Teller

vrijdag 8 februari 2013

08022013

De N33 is het volgende weekeinde en het weekeinde daarop deels afgesloten voor het verkeer. Langs deze weg worden, in het kader van de verdubbeling van de N33, bomen gekapt. Eerder dit jaar zijn snoeiwerkzaamheden uitgevoerd. Het weggedeelte tussen Veendam en de aansluiting A7 bij Zuidbroek is vanaf vrijdag 15 Februari van 19.00 uur tot 06.00 uur maandagmorgen 18 Februari afgesloten. Het deel tussen Veendam en Gieten ligt er op vrijdag 22 Februari van 19.00 uur tot en met 06.00 uur maandagmorgen 25 Februari uit. De aanpak van de N33 begint dit voorjaar. De klus wordt gedaan door Poort van Noord, een consortium met onder meer wegenbouwer BAM. Eind Maart 2015 zal de verdubbeling van de N33 voltooid zijn is de verwachting.

22 opmerkingen:

  1. Goedemorgen.

    Dat lijkt me vrij vlot te gaan.
    Twee jaar lang extra verkeer door de Menterwolmer dorpen dus. Als tenminste niet ook hier nog wat straten er uit liggen in dezelfde periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen. Dat zou betekenen dat het zwaarverkeer via Groningen naar de Eemsmond en Duitsland gaat.
    Of gaat de zuiderlijke rondweg in Groningen er in deze periode ook ui? Ja dan spreken we inderdaad van een verkeersinfarct.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. even iets anders, gisteren hoorde ik via "altijd wat anders' een mannetje van 80 plus zeggen dan de Europese landen over enige tijd allemaal het uurloon krijgen van 10 euro per uur. Als je nu in Polen, Roemenië of Spanje werkt, het uurloon voor de arbeider is 10 euro per uur. Hij voorzag daar mee de concurrentie van de Europese landen onder elkaar.
    Het komt me niet raar voor. Want het uurloon tussen buurland Duitsland en Nederland verschild behoorlijk. Vandaar dat de maak industrie in Duitsland floreert. Toen ik in 1960 in loondienst kwam verdienen ik 25 gulden per week. Daar moest je 52 uur voorwerken. Een volwassen persoon had 80 gulden per week.
    Later werd het 100 gulden per week voor een volwassen arbeidskracht. 100 gulden per week! Dat was wat! Wat een weelde was dat toen. Een glaasje bier koste toen ongeveer 30 cent bijna het zelfde als een liter benzine. (ja toen was geluk heel gewoon)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mogguh lui!
    Schokkende dagen, alhoewel het nog "net" niet vergelijkbaar is met Haiti of Turkije. Zou je aan het nieuws niet denken, maar toch. Ik heb al eerder geschreven dat in 2030 er niets meer boven Groningen gaat, behalve energie opwekkers. Dan mogen de inwoners op kosten van de NAM/Staat/Banken verhuizen naar gezellige vergrijzings centra ergens aan de waddenzee en worden hun huizen gebruikt als bouwmateriaal voor aardschokbestendige woonplekken voor buitenlandse energiewerkers.

    Maar we hebben deze week voldoende schokken in ons eigen leven gehad om er zelf mee bezig te gaan dus wens ik jullie een prachtdag en een nog prachtiger weekend. Mazzelmoj!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al sinds 2004-2005 heb ik op verschillende plaatsen aandacht gevraagd voor de verkeersafwikkeling tijdens de verdubbeling van de N33... Nog nooit een echt antwoord op gekregen van wie dan ook...

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van de verdubbeling, maar....het kan niet zo zijn dat er tijdens de werkzaamheden weken/maandenlang nog veel meer (zwaar) verkeer door Muntendam - Tussenklappenpolder - Zuidbroek gaat... Wil niet weten wat dit gaat doen met de veiligheid in de dorpen en wat de schade aan de wegen/gebouwen zal zijn na afloop...

    Heb de planning van de Zuidelijke Ringweg niet scherp op het netvlies, maar Wim, dat zou zo maar eens gelijk op kunnen gaan lopen....

    Lian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen, als ik vanaf Assen naar A7 rij in m'n autotje heb ik ong. 40min. reistijd nodig, ga ik vanaf Assen via de A28 naar A7 en op de zelfde afslag naar N33 heb ik 25min. reistijd nodig.
      Lian plaatst borden rij via A28 naar Assen of Duitsland bij Assen en voor de afslag op de A7 voor de N33 en plaatst bij iedere binnenkomst van de dorpen borden alleen voor toegestane vracht verkeer, pak een paar afgeschreven politie auto's plaatst een pop achter het stuur en zoals ik de mijne ervan denk keren ze allemaal om, je moet ze natuurlijk wel bij een rotonde plaatsten :).

      Verwijderen
    2. je hebt een creatieve geest Ceer, als ik de rijen vrachtauto's morgens en s'avonds zie op de N33, dan moet ik er niet aandenken dat deze stroom via de zuidelijke ringweg in Groningen hun weg moeten vervolgen. Dat moet dan wel een chaos worden. Voor de Scandinavisch rijders zal een afslag eerde naar Duitsland een uitkomst zijn, helaas dan word de Maut belasting een drempel.

      Verwijderen
  6. Wim ik heb dagelijks met Duitsers te maken en daarvan zijn de meeste uiteraard in dienst van een Duitser werkgever. Ik weet wat ik bruto kwijt ben en uiteraard weet ik ook wat de man netto krijgt. Ik kan jou zeggen dat de uurlonen in Nederland aanzienelijk hoger liggen. Dat de Nederlandse werknemer toch netto met minder naar huis gaat heeft de maken met de heffingen in dit land. Daar komt nog iets bij. Voor een uitzendkracht ben ik global 33,- tot 45 euro kwijt. Even afhankelijk van de functie. De medewerker krijgt tussen de 8 en 11 euro netto. De meeste Nederlandse werknemers in deze provincie werken bij een uitzendburo, of ze nu bij de RUG of UMCG werken of ergens op een scheepswerf ( 7.00 euro per uur Roemenen-Polen wordt betaald 33- 45 euro aan het uitzend buro). Tja. Wat moet ik er verder nog van zeggen. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  7. -Lian- Ik denk ook dat het een choas wordt in Muntendam en Zuidbroek tijdens de werkzaamheden aan de N33 met gevolgen voor wegen en wellicht gebouwen.

    Eergisteren hoorde ik van iemand dat alle gronden bij Zuidbroek -niet alleen van ons bedrijf- en Wildervank ook nog niet in handen zijn van Rijkswaterstaat. Ook wij zijn nog niet rond omdat het nog steeds wachten is op toezeggingen naar aanleiding van vragen die bij ons leven.

    Wij hadden ook graag twee rotondes of een zwevende willen zien die Siko hier ook al heeft uitgelegd. Jammer dat de raad van State het anders zag. Ons bezwaar -helaas konden we zelf niet aanwezig zijn wegens het toen erbarmelijk slechte weer- werd afgewezen over het verdwijnen van het viaduct aan de Galgeweg. De reden die werd opgegeven was dat er immers een alternatief is nu de Buitenweg is op geknapt. Belachelijk natuurlijk want dat is een heel andere kant op.

    Op internet zag ik een visualisatie van het Klaverblad. Een wangedrocht die enorm veel grond opslokt en dat was niet nodig geweest. Iemand van Oranjewoud zei in een bespreking dat de provincie een klaverblad wil. Dus maken wij die.

    Klik op mijn naam en zie wat voor een belachelijk gedrocht we bij Zuidbroek krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoop dat het nu lukt door op mijn naam te klikken. Je kunt wel mooi de oude en nieuwe situatie bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dan deze link maar kopiëren en in de browser plakken. :-(

    http://bolfoto.viadrupsteen.nl/n33/?xml=bolfoto/photo_8_0.xml

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gisteravond heb ik met andere raadsleden en bestuurders de info avond bezocht over de N33 in Nieuwediep.

    De komende weekenden gaat de N33 gefaseerd inderdaad dicht. Dit zoals hierboven gemeld om bomen te kappen, maar ook om opnieuw te asfalteren en om de middengeleider die straks tussen de verdubbelde weg in staat te plaatsen. Als dit gedaan is, zal de weggebruiker voorlopig zo goed als geen last ondervinden van de werkzaamheden.

    Hiermee realiseert men dat:

    - door de week het verkeer niet wordt gehinderd, gedurende de komende weekenden
    - na deze weekenden het verkeer in principe helemaal niet gehinderd wordt
    - de wegwerkers achter de middengeleider veilig kunnen werken aan de nieuwe rijstroken.

    Als de nieuwe rijstroken gereed zijn, wordt het verkeer daar over geleid zodat men de 'oude' rijstroken kan gaan vernieuwen. Wederom om zo weinig mogelijk overlast te veroorzaken.

    Voor zover ik het kan bekijken heeft Poort van Noord dit heel goed uitgedacht!

    Lian en anderen, volgens mij is dit het antwoord dat jullie zochten. Een antwoord naar tevredenheid volgens mij! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Over omleiding en verkeer gesproken: op de omliggende wegen rondom Meeden kun je de stremming van de Herweg al zeer goed merken, op Beneden Veensloot beginnen de bermen het te begeven, op de Korte Akkers zijn ze inmiddels volledig aan gort. De gaten zijn al zo diep dat het me moeite kostte om een plaats te vinden om een vrachtauto te kunnen laten passeren. Nu zal het niet de bedoeling zijn vrachtauto's over de Korte Akkers en Beneden Veensloot rijden, maar het gebeurt natuurlijk wel.

    Inmiddels lopen de werkzaamheden ivm het weer uit. Lijkt me niet verwonderlijk in de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zolang het van Veendam naar Scheemda 3,5 km korter is via Meeden en Westerlee dan via de A7, blijven vrachtauto's die route rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Chris U, een mooi verhaal, maar is geen oplossing voor de te verwachten verkeersoverlast in Muntendam en Zuidbroek. Ook de methode die geschetst is zal overlast geven en mensen die de N33 op willen richting Veendam, in Zuidbroek doen afslaan. Zeker doen ze dat als men de verbinding in de nieuwe situatie van het klaverblad aan gaat leggen richting Veendam, want dan zie ik geen andere mogelijkheid. Of heeft men daar ook een oplossing voor gegeven? Misschien via Hoogezand en dan de Kielsterachterweg? Ook nu is het sluipverkeer al hevig, en zal alleen maar toenemen, ik kan dat wel begrijpen. Als ik naar Veendam moet ga ik ook over Muntendam. Kan zo een hele serie namen noemen die dat ook doen, waaronder raadsleden van Menterwolde, die wel iets aan de overlast in de dorpen willen doen. Nee, ik noem geen namen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pfoehhh, tsja wie moet je geloven...je eigen instinct of de woorden van de bouwers... De ervaring is dat we al jaren heel veel sluipverkeer door Muntendam en Zuidbroek hebben. De ervaring is ook dat als er ongelukken, opstoppingen of wat dan ook zijn op de N33 dat dit gelijk extra verkeer geeft... Dus...eerst zien....dan geloven (hoe graag ik ook wil...)

    En ja, ik maak mij ook schuldig aan sluipgedrag. Als ik naar Veendam ga doe ik dat ook via Muntendam, waarom? Vertrouw die N33 niet, iets te vaak snelheidsduivels en kerende automobilisten daar gezien... Dat risico is het mij niet waard op dat klein stukje, als ik naar Assen (of verder) moet dan pak ik de N33 trouwens wel...

    Dus misschien moeten we ook wel iets doen aan gedragsproblemen bij enkelen (hoop ik) dan enkel een verkeerstechnisch probleem oplossen...

    Lian

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Volgens mij is het niet moeilijk om vrachtverkeer dat niks in de dorpen te zoeken heeft te weren. Maak er een paar agenten voor vrij die alle vrachtverkeer aan de kant zetten. Bestemming niet Muntendam of Zuidbroek, dikke boete. Na een periode leren ze het wel af, of de boetes verhogen.

    Dan dat klaverblad, het is misschien niet de allermooiste, maar het zeker beter dan een rotonde. Daar moet je toch vaak nog weer stoppen, er kunnen meer ongelukken gebeuren etc. Met een klaverblad stroomt alles veel sneller door. We hebben nu de kans om er vol voor te gaan, laten we dat vooral doen, des te eerder zijn we van die dodenweg af.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die ongelukken, waar je over spreekt Lian, zijn juist de belangrijkste reden om de N33 te verdubbelen.

    Natuurlijk zal er, ook bij de meest efficiënte planning, enige mate van overlast tijdens de bouw zijn. Ik heb echt de indruk dat ze hier enorm op gefocussed zijn. Maar uiteindelijk zal ons gebied sneller, relaxter en bovenal veiliger bereikbaar zijn.

    Bij een goede verbinding zal het sluipverkeer naar mijn mening dan ook flink afnemen.

    Ik zeg: goede plannen, nu snel uitvoeren! Ben blij dat het niet meer eindeloos uitgesteld kan worden door allerlei baanverlenging eelde - achtige bezwaarprocedures.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chris....je hoeft mij niet te vertellen wat de reden voor verdubbeling van de N33 is....daar pleiten wij al sinds 1995 voor (liefst tot aan de Eemshaven)....

      Het ging om de reden waarom mensen (ik, zei de gek) de N33 nu mijden....

      Lian

      Verwijderen
  17. Ook wel blij dat die verdubbeling doorgaat. Maar de komende 3 jaar gedonder zal ik ongetwijfeld, en meestal ongehoord (!), een paar dikke vloeken laten knallen ;)

    Maar zeker voor Muntendam en Zuidbroek zal het betekenen dat in 2016 die sjerred spees bestrating en de riolering, vervangen moet worden... Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ach, laten we het positief zien....als in 2016 de bestrating al twee keer "hersteld" is, is de gemeente misschien wel weer zo verstandig om de derde keer weer verstandig voor asfalt te kiezen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mensen, de N33 blijft tijdens de werkzaamheden straks gewoon open! Dus niks gesjees binnendoor. Dit zal niet veel meer worden dan het nu is.
    Natuurlijk kan het zijn dat hij eens een nacht of weekeinde dicht is. Maar er zal niet veel veranderen. Weet niet wie de werkzaamheden nog kent van de Waldwei(n weg Drachten Leeuwarden). Daar kon tijdens de verdubbeling het verkeer ook gewoon doorrijden over de bestaande weg.
    @ Hendrik: Je slaat nonsens uit. Een weg is openbaar. Daar mag iedereen gebruik van maken, tenzij het College van B&W, GS dan wel Rijkswaterstaat daar anders over denkt en een verkeersbesluit neemt om een bepaalde verkeersstroom te verbieden.

    Over de wegwerkzaamheden aan de Hereweg gesproken: Geen enkele ambtenaar hier leert schijnbaar dat je in de winter geen klinkerverharding moet leggen. Niet voor niets liggen vele projecten stil waar bestrating gelegd moet worden. In nat zand en natte ondergrond kun je geen goede straat leggen. En in bevroren zand al helemaal niet. Maar schijnbaar willen ze hier in de gemeente een bepaalde aannemer aan het werk houden..... Maar er is schijnbaar ook niemand in de raad die het college er eens op aan wil spreken(de raad was toch de baas?)

    BeantwoordenVerwijderen