Teller

donderdag 20 maart 2014

20032014

Niemand heeft de verkiezingsuitslag geraden in het Golden Peerd.

De uitslag in Menterwolde:

PvdA 2
VVD 2
KM 2
GL 1
SP 3
CDA 1
CU 0
MG 4

MG en SP gefeliciteerd met de behaalde winst vanachter de toog van dit etablissement. Zelfs ik, zat er met mijn voorspelling naast. Vooral voor Menterwolde Gewoon rust er een zware taak op de schouders, men zal het voortouw moeten nemen met de collegeonderhandelingen. Voor de hand ligt een coalitie met de SP, maar er zal een derde partij moeten aansluiten, al of niet met een wethouder of gedoogsteun. KM en de PvdA lijken niet echt voor de hand te liggen om verschillende redenen. Het CDA of GL zou kunnen, maar dan is het een krappe meerderheid. Dan toch misschien de VVD, om een iets ruimere meerderheid in de raad. Een college met Velthuis, Veenstra en Batelaan als wethouder zou zo maar kunnen. Dit is geen voorspelling van mij, maar een gedachte, voorspellen bleek ook niet mijn sterkste kant.

24 opmerkingen:

  1. Goedemorgen. Een verrassende uitslag zeker voor de christelijke partijen. MG en SP ook van mijn kant gefeliciteerd, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Dat was en is een hele verrassing. Voor ons allemaal denk ik. Vooral de hoge opkomst valt mij op. Ik hoorde ook al iemand zeggen dat de posters van MG bij mensen vor het raam hingen die al tientallen jaren niet op stembureau's waren waargenomen. Die persoonlijke aanpak blijkt dus Gewoon altijd nog te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zetelverdeling,

    Soms doen verkiezingen doen denken aan vreemd soort fierljeppen...,
    in een kleine raad met minder dan 20 zetels hoef je niet eens met over de sloot te komen voor een zetel...,
    als je de oever maar weet aan te raken tijdens de sprong mag je alsnog in je natte plunje plaatsnemen op een van de (rest)zetels.

    Maar alsnog naar de oever zwemmen om er op te krabbelen geldt niet.
    De CU overkwam bij de vorige twee verkiezingen het eerste...,
    ook toen belanden ze in het water maar wisten nog tijden de landing de oever te grijpen...,
    dit keer kon wist men zich net niet aan het randje vast te klampen en gleden te vingers langs de oever naar beneden...;
    Door een verschil van 6 stemmen en een iets hoger opkomst kwamen ze uiteindelijk net 9 stemmen te kort...
    vorige keer hadden ze het met 1 stem minder nog gered.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met zes stemmen meer voor de CU (en totaal 6 stemmen minder bij de andere partijen gezamenlijk had de zetelverdeling er nu zo uitgezien

    PvdA 1
    VVD 2
    KM 2
    GL 1
    SP 3
    CDA 1
    CU 1
    MG 4

    opkomst 56%


    Wat betreft college lijkt me het volgende voor de hand te liggen.
    MG+SP+ of PvdA of GL



    De CU kreeg 6 stemmen minder dan 4 jaar geleden...,
    Tegelijkertijd werden er 91 meer geldige stemmen uitgebracht dan in 2010.
    Daardoor steeg de kiesdeler met net iets meer dan 6 stemmen...
    en haalde de CU net de vereiste 75% van de kiesdeler (het percentage dat nodig is om mee te mogen dingen naar Eeeen van de restzetels) niet .
    Ook in de vorige /huidige Raad was de CU niet rechtstreeks verkozen maar mocht men door het behalen van een stemaantal (1,8 stemmen) van net iets meer dan 75% van de kiesdeler wel meedingen naar één van de restzetels.

    De kiesdeler in onze gemeente is 6,2/3% van het aantal uitgebrachte stemmen...,
    75% daarvan is 5%.
    Vorige keer behaalde CU 5,026% van het aantal stemmen,, met de hakken over de sloot dus...;
    Nu behaalde de CU met slechts 6 stemmen minder de overkant net niet en bleef men steken op 4,896%.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mogguh lui!
    Zat er ook naast: Aardverschuivingen komen tenslotte niet zo vaak voor :)
    SiK, ik denk dat MG zal moeten kijken naar zetels en stemmers en dan is de CU niet zo'n beroerde partij om mee samen te werken.
    De coalitie is van 9 naar 6 gevallen en die partijen zouden dan wat later aan beurt moeten komen dan de anderen. Lijkt me zo. In alle gevallen wordt het een lappendekencoalitie.

    In Slochteren ging het meer of minder zoals verwacht werd. Lokaal, D66 waren de grote winnaars, de VVD en PvdA kregen tikken, verloren ieder een zetel. Geloof ik. Ben nog wat duf...
    Ik ging als een van de laatste bezoekers weg, mevrouw Pé deed wat later, zo rond kwart over een) het gemeentehuis op slot. Social media, website, nieuwsdiensten bijgewerkt en toen werd het tijd voor wijn.

    Mazzelmoj mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Jip,
      CU mag dan de beroerdste niet zijn om mee samen te werken...,
      in Raad zullen ze geen zitting meer hebben, dus voor een in de Raad te vormen meerderheid levert een dergelijke samenwerking met de CU weinig meer op..., r noch voor MG, noch voor anderen.

      Verwijderen
  6. @ Appie,

    Heeft nu niet iedereen je advies van gisteren 10.13 begrepen?

    Wat zijn gevolgen nu voor herindeling
    Wat zijn gevolgen voor relatie met provincie
    Wat zijn gevolgen voor OZB
    Wat zijn gevolgen voor zwembaden
    Wat zijn gevolgen voor leefbaarheid dorpen

    Welke scenario's te bedenken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. John, dat kun je wel stellen, maar dat had ik ook niet verwacht. Eerst college gaan vormen, zal moeilijk genoeg worden ....... En dan zien we, of hullie wel verder denk ik.

      Verwijderen
  7. Naast de uitslag van het 'referendum' over de herindeling ben ik ook wel benieuwd naar het aantal voorkeurstemmen per persoon.
    Dat zou nog wel eens een heel ander licht op de uitslag kunnen werpen dan nu het geval lijkt.
    Verder kunnen we nu al gewoon constateren dat het aantal PvdA stemmers in vergelijking tot de vorige verkiezing niet erg is verandert als je de stemmen van MG en PvdA bijelkaar optelt is het aantal 'PvdA'-stemmers zelfs iets gestegen (1693 in 2010, 539+1370=1909 in 2014) en dan hebben we het mogelijk grote aantal voorkeurstemmen voor MP bij KM nog niet eens meegenomen.
    De pseudo-PvdA telt dus nog altijd voor bijna 6 echte zetels en dat is nog steeds fors.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ SiKo,

      Heb je verklaring voor verdwenen VVD stemmen (442)?

      Thuis gebleven?

      @ Nanno, ook wel snel tevreden...

      Verwijderen
    2. http://www.menterwolde.info/politiek/verkiezingen-2014/mieke-bos-vvd-kan-huzarenstukje-niet-herhalen/

      Verwijderen
    3. John, voor de verkiezingen had ik al voorspelt dat de VVD zou gaan verliezen. Niet omdat ik vond dat ze dat verdienen, maar omdat je weet hoe het zo ongeveer werkt. Vorige keer verloor de PvdA veel in Zuidbroek ivm het centrum en die stapten naar de VVD. Die zijn weer terug, maar onder de vlag van MG. Tel daarbij het landelijke effect en je bent er zo ongeveer.

      Verwijderen
    4. @ Appie, dan tel je ze dubbel.

      SiKo, knoopt 2010 en 2014 aan elkaar. Opgeteld weinig verschil. (PvdA rond 6 zetels)

      En als landelijk effect ook op PvdA wordt toegepast...

      Nee, analyse is niet zo makkelijk te maken.

      Ik snap hoge opkomst ook niet. (wat CU nu das om doet)

      Is het Meeden wat reden is? Gedoe over dorpshuis. Daarmee wordt KM verklaard.

      Verwijderen
    5. John,
      als nooit VVD-stemmer heb ik geen idee waarom iemand eerst welen nu geen VVD zou stemmen.
      Aan de tomeloze inzet van de VVD-raadsleden zal het niet hebben gelegen...,
      dus hoop ik dat de kiezers niet zijn weggebleven (omdat de PPV hier niet meedoet) maar omdat ze uit volle overtuiging op een ander partij hebben gestemd...,
      maar welke partij in MW voor hen dan een alternatief voor de VVD zou moeten zijn (geweest)...,
      geen idee.

      Verwijderen
    6. Om te snappen wellicht ook cijfers 2006 nodig.

      Dan 2010 een incident.

      PVV: geen invloed op vergelijking.

      Voor Menterwolde het beste om een bestuur te hebben dat met provincie overweg kan.

      Menterwolde kwam niet verder door verstoorde verhoudingen met provincie.


      Verwijderen
    7. John,

      Eigelijk is er weinig echt veranderd, de verhoudingen blijven in deze gemeente al jarenlang min of meer gelijk...;
      Tenminste als je het volgende in overweging neemt...
      dat MG voornamelijk uit (ex)PvdA'ers lijkt te bestaan (zelfs de lijsttrekker die naar eigen zeggen maar wat graag gewoon voor de PvdA op de lijst had gestaan)...
      en dan MP die nu als nummer 2 van KM verhoudingsgewijs ongeveer evenveel voorkeurstemmen trekt als in 2002 toen hij geen lijstrekker was.


      Voor 't gemak en ter vergelijking de cijfers van 2006,
      en vergelijking met 2006 was ook 2010 was geen incident.
      In 2002 hadden GL en SP elk 1 zetel,
      het CDA 2
      de VVD/AB 3
      en de PvdA had met 49,9% van de stemmen 8 zetels
      CU kreeg 264 stemmen (2 minder dan gister) en geen zetel

      De opkomst in 2002 was 61,7%

      In 1998 was de zetelverdeling vrijwel identiek alleen hadden toen SP en VVD/AB allebei 2 zetels
      CU deed niet mee en de opkomst was 67,8%

      In 2006 verloor De PvdA haar meerderheid
      PvdA 6
      VVD 2
      SP 2
      GL 2
      KM 1
      CDA 1
      CU 1 (339 stemmen)
      opkomst 6454 kiezers (65,97%) kiesdeler 430,3 stemmen

      Verwijderen
  8. Analyse SiKo geheel mee eens. Dus niets aan toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja daar zie weer hoe vreemd dingen soms geregeld zijn.
    Mieke Bos zou in iets grotere gemeente (met meer dan 19 raadszetels) wel met voorkeurstemmen zijn gekozen...,
    immers met 137 voorkeurstemmen voldoet ze ruimschoots aan voorkeursdrempel die dan op 25% van de kiesdeler zou zijn bepaald op 91,7 stemmen.
    Maar in gemeentes met minder dan 20 raadszetels is de voorkeursdrempel bepaald op 50% van de kiesdeler hetgeen nu neerkomt op 183,4 stemmen, en dan is 137 stemmen te weinig. En dan maakt het niet uit dat je ruim 2x zoveel (voorkeur)stemmen hebt vergaard als de nummer twee net boven je op de lijst.

    Maar ik denk dat Mieke de rust na 12 (zware) jaren in de Raad ook wel kan waarderen. Dus als de Batelaan geen wethouder wordt heeft Mieke de komende 4 jaar weer eens wat meer vrij tijd om handen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ter verduidelijking:

      In een gemeente met dubbel zoveel inwoners (net meer dan 25000) als Menterwolde zou bij een gelijk opkomstpercentage Mieke Bos met hetzelfde aantal voorkeursstemmen (137) vanwege de lagere voorkeursdrempel (25% i.p.v. 50% van de kiesdrempel) wel op basis van voorkeurstemmen 1 van de dan 20 raadszetels mogen bezetten.

      Hetzelfde zou waarschijnlijk ook het geval zijn bij een een gemeente die met maar net iets meer inwoners dan de onze 17 zetels te verdelen zou hebben gehad...;
      Weliswaar geldt ook in dergelijke gemeentes een voorkeursdrempel van 50% van de kiesdeler, maar doordat er 2 raadszetels meer te verdelen zijn daalt de kiesdeler onder de 6 % en dat zou net het verschil kunnen maken.
      In dat geval had de VVD net als nu slecht 2 zetels gehad maar zou op basis van het grotere aantal voorkeurstemmen de nummer twee op de lijst gewoon plaats hebben moeten maken voor nummer drie op de lijst.

      Verwijderen
  10. Goedemiddag.
    Even aan het nagenieten van de mooie dag van gister, maar nu weer over tot de orde van de dag.
    Alle zure opmerkingen van verliezers daar gelaten, ik denk dat de kiezer in Menterwolde een duidelijk signaal heeft afgegeven, en daar moeten wij het mee doen. Maandag gaan we aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou VB,

      volgens mij is en blijft Menterwolde een rode gemeente. Misschien wat accentverschillen tussen de verschillende partijen maar er heeft geen aardverschuiving plaatsgevonden.

      Dus ik heb het signaal gemist. Signaal was rood en staat nog steeds op rood ;-)

      Verwijderen
  11. John

    Alle collegepartijen (KM uitgezonderd) hebben verloren. Ik weet niet hoe jij dat wilt uitleggen maar volgens mij is dat een duidelijk signaal. Daarnaast hebben we te maken met de invloed van de landelijke politiek (VVD + PvdA) Ook hier zie ik een duidelijk signaal van de kiezer, ze keuren het Haagse beleid af. En ja, onze gemeente blijft ROOD en daar is niks mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen