Teller

vrijdag 5 oktober 2012

05102012

De kop "Bonnenregen blijft uit in Meeden" met een foto van een gele vrachtauto trok mijn aandacht in het DvhN zojuist. Het artikel: De tijd van waarschuwen is voorbij. Lik op stuk wordt toegepast." Wethouder Jan Batelaan beloofde de circa zestig bezoekers van de op dinsdag 10 Juli gehouden evaluatieavond over de reconstructie van de Hereweg in Meeden dat de politie weer snelheidscontroles zou houden. Klachten van bewoners dat er veel te hard werd gereden waren de aanleiding. Nu, bijna drie maanden later, heeft de politie twee snelheidscontroles gehouden. Het resultaat: drie overtredingen. Twee automobilisten reden harder dan 70 kilometer per uur, op het deelwaar 60 kilometer is toegestaan. En eenmaal reed een bestuurder harder dan 50 kilometer per uur, waar 30 kilometer is toegestaan. De politie wil vaker controleren op de Hereweg. Tjallie Wolthuis, hoofd bureau Openbare Werken, heeft de bewoners van de Hereweg onlangs per brief meegedeeld dat een complete aanpassing van de straat niet mogelijk is. Hiervoor ontbreken de financiën. "Waar u wel aan kunt denken, is bijvoorbeeld het herbestraten van overgangen, het plaatsen van bloembakken en het verplaatsen van de radarpaal naar een beter zichtbare plaats", schrijft Wolthuis. De Dorpsraadcoöperatie Meeden is ontevreden over het verslag dat de gemeente van de evaluatieavond heeft gemaakt. In deze brief worden slechts vragen opgesomd die tijdens de bijeenkomst zijn gesteld. Zoals: ’de asfaltverharding is glad’ en ’er wordt geen voorrang gegeven aan verkeer van rechts’. De gemeente komt niet met antwoorden en oplossingen. Wethouder Matty Siersema wil deze maand nog eens met de Meedenaren over dit onderwerp van gedachten te wisselen.

7 opmerkingen:

  1. Klinkers geven problemen in Zuidbroek wegens lawaai- en trilling overlast. In Meeden is asfalt te glad. Ieder wegdek schijnt toch problemen te veroorzaken. Een reden mee, is ook dat bestuurders zich niet aanpassen aan de omstandigheden. Wel apart dat er in Meeden slechts drie bekeuringen zijn uitgedeeld. Stond zeker een opvallende gestreepte politieauto te meten? En verkeer van rechts dat geen voorrang krijgt? Daar kan het gemeentebestuur weinig aan doen volgens mij, want je kunt moeilijk op iedere kruising een agent neerzetten of een verkeersregelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen,misschien een opsteker voor Tjallie Woldhuis, want we willen graag weer naar wat eens was. Bestrating er uit en weer verharde zandpaden aanleggen. Goed voor het toerisme en de portemonnee.En de snelheid? Die is dan zeker gededuceerd naar aanvaardbare normen. En zo is ieder weer tevreden! Maak er een mooie dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Appie, we hebben hier glad asfalt en losliggende klinkers in een weg die nog doorgaander, sneller berijdbaar is dan in Zuidbroek.

    Als ze goede verkeersborden zouden plaatsen scheelt dat al een hoop. elverdesign heeft ervaring met het ontwerpen van verkeersborden sinds 1976, wil de gemeente graag helpen... Desnoods kostenloos!

    Nou ja, de Wethouder (sorry, cynisch uitschrijven van een woord is lastig...) komt. Voor de volgende fopsteen sessie. Het enig positieve wat er uitkomt is dat het Dorpshuis omzet heeft.

    Enfin, nait soezen maor doun, dus ik ga me even productief maken. Na een lekker (?) dagje gisteren kriebelhoest ik me lekker door wat laatste loodjes. Moest nog een foto hebben en dat is gisteren gelukt.

    Mazzelmoj maar weer!
    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  4. JP, inderdaad goede borden kan helpen. Heb het dan niet over die grote lelijke gele borden met de tekst "Verkeerssituatie gewijzigd", want waar moet ik zijn om te vragen hoe het was? :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In plaats van even fietsen wat geklooid. Iken duidelijk een mooiweer fietser! Behalve gisteren dan :()

    Ik ben er zelf nog niet overtuigd maar hier een eerste aanzet: http://www.koffeephoto.com/album/QPmKLHQHpLc0GqWhj7uvcCuN/
    Zitten bepaalde gedachten achter maar daar kunnen we tzt (peerdersborrel in het Dorpshuis Meeden?!) wel op ingaan.

    Mazzelmoj maar weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi, de metingen bewijzen dus dat er niet te hard gereden wordt op de Hereweg. Dat is dus een probleem dat we niet op hoeven te lossen, dus, laat de straat zoals hij is en geef het geld ergens anders aan uit.

    JP, in plaats van (te drukke) borden, zou er meer aan de parkeermentaliteit van de Meedenaars moeten gebeuren, zodat er ook zicht is op de wegen van rechts (lees: Badweg). Maar lopen is niet populair (al is het maar twee meter), en pontificaal op straat parkeren bij de cafetaria en de supermarkt wel.

    Overigens is mij altijd geleerd dat je voorrang moet krijgen, en niet nemen, dus ik maak mij niet druk als ik een keer moet wachten op het verkeer op de Hereweg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Peter, over metingen sprak het artikel in het DvhN niet. Die zijn er wel geweest eind juli. De resultaten staan op de site van de gemeente. Daaruit blijkt dat 15% van de auto's in de 30km/h zone harder rijdt dan 50. Dat zijn 400 auto's per dag. Die ene bekeuring moet dus een toevalstreffer zijn geweest.

    Verkeerstellingen Meeden

    BeantwoordenVerwijderen