Teller

donderdag 8 maart 2012

08032012

In het digitale DvhN las ik zojuist het volgende: Een outletcentrum bij Zuidbroek heeft minder kans van slagen en levert veel minder banen op dan de initiatiefnemers willen doen geloven. Dat stellen de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Oldambt, Stadskanaal, Veendam en de Kamer van Koophandel. Een onderzoeksbureau dat zij in de arm hebben genomen heeft berekend dat zeker 15 winkels in de modebranche in omliggende winkelcentra ten onder gaan als het plan voor de outlet doorgaat.

Appie denkt: Weer een rapport, van mensen die een hoop geld verdienen aan natte vinger werk. Rapporten worden geschreven in de richting die de opdrachtgever graag wil zien, ook die van de voorstanders van een Outlet, heb ik de indruk. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. De klanten van het Peerd brengen geen brood op de plank, dus ... kan Appie niet alleen denken wat hij wil, maar ook zeggen wat hij wil. Als projecten van welke aard dan ook, arbeidsplaatsen genereren en niet leiden tot overmatige overlast voor de bevolking, dan laat maar komen een Outlet, Windmolenpark en andere "werkverschaffers" in de regio. Oost-Groningen is toch geen openlucht museum? De negatieve milieueffecten, veel autobewegingen, van het Outlet kunnen weer door een windmolenpark geneutraliseerd worden. Een win-win situatie of toch niet?

9 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, prachtig verwoord Appie. Jammer dat jij de inleiding niet gehouden hebt gisteravond.
    Geen lange verhalen maar kort en bondig, en geen ruis van de geluidsinstallatie er door heen of regen. JE BEGRIJPT JOU MENING WORDT OP PRIJS GESTELD.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Appie, die adviesbureau's leveren ook veel werkgelegenheid. Vergeet dat niet.

    Maar in een reactie op de forse reclamecampagne voor homeopathische producten van A.Vogel (toen doctor Vogel) zei mijn schoonvader:
    "Er is maar één die beter wordt van die spullen van dokter Vogel en dat is dokter Vogel zelf..."

    Kortom: het is maar waarin je gelooft of wilt geloven.

    Als ik zie op hoeveel plekken in Nederland (o.a. Bleiswijk, Velsen, Zuidbroek en Amsterdam) en Duitsland plannen zijn voor Outlet centra, dan heb ik het gevoel dat de formule begint uit te hollen. Het worden meer "normale" winkelcentra; iets wat men liever niet ziet buiten de grote centra.

    Ik heb de verzorgingsgebieden van de geplande FOC's even op dezelfde kaart uitgetekend en kom tot de conclusie dat er teveel overlap gaat zijn en -volgens de door FOC's opgestelde regels- eigenlijk alleen nog ruimte is in onze regio.

    Maar een in mijn ogen redelijk ervaren en objectief onderzoeksbureau komt toch met een negatief advies: http://www.gfknieuws.nl/bestedingen-outlet-centers-gedaald-in-2011/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen. Jan, een voorproefje op de Outlet is in de Spoorstraat zag ik in je advertentie in TussenKlappen. Dat noem ik vooruit zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een actie met een knipoog, Roskam.

    Maar terwijl wij hier in het Peerd en op andere Social Media volledig op de hoogte zijn blijken er toch meer mensen dan ik had verwacht niet de betekenins van FOC te snappen.
    En dus de knipoog niet zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goedenmorgen....

    koud, maar wel weer gezellig gisteren op het plein met een goed doel....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Afschuwelijk is het, mijnheer onze MKBers slapen hier in HGZ niet meer en niet alleen hier maar wat dacht u van Veendam, Stadskanaal, Winschoten, en inmiddels is Groningen er ook al bijgekomen. Sinds ze in Zuidbroek met het outlet centre bezig zijn heb ik hier de ene na de andere jankende mkb er voor mijn buro staan. Vragen aan mij hoe het nu verder moet. Ja hallo, net of ik dat weet. Wat heb ik daar nu voor verstand van. Heb ik toch helemaal niet voor geleerd. Ben potverdomme net een half miljoen kwijt aan onderzoekburo ‘Wij van WC eend vinden “ naar de gevolgen van het Outlet voor de Hooge Meeren, Kost ons klauwen vol met belastinggeld. Vroeg die malloot van Buro WC eend ook nog hoe ik het rapport graag wilde hebben. Positief of negatief. Nou positief voor ons natuurlijk alleen de vraag al. Kost nog eens 10.000 euro extra. Zeg tegen alle ondernemers die jankend voor mijn buro staan dat concurrentie toch hartstikke goed is en bij Nederland hoort. Nou dat kan ik dus beter niet meer zeggen. Begint zo,n ondernemer spontaan te janken. Krijg ik een huil verhaal te horen dat die man kapper op de Hooge Meren is met naast zich nog een kapper en alleen het stoplicht voor de zaak nog maar aan het bedienen is. Heb ik een dagtaak aan mijnheer de wethouder. Wanneer de buurman het stoplicht op rood heeft staan zet hij hem gelijk op groen zodat de klanten bij naar naar binnen komen. Maar eerlijk gezegd zo zou het natuurlijk niet moeten. Zo,n man hoort te knippen en niet de hele dag met zijn stoplicht in de weer moeten zijn. Nee ik begrijp dat wel. Daarom heb ik ook contact op genomen met de KVK. Gewoon met de vraag hoe zij met concurrentie om gaan. Nou bij de KVK zijn ze er vrij duidelijk in. Verbieden. Niet toestaan. Geeft te veel onrust onder het bestaande MKB. En laten we wel zijn. Daar zitten toch wel de mensen die er voor doorgeleerd hebben. Heb ik alle vertrouwen in. Ze begonnen bij het MKB gelijk over krimp. Nou dat was voor mij gelijk het punt dat die mensen er verstand van hebben.

    TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kun je nagaan TOM, dat het gewone boerenverstand zegeviert.Geen lange verhalen, maar gewoon 1 plus 1 is 2.

    BeantwoordenVerwijderen