Teller

zaterdag 29 december 2012

29122012

Ik las in het DvhN dat de ruim twintig vrijwilligers van het kloksmeren in Noordbroek er klaar voor zijn. Op oudejaarsdag kan de bevolking alweer voor het achtste jaar de kerkklokken laten luiden. Dit kan van ’s avonds zeven uur tot ’s nachts twee uur. Stichting Klokkenluiden Noordbroek is verantwoordelijk voor deze activiteit. Hoeveel mensen er komen? We denken tussen drie- en vijfhonderd. Dat is afhankelijk van het weer, zegt stichtingsvoorzitter Benny Haan. De bezoekers en klokkenluiders worden pas na middernacht getrakteerd op een borreltje. Daarvoor wordt koffie en fris geschonken. De stichting houdt maandag weer een collectie in het dorp (’s middags) en het buitengebied (’s ochtends) om de kosten te dekken. Wat overblijft gaat naar een goed doel in Noordbroek. Dit keer is gekozen voor de organisatie van de kinderspelweek. Bij de kerk wordt maandagnacht om kwart voor één vuurwerk afgestoken. "Zo willen we de mensen naar de kerk lokken. Kunnen ze elkaar voor die tijd thuis een goed nieuw jaar wensen." Haan en zijn kameraden hadden best langer dan zeven uur de klok willen luiden. Vorig jaar weigerde de gemeente Menterwolde dit. Nu is maar geen verzoek ingediend.

5 opmerkingen:

  1. Bij het traditioneel klok luiden in de nacht van oud naar nieuw, denk ik altijd aan de juffertoren in Schildwolde. Oud-inwoners van de streek kwamen dan even langs om de klok te luiden, en om een glaasje mee te drinken. Of het dit jaar de klok ook weer begint te luiden van 20'00-8'00 uur is mij niet bekend. Want de stenen van de toren beginnen een eigen leven te leiden, en vallen van de toren af.Inmiddels is er actie ondernomen om de deze markante toren te herstellen. Punt is en was dat er niet gesleept word! Daarvoor betalen de mensen het zogenaamde smeergeld! Persoonlijk vind ik het een prachtige traditie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, carbid 'bussen'is hier ook al jaren populair in wijde omgeving, tegen over ons huis is een voetbalveldje waar ook geschoten wordt met carbid zowel melkbussen of een aangepaste expansievat van een c.v.ketel waar een bal in afgeschoten wordt de ramen schudden wel, maar nog nooit schade van ondervonden, ach en de diertjes Lucky Lady ligt meestal in een mandje op de overloop en Simba....het is maar goed dat ik alles goed heb afgeschermd schutting van 1,50 m1 ik wil niet teveel zeggen maar als ik deur open zet ben ik bang dat hij alles met huid en haar op zal verschreuren...., maar bij ons in huis gromt ie heel af en toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen,

    Kloksmeren of keelsmeren, ik weet nog niet wat oudjaarsdag voor mij in petto heeft. Het laatste zal wel het meest waarschijnlijke zijn. Vanaf hier wens ik alle klok- en keelsmeerders een heel mooi en gezellig oud- en nieuwfeest toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet je Jan K. het een kan niet zonder de ander.Probleem voor de luiders is dat ze om klokslag 12 naar boven moeten klimmen en dan de 12 slagen met de hamer 12 keer op de grootste klok moeten slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goedenmiddag....

    met oud-en-nieuw thuis, in de gaten houden wat er gebeurd:-)
    van de week al een uur poltie om de deur, waren er binnen 10 minuten na een belletje dat er mannen in het pand in aanbouw liepen te struinen, op zoek naar?....
    politie heeft ze niet gevonden...heel wat verstopplekken in/om/op zo'n pand in aanbouw...hoop niet dat ze met oude en nieuw het pand aanlokkelijk vinden....

    BeantwoordenVerwijderen