Teller

maandag 2 april 2012

02042012

Weer een stuk in de krant vanmorgen over de rebellerende jeugd in Noordbroek. Gemeente, politie, jeugdsoosbestuur en omwonenden van jongerencentrum Heartbeat in Noordbroek komen vanavond samen om de overlast te bespreken. In dorpshuis Klipheerd wordt een bijeenkomst gehouden. Deze is niet openbaar om betrokkenen de mogelijkheid te geven zich te uiten zonder angst voor represailles. Sinds de opening van jongerencentrum Heartbeat in de Scheemderstraat, enkele weken geleden, veroorzaakt een groep jongeren overlast. Auto’s worden bekrast, autospiegels en brievenbussen vernield. In tuinen zijn vernielingen aangericht en er is lawaaioverlast. Bierflessen worden kapot gegooid. Mensen voelen zich geïntimideerd. Zaterdag werd op heterdaad een tiener betrapt die onderweg naar huis een lantaarnpaal vernielde. "Het gaat om iemand die zeker al drie keer is aangesproken. Met zijn vader hebben we ook al een gesprek gehad", zegt burgemeester Eduard van Zuijlen. De schade wordt verhaald. Sinds de jaarwisseling zijn er vijf gesprekken met ouders geweest. Sommigen reageren geschrokken op wat hun kind heeft gedaan. Anderen ontkennen glashard. Enkele maatregelen zijn al getroffen.Jongeren die een toegangsverbod krijgen in één soos, zijn ook niet welkom in de andere drie jeugdsozen in Menterwolde. Gemeente en politie doen aan dossiervorming. Van Zuijlen: "We zitten ze stevig achter de broek.Wie niet horen wil,moet voelen.We willen kijken of we jongeren die een lokaalverbod hebben en die zich hinderlijk blijven gedragen, een gebiedsverbod kunnen opleggen. Ik hoop dat het in de Klipheerd tot een goede discussie komt. Wat vinden we acceptabel.Waar liggen de grenzen. Wat kunnen we doen." Een goede zaak, vindt ook jeugdsoos bestuurslid Freddy Plat. Met Janine van Bon staat hij zaterdagavond achter de bar. "We laten ons door een kleine groep klieren de jeugdsoos niet afnemen." Bezoekers knikken instemmend. "Dit is onze soos. Onze plek. We willen geen trammelant", klinkt het aan de bar. Plat: "We willen de buurt laten zien dat wij van de soos dit ook niet willen. Ook onze avonden worden verpest door wat zich buiten langs de weg afspeelt." In en rond de soos zijn al maatregelen getroffen. Er is cameratoezicht, er zijn meerdere mensen van bestuur of vrijwilligers aanwezig, er wordt streng gecontroleerd.

27 opmerkingen:

  1. Ab,
    meesterlijk.

    Zoals altijd, als het om je identiteit gaat, weet je het zo te draaien dat het lijkt alsof je de bezoeker een handvaste aanwijzing geeft.
    Maar net als altijd moet je als 'Appie-watcher' vooral lezen wat er niet staat...,
    of beter gezegd:
    ... zorg jij dat de lezer/bezoeker iets denkt te lezen wat er niet staat.

    Zo ook gisteren op 1 april.
    Je zegt:
    "...
    Oplossing werd door Siene gegeven. "Het heeft lang genoeg geduurd" (einde citaat Siene)...,
    reageer en laat gelijk heel Menterwolde weten vanuit welk pand 't Golden Peerd al jaren wordt onderhouden via de fotoquiz.
    ..."

    Beet denkt de bezoeker, Appie laat een foto van z'n eigen huis zien. 't Staat achter het gele blok..., even wegdenken en we weten waar het is.

    Mis, Appie is slim...,
    hij stelt de bezoeker twee (heel) verschillende vragen...
    maar doet voorkomen dat de bezoeker met het antwoord van de ene vraag gelijk ook het antwoord van de andere vraag geeft.
    Maar dat staat er niet en dus is het ook niet zo.

    Appie's orakelt...
    en dat is niet zomaar even ontrafeld/ontrakeld:

    Vraag 1 is:
    - als je de oplossing voorde fotoquiz geeft, geef dan ook gelijk door waar jij denkt van waaruit 't Golden Peerd opereert.

    Vraag 2 is:
    -waar werd de foto gemaakt, of eigenlijk wat staat er op de foto.

    Suggestie:
    Wie beide oplossingen goed heeft kan de bal persoonlijk bij Siene komen verorberen...


    Maar aangezien iedereen denkt met de oplossing van de fotoquiz ook 't antwoord op de eerste vraag te geven blijft de eerste vraag onbeantwoord... en de te winnen bal als gewoonlijk overheerlijk maar wel virtueel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ab,
    "... over de rebellerende jeugd in Noordbroek..."

    relschoppers zijn nog geen rebellen.

    Rebel is een samengesteld woord met een Lateinse oorsprong.
    re = terug / teweer / her/ opnieuw
    bel => komt an bellum = oorlog

    rebelleren is dus een tegen-oorlog voeren ≈> in opstand komen na een nederlaag...
    dat is iets geheel anders dan relschoppen, zelf niet als dat wordt gedaan door opstandige/opstinate jongeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. SiKo, weer een hele lap tekst en met het lezen kom ik andermaal tot de conclusie dat ik niet zo "slim" ben als jij mij lijkt toe te dichten, want moest het meerdere malen lezen om het te snappen. Jouw niveau van denken en beschouwen ligt ver boven dat van mij. Iedere dag, sinds ik uitbater van het Peerd ben, is een uitdaging om de dag te openen en de eerste van deze lentemaand geeft altijd een handvat. Voor mij gaat het altijd om de opening, de discussie die daaruit kan voortvloeien, maar niet om mijn identiteit al lijkt dat misschien soms zo. Ben geen pyromaan die bij zijn eigen verwoestend werk staat te kijken en hoopt eens gepakt te worden en dan kan genieten van zijn "bekendheid". Ik hou van de discussie en zag via dit etablissement een aardige mogelijkheid die breder gestalte te geven dan in een zaaltje van één onzer dorpshuizen waar je af en toe je mening kunt geven welke kleur stenen in de straat gelegd zouden kunnen worden. Het mooie van het pakken van een pyromaan, is dat branden stoppen. Het bekend worden van wie Appie irl is, houdt in dat het Golden Peerd in virtuele vlammen opgaat. Einde discussie op deze plaats dus, zou dat op dit moment nog jammer vinden en hoop dat anderen er ook zo over denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mogge,

    Appie, mooi zo doorgaan. Wellicht is het een idee om een dependance te openen voor mensen als SiKo, want om eerlijk te zijn lees ik zijn verhalen niet eens meer. Ik heb denk ik hetzelfde probleem als jou Appie, ik moet het ook meerdere keren lezen wil ik het snappen. Als ik het dan al snap. Een aparte loge voor deze man en nog enkelen en voor ons gewoon het "Golden Peerd" zoals het er is, was en ik hoop nog heel lang zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. JK, niks dependance. Hoe gemêleerder het gezelschap hier aan de toog, hoe liever het mij is. Ben niet van de eenheidsworst. Als je allemaal in je "eigen zaaltje" zit met gelijkgezinden, dan wordt het leven saai, wordt je blik er niet ruimer op. Dat moet je toch niet willen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goimörn Peerders.

    "Men mout minsen nemen zo as ze binnen," zee Kloas, en hai traauwde mit t riekste wicht van t dörp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In minske sin is minsken libben

      Verwijderen
    2. Doe pratst ook al n inde over de grins Sik,
      k wis nait dat ter vrais bloud in die zat.
      Of ist gain vrais?

      Verwijderen
    3. Nait Vraais...,
      foar myn hitet it Wester-Lauwers Grunnegers

      Verwijderen
    4. Als ik je goed begrijp kom jij SiKo van het westerkwartier toch?

      Verwijderen
    5. Chris,
      nee dêr bin ikke net hjirwei kommen, en fierders dêre spreke se Easter-Lauwers Frysk.
      Ik bin fan it Haagke.

      Verwijderen
  7. Zo zie je maar weer, Appie heeft mij er met een paar simpele woorden van weten te overtuigen dat we met zijn allen in 1 ruimte moeten blijven. Appie vergeef me het feit dat ik aandroeg en je aanspoorde de kroeg te verbouwen. Je hebt helemaal gelijk, maar ja "ik ben ook maar een eenvoudige boerenl.l".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. JK,
      lees ik eens een keer wat jij te zeggen hebt...
      en ik zie gelijk het licht...,
      waarvoor dank...,
      jij hebt me er met een paar simpele woorden van overtuigd dat ik hier niets meer te zoeken heb.

      Verwijderen
    2. kunnen we niet iedereen in hun waarde laten hier aan de bar.....

      Verwijderen
    3. Yep Martje zo hoort het wel tegaan, ach soms had of heb ook de neiging om sommige mensen weg te scrollen..., maar soms als ik de tijd ervoor vrij maken ga ik sommige stukjes wel lezen, want iedereen die mij een beetje kent heb ik een luisterend oor en lees ook veel en soms geef ik een reactie hierop bij deze stop niet en schrijf door wat je kwijt wilt en soms heb ik de behoefte eraan om tegaan reageren.

      Verwijderen
  8. JK, was een ieder maar zo snel te overtuigen door mijn woorden.

    Doe nu een poging bij SiKo, maar zal daar meer woorden voor gebruiken dan een paar. SiKo, misschien heb je hier niets te zoeken, kan zijn, zeker als je niets hebt verloren, maar het niet hoeven zoeken kan geen beletsel zijn om plaats te nemen aan de bar en ons iets te vertellen. Dat kan met veel woorden, maar mag ook met weinig! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ab,
      mij hoef je niet te overtuigen, ik heb het licht gezien.
      Maar wees niet bang, enig cynisme noch sarcasme is me ooit vreemd geweest...,
      verder ben ik al met weinig (korreltjes) zout tevreden bij het to mij nemen van de woorden van anderen.

      Verwijderen
  9. Goedemiddag, k was vanmorgen ook al aan de deur geweest. Maar zag Appie zijn rode fiets niet staan, Zelfs Jan zijn mountainbike stond niet voor deur. Ja, de vernielzuchtige jeugd, daar zijn al heel wat theorieën op los gelaten. Meestal met het zelfde resultaat. Zodra deze jongeren een huis je beestje op gebouwd hebben veranderen ze in een vlijtige huisvader of moeder. Kortom, er is nog hoop.
    SiKo, je hoeft niet allen zout te gebruiken, andere specerijen werken wel net zo goed.
    Wat wil je, k ben in de flower power tijd opgegroeid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. goedenmiddag....

    ik heb geen enkele ambitie om ap's id te achterhalen, sterker nog, dan zou de 'lol' er af zijn voor mij...ik neem ap en alle andere kroegbezoekers zoals ze zijn, ook sik, ook al zijn z'n verhalen wel es lang en soms onbegrijpbaar;-)
    maar vandaag was het prima te begrijpen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb hier ook niets te zoeken! En toch vind ik hier veel van mijn gading, behalve mijn gade. En mijn dochters. En da's wel weer jammer maar gelukkig zijn er ook andere plekken waar we elkaar ontmoeten en niet alleen virtueel.
    En dan nog onze vof, da's een mooie bof!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar ik zou Ap wel een keer de hand willen schudden en een borrel met 'm drinken. Hij (!) heeft een hoop op z'n geweten,,,,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat handschudden zal moeilijk gaan tussen twee anoniemen. Zou ook niet weten wat ik op mijn geweten zou hebben. :(

      Verwijderen
  13. ja anoniem daar zeg je wat , hij kent veel bezoekrs of is het toch een zij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan veel wezen...,
      maar een zij is het niet, zoals het ook hem niet is omdat hem zijdiger is dat het in zijn on-zijn ooit zal wezen.

      Verwijderen
  14. Ja anoniemer's mss had ik samen met Appie al wel een borreltje gedronken, maar dit maakt mij ook niets uit, ik vond al vanaf 2006 een leuke rol wat Appie heeft uitgevoerd, en trouwens wie heeft hem niet gekend Harm Keeze en Siene Prai een hond hebben zij wel gehad maar hoe deze heeft geheten? 't was een keeske 'k wait nait wat ik wel wait dat ze in de jaren 80 tegenover ons hebben gewoond en zoals ik het denk heeft Appie deze rol overgenomen van dit echtpaar, tenminste dit ben mien gedachtn en veur de rest probair ik mien gedachtn over brengen veur elke abaider vandoar mien noam Chris een echte rooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. http://www.youtube.com/watch?v=gKjRAwBus5E


    tja dan kan dit niet achterweg blijven en die ene anonieme was ik zie het nu pas

    groetjes Martje

    BeantwoordenVerwijderen