Teller

woensdag 18 januari 2012

18012012

Vanmorgen viel mij deze kop op in het DvhN: "Ringweg gewenst voor Zuidbroek." Dat ziet ook voorzitter Wil Keesom van de Dorpsadviesraad Zuidbroek het liefste gebeuren. Het verkeer rijdt al vele jaren door het dorpscentrum. De Kerkstraat en Spoorstraat zijn druk bereden wegen. De Dorpsadviesraad roept daarom al jaren om een vervangende route voor het verkeer. Een tweede brug over het Winschoterdiep ziet men daarom ook zitten. "Dat wil de gemeente nu ook", zegt voorzitter Wil Keesom van de Dorpsadviesraad. Begin 2008 kondigde de gemeente Menterwolde aan dat er een studie zou komen naar een tweede ontsluiting van bedrijventerrein De Gouden Driehoek op de N33. Is een extra brug financieel haalbaar? Keesom: "Het gaat om de visie die je hebt. Daarin staat hoe een en ander er over twintig tot dertig jaar uitziet." De DAR werkt al zeven jaar aan een dorpsvisie. De gemeenteraad wordt gevraagd volgende week donderdag, tijdens de raadsvergadering, de dorpsvisie Zuidbroek vast te stellen. De provincie Groningen heeft die al een aantal keren niet goedgekeurd. De Dorpsadviesraad wil, wat de dorpsvisie betreft, graag met de gemeente samenwerken. Keesom is echter verrast dat de vaststelling van de dorpsvisie Zuidbroek voor volgende week op de raadsagenda staat. De Dorpsadviesraad maakt zeker gebruik van het spreekrecht als die het rapport tijdig ontvangt. In deze dorpsvisie staan verder onder meer het stimuleren van recreatieve ontwikkelingen, groei van bedrijventerrein De Gouden Driehoek en het opknappen van het oude industrieterrein, voldoende woningbouw en het behoud en versterken van het karakteristieke bebouwingslint.

23 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, op zich leuke plannen maar of de mogelijkheid er is daar twijvel ik aan, ik denk en ik zeg laten zij eerst iets aan de super slechte straten doen, eergisteren had ik hevige pijn in m'n rug kou in de spieren, ik heb nog nooit zo rustig gereden door Zuidbroek en je ziet iedere hobbeltje wat je tegen komt, echt super slecht gelegt, volgens mijn inzien niet genoeg getrilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, na de intro gelezen te hebben, ka ik alleen maar verzucht: en nu de financiële onderbouwing. De bomen groeien allang niet meer tot de hemel. Nee op deze verarmde grond staan alleen nog maar enkele financiële dwergbomen te pronken. Des tjds sprak minister Binckhorst dat de industrie naar de gekoperde landen moest. En Nederland moest een Madurodam worden van Europa.
    Deels heeft hij gelijk gekregen, onze vieze industrie is naar landen als China gegaan. Vandaar dat daar de uitstoot van slechte lucht zo groot is. Conclusie; wij in het eens welvarende West Europa zijn overgeleverd aan de grillen van ongecontroleerde landen. Dat betekend voor achteruitgang en armoede.Dhr Keesoom wat is uw prognose over de eerste 20 jaar. Is dat groei of blij zijn met wat we nog hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. (ik zie dat er wat lettertjes weggevallen zijn, mag je naar je eigen initiatief invullen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen.

    Ik begin er langzamerhand toch iets anders in te staan. Waarom willen we het vele verkeer weren uit het centrum?
    Om de veiligheid/het veiligheidsgevoel en meer rust?

    Ik merk, nu er weer klinkers liggen in de Spoorstraat, dat de overlast die we hebben niet tijdens de drukke momenten wordt veroorzaakt door de veelheid van het verkeer, maar juist op de iets rustiger momenten.

    Dan gaat ongemerkt de snelheid van de automobilisten omhoog. Vooral het zware verkeer zorgt dan voor hinderlijke trillingen in de woning en de hogere snelheid levert in potentie meer gevaar op.

    Wanneer de weg verkeersluw zou gaan worden kan de hele dag de snelheid omhoog. Ik vraag me af of we er dan qua veiligheid en comfort op vooruit gaan.

    Waarop ingezet zou moeten worden -puur vanuit mijn visie natuurlijk- is het terugdringen van het zware verkeer en/of de snelheid hiervan.

    Zie ik iets over het hoofd?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mogguh lui!

    Kernen als Meeden, Muntendam en Zuidbroek liggen, in meer of mindere mate in de weg van een "grote" bevolkingsconcentratie of bedrijvigheid op weg naar een autoweg, om van daaruit verder te gaan. En bij woon-werk en werkverkeer is het van belang dat het snel kan, dezelfde haast die wegbreng/ophaalouders kenmerkt, in het westen veel erger dan hier.
    En dat is het probleem: het gaat hier helemaal nergens om.

    Wij klagen over lange wachttijden bij de N33/A7 maar probeer rond die tijd maar eens een grote stad in te rijden. Of uit. Of van noord naar zuid. Of....

    Dus het is jammer voor de aanwoners van dit soort doorgaande wegen maar de kans op een ringweg rond Zuidbroek, Muntendam, Meeden? Vergeet het maar. Er zijn wel andere, en effectieve oplossingen denkbaar maar daarvoor moet je uit de doos denken en dat doe ik tegenwoordig alleen nog maar tegen betaling ;)

    Geld voor een extra bruggetje en een paar kilometer asfalt?
    Hoef je tot 2020 niet eens om te vragen. Los daarvan zit er nog een extra overheid tussen; weliswaar een die met POPpen speelt maar toch.

    Enfin, wat het straatwerk en inrichting betreft: het is al eerder gememoreerd en elke dag dat we er over heen rijden (h)erkennen we de incompetentie van de gemeentelijke organisatie en diverse besturen.

    Eens waren die incompetentie en geldverkwisting de aanleiding voor het Forum Menterwolde en het Golden Peerd, nu is het de basis voor het bestuur. Ik ben genegen ze nog even respijt te geven maar de twijfel knaagt.

    1 januari 2014 nadert......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. JIP Misschien dat jij je invloed kan aanwenden om het tij binnen GL te keren?...:)

      Verwijderen
    2. Ik? Invloed binnen GL? Mwoehahah...

      Verwijderen
  6. De geleide inrichting van onze provincie had en heeft wel wat raakvlakken met de geleide economieën van dictatoriale signatuur. Uiteraard speelt er veel meer, maar voor dit onderwerp beperk ik mij even tot de inrichting van het platteland. Het platteland moest inleveren ten gunste van de stad. Een paar zogenaamde groeikernen mochten zich naast de stad ontwikkelen maar verder werd weinig toegestaan om de leefbaarheid van het platteland in tact te houden. Beter en ook door de inwoners van onze provincie gewild was geweest een inrichting waarbij ontwikkeling en groei van elke kern was toegestaan tot een omvang van voldoende potentie en leefbaarheid. Een bijna zelfvoorzienend dorp. Dat er ruimte is voor grotere kernen mag evident zijn. Maar de dwingende beperking opgelegd aan de rest van de dorpen heeft een desastreuze werking gehad op de leefbaarheid van onze dorpen en dus de provincie. De wanen van bestuurders en graaiers heeft en maakt nog steeds onze provincie tot een verknipt samenraapsel van onaantrekkelijke kernen.
    Laat toch asjeblieft, alleen daar is het al te laat voor, de innerlijke potentie van elk dorp z’n gang gaan. Juist daarom toch is elk dorp of kern op die plek ontstaan. Maar werden door onbehoorlijk bestuur beperkt in hun natuurlijke mogelijkheden, zodat een grote stad alle levendigheid van het platteland opeiste.
    Incompetentie van bestuurders JP, je hebt gelijk, dat was voor Menterwolde destijds aanleiding voor het Forum Menterwolde, (Golden Peerd) en de Dorpsraad Zuidbroek. Maar de incompetentie is gebleven. Stokpaardjes bereiden is kennelijk aantrekkelijker en makkelijker dan met visie een gemeente naar de toekomst leiden.
    Een rondweg is nu denk ik niet aan de orde. Daarvoor zijn nu en op termijn geen middelen voor handen.
    Voortschrijdend inzicht geholpen door de praktijk leert ons dat het weren van het verkeer in kernen ook vaak de levendigheid en leefbaarheid van kernen aantast. Voor Zuidbroek zou ik bepleiten laat een echte stratenmaker het shared space aanleggen, weer het vrachtverkeer zo veel als kan en zoek voor 2014 vast nieuwe bestuurders met visie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een stratenmaker op zee show in Menterwolde.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kreeg net de 'tussenklappen' binnen, mooie verhaal van Rienus over Gerlok. Rienus kan niet alleen mooi vertellen maar ook schrijven.Ook de vorige week had hij zo;n mooi verhaal geschreven. Wat mij betreft, Rienus maak er een vaste rubriek van, daar doe je mij in ieder geval een plezier mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. je had beter de hele dorpskern van zuidbroek kunnen verplaatsen en een mooie rechte asfaltweg richting A7.
    kost een paar centen, maar je was wel van het gezeik af geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Begon het gezeik er niet mee dat de kruidenier zijn winkel naar de Gouden Driehoek wilde verplaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In plaats van Pacific Standard Time (Californië) hebben we hier nu Moskou tijd. Of dat nu een vooruitgang is...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij krijgen de TK pas morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een verslag van de bijeenkomst "VVD Menterwolde Halverwege" vind je hier: Verslag

    Het was een succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je kunt het stuk over Gerrit Lok ook alvast online lezen Roskam http://menterinfo.nl/?q=node/6959

    Grappig detail: er worden nog twee (familienamen van) Peerders in genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Jan, het was inmiddels voor elkaar. Echt leuk dat Jij en Willem er ook in voor komen.

      Verwijderen
  15. Een mooi verhaal van Rinus Huis over Gerlok. Maar naast die bekende peerder uit de Spoorstraat is er tenminste nog een smid in Menterwolde:

    Walvius Meeden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. volkomen juist, maar het gaat over de smeden van Noord en Zuidbroek. Menterwolde bestond vroeger niet.

      Verwijderen
    2. Er had dus gewoon Zuidbroek moeten staan.

      Verwijderen
  16. -Wim- Ik heb het verhaal ook gelezen in de Tussenklappen van Rinus. Ik ben het met je eens dat Rinus mooi kan schrijven maar het verhaal klopt op details niet helemaal. Mijn ouders -inclusief mij als baby- vertrokken in 1954 van de Achterhoek naar Scheemda. Mijn vader had toen reeds een combine maar in het Oldambt zou dat nooit iets worden dacht men toen. De strokartonfabriek zou de stropakken -waren niet zwaar genoeg- niet willen ontvangen. De machine werd ingeruild voor een Fordson tractor bij Blaauw in Midwolda. Dus was er in ieder geval 1 boer in het Oldambt die wel met een dergelijke machine kon werken. Ik weet niet of Lok bij ons met hun combine aan het loondorsen is geweest. Het zou kunnen. Het klopt dat smid Lok heel vooruitstrevend was. De genoemde boeren in het artikel van Rinus kochten volgens mij allen een Claas maaidorser van Lok maar mijn vader koos -waarschijnlijk door niet alleen positieve ervaringen van het merk waar hij mee begon- voor een Claeys uit Zedelgem in België wat later is overgenomen door New Holland. De machines hebben nog de zelfde kleur maar zien er heel anders uit vandaag de dag. Vandaag maakte ik daar vandaag nog een opmerking over op de landbouwbeurs in Assen. Er is veel veranderd in de landbouw de laatste 50 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar het is goed dat mensen zich kunnen herinneren hoe het was en dat ook opschrijven :-)

      Verwijderen
  17. Toch de krant nog gekregen vanavond en het stuk gelezen. Mooi geschreven door Rienus Huis.

    ik sluit mijn pc af, welterusten allen

    BeantwoordenVerwijderen