Teller

maandag 21 mei 2012

21052012

Ik las in het DvhN vanmorgen dat de polder ten Noorden van Meeden een paradijs voor de bedreigde Grauwe Gors moet worden. Boeren gaan daar bosjes en struiken aanleggen. Daarin voelt de vogel zich thuis. Het initiatief komt van de Agrarische Natuurvereniging Oost-Groningen (ANOG). "Vorig jaar werd in die polder de Gors gezien en toen dachten we moeten het hem daar zo aantrekkelijk mogelijk maken", aldus woordvoerder Jan Willem Kok. "We hebben een plan ingediend bij de Vogelbescherming en daar 15.000 Euro voor gekregen." Met dat geld wordt de polder met struweel gestoffeerd. "Het waterschap, de gemeente Menterwolde en anderen doen mee", zei Kok zaterdag. Toen werd met de onthulling van een ’grauwe gors-bord’ het project geopend.

25 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ik struikelde over het woord struweel. Maar het blijkt dat het Westerkwartier ons is voorgegaan, namelijk:Een struweel of mantel is een houtopstand van dicht struikgewas van 1 tot 5 meter hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. struweel is gewoon struikgewas...
      => Middelnederlands/Oudfries
      • struwelle/struvelle = struik / boomstronk
      • struif/struve = bosje
      => Oudgermaans
      • st(r)obbe = boomstronk / wortel
      => modern NL
      • stobbe = boomwortelpartij / ondertstronk

      Verwijderen
  2. Goedemorgen, ’grauwe gors-bord’ het project is geopend. Zoals ik de mijne ervan denk zet het geld in voor een persoon met zijn handicap bij voorkeur de Heemtuin. Het zal goed zijn voor de dieren om daar geld voor in te zetten, maar soms overdrijft men toch kijk eens boven de stad Groningen allemaal voor de natuur, de Blauwestad? en dan als je boer bent je weet een vogelsnest te ontwijken kun je aanvragen dan krijg je een klein bedragje per Ha iets van € 1000,00?
    Zoals ik de mijne ervan denk gaat men toch een paar stappen tever......
    En zo ist en echt nait ans.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik in mijn tuin kijk groeit het struweel vanzelf...

    Maar dat zal wel het verkeerde struweel zijn, blijkbaar een kieskeurig vogeltje...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zag k de Graauwe Gors
    kreeg k n bedrag
    in mien ogen nogal fors
    om hom op t haim
    te holden

    n Parrediesvogel in toen
    op hoge bainen
    kin floiten noar d’poen
    zai zöcht heur haail
    bie mie in t struwaail

    G.P. R. B. 21 5 12

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gedicht Kammetje!

    Leuk jullie weer even gezien te hebben. Hoe vond je het Geluk én natuurlijk het concert?
    WIj hebben enorm veel plezier gehad!

    Fijne dag verder!
    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  6. JP, Wij waren alleen in Zuidwending, als je die bedoelt, hartstikke leuk! Heb je de foto in het DvhN gezien, volgens mij staat Karin erop. Kleinzoon en ik ook in de verte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen.

    Oei oei, proef ik hier enige scepsis?
    Laat zo'n vogeltje (hoewel... toch nog 18 cm. lang...) toch.

    Ik fietste even een rondje Meeden vanmorgen en dacht ook nog "waarom bivakkeert zo'n beestje niet in de Wiede of op andere plekken?". Maar, zoals Peter al aangeeft, dat steekt blijkbaar nogal nauw.

    Ach, als we voor zo'n (eenmalig) bedrag -waarvan een vijfde deel al aan het bord opgaat- het beestje het naar de zin kunnen maken vind ik het prima.

    Ik ben de polders even doorkruist en het is een genot dat je wordt begeleid door diverse soorten vogels, hommels en hazen. Ze rennen of vliegen met je mee, boven je, voor je uit of van je weg. Je waant je de enige mens op aarde. Wat een genot.

    Mooi gedicht Roskam ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. JP en Jan bedankt.
    Jan, ben je geen buizerd tegengekomen? Hoorde op Noord dat die beestjes af en toe fietsers op het hoofd pikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Karin staat op mijn netvlies gebrand, maar dan zonder dikke wang. Ze gaat nu onder het mes :(

    Dat wordt vanavond voor haar geen sport; gisteren hebben we wel plezier gehad met onze oude buren maar daarna gaf ze pijp al snel aan Maarten. Hopelijk is ze morgen weer een "beet"je de oude.

    Fijne dag!
    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Roskam, ik had het gelezen. Hoewel ik roofvogels machtig mooi vind om te zien kan ik ze niet altijd (meestal niet dus) uit elkaar houden.

    Heel grappig was een eend (woerd) die me voorbij kwam vliegen, hij had moeite om me in te halen ;)

    Maar aangevallen ben ik alleen door insecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. JP, wens Karin sterkte aub.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heur kop is dikker dan de mijn ;O

    Nou ja, aan de rechterkant dan. Is ze nog wel een paar dagen blij mee.

    Dank Kammetje!
    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zum Kotzen:
    (RTVNoord.nl)

    Rooie Chris, sterkte!

    ----
    GRONINGEN - De 20-jarige automobilist, die afgelopen februari een dodelijk ongeluk veroorzaakte op de A7 tussen Scheemda en Zuidbroek, reed met losse handen en keek niet op de weg voor hem. Bovendien had hij geen rijbewijs en reed hij veel te snel.

    Dat heeft het Openbaar Ministerie gezegd tijdens de eerste behandeling van de rechtszaak tegen de man. Bij het ongeluk kwam de 16-jarige Lotte Warries uit Veendam om het leven. Twee meisjes van 15 en 17 jaar raakten gewond. De man zelf bleef ongedeerd.

    Justitie heeft het onderzoek naar de toedracht van het verkeersongeluk nog niet helemaal afgerond. Daarom werd de rechtszaak tegen de automobilist maandag uitgesteld. De officier van justitie liet weten niet voor doodslag te gaan, maar voor dood door schuld en dan in de zwaarste variant: roekeloos rijgedrag. De rechtszaak gaat naar verwachting op 16 juli verder.
    ----


    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedenavond, dank je JP tja t'is al wat nait, maar goed zoals ik denk moeten we eerst afwachten wat de instantie's gaan zeggen.... over dit noodlottige ongeval van de V.O.A, psychiatrische hupeldepup moet hij eerst naar toe en dan niet te vergeten dat zij een tomtom eerst kunnen uitlezen wat de daadwerkelijke snelheid hij heeft gemaakt zodoende heeft hij gelukkig eerst 3 mnd. verlenging erbij gekregen, maar goed wat de uitkomst mag zijn dat kunnen we eerst weer afwachten of mss komt er eerst weer een pro-formazitting we zien het wel hoe het alemaal gaat aflopen.....
    Maar goed ik had al een keer eerder gezegt dat de avocaten alles weten te omdraaien en dit ook zo wat krom is proberen zij recht te praten en wat recht is zullen zij echt krom gaan praten en hier baal ik verschrikkelijk van.....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Chris, ze kunnen veel (ver)draaien maar er zijn ook feitelijkheden (VOA) die de verhalen van getuigen kunnen bevestigen. TomTom (soms) remsporen (of het ontbreken er van) de afstand van wegdek tot de plaat waar de auto tot stilstand is gekomen maar zelfs dat hij minderjarige kinderen zonder toestemming van de ouders/verzorgers bij zich had. Weliswaar met instemming van de meiden maar die hebben niets te vertellen!
    Maar hoe gaat het nu met je dochter?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik kwam net door Muntendam. Daar is een cafe helemaal roze gemaakt om Martijn Keizer te steunen in de laatste week van de Giro. Leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @roskam,mijn seniora is afgelopen woensdag met vliegende vaandel en slaande trom afgevoerd naar martini in stad.vanmorgen gekatheteriseerd,morgen horen we wat er aan de hand is,wilde je dit toch even vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Senior, wat een schrik! Lief van je dat je me het laat weten, wil je seniora de hartelijke groeten van ons allen overbrengen en voor jullie beiden heel veel sterkte. Morgen bel ik je even. Oké?
    Ik wilde zo meteen mijn nestje induiken, maar nu verwittig ik de buurtjes eerst nog even over seniora.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. JP ik weet niet of jij meespreekt uit ervaring, maar zoals ik de verhalen hoor van de overlevenden dat zij gewoon te horen krijgen van de onderwijzers of van de een van de directie leden ach breek mie de bek nat open.
    Ach weet je wat ik het ergste vind? Dat is een meisje ontslagen is na een wat ik vind een diep en echt diep triest dat iemand ontslagen wil op zo'n manier dat zij niet meer voldoet aan hun eisen...... en dan te bedenken dat zij ook bijna voor mijns inziens om het leven was gekomen tuurlijk heel veel geluk of jammer dat haar vriendinnetje het niet overleeft heeft, maar voor de rest zoals ik denk komt al goud met m'n dochtertje volgens mij is net zo'n type als ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goedenavond

    Senior: sterkte gewenst.....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. senior: sterkte!

    slachtofferopvang is amateur werk en soms is dat triest merkbaar. En mensen ontslaan is voor sommigen heel makkelijk, op twee keer na was het voor mij een paar slapeloze nachten van te voren. SOms had ik geen keuze maar nooit kon ik iemand als gewoon een "persoon" zien maar als een vader of moeder die voor een gezin moest zorgen. Of iemand die een gezin wilde stichten.
    Zelfs voor iemand die door de politie van zijn bed gelicht had ik nog medelijden. (Gast had parkeerautomaten spontaan geleegd (hij had de sleutel nooit teruggegeven: kat, spek, je kent het wel).

    Ook bij NS kon ik er de lol niet van in zien.

    In 1999 moest ik voor een nieuwe functie verhuizen naar Groningen. Jaarcontract werd contract voor onbepaalde tijd, we zaten net in de caravan op ons kavel toen ik kon wieberen. Tja, en dan krijg je wel een ontslagvergoeding maar met twee dienstjaren is 4 maandsalarissen en 4 maanden de lease auto wel het best bereikbare. En WW? No way. Dus ik ben wel cynisch over al dat gezeik over ontslagbescherming en werken tot je 67e. Ik hoop dat ik met 75 kan stoppen ;)

    Sterkte met je dochter en haar vriendinnen!

    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Senior, gezond zijn is het allergrootste bezit dat je kunt hebben, maar dat besef je pas als je het niet hebt. Hoop voor jullie beiden dat het herstel spoedig zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. allen dank voor de ondersteuning !

    BeantwoordenVerwijderen