Teller

woensdag 17 april 2013

17042013

Het college en de Raad wil graag met u als inwoner van Menterwolde in gesprek over de toekomst van de gemeente. In het rapport ‘Grenzeloos Gunnen’ over de bestuurlijke toekomst van Groningen wordt gesproken over het samenvoegen van gemeenten (van 23 naar 6). Men is benieuwd wat u hiervan vindt en wat dit volgens u betekent voor de gemeente en de identiteit van de dorpen.

U wordt daarom hartelijk uitgenodigd voor een discussieavond. Er zijn inmiddels vier bijeenkomsten geweest. U hebt nog één mogelijkheid om een discussieavond bij te wonen:

Woensdag 24 April, aanvang 19.30 uur, Dorpshuis ‘De Menterne’ in Muntendam

Appie vraagt zich af: "Wie is al op een dergelijke avond geweest en was het de moeite waard?"

17 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, een moeilijke vraagstuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Ik kon me er niet toe zetten heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan,
      daar ben ik blij om...,
      en denkelijk ik niet alleen...,
      we zouden je missen.

      Verwijderen
  3. Goedemorgen, tuurlijk mag je je mening zeggen en dit telt, maar je moet iedereen aansporen om er heen te gaan en dit gebeurt praktisch nooit, want de arbeider is moe en die zegt dit helpt toch niet en blijft gewoon thuis....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen, ik ben in de Broeckhof geweest, of het helpt weet ik niet, maar niet gaan was voor mij geen optie. Om mee te kunnen praten moet je geïnformeerd zijn en dat is naar mijn mening oprecht gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een "wassen" neus, schijninspraak. Om met de woorden van een oud wethouder te spreken: "u mag er wat van vinden"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. VB, leuke karikatuur zet je weer neer.

    5 gemeenschappen, 5 meningen. En waarom zijn er raadsleden aanwezig als ze, zoals jij eigenlijk zegt, toch niet van plan zijn er iets mee te doen? Ik ben in Zuidbroek geweest en neem wat ik gehoord heb zeker mee. Anderen zijn op andere avonden geweest en die info nemen we ook mee. Hoewel het misschien best lastig is alle meningen in een standpunt te gieten gaan we die meningen wel meewegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chris deze herindeling word van hogerhand opgelegd (Den Haasg)en de gedeputeerde voert uit. Deze inspraak is vooral nuttig om de burger het gevoel te geven dat er geluisterd word. Ik hoop dat Appie dit in zijn archief bewaard, maar over 5 jaar hebben we 6 gemeentes in Groningen, met of zonder inspraak.

      Verwijderen
  7. goedenmiddag....

    ik ben op 3 van de 4 avonden geweest...helaas was op de meeste plekken de verhouding raad/college:inwoners niet zoals ik gehoopt had...ofterwijl weinig inwoners. denk ook dat deze avonden al veeeel eerder, dus voor het rapport hadden moeten plaatsvinden.........het wassen neus idee, dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je stem niet verheft om je mening te delen moet je ook je kop houden als de loop der dingen je niet bevallen.

    Ik heb zo'n avond in Siddeburen meergemaakt en vond het interessant, ondanks het feit dat mijn mening niet meteen als wet is aangenomen. Democratie is niet een feest van rechten maar rechten én plichten.

    En nu, na een dag sjofeur ;) van een soort verhuisbedrijf tijd voor een vergadering. Een lastig leven is geen keus, een saai leven meestal wel.

    Dus mazzelmoj!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. NAG*

      wie ferfeuling saait sal frije têht oogste

      Verwijderen
    2. * nieuw Mokummer gesegdhu

      Verwijderen
    3. -JP- Volgens mij was een meerderheid van de voormalige gemeente Oosterbroek tegen herindeling maar toch kwam die er. Ik zal niet meer naar dit soort avonden gaan want er wordt elders beslist. Met de Blauwestad ging het ook zo. Veel insprekers die zeer kritisch waren maar GS nam een glas en de plannen bleven zoals het was.

      Verwijderen
    4. Willen de voormalige Gemeente Oosterbroek...
      bestaat nog steeds...

      Maar een jaar na inlijving/uitbreiding/annexatie met de (wel voormalige) gemeenten Meeden en Muntendam heeft 'de bevolking' van het vergrote Oosterbroek zelf besloten in het vervolg een andere naam te gaan voeren...
      en wel Menterwolde...
      en zo heet de gemeente nu.

      Het is dus (volgens mij) niet zozeer:
      de voormalige gemeente Oosterbroek...
      alswel:
      Oosterbroek de voormalige naam van de gemeente Menterwolde.

      Gelukkig worden hier in de buurt genoeg slakken gefokt (volgens sommigen gekweekt) om zout op te leggen...,
      dus bij deze.

      Verwijderen
  9. Helemaal gelijk JP. Maar soms heel soms zijn de dingen van te voren al zo duidelijk dat je daar bij voorbaat geen tijd in wilt steken. Die vrijheid hebben we gelukkig mag ik hopen. Vanavond een hele gênante toestand op RTVnoord. Een advocaten kantoor wat een mobiel pin apparaat opstelt om er in ieder geval zeker van te zijn dat de avond voor hun zelf in ieder geval niet voor niets is geweest. Het gaat hier om de vermeende aardschok gedupeerden die willen procederen tegen de NAM. Heb nog nooit zoiets verdrietigs gezien zeker wanneer je weet dat de procedure wel eens heel lang kan gaan duren. Het is echt crisis. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die laatste zin JP, die houden we er in. Je kiest namelijk niet voor een saai leven, maar je rolt er in.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wim, aan saaiheid kun je iets doen. Al ga je alleen maar een half uurtje lachen tegen de spiegel, of met andere mensen met een saai leven. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen