Teller

vrijdag 8 mei 2015

08052015

Slim zijn is leuk las ik vanmorgen in het DvhN, maar té slim is soms lastig. Daarom is vorig jaar een ontmoetingsclub voor hoogbegaafde kinderen gestart in Veendam. De HB Club, waar kinderen om de drie weken samen activiteiten ondernemen en ervaringen uitwisselen, is zo’n succes dat er inmiddels een wachtlijst is van kinderen uit de wijde omgeving van Veendam. Daarom start in augustus een Hoogbegaafden Club in De Broeckhof in Zuidbroek. De club is bedoeld voor basissschoolkinderen van groep 4 tot en met 8. Ouders en andere belangstellenden zijn 28 mei vanaf 20.00 uur welkom in De Broeckhof voor een informatieavond over de HB Club. Informatie en aanmelden bij Esther Bronsema via 06-37420259 of www.hbclub.nl.

26 opmerkingen:

  1. Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat dit een heel groot probleem kan zijn. Op basisscholen is men niet berekent op deze categorie.
    Ik liep als ouder tegen behoorlijk wat muren aan...als je zelf met oplossingen kwam, werd dat je kwalijk genomen...Ook ben ik eens naar een oudervereniging geweest. Wat ik daar aantrof, kan ik niet omschrijven als positief. (ligt vast aan mij hoor) Ik heb dat ervaren als mensen die trots zijn op hun hoogbegaafde kind, is geen probleem, maar wat ik daar heb meegemaakt, kan ik wel over vertellen heeft in deze geen meerwaarde. Nu, mijn oudste is 22 en studeert aan de universiteit van Wageningen, moet ik toegeven dat als er meer aandacht geweest zou zijn voor dit soort kinderen in die tijd, hij misschien wat meer begeleiding zou hebben gekregen. Hij hoefde nooit moeite te doen. heeft zijn VWO op zijn sloffen gedaan en dus nooit leren studeren...dat maakt het dat hij nu merkt, dat je er toch wel wat voor moet doen! Ik ben voor een groep als bovenstaande, maar dan wel in het belang voor het kind. Dat ze de juiste begeleiding krijgen, leren hoe te leren, en uitdagingen krijgen. Ik denk dat ik 28 mei zeker even ga kijken....Vind dit super dat het ook in onze gemeente nu aandacht krijgt..had gewild dat dit er dus ongeveer 15 jaar geleden was geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het voor ouders en leerkrachten niet altijd even goed is in te schatten of kinderen in de HB (Hb?) categorie vallen. Als ik naar onze eigen dochters kijk zijn die door school altijd vrij laag ingeschat, terwijl ze zichzelf lekker naar HBO niveau omhoog gewerkt hebben. Gewerkt, dat wel. De meeste kinderen die door de omgeving als hoogbegaafd gezien werden zijn teruggevallen naar een meer normaal niveau. Dat kan voor kind en ouders erg frustrerend zijn.

    Dat er, net als voor moeilijk lerende kinderen, voor makkelijk lerende kinderen aandacht is/komt is natuurlijk prima. Als kinderen en ouders zich maar niet minderwaardig gaan voelen wanneer ze hiervoor niet in aanmerking komen.

    Eigenlijk zou het reguliere onderwijs wat meer differentiatie moeten kennen, maar dat kost natuurlijk meer leerkrachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. En nu natuurlijk benieuwd naar de mening van SiKo...

      Verwijderen
    4. Jan,
      je raakt nu precies het punt waar 't altijd bij (werkelijk) hoogbegaafden te vaak op (b)lijkt uit te draaien...;
      Hoogbegaafden bereiken bovengemiddeld vaak niet het niveau wat (door anderen) op grond van hun vermeende/gebleken hoogbegaafdheid verwacht zou mogen worden.
      Één van de vele oorzaken voor dergelijk falen van hoogbegaafden wordt vaak gezocht in het feit dat het onderwijs niet of te weinig aansluit op de leergierigheid, behoeften en capaciteiten van dergelijke leerlingen.
      Op school zal een dergelijk kind niet zelden verworden tot een (lastig) buitenbeentje dat nergens echt bij hoort, mag horen, wil horen (of dat laatste soms juist wel wil, maar zonder daarin te slagen)


      Dat heeft soms rare en voor buitenstaanders niet zelden onbegrepen gevolgen; Het blijkt namelijk dat z.g. hoogbegaafden op school bovengemiddeld vaak blijven zitten, hun school/opleiding(en) niet afmaken...;
      en uiteindelijk dat zij daardoor ook weer bovengemiddeld vaak geheel zonder (eind)diploma's hun op de arbeidsmarkt moeten zien te vinden.

      Je moet niet vreemd opkijken als zo'n iemand uiteindelijk ergens strand in een laagbetaald baantje met ongeschoold werk.

      Verwijderen
    5. Zo dat was de ene/een kant van de medaille...;
      De andere kant wordt deels gevuld met de eigenaardigheid dat ouders tegenwoordig bijzonder trots lijken te zijn als hun kind labeltje opgeplakt kan krijgen...;
      Althans daar heeft het alle schijn van getuige de talloze uitlatingen dienaangaande van (te?) trotse ouders.

      Als je al die uitspraken van ouders moet geloven wemelt het tegenwoordig werkelijk van de kinderen die niet enkel hoogbegaafd (HBP) zijn maar tegelijkertijd ook nog eens hoogsenitief (HSP) en niet zelden ook nog eens gepaard aan een (lichte) vorm van asperger/autisme...
      en dan laten we alle overige wonderbaarlijke bijzondere eigenschappen van deze ('wonder'-)kinderen nog maar even achterwege.


      Met een dergelijke stortvloed aan bijzondere leerlingen moeten scholen daar natuurlijk wel adequaat op inspelen...
      ... maar hoe doe je dat als school?
      Als scholen al speciale begeleiding voor HB-leerlingen aanbieden, moet je niet vreemd opkijken dat het merendeel van de ouders vind dat ook hun kind daar eigenlijk voor in aanmerking zou moeten komen en dus dat zij hevig protesteren als de HB-begeleider daaraan niet toegeeft danwel daarvoor over onvoldoende tijd en middelen kan beschikken.

      Verwijderen
    6. Anja,
      geduld is een schone zaak...,
      en ik heb er vaak te weinig van. ;-(

      Ik ben lees-/schrijf-blind en dat is al typend soms best een rare handicap...;
      Je denkt dan dingen te hebben geschreven die er helemaal niet zijn komen te staan...,
      en als je het dan zelf woord voor woord terug leest vul je het ontbrekende zo moeiteloos in dat je ook dan vaak niet doorhebt dat 't er niet staat of dat 't er fout staat.

      Verwijderen
    7. een paar hinderlijke typo's:
      1) hun eigen wegop de arbeidsmarkt moeten zien te vinden.

      2) die niet enkel hoogbegaafd (HBP) zijn maar tegelijkertijd ook nog eens hoogsensitief (HSP) en niet zelden ook nog eens gepaard wordend aan een (lichte) vorm van asperger/autisme...

      3) vindt

      4) ... vrij schieten

      Verwijderen
  3. Klopt ook Jan, Mijn zoon is getest...door de school omdat ze zich eigenlijk geen raad met hem wisten. Hij is nooit een jaar gesprongen omdat ik dat niet wilde. Hij moest wel gewoon kind zijn..en sociaal emotioneel en IQ loopt vaak bij deze kinderen niet gelijk. Kortom het was ook gewoon een jongen van die leeftijd. Ik zag het niet zitten om hem te laten springen. Heb anderen gezien die dat wel deden en vaak levert dit problemen op. Te vroeg naar middelbaar onderwijs, en dit emotioneel nog niet kunnen...maar dit is mijn persoonlijke mening. Er zullen ook veel positieve verhalen zijn..daar twijfel ik niet aan. Ik persoonlijk vind het jammer als ouders er zo mee te koop lopen terwijl het voor een kind echt een "handicap" is...of ik hiermee het juiste woord heb..dat weet ik niet maar het levert ook wel negatieve dingen op ondanks dat je zo intelligent bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goedenmorgen...

    Op de tandem in zuidbroek hebben ze een intern begeleider die zich bezighoudt met hoog- en meerbegaafde kinderen, al een aantal jaren. Toen ons veulen in groep 7 zat ging zij met een aantal (veronderstelde hoog- of meerbegaafde) kinderen aan de slag. Deze kinderen kregen een extra stimulans, zoals oa Spaans, wiskunde...
    het is waar wat anja zegt, deze kinderen vallen ook vaak op emotioneel vlak buiten de boot, vriendjes vinden is moeilijker, omdat ze toch ook vaak andere interesses hebben dan klasgenoten, vallen buiten de toon en worden 'gepest'
    ons jongste veulen mocht ook in deze groep, spaans vond ie niks (hij heeft niks met taal) wiskunde vond ie wel leuk, maar verder had ie niet zoveel met dit groepje volgens mij. In de overgang groep 2 naar 3 had de intern begeleider en zijn juf al aangegeven dat ie meer stimulans nodig had, maar daar was tot groep 7 niet veel mee gedaan. destijds had ik ook iets van...eerst maar es zien hoe hij zich ontwikkeld (groep 2 is tenslotte een kleuterklas). hij zit nu in de brugklas, haalt normale cijfers, geen extreme, maar doet niks aan huiswerk, helaas, want je zal toch wel bezig moeten zijn met bepaalde stof anders ga je volgens mij wel wat missen, maar school boeit hem eigenlijk totaal niet....veel vriendjes heeft ie nog steeds bijna niet, ook niet nu de klas vol zit met zogenaamde "mensen op zijn niveau'.....dat vind ik als ouder jammer, want vrienden hebben is belangrijk. het is niet leuk om een veulentje te hebben wat niet altijd lekker in zijn vel zit, omdat ie altijd het gevoel heeft 'gepest' te worden....of ie nu wel of niet mss meerbegaafd is zou me worst zijn, ik wil dat mijn kind gelukkig is en blij!

    ik heb een tijdke in een oudergroep gezeten op de tandem van de zogenaamde hoog- en meerbegaafde kinderen.....ben 2 of 3 keer geweest. dit clubje was er om te zien wat we als ouders konden doen......ben ermee gestopt omdat ik het gevoel had dat er ook een aantal ouders bij waren die er zo prat op gingen dat hun veulentjes zo hoogbegaafd waren, hoog blabla gehalte.....daar heb ik niks mee.....ik wil dat mijn veulen zich lekker voelt in zijn vel en gelukkig is...
    hij zocht zelf zijn middelbare school uit, wilde niet met andere kinderen uit zijn basisschool weer in de klas, gaat nu in de stad naar school, een school waar ze 4 extra uren besteden aan onderzoek doen en drama, toneel en kunst, dat leek hem leuk. vindt ie ook leuk, maar veel vrienden heeft dat niet opgeleverd, helaas.
    ons oudste veulen had op de basisschool ook niet veel vriendinnetjes....zij ging naar de brugklas, naar de WP, zonder oude klasgenoten, vond dit doodeng in het begin....nadat ze een week op de WP zat, werd ze een ander kind, had een leuke klas,hoorde er bij en werd een gelukkig kind, gelukkig! ik hoopte dat dat ook zo zou gaan voor jongste....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloem en Yac en jullie veulen in ieder geval strekte wat ik zojuist had gelezen.....jammer dat er mensen zijn die boven hunnie;s stand leven......, want ieder mens is in mijn gevoel in hun stand het zelfde......

      Als ik kijk naar een grondwerker van waar ie ook weg komt ook al is hij of zij van in jullie geval de wedeka of de directeur iedereen doet zijn werkzaamheden het beste......iedereen heeft zijn eigen beste...... of ik iemand tegen kom op een grasmaaier of een 1 of ander directeur ik groet iedereen en als ik een babbeltje kan gaan maken doe ik dit met ieder persoon.

      Verwijderen
  5. Goedemiddag,

    Of is de middag iets minder goed als dat ik dacht ... althans als ik bovenstaande bijdragen en dan met name die van Bloem lees. Het lijkt mij als kinderloze man heel vervelend als je toe moet zien dat je kinderen niet zoveel vreugde kennen als eigenlijk zou moeten. Maar gelukkig voor de oudste heeft het tij zich gekeerd...nu de jongste nog. Bloem ik hoop van harte dat ook hij de binnen niet afzienbare tijd kan genieten van een groep kameraden om zich heen. Dat moet, dat hoort...Wat wel weer heel frappant is, is het feit ze mij en met mij een hele zaal vol, afgelopen maandag versteld hebben doen staan van hun toneelkunsten...ondanks het een toneelstuk was met een zwaar verhaal hebben ze mij doen genieten. Dat is hun zeer zeker gelukt....respect hiervoor...wens jou, Jac en de beide veulens een goed weekend...en het gaat vast goed komen....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedeavond. Appie ik heb bij jou laatste opmerking van gister nog even een "like" geplaatst. Tap me er maar een in, eens kijken of Henderika en SK nog aanschuiven aan de bar. Misschien kunnen ze dan vertellen wie ze zijn, en wat ze bezig houdt in dagelijks leven, iets minder anoniem. Ze bedienen zich van allerlei kritiek maar schijnbaar niemand aan de bar weet wie ze zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou het nodig zijn om jou eigen bekend te maken.....,, ik geloof wat deze mensen op deze site hebben geschreven uit hun hart komt..., want ik geloof niet dat juist deze mensen iets gaan schrijven wat nergens op gebaseerd is.......

      Hier kan jij conclusies over uit trekken VB.

      Verwijderen
    2. Ceer Je mag alles tegen me zeggen, alleen als ik weet wie het zegt dan kan ik er ook iets mee. Van anonieme mensen nemen ik het voor kennisgeving aan.

      Verwijderen
    3. "alleen" is zo jammer......

      Verwijderen
    4. VB,
      dat jij iemand niet kent wik niet zeggen dat het voor iedereen die hier luistert geldt...,
      noch dat Appie wel of niet weet wie wie is danwel anderszins kan herkennen.

      Dat ik nu weet wie jij bent heb ik, zeker in eerste instantie niet te danken aan jou initialen noch aan enige toelichting daarvan bij jou eerste bijdragen hier.
      Wie jij was werd mij verteld dooriemand anders die aan mij vroeg of ik al wist wie jij zou zijn; En toen het mij werd verteld kon ik me er nog steeds niet veel bij voorstellen. Ook jij dompelde je aanvankelijk in de redelijk comfortabele anonimiteit van je (eigen) initialen.

      Wat voor jou geldt geldt ook voor mij en ik had mijn anonimiteit hier nog jaren en zonder problemen hebben kunnen bewaren als ik er op een gegeven moment niet zelf voor gekozen had om op het 'zuster/moeder-blog' van 't GP (Menterwolde Kritisch bekeken) aan de mogelijke verwarring tussen mij en Siko Stiekelsteert een einde te maken.

      Wie voor het eerst post onder welke naam, acroniem, pseudoniem of initialen dan ook is aanvankelijk meestal min of meer of zelfs in absolute zin een onbekende (anonymus) en daar is op zich niets mis mee.

      En om dat te onderstrepen volgt hier een kleien opsomming van namen die posters gebruik(t)en zonder dat wie dan ook met zekerheid kon/kan stellen wie het betrof:
      Appie,
      Tammo,
      Jan,
      JP,
      SiKo,
      Siko Stiekelsteerd,
      CJHU,
      Henk(ie),
      Bloem,
      Yak,
      Veulen,
      Roskam,
      Rosmin,
      Angelika,
      Roodborstje,
      Browneyes,
      Skip,
      JK,
      wim, wim, wim en willem
      GJ
      John,
      Twentse Ros,
      Grunneger Peerd,
      en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

      Pas na verloop van tijd zijn en soms pas na flink vragen en puzzelen zijn van de meeste de stukje min of meer op hun plek gevallen en zijn de meeste onbekenden elkaars (soms) goede bekenden geworden.

      Dus gun iemands z'n anonimiteit...;
      Maar voor alle anonymi:
      Maak het de andere peerders niet lastiger dan nodig en kies tenminste een (eigen) alias...,
      dan weet je als peerder tenminste welke anonymus wat, tegen wie en over wie zegt.

      Verwijderen
  7. Fijn te weten dat ik iets weet dat jij niet weet VB, meestal is het andersom. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij deelt vast geen informatie over je klanten Jan? Misschien heeft Appie het (IP) Adres van deze mensen, dan kan ik ze een kaartje sturen...:-)

      Verwijderen
    2. Zo reageert een politicus tegen inwoners?
      Een goed staaltje werk hoe het NIET moet
      Gewoon accepteren wat anderen er van vinden zonder te willen weten wie het precies is

      Sikko van Bruggen

      Verwijderen
    3. Alsof jij de regels van een politicus zelf hebt bedacht Sikko, laat mij lekker mijn ding doen, en doe jij het vooral op jou manier.

      Verwijderen
  8. Bloem, die ervaring deel ik met je...ook bij ern oudergroep geweest pharos, eenmalig want dat opbieden tegen elkaar hoe hoog het ik van hun kind wel niet was, en ouders met ern twee jarig kind die hoogbegaafd zou zijn omdat het al zulke mooie tekeningen kon maken. Ben een keer geweest. Ook zou het voor hoogbegaafde kinderen goed zijn om te gaan magic spelen. Nou die kaarten waren duur, en ik vond het geen goede zaak om kinderen van zeven en acht hier asn mee te laten doen. Ben daar dus na ern bijeenkomst mee gestopt. Ik ben blij met de keuzes die ik voor mijn kinderen heb gemaakt. De oudste is getest de tweede niet, dat werd voor kennis aangenomen en deze mams vind die stempel erop niet nodig! Maar hoop dat men dit leest en daar wat mee doet! Want een kind heeft wel begeleiding nodig..dat is ern feit.

    BeantwoordenVerwijderen