Teller

donderdag 25 juni 2015

25062015

Gisteren een minister op bezoek, vandaag weer over tot de orde van de dag. En die orde is? Een raadsvergadering die vanavond begint om 19.00 uur in het gemeentehuis. Matty Siersema zal weer tot het college toetreden, maar niet alle raadsleden zullen daar mee instemmen, een blanco stem uitbrengen, want tegenkandidaten zullen wel niet voorgedragen worden.
Ik vernam via Twitter dat Lian Veenstra is gekandideerd voor de verkiezing beste locale politicus. Ik weet niet waarom, wat de criteria zijn, heb daarover een vraag gesteld op Twitter aan de nieuwe BM die het nieuws via dat medium liet weten, maar nog geen antwoord gehad. Als dat er is, dan laat ik het aan de bar weten.

46 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, dat is pas nieuws Appie! De beste locale politicus in Menterwolde? Gezien het resultaat kan ik me het niet voorstellen, mijn schoonmoeder zaliger zei altijd: eer is meer dan geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Menterwolde.
    Afgezien van de criteria is Lian Veenstra in mijn ogen de slechtste lokale bestuurder in geschiedenis van Menterwolde. Zij is vorige keer half jaar wethouder geweest. Toen ook al trammelant. Nu slechts ruim 1 jaar. De resultaten liggen er niet om. Menterwolde heeft financieel een dieptepunt bereikt. Dit is niet alleen mede te danken aan de kortingen door het rijk maar ook financiele wanbeleid van Lian Veenstra en haar collega's. De andere gemeenten hebben ook last van de rijkskortingen maar die staan er niet zo slecht voor als Menterwolde. Met name de personele perikelen hebben Menterwolde een financiële strop opgeleverd. Ruim een half miljoen wachtgeld per jaar. Volgens mij is Lian Veenstra de veroorzaker hiervan.
    DE BEKENDE WACHTKAMER KWESTIE.

    De andere zittende wethouders zijn geen haar beter. Er was maar een betere bestuurder en dat was Jan Batelaan. Hij heeft tenminste zijn verantwoordelijkheid serieus genomen en trad een aantal weken geleden af. Lian Veenstra en de rest blijven koste wat het kost zitten. De burgers worden hier de dupe van. Zij mogen de rekening betalen van hun financiële wanbeleid. De beste lokale bestuurder! Fiets toch een eind weg naar Veendam! Het zijn zakkenvullers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Nicky,
      je kunt van SP-wethouders denken en zeggen wat je wil...,
      maar zakkenvullers zijn het niet...,
      hoogstens partijkasspekkers.

      Verwijderen
    2. Waaruit blijkt volgens jou dat Batelaan een betere bestuurder zou zijn? Dat heeft hij nooit laten merken, Wel heb ik (en velen met mij) herhaaldelijk geconstateerd dat hij afspraken en beloften niet nakwam .Dus verantwoordelijkheden serieus nemen? Eerder denk ik dat hij zelf ook wel inzag het wethouderschap niet aan te kunnen en daarom opstapte. Helemaal toevallig zal het tijdstip van aftreden ook niet zijn geweest. Geen verantwoording afleggen in de bewuste vergadering, maar lekker genieten van zijn wachtgeld.

      Verwijderen
    3. Waarom zeg je niet gewoon wie je bent? Of mogen mensen niet weten dat je A Kaynak heet?

      Verwijderen
    4. VB Volgens mij zie je ze vliegen. Ben je weer uit op personen in plaats van de inhoud? Ontwijkgedrag!

      Verwijderen
    5. goedenavond....

      ach, VB, wij weten toch intern ook wel hoe goed lian was met de financiën? 3 jaar hebben wij zelf onze kas moeten regelen (betalen) omdat lian dat steeds niet regelde, weet je nog? dat was een relatief kleine kas, kun je nagaan hoe dat met een grote kas gaat...

      Verwijderen
    6. Kun je nagaan in wat voor handen financien van Menterwolde zit. Om verdrietig van te worden.

      Verwijderen
    7. @ bloem :-)........ wat ben ik blij dat ik een andere Gemeente woon zeg..........

      Verwijderen
  3. Even terug komen op de rituele dans die minister Kamp hier gister kwam opvoeren. Wat mij opvalt is dat je amper geluid hoort uit Veendam de achterlijke variant 6 lijkt al lang in achterkamertjes te zijn beklonken. Het vorige provinciebestuur heeft daarbij een opvallende rol gespeeld. Alle alternatieven die moeten lijden tot een aanvaardbaar compromis worden afgewimpeld. Zelfs het plan voor een zonnepark waardoor minder of geen molens kunnen worden geplaatst. Dit laat maar weer eens zien dat mensen in dit gebied totaal geen rol spelen. Geef ons maar de ZON, die komt tenminste wel voor ons op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat krij g je ervan,
      als men zich van beginafaan achter de nulvariant of achter variant 1 had geschaard was ons een hoop ellende bespaard gebleven.

      Wat het alternatief van zonneweiden voor molens het volgende:
      Zonne-energie is mooi, maar nie in de wei maar op daken van huizen, industrie en kassen.
      Verder waait het vaak als de zon niet schijnt dus ook als het donker is...,
      zolang opslag van zonne- en wind-energie lastig is zul je teneminste op allebeide optie moeten inzetten en e.e.a. zo goed mogelijke op elkaar laten aansluiten...;
      Het is dus en/en en nooit of/of.

      Verwijderen
    2. In Veendam komt een zonnepark met 28 000 panelen, goed voor 7 miljoen kilowattuur per jaar. Dezelfde opbrengst als één molen. Maar met ruim 10 hectare wordt het wel één van de grootste parken hier. Er moet dus per jaar ook ruim een half miljoen subsidie in.

      Verwijderen
  4. Het feit dat er over nagedacht word is al een grote stap vooruit. En SiKo, je vergeet te vermelden dat wanneer het lokale bestuur vanaf het begin met alle belanghebbenden in gesprek was gegaan dat de molens er waarschijnlijk al hadden gestaan. Dan was er wel een compris bereikt die voldoende draagvlak had. Het spel word echter niet zuiver gespeeld, en lopende het spel veranderd men de regels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @VB
      als ik al wat zou zijn vergeten te vermelden...,
      dan is het de weigering van destijds ook de SP om ook maar na te willen denken over of mee te werken aan de plaatsing van windmolens...;
      De tegenwerking was van velerlei aard, o.a. het jarenlang blokkeren van MER-procedures.

      Verwijderen
    2. Ook een MER procedure is onderdeel van een rituele dans. Volgens mij komt het zelden of nooit voor dat vanwege een MER een streep door plannen worden gezet in dit land. En nee, de medewerking was er niet en is er nog steeds niet. Alleen heeft het op dit moment meer te maken met de wijze waarop invulling word gegeven aan windmolens, en niet zozeer met het besef dat we naar een alternatieve energievoorziening toe moeten.

      Verwijderen
    3. VB, je info is niet juist. Vraag even na bij Lian als je wilt, want toendertijd waren zowel de VVD als de SP als enige partijen in de raad voorstander van een MER procedure.

      Verwijderen
    4. Chris U, klopt helemaal, en volgens mij was de SP destijds ook voor windmolens langs de N33.

      Verwijderen
    5. juist chris.....voor de molens solidair opgesteld langs de N33.

      Verwijderen
    6. Dat zou kunnen, maar dat was destijds een standpunt van Bloem , nu met andere omstandigheden vraag ik me af of Bloem nog steeds voorstander is.

      Verwijderen
    7. VB, niks standpunt van Bloem, de SP werd in de raad vertegenwoordigd door Bloem, en er waren fractievergaderingen vooraf aan de raad. En ik wil niet voor Bloem spreken, maar!zal mij niet verbazen dat ze nog dezelfde mening heeft. Ken haar niet als een draaikont, maar wel iemand die open staat voor goede argumenten.

      Verwijderen
    8. ik ben idd nog steeds voor windmolens langs de N33, de variant 6 ben ik ook tegen. ik sprak in die tijd idd voor de SP in de raad, dacht ik....

      Verwijderen
    9. Chris,
      Lian stemde destijds weliswaarvoor uitvoering van een MEr...,
      maar niet omdat zij daar echt voorstander van was of vond dat op die wijze tot een beter besluitvorming zou leiden...;
      Haar motivatie was dat het netjes was om een MER uit te voeren opdat Blaaswind c.s. later niet met schadeclaims kon komen richting Menterwolde.
      Dat was heel cynisch, ik begreep destijds uit haar woorden dat zij wel schadeclaims richting Veendam verwachtte omdat Veendam (besloten had/ging besluiten) geen MER wenste uit te laten voeren...,
      omdat met enkel een MER van Menterwolde en niet van Veendam de plannen toch al op losse schroeven zou komen te staan was er dus geen 'gevaar' voor onze gemeente, ook niet mocht de MER positief uitvallen voor plaatsing.

      Verwijderen
    10. @Bloem
      Jij stond heel wat steviger met de haren in de wind dan Lian voordien...;
      Kan me nog herinneren dat je welhaast woest was op Roemer toen die hier opeens een afwijkend windenergie-standpunt voor Veendam e.o. verkondigde...
      en hij daarmee met ruiten en roeien door zowel het landelijk als Menterwolmer energie-beleid leek heen te gaan.
      Maar Roemers uitspraken deden hier in de regionale media prima...,
      en jij/jullie moest(en) het hier maar weer zien recht breien.

      Verwijderen
    11. is ook zo, siko, was het al bijna vergeten...ik was idd woest, dat ie dat verkondigde in veendam, nadat ie met 1 wethouder in veendam om tafel had gezeten, zonder de afdelingen te vragen hoe we er in stonden, daar was ik heel pissed over. bij de SP is het de bedoeling om niet zomaar met de wolven mee te huilen, maar eerst onderzoek te doen (hebben wij altijd geleerd.....)
      ik wilde emiel dat die avond ook even persoonlijk vertellen, maar kreeg de kans niet...
      zucht....voel die 'woede' weer helemaal opkomen...dank je siko :-)

      Verwijderen
  5. Goedemiddag,

    ...."dit laat maar weer eens zien dat mensen in dit gebied totaal geen rol spelen" .... of is het zo dat de mensen die een rol willen spelen in dit gebied niet (meer) weten hoe ze er invulling aan moeten geven....

    .... en vanavond het eerste deel van de nieuwe komedie met een nieuwe hoofdrolspeelster???? ....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ....veranderende spelregels komen we wel meer tegen....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Verwarrend, of niet JK . Onderwerpen die geen raakvlak hebben van elkaar gescheiden weten te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij haalt alles door elkaar.

      DS

      Verwijderen
    2. Ach daar hebben we de stem uit de pishoek ook weer DS. Ga je lekker bezig houden met je eigen problemen, je woont niet eens in onze gemeente.

      Verwijderen
    3. Met dat gescheld ga je geen stemmen trekken.

      Verwijderen
    4. VB, blijkbaar is in elke discussie die hier gevoerd wordt, er altijd maar 1 die de waarheid zegt en meent gelijk te hebben.

      Sikko

      Verwijderen
    5. Volgens VB is DS geen inwoner dus geen gevolgen voor stemmen. Menterwolmers lezen de ongepaste berichten van VB ook. Schelden is onmacht Sikko en altijd gelijk willen hebben is onzekerheid.

      Verwijderen
    6. De intentie om een discussie te voeren en standpunten te wisselen ga ik nooit uit de weg. Azijnpissers heb ik geen behoefte aan, dan ga ik wel een keer extra naar het toilet, dan kan ik naar mij eigen gezeik luisteren.

      Verwijderen
    7. VB, wanneer leer je eens om hier normale taal te gebruiken. Ik weet wel, stoer doen is ook leuk, maar je vergeet dat je daar mensen mee kunt kwetsen.
      Een goed voorbeeld van een politicus

      Sikko

      Verwijderen
    8. Onbeschofte .....kop

      Verwijderen
  8. ....zal het ergens opgedaan hebben denk ik.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schokkende uitspraken ambtenaar EZ zijn opgenomen. http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=150778 hierbij ook fragment van de uitspraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anja van Duren25 juni 2015 00:02

    Ik devoot de goede orde, wij als PvdA hebben ALTIJD tegen gestemd! En tenminste op twee km afstand!

    Nee Anja, dat is niet waar. "Wij als PvdA" zitten Kamp te pushen om op te schieten met het plaatsen van molens. "Wij als PvdA" hebben alle tijd die er nog was verknald door het ontwikkelen van variant zes, zodat het nu te laat is (Moorlag), ten faveure van Veendam (meer kiezers ?).

    Dan kun je als lokale PvdA lekker tegen zijn, maar dan heb je ongeveer net zo veel te zeggen als de bevolking. Helemaal NIETS. Want "wij van de PvdA" (oftewel de meerderheid) is gewoon voor.

    Natuurlijk is het vervelend als je als lokale partij afgerekend wordt op de landelijke partij, maar dat is nu eenmaal de werkelijkheid. Misschien had je dan maar geen lokale afdeling moeten worden. Ik reken Chris af op de landelijke VVD-politiek, ik reken VB af op de landelijke SP-politiek, en daarnaast reken ik ze natuurlijk ook nog af op de lokale politiek.

    Goed bekeken heeft de lokale PvdA niets bereikt, en drukt Samsom (ook een "wij") zijn Energieakkoord gewoon door. En draagvlak, dat is niet nodig, aangezien Groningen gewoon behandeld wordt als een wingewest, en de "procedures zorgvuldig zijn geweest".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Wij als PvdA" zitten Kamp te pushen om op te schieten met het plaatsen van molens. In dit geval Jan Vos dus.

      Verwijderen
    2. Lokaal beleid heb ik het over, daar gaan we hier over Peter! Niet over landelijk!

      Verwijderen
    3. Juist. En windmolens zijn landelijk beleid, dus maakt het niets uit of jullie voor of tegen zijn. Je kunt gewoon tegen zijn voor de lokale stemmen, terwijl je landelijke partij alles doordrukt.

      Verwijderen
    4. Er zijn door ons veel gesprekken gevoerd, en die voeren we nog steeds! Vanachter je pc is het makkelijk kritiek uiten! Heb je enig benul, hoeveel tijd we hierin steken?

      Verwijderen
  11. Vanavond om zeven uur werd ik verwacht bij een klant in Noordbroek. Wat geweldig om te zien dat alle terrasjes in Zuidbroek bevolkt waren met etende en genietende mensen.
    Gouden Brug, Pannenman, Bert's Visstee en de Koepel; allen hadden klandizie. Naast het warmere weer stemt ook dit zeer vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Breaking news: VB stopt als raadslid vanwege een nieuwe baan.

    BeantwoordenVerwijderen