegd. Jij denkt dat je meer kennis van de wetten bezit dan mensen die zich er beroepsmatig mee bezig houden? Knap, of je bent advocaat , of je hebt geen benul waar je over praat. Ik denk advocaat van de duivel. Overigens als een raad besluiten zou nemen die onwettig zijn dan is het aan de bestuursrechter om er wat van te vinden. Niet aan betweters langs de zijlijn.
BeantwoordenVerwijderen@VB
Verwijderensoms gaat het om wat er niet niet (2x) in een wet staat.
Dat 't ministerie geen bezwaar maakt is overigens niet verwonderlijk. De landelijke politiek was destijds bij de invoering van het dualisme al van oordeel dat het woonplaatsvereiste voor wethouders niet wenselijk was...;
Maar het waren de plaatselijke politici en dus de gemeenten (VNG) die destijds dwars lagen, het woonplaatsvereiste moest en zou in de wet.
't Resultaat was een gedrocht en is het nog steeds.
In de wet staat met zoveel woorden dat de Raad ontheffing kan geven voor nog niet in de gemeente woonachtige wethouders.
-nog niet- is iets anders dan -niet meer-.
Maar de wijze waarop jullie en je adviseur/deskundigen het willen interpreteren stelt min of meer dat nog niet hetzelfde is als niet meer danwel dat over het laatste niet gerept wordt en het dus niet is verboden...;
Maar dat zijn wonderlijke redeneringen...
redeneringen die elke vorm van logica zouden tarten behalve de logica van het recht waar recht zowel krom als recht kan zijn.
Kort en goed heeft de Raad nu een besluit genomen dat zo niet strijdig dan toch tenminste op gespannen voet staat met zowel de letter maar zeker ook de geest van de wet.
Maar omdat de wetgever dit woonplaatsvereiste toch al nooit een wenselijk beding achtte...,
rechters die gedachte waarschijnlijk volgen...,
en het de continuïteit van bestuur in onze toch al zo roerige gemeente ten goede komt...,
mag je hopen dat met oog op het algemeen belang de gemeente er mee weg komt mocht er ooit iemenad zo driest zijn dit besluit ter ver vernietiging voor te dragen bij de rechter/Kroon.
Overigens klopt je stelling dat de SP geen wethouder van buiten zou willen niet. Kijk naar onze buurgemeenten Oldambt en Hoogezand-Sappemeer. Dit is namelijk aan de afdeling zelf om er wat van te vinden, en geen geschreven wet of regel.
BeantwoordenVerwijderennou....ik kan me nog herinneren dat het not-done was om een wethouder elders te halen...
Verwijderentijdens scholingen toch met regelmaat gehoord als je zelf de kwaliteit niet in huis hebt, je er niet aan moet beginnen...
maar mss is er wat veranderd binnen de partij...
't Is kiezen of delen. Niet zozeer het college maakt de gemeente steeds moeilijker onbestuurbaar, zoals Mark Boumans suggereerde. De raad heeft minstens zoveel boter op het hoofd. Alleen de VVD hield het hoofd koel, zonder terug te schrikken voor een afwijkend standpunt.
BeantwoordenVerwijderenMochten de verhoudingen zo beroerd blijven, dan lijkt het mij niet onmogelijk dat niet college wordt weggestuurd, maar dat de raad van hogerhand wordt ontbonden. Voorlopig nog theorie, gelukkig, maar wie weet...
Otto , een raad kan niet worden ontbonden voor zover ik weet. Raadsleden kunnen wel geschorst worden, dit zal echter alleen gebeuren als er zwaarwegende redenen zijn. Deze zwaarwegende redenen moet je dan zoeken in het overtreden van de gemeentewet. We hebben gezien in Delfzijl dat het zelfs niet mogelijk is om een zogenaamd spookraadslid uit zijn ambt te laten zetten.
BeantwoordenVerwijderenKan wel met speciale wetgeving.
VerwijderenArtikel 132 van de Nederlandse Grondwet zegt in lid 5:
Bij de wet kunnen met afwijking van de artikelen 125 en 127 voorzieningen worden getroffen voor het geval het bestuur van een provincie of een gemeente zijn taken grovelijk verwaarloost.
In de 20e eeuw is dit wetsartikel (of zijn voorganger) driemaal gebruikt om een gemeente tot de orde te roepen. In twee gevallen kreeg de burgemeester de bevoegdheid om de gemeenteraad opzij te zetten en namens de regering orde op zaken te stellen; in Opsterland werd een nieuwe burgemeester met vergaande bevoegdheden benoemd. Hoewel die titel in de Grondwet niet voorkomt, werden deze burgemeesters door iedereen regeringscommissaris genoemd.
Proost vanuit Cavalino........,al deze ellende wat mij sinds heugenis -+ 1990 bekend is geworden..............
BeantwoordenVerwijderen