Teller

zondag 26 februari 2017

Week 9 Golden Peerd 26-02-2017

Onderstaande mail mocht ik ontvangen in de mailbox afgelopen week. Wel leuk om de week te openen met wat inmiddels een traditie is geworden. Met een beetje medewerking van de gemeente, lees gemeenteraad, had het nog steeds in Zuidbroek kunnen plaats vinden. Helaas, de gemeenteraad wilde in meerderheid geen particulier bedrijf sponseren.

Geachte redactie van het Golden Peerd,

Via deze weg willen we jullie graag uitnodigen om te komen kijken bij de 21e editie van ‘De Pinquin 1-uursestafette’ op zaterdag 4 maart in sportcentrum De Kalkwijck. (Nieuweweg 8, 9603 BM te Hoogezand).

Grootste estafette zwemwedstrijd
De Pinquin 1-uuresestafette is het grootste estafette zwemevenement van Nederland en sowieso de grootste zwemwedstrijd in Noord-Nederland. Maar liefst 84 ploegen bestaande uit 6 tot 10 zwemmers komen aan de start. In totaal zullen er ongeveer 750 deelnemers uit binnen- en buitenland meedoen. G.Z. TriVia uit Groningen komt met de meeste ploegen aan de start, 8 teams staan ingeschreven. Thuisploeg De Inktvis heeft 7 ploegen opgesteld. Daarnaast zijn er ook 4 buitenlandse verenigingen.

Doel
Bij De Pinquin 1-uursestaffette zwemmen teams een uur lang estafette. Om de beurt zwemmen de zwemmers 50 meter (2banen) en het team wat na 60 minuten de grootste afstand afgelegd heeft wint. Er zijn verschillende categorieën waarin de zwemmers mee kunnen doen. Zo zijn er zwemmers onder de 11, 15 en 17 jaar, dames en heren teams, maar ook zal er een uur zijn waarin de gehandicapte zwemmers de strijd met elkaar aan gaan.

Nieuwe naam
De 1-uursestafette heeft dit jaar voor het eerst een nieuwe naam. Na de sluiting van het van der Valk zwembad in Zuidbroek in 2016 is Zwemvereniging De Pinquin opgeheven. De organisatie van de wedstrijd heeft de koppen bij elkaar gestoken en besloten om de 1-uursestafette wel te blijven organiseren. Dit gebeurd nu in samenwerking met De Inktvis uit Hoogezand. Om De Pinquin toch een beetje in ere te houden is de naam veranderd naar ‘De Pinquin 1-uursestafette’. Naast de nieuwe naam gaan ook 18 oud-leden van De Pinquin hun zwemkleding onder het stof vandaan vissen en proberen hoge ogen te gooien door met 2 reünie teams mee te doen onder de naam: ‘Pinquin All-stars.’

Startschot
Het eerste startschot wordt ’s morgens om 9 uur gegeven door mw. van Schie (wethouder sport van Hoogezand). In totaal wordt er 10 uur gezwommen met tussenpauzen van 15minuten, waardoor de laatste zwemmers om 21.15uur ’s avonds het water uit klimmen.

Wij hopen u op zaterdag 4 maart te begroeten in het zwembad. Voor meer informatie zijn wij bereikbaar op dit mailadres of via 06-10780674.

Met vriendelijke groet,
Maarten Moorman
Organisatie e Pinquin 1-uursestafette

30 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ach Appie wat maakt het uit, over enige tijd zijn we toch 1 gemeente. En dat H/S dan de hoofdrol speelt is voor bijna wel zeker. Hoewel ik vraag me wel af wat v d Valk doet met deze lege ruimte die nu ook niets meer opbrengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Avond, gisteren even naar Groningen geweest:

    SP OPENT AANVAL OP GROEIENDE LOONKLOOF MET STRIJD VOOR 10

    Zaterdag 25 februari kwam SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut naar Groningen om met een volle zaal in gesprek te gaan over de strijd die de SP is gestart voor een stijging van het minimumloon en uitkeringen met 10 procent. Karabulut is in de Tweede Kamer woordvoerder Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staat op plaats 5 van de kandidatenlijst van de SP.


    Sadet Karabulut:

    "Dankzij het kabinet Rutte-Asscher hebben de afgelopen jaren juist de mensen met een kleinere portemonnee de rekening van de crisis betaald. Of je nou jong of oud bent, als je het minimumloon ontving of in een uitkering zat, dan betaalde je de rekening. Na de kaalslag van Rutte is het tijd voor de inhaalslag van de SP.

    Daarom moeten het minimumloon, de AOW en de uitkeringen met 10% omhoog. Door de verhoging van het minimumloon zullen ook de lonen daarboven gaan stijgen waardoor grote groepen mensen meer te besteden krijgen."

    Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onder de duizend grootste bedrijven van Nederland blijkt dat in 2010 de salarissen van de vijf topverdieners per bedrijf 5,5 keer zo hoog waren als het salaris van de doorsnee werknemers bij deze bedrijven. In 2015 was dat zelfs 6,1 keer zo hoog. Een stijging van deze loonkloof met 11%. Daarnaast zijn sinds 2005 de inkomens van maar liefst 80% van de Nederlanders erop achteruit gegaan. Dit terwijl de rijkste 20% er wel op vooruit ging.

    Karabulut:

    ‘Wij kiezen voor de 80% van de Nederlanders die de klappen heeft gekregen. Ondanks de crisis hebben we nu meer miljonairs dan ooit. Terwijl de bankiers op de Zuidas alweer de champagnekurken laten poppen zoeken elke dag nog meer dan 500.000 Nederlanders en baan. Nu moet geïnvesteerd worden in groei voor iedereen, door een investeringsplan. In hogere lonen en lagere huren. In het afschaffen van het eigen risico. In het helpen van kleine ondernemers. En in een loongolf. We beginnen met de laagste inkomens, maar uiteindelijk profiteren grote groepen Nederlanders hiervan. Onze strijd voor tien begint hier!’

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben lid van de s.p., omdat hier naar je geluisterd wordt ik had in 2012 al een brief gestuurd naar Sadet en nu nog eens een keer het komt sowieso in de 2e kamer en of moet ik mijn eigen rechtsbijstand gaan inschakelen ik denk dat ik het laatste ga doen:
    Hallo S.P.ers,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had al aangekaart dat ik mij verheug om mijn zegje te mogen doen a.s. zaterdag in Paleis te Groningen.(maar hier heb ik helaas de mogelijkheid niet voor gehad…)

      Sinds eind 2004 heel veel vrijwilligerswerk gedaan coördinator geweest van de Vrijwilliger hulp dienst van Veendam/Wildervank, techniek en secretaris van Omroep Menterwolde, tafeltje dekje van de wierde in Grijpskerk en chauffeur/monteur van de dierenambulance Zuidhorn totdat ik in dienst kwam van Novatec of Novawork, want hier kon ik een bepaald bedragje zelf gaan verdienen.

      Jaren lang E.H.B.O. incl. reanimatie om een dienst te gaan bewijzen voor de medemens!

      Sinds 2009 lid van de Wsw adviesraad om te gaan strijden tegen de onrecht wat er op de werkvloer gebeurd voor alle Wsw’ers, want als je ziet wat er gebeurt met deze mensen komen gigantisch onder druk te staan meer meer en nog eens meer…..en dat deze mensen gediscrimineerd worden als zij gedetacheerd worden of dat iemand uit de wwb of ww bij hun aan het werk gaat dan hoor ik in de wandelgangen dat er gedreigd wordt met ontslag van een Wsw’er!

      Vorig jaar in maart kregen alle Wsw’ers een eenmalig uitkering waar de vakbond en leden om hadden gestreden!
      Ik was wel geen vakbondslid maar het was er leuk bij toch?
      7 uur p/d. aanwezig, maar werk helaas maar 4uurtjes…. Ik kan helaas niet continu aan het werk gaan, omdat ik last heb van tintelingen in mijn vingers als ik wel door zou gaan dat het uit loopt op een tia of erger een herseninfarct, ik heb er namelijk 2 gehad 1 in 1997 en laatste 2004….en ontelbare tia’s en dit kreeg ik omdat ik gewoon door ging met tintelende vingers….
      Helaas kreeg ik bericht in januari van de UWV dat ik teveel verdiend had…een bedrag van €180,00…. Van de eenmalige uitkering waar de vakbonden en de leden om hadden gestreden, maar het kon nog erger, want ik had een brief gestuurd naar de UWV:

      Geachte lezers van de U.W.V.,
      Ik heb een contract ondertekend bij Nova Work te Tolbert zie bijlage’s, om niet weer te worden gekort door de U.W.V. ……ik mijn rekening na gekeken en jullie weten de bedragen wat jullie mij hebben uitgekeerd.
      Begin 2007 voordat ik aan het werk was mijn inkomen W.A.O. en aanvulling van de B.P.F.:
      U.W.V. € 1026,45.
      B.P.F. € 267,46
      Totaal € 1293,91
      Jullie hebben een nieuwe berekening gemaakt en kwamen met het volgende:
      U.W.V. € 734,36
      B.P.F. € 196,10
      Pol balkonhekken € 327, 61
      Totaal € 1257,80
      Tot eind van 2008…., want ik kreeg weer van die rottige tintelingen in mijn vingers.
      Ik hoor van alle kanten dat je niet gestraft mag worden om aan het werk te gaan toch? Ik wel ik mis een bedrag van € 36,10 p/m.…..in de voorgaande jaren……en wil helemaal niets zeggen over extra eten, fruit en drinken…

      Een bedrag terug betalen aan de UWV van goed €480,00, waar moet ik dit bedrag weg halen dan…..ach je kunt het ook in termijnen terug betalen….

      Maar als ik eerlijk ben klopt dit niet!

      ik was er sinds 1997 met een korting van á 30%....... € 387,00 van mijn salaris af en bleef hier maar 1293 euro van over…..en helemaal niets zeggen over de loonstijging toch? Het is nu 2017…. 20 jaren later.

      Ik heb geknokt….. gestreden….. van een rolstoel van wat ik nu weer ben…. wat ik nu weer kan doen ben ik bijzonder blij dat ik weer iets kan doen voor de maatschappij!

      Maar waarom moet een mens gestraft worden als hij aan het werk gaat….

      Ik ben trots dat ik niet op het gemeenschap geld moet gaan leven!
      Ik ben bijzonder blij dat ik een baan heb gevonden dat wat goed bij mij past!

      Ik kan een praatje maken met een klant of met een 1 van de opdrachtgevers!

      Eindelijk!!!! 4 uur per dag zonder dat ik op het gemeenschap geld hoefde te gaan leven!

      Oooh wat voelde ik mij trots!

      Het is een kwart wat ik hier verdien in vergelijking met 1997 en tuurlijk ben ik blij, maar ik vind het onterecht dat je geld moet inleveren…..

      Sadet jij zegt van 10%, maar ik ga voor 30% wat mijn laatst verdiende loon was……in 1997….


      Met vriendelijk groet,

      Chris Nieland.






      Verwijderen
    2. Mijn jongste zoon zit er net zo mee Chris. Hij heeft een baan aangeboden gekregen om zo zijn inkomen zelf te verdienen.
      De UVW zegt gewoon blijf zitten waar je zit en verroer je niet.

      Verwijderen
    3. Ja Wim als je je eigen loon kan verdienen waar je recht op hebt is prima!, maar je moet en mag er niet op achteruit gaan!

      Verwijderen
    4. Waarom zou je er niet(s) op achteruit mogen gaan?
      Wie z'n werk verliest of minder winst draait dan voorheen gaat er ook op achteruit...;
      voor kleine zelfstandigen vaak zelfs tot (ver) onder bijstandsniveau.
      Werknemers die worden ontslagen hebben dan meestal recht op een uitkering die minimaal op bijstandsniveau ligt...,
      maar kleine zelfstandigen (met of zonder personeel) meestal niet en zeker niet als ze hun bedrijfje zomaar failliet laten gaan.

      Ik ken(de) verscheidene 'werkgevers' die zelf (jarenlang) onder bijstandsniveau 'leefden/verdienden' terwijl ze hun personeel gewoon volgens CAO (boven-)modaal moesten betalen...,
      ontslaan was geen optie en minder loon uitbetalen dus ook niet...,
      evenmin als een faillissement aanvragen omdat zo'n bedrijfje in principe gewoon (een zeer geringe) winst maakte en dus een faillissement strafbaar/verwijtbaar zou kunnen zijn.

      In zo'n geval is de enige optie blijven werken voor heel weinig geld...
      (waarbij uit schaamte/trots vaak ook nog de armoe wordt verborgen voor personeel en buitenwereld)
      in de hoop dat het uiteindelijk beter zal gaan (danwel dat de boel alsnog op een entte manier failliet gaat).

      Soms moet je offers brengen om te blijven werken...,
      dus waarom niet ook om weer aan het werk te komen?

      Verwijderen
    5. Uiteraard zijn er grenzen aan wat je van mensen kunt en mag vragen...,
      dus werken voor een hongerloon danwel onmenselijke condities ,moet je niet willen vragen van mensen...,
      maar als mensen (vrolijk) werkend er iets op achteruit gaan t.o.v. een uitkering, is dat op zich geen probleem (zolang er daarmee maar enig perspectief is op enige vooruitgang).

      Om die reden ben ik dan ook voor een echt basisinkomen voor iedereen...;
      Ik heb een paar jaar terug (2014) uitgerekend dat het mogelijk moet zijn elke Nederlander een basisloon van c.a. €16.666,67/jaar te garanderen...;
      Maar daar staat dan wel tegenover dat (vrijwel) alle fiscale toeslagen en aftrekposten (zorg/huur/hypotheek) moeten komen te vervallen en dat iedereen exact (niet meer en niet minder) 50% belasting betaald over al zijn (eigen) verdiensten.
      (voor kinderen wordt zo'n basisinkomen afgeroomd tot een maatschappelijk niveau van c.a. €600/maand, het afgevangen deel beland dan in een soortement spaarpot waarop na het 18-21ste jaar onder condities aanspraak kan worden gemaakt)

      Gek genoeg zou een dergelijk systeem uiteindelijk voor vrijwel iedereen (inclusief de schatkist) gunstig uit kunnen pakken...,
      en het scheelt een hoop administratieve rompslomp, AOW-leeftijd-idiotie en angst om je uitkering te verliezen als je een klein (betaald) baantje aanneemt.
      Maar zwart-werken is in een dergelijk systeem absoluut uit den boze.


      Voorbeeld 1:
      basisinkomen €20.000/jaar
      werkloon €1000/jaar
      belasting €500/jaar
      Inkomen €20.500/jaar

      Voorbeeld 2:
      basisinkomen €20.000/jaar
      werkloon €10.000/jaar
      belasting €5.000/jaar
      Inkomen €25.000/jaar

      Voorbeeld 3:
      basisinkomen €20.000/jaar
      werkloon €20.000/jaar
      belasting €10.000/jaar
      Inkomen €30.000/jaar

      Voorbeeld 4:
      basisinkomen €20.000/jaar
      werkloon €40.000/jaar
      belasting €20.000/jaar
      Inkomen €40.000/jaar

      Voorbeeld 5:
      basisinkomen €20.000/jaar
      werkloon €60.000/jaar
      belasting €30.000/jaar
      Inkomen €50.000/jaar

      Voorbeeld 6:
      basisinkomen €20.000/jaar
      werkloon €100.000/jaar
      belasting €50.000/jaar
      Inkomen €70.000/jaar

      Verwijderen
    6. Als je mij vraagt slaat bovenstaande helemaal nergens op... weet jij wat de minimumloon is? vraag mij af...

      Onderstaande ben ik het helemaal mee eens qua voorbeelden daar ben ik een voorstander van niets meer en niets minder.

      Verwijderen
    7. heeft niets te maken met minimumloon maar met basisinkomen...,
      zou prima samen kunnen gaan met een minimum uurloon voor betaald werk dat je daarnaast verricht.

      Maar geloof het of niet, qua geldstromen en belastinginkomsten kan het...;
      of je de Nederlander de benodigde hoge belastingmoraal kunt aanpraten die dit mogelijk moet maken is een geheel ander verhaal.

      Verwijderen
  4. Mijn pand is weer zo'n 40.000 euro minder waard geworden volgens de opgave van de gemeente, toch betaal ik 200 euro meer OZB.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet voor niks hier stil aan de bar Jan

      Verwijderen
    2. Hoezo? Gaat Appie meer virtuele hypotheek en OZB berekenen ?

      Mazzelmoooooooooi!
      JP

      Verwijderen
    3. Ja Jan hoe haalt zo iemand in z'n hoofd minder waard echt géén kattepies en toch een verhoging van 200 euro's van de ozb...

      Een vraagje van welke partij is deze m.

      Verwijderen
  5. Geen idee hoe de berekeningen tot stand zijn gekomen Chris, ik volg de politiek niet echt meer de laatste tijd. Ik zie alleen de consequentie. Die 200 euro kan ik nog mee leven, de daling van de WOZ-waarde baart me zorgen. Ik ben benieuwd of het incidenteel is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan zijn dat je voor een jaar terug een herberekening hebt gekregen wat zeggen wil dat je voor dit jaar een andere berekening krijgt.

      M.a.w. je betaalt nu van 2016 en voor volgend jaar 40.000 euro minder..., tenminste zo zie ik dit.

      Verwijderen
    2. Ook bij ons Jan is de W0Z waarde een stuk gedaald.

      Verwijderen
    3. Is dat misschien doordat we aan de rand van het aardbevingsgebied zitten? Is de waarde van alle panden gedaald?

      Verwijderen
    4. No, waarde hier met 5% gestegen tov jaar eerder

      Verwijderen
    5. Nou ja, ik ben in elk geval blij dat bij mij niet de waarde 'en het tarief zijn verhoogd....

      Verwijderen
  6. Gisteren hoorde ik iets over de lente, vanmorgenvroeg hoor ik vogels al weer heerlijk fluiten :-).

    De lente is begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Frans van Woerkom1 maart 2017 om 14:22

    Even iets heel anders: Jarenlang waren de luchtfoto's van Menterwolde in Google maps erg vaag. In tegenstelling tot die van Stad. Nu zijn ze inmiddels in hoge resolutie. Je kunt de zonnepanelen tellen.

    Luchtfoto's Meeden in Google Maps

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij jouw dak wel, maar bij andere (vlakkere/) daken is het nog een hele klus

      Verwijderen
    2. Frans van Woerkom3 maart 2017 om 00:44

      Bij jou, op het gemeentehuis en bij het vroegere huis van Roelof L. liggen de panelen landscape. Ik denk dat dat het verschil is.

      Verwijderen
    3. Ik zie nog wel meer daken vol met op de foto onzichtbare/niet als-zodanig herkenbare PV-panelen liggen, en die liggen mss niet LScape.
      Overigens is het technische beter panelen horizontaal/landscape te leggen vanwege de schakelordening en mogelijke tijdelijke schaduwwerking. De elementen/cellen zijn dan horizontaal gekoppeld waardoor er bij deelschaduw minder cellen geheel/gedeeltelijk uitvallen.
      Schaduwwerking van bomen en/of een laagstaande (winter)zon treffen zo minder (gekoppelde) celstrings.

      Verwijderen
  8. Menterwolde for ever

    Klik eens op bovenstaande link en zoek vervolgens naar Menterwolde…;,
    goed kans dat je dan in Tilburg uitkomt in de Menterwoldestraat aldaar.
    Zou iemand daar over een paar jaar nog maar enigszins weten waar die straatnaam op slaat?
    Misschien moesten ze die straatnaam daar dan volgend jaar ook maar gelijk veranderen in Midden-Gronigen-straat, met op de straatnaambordjes onder de straatnaam zo’n toepasselijk verklarende verwijzing : sinds 2018, gemeente in Oost-Groningen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Nieuwolda heet het gewoon Menterwoldeweg. Dat is al toepasselijk.

      Verwijderen
  9. Ik denk niet SiKo dat er iemand is die zich daar zorgen over maakt, want wat is een naam? Toch niet minder dan een aanduiding?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms zelfs 'niet meer dan dat'
      maar vergis je niet...,
      de straat en de straatnaam waarin je opgroeit kan van grote invloed zijn op je ontwikkeling, je wereldbeeld en de wijze waarop anderen tegen je aankijken.

      Utrechters zullen je altijd vreemd aankijken als je zegt dat je woont/gewoond hebt aan 't Zandpad (van Oud-Zuilen tot Muiden een hele nette weg, maar in Utrecht vooral bekend vanwege de beoefenaressen van het spreekwoordelijk oudste broep ter Wereld)...
      en je moet ook niet trots verkondigen dat je in Huppeldijk woont.

      Zo heeft iedereen uit elke plaats wel wat met bepaalde straatnamen.
      Sommigen wekken je interesse naar een schilder, ontdekkingsreiziger of een ander min of meer oooit belangwekkend persoon...,
      ander straatnamen kunnen je als kind doen dromen van verre oorden als Java of Zanzibar...,
      danwel je doen afvragen waarom de kersenlaan volstaat met eikenbomen.

      So, what's in an name ???
      More then one can think off !!!

      Verwijderen