Teller

vrijdag 4 mei 2012

04052012

Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen -burgers en militairen- die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesmissies.

Noordbroek

18.00 uur Vlag halfstok bij de Kerk en het gedenkteken
18.50 uur Inloop in de Hervormde Kerk met ingetogen muziek door Muziekvereniging Oosterbroek
19.00 uur Welkom en betekenis 4 mei herdenking
19.05 uur Herdenkingswoorden door wethouder Ter Steege
19.10 uur Muziekvereniging Oosterbroek
19.15 uur Verhaal over ervaringen excursie Westerbork door leerlingen Inspecteur Amerikaschool
19.20 uur Oorlogsverhaal
19.25 uur Zang door leerlingen Inspecteur Amerikaschool
19.30 uur Ingetogen muziek door Muziekvereniging Oosterbroek
19.35 uur Vertrek stille tocht naar het monument
19.50 uur Klokluiden
19.58 uur Kranslegging door wethouder Ter Steege, gevolgd door het spelen van The Last Post
20.00 uur Twee minuten stilte
20.02 uur Wilhelmus
20.04 uur - Voorlezen gedicht
- Dameskoor Elk en Ain zingt een tweetal liederen
- Oplaten ballonnen door leerlingen Inspecteur Amerikaschool
20.10 uur Afsluiting door wethouder Ter Steege
Na afloop is iedereen welkom om koffie of thee te komen drinken in de recreatiezaal van Gockingaheem.

Zuidbroek

18.00 uur Vlag halfstok bij het gedenkteken
19.30 uur Samenkomst bij parkeerterrein De Broeckhof
19.40 uur Vertrek stille tocht naar het gedenkteken bij het station
19.50 uur Muziek door muziekvereniging Excelsior
19.52 uur Voordragen gedichten
19.54 uur Muziek door muziekvereniging Excelsior
19.58 uur Kranslegging door wethouder De Winter, gevolgd door het spelen van The Last Post
20.00 uur Twee minuten stilte
20.02 uur Oplaten ballonnen, Wilhelmus en afsluiting door wethouder De Winter
Aansluitend is er de mogelijkheid om zelf meegebrachte bloemen te leggen of een kaars aan te steken. De kaarsen worden door het 4 mei comité klaargezet.
Na afloop is iedereen welkom om koffie of thee te komen drinken in De Broeckhof.

Muntendam

18.00 uur Vlag halfstok bij het gemeentehuis en de Hervormde Kerk
18.55 uur Verzamelen bij het gemeentehuis
19.05 uur Vertrek stille tocht naar de Hervormde kerk
19.15 uur Aanvang programma in de kerk
19.16 uur Muziekvereniging Elad speelt Naval Hymn
19.20 uur Bijdrage oorlogsveteraan
19.25 uur Muziekvereniging Elad speelt St. Florian Choral
19.30 uur Bijdrage leerlingen basisscholen
19.40 uur Muziekvereniging Elad speelt Deep Harmony
19.43 uur Bijdrage wethouder Siersema
19.50 uur Verzamelen bij het gedenkteken | Klokluiden
19.55 uur Koraalmuziek
19.58 uur Kranslegging door wethouder Siersema, gevolgd door het spelen van het Taptoe Signaal
20.00 uur Twee minuten stilte
20.02 uur Wilhelmus en afsluiting door wethouder Siersema
Aansluitend is er gelegenheid om zelf meegebrachte bloemen te leggen en koffie of thee te drinken in de kerk. Tijdens het leggen van bloemen speelt Elad koraalmuziek. In de kerk is een kleine tentoonstelling van krantenknipsels uit WO II.

Meeden

19.15 uur Aanvang programma in het dorpshuis
Tijdens het programma worden er gedichten en verhalen voorgelezen en is er muziek en zang
19.50 uur In stilte naar het bezinningsmonument
19.59 uur Spelen van The Last Post
20.00 uur Twee minuten stilte
20.03 uur Kranslegging door wethouder Batelaan, Wilhelmus en afsluiting door wethouder Batelaan
Degenen die de herdenkingsplechtigheid willen bijwonen worden verzocht een bloem of tak uit eigen tuin mee te nemen, waarvan een boeket wordt gevormd. Dit symboliseert de eenheid van mensen die gevormd wordt door individuen. Het boeket zal tijdens de stille tocht worden meegenomen en bij het monument worden neergelegd als symbool van de Meedener herdenking.

8 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, 4 mei is voor mij persoonlijk een bewogen dag. Als in een film trekken de gewelddadigheden van de mensen aan mij voorbij. Heb ik de oorlog meegemaakt? nee, maar wel de gewelddadigheid van mensen zoals u en ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen. Vier mei is ook de sterfdag van mijn moeder nu 19 jaar geleden.
    In 2010 schreef ik onderstaand gedicht die vanavond voorgedragen wordt door Linda Groen bij het station in Zuidbroek.

    Bezinning

    Wagonladingen lege ogen
    ontdaan van alle levensglans
    verbijsterd door onmacht, onvermogen
    op een hernieuwde levenskans

    Met zo velen en toch zo eenzaam
    zoekend naar troost, een uitgestoken hand
    enkelen hadden alléén nog hun naam
    gekrabbeld in een boek zonder band

    Gehuld in nevelen lag hun voorland
    omgeven door Cipressen, hemels groot
    voorbestemde grond, voor hen omrand
    dezelfde aarde die een laatste rustplaats bood

    Ons rest de stilte, het herdenken van velen
    niet alléén maar deze dag van herdenking
    want al klinkt "Vrede!" luid uit onze kelen
    de hele wereld schreeuwt om bezinning.

    Gré Rijskamp Zuidbroek 10-04-10

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedicht Gre, je weet ik hou van gedichten.
    Waar blijven al de gasten vandaag, ze zijn toch niet afgeschrikt van mijn posting? Weetje, we schrijven allemaal ons eigen levenslied met verschillende klanken, en dat geeft de burger moed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Wim.
    Geen idee waar de gasten zich bevinden, maar denk niet dat jouw posting iets met het afwezig zijn van de "kroeglopers" te maken heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemiddag, zoals ik inelkaar zit volg ik ieder persoon die hier iets schrijft, soms zal het s'morgensvroeg of s'avonds laat zijn of zoals nu eind van de middag, maar schrijven doe ik soms als mij het uitkomt.
    Afgelopenweek tijdens de koninginnedag had ik het ook behoorlijk druk thuis op mijn werk en niet vergeten DeDierenambulance en de Wsw adviesraad, ik ben voor een week of 3 terug begonnen met m'n werkzaamheden bij de NOVATEC of NOVAWORK iets waar ik nog niet achter gekomen ben.....zelf hoop ik hierop te kunnen zeggen waar ik voor aangesteld ben, maar goed zoals ik in elkaar zit dan weet iedereen dat ik met iedere werknemer praat iets wat mij heel goed bevallen is en hiermee blijf ik altijd doorgaan.
    Wat mij opgevallen is dat de pgb en de wsw'ers eerst in de koelkast is gezet iets waar ik natuurlijk heel erg blij om ben, ik moest er niet aan denken W.w.n.v., want hoe kun je in z'n korte tijd alles in werking gaan zetten, tuurlijk onze "ministers" wel......, maar hoe werkt dit bij deze ondernemers?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ondernemers hebben in eerste instantie behoefte aan "rust" op de flanken. Iemand in dienst nemen met "teveel" beperkingen is voor een klein bedrijf niet te doen omdat ze de mogelijkheden voor begeleiding (en soms bedrijfsaanpassing niet hebben). Maar soms zien ze niets zonder hun tunnelvisie. Ik had destijds twee "probleemgevallen" in dienst genomen, zonder PGB of andere subsidies. Maar door anders te denken en mijn bedrijf (dat waren voornamelijk ikzelf en die andere collega) konden we een dijk van een team maken waardoor mijn bedrijfje liep als een geoliede machine. Maar als een ondernemer niet meer flexibel is zijn denken en doen loopt het verkeerd af!

    Voor nu trustuh!

    JP

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier heb je de kern van het verhaal, deze mensen functioneren meestal goed in een klein bedrijf. Met meestal een begeleiding van 1 op 1. Maar door de massale toeloop zijn ze in een mega bedrijf terecht gekomen. En juist in een krimp situatie vallen daar de klappen. En meestal voelt de cliënt zich daar ook niet thuis in die pikorde die daar heerst.

      Verwijderen