Teller

zaterdag 21 januari 2012

21012012

Een outletcentrum in Zuidbroek is haalbaar las ik vanmorgen in het DvhN. Dit zegt Ecorys Nederland uit Rotterdam. Het bureau heeft in opdracht van Redema Groep de marktonderzoeken van de bureaus GMA en Goudappel Coffeng uit 2008 bestudeerd en gekeken of die nu nog van toepassing zijn. Projectontwikkelaar Redema Groep uit IJsselstein wil nog altijd een outletcentrum in Zuidbroek bouwen. De provincie Groningen heeft het plan indertijd afgewezen. Er stonden onduidelijkheden in het rapport. Komende week staat het weer op de agenda in het provinciehuis. Ecorys komt tot de conclusie dat het outletcentrum rendabel kan opereren als naast de reguliere bezoekers uit het verzorgingsgebied ook voldoende toeristen worden aangetrokken. Duitsland is eveneens van groot belang, vindt Ecorys. "Door in het winkelprogramma en de marketing rekening te houden met de Duitse consument kan de aantrekkingskracht op deze doelgroep vergroot worden", schrijven de onderzoekers. Het outletcentrum in Zuidbroek zal op zondag open moeten zijn, mede omdat winkels bij onze oosterburen die dag vaak gesloten zijn. In het outletcentrum is plaats voor circa tachtig winkeltjes. Volgens Ecorys hebben meerdere middenstanders in de stad Groningen aangegeven een winkel in Zuidbroek te willen openen. Ook vindt deze groep een outlet in de stad Groningen, mede vanwege de hogere grondprijs, niet wenselijk. Jaap Oudendijk (Redema Groep) zei onlangs dat een Zuidbroekster outlet 750 à 800 deeltijdbanen oplevert. Hij schat de jaaromzet op zo’n 60 miljoen euro. GMA heeft berekend dat het outletcentrum jaarlijks vier tot vijf miljoen bezoekers trekt. Het outletcentrum moet vanaf de autosnelweg A7 goed zichtbaar zijn. Dat is een van de aanbevelingen van het Rotterdamse onderzoeksbureau Ecorys. Verder moet er voldoende en gratis parkeergelegenheid komen. En kan een pendel vanuit de stad Groningen (centraal station) naar het outlet een optie zijn. Aanvullende voorzieningen, zoals horeca, zijn belangrijk om de bezoekers langer aan zich te binden.

17 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, het geheel Appie doet me denken aan het voormalige Brull terrein in Bad-Nieuweschans. Geweldige plannen, prachtig uit gewerkt zelfde doelstelling als outletcentrum Zuidbroek. Afgewezen door de Provinciale Staten. We zijn nu al wat jaren verder, en in die jaren is er veel veranderd. Outletcentrum Zuidbroek? Een boze droom of hersenschim. De vogel is over het net gevlogen, vergeet het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Geen nieuws onder de zon vandaag. Sterker nog, ik zie de zon ook nog niet.

    Hoewel? Toch iets nieuws? Winkeliers uit stad die wel één van die 80 winkeltjes willen openen? Hoe zit het met die strakke voorwaarden dat het uitsluitend exclusieve, lees: dure, merkenproducten zou gaan betreffen die DOOR FABRIKANTEN "overjarig" aan de man gaat worden gebracht?

    Ik heb wel een mogelijk alternatief voor Redema, maar dat noem ik hier nog niet (ik lijk JP wel...).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ho, wacht even.

    Ik zal even de krant halen bij de E&E Drogist, want heeft Appie nou in de haast het woord Factory weggelaten? Of de journalist? En heeft dat laatste dan een andere reden dan alleen de tekst korter houden?

    En die winkeliers uit de stad. Willen die een outlet winkeltje openen in het complex -dat staat er niet- of juist een reguliere winkel in het centrum.
    Soms (vaak) moet ik teksten meermaals lezen, want mijn eerste ingeving is vaak niet de juiste...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Menterwolde. Het probleem met water is dat het dun is en overal door heen komt. Denk je dat dicht is blijkt het toch nog ergens doorheen te komen. Best ingewikkeld en je kunt er ook voor studeren. Kun je watermanager worden en iets roepen over hoe je water kunt managen. Moet je natuurlijk tijdens een watercrisis niet met je vrouw in de woestijn van Qatar rondlopen want dat schiet niet op. Heb inmiddels begrepen dat Alex dijken aanleg heeft verkocht aan deze woestijn bewoners en das ook best knap dus het zij hem vergeven. Maar goed we hebben het ook weer overleefd en inmiddels zijn er ingrijpende maatregelen genomen. Eentje wil ik jullie niet onthouden. Op dit moment wordt er een extra dijk versteviging aangelegd aan het Westeind. Het stuk water wat aan beide zijden afgesloten is door een dam. Toen ik er deze week langs reed was mijn eerste gedachte: Die lui hebben zich vergist in het Westeind en het Winschoterdiep. Ze hadden bij het Winschoterdiep moeten zijn. Inmiddels hebben ze voor de helft het zand in de plomp gedonderd en nu maar hopen dat het niet over de de weg klotst bij de volgende regenbui. Heb trouwens geen leger inzet gezien 2 weken gelden bij het Westeind . Nooit geweten dat op dit stukje stilstaand water de problemen zo ernstig waren. Zo zie je maar je moet er echt voor het doorgeleerd.

    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jan maakt het wat uit of er Factory bij staat?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo, ik heb me voorgenomen om er deze keer niets van te zeggen ;)

    Vanmiddag zat ik net een mail te openen met het telefoonnummer van de roggebrood bakker toen de bakker voor de deur stopte. Syncroniciteit is en blijft een wonderlijk iets. Straks oude leidsche er op en genieten maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. JP weet je wel zeker dat het synchroniciteit was? je hoort van die rare verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Omdat gelijktijdigheid van onafhankelijke gebeurtenissen de uitzondering is, valt het eerder op. Het is allemaal toeval. Hoewel, is het toeval dat ik nooit een mail met het telefoonnummer van de bakker open en dat er nooit een bakker voor de deur stopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedenavond

    Weer terug van partijraad in Utrecht, met o.a als spreker Maarten van Rossum. Waar andere partijen tobben over de koers (CDA) en weer een andere partij alle zeilen bij moet zetten om weer in koers te komen (PvdA) doet de SP het erg goed. We hebben een goed verhaal en staan met 2 benen in de maatschappij. Wat ben ik blij dat ik deel uit maak van deze geweldige club met mensen en deze geweldige partij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Appie tap mij er nog maar een in, volgens mij ben ik de enige aan de bar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je Bloen, nog een rode wijn?...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan me niet voorstellen dat Maarten iets positiefs bekijkt, laat staan zegt. JP heeft het altijd over azijnpissers, volgens mij heeft Maarten hier octrooi op.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wim. Met positief bedoelde ik ook niet Maarten van Rossum....;) Alleen is het wel zinvol en vaak ook leerzaam om binnen de partij een ander zijn visie op de wereld en op de partij te laten horen. Hij werd ook stevig aan de tand gevoeld door onze kamerleden en europarlementariers wbt zijn europavisie. Overigens is hij nog steeds lid van de PvdA...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Overigens hoorde ik net op rtl nieuws dat de SP in de peilingen de grootste partij is geworden. Nu maar hopen dat dit *** kabinet snel met pek en veren afgevoerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Meisje Dekker aangekomen op Sint Maarten. 16 jaar en met een 11 meter boot de wereld rond. Ik vind het voor iemand van 16 een geweldige prestatie.

    tom

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Naaf lui!
    Weer terug uit de Stad waar onze oudste haar zus en ons een heerlijk diner heeft voorgeschoteld. Yammie!

    Wat vanmiddag betreft, ik had daadwerkelijk het email bericht aangeklikt toen er een auto voor de deur stopte van de afzender. Nou ja, dan moet ik maar een andere keer zijn nieuwe oven bewonderen; dat hij het kan gebruiken acht ik bij deze wel bewezen.

    En trustuh maar weer!

    BeantwoordenVerwijderen