Teller

zondag 9 juni 2013

09062013

SiKo had het goed. Het is de Galgeweg in Zuidbroek.

35 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, nieuwbouw huisje, klinkerstraat, een boom die wat achterloopt. Komt me vaag bekend voor. Dit is een na denkertje. Misschien dat het tijdens de dienst duidelijker wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mogge,

    Mijn eerste ingeving was Grachtlaan Noordbroek. Maar dat zal wel niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Komt me bekend voor...
    maar de breedte van de weg klopt ogenschijnlijk niet met de plek die bij me opkomt (Galgenweg)...,
    ik moet het dus ergens anders zoeken, maar waar?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen, het eerste wat bij me opkomt is de Torenstraat in Zuidbroek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen,

    Ik ga met JK mee. Het lijkt erg op de Grachtlaan in Noordbroek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen, ook ik dacht aan de Grachtlaan. Nou maar afwachten op een reactie van Appie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. of zonder op een reactie van Appie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. SiKo gefeliciteerd, de jury heeft vandaag weinig tijd, dus rekent zij het "antwoord" goed. Het is de Galgeweg in Zuidbroek en de fotograaf keek in oostelijke richting.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelfbediening, ik stap bij de jury in de auto. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. -Siko- Proficiat. De foto heb ik gemaakt afgelopen week toen ik voor de laatste keer met de trekker over de Galgeweg reed. Vanaf morgenvroeg 6:00 uur is deze weg voor het doorgaande verkeer afgesloten. Het viaduct wordt afgebroken omdat het in de weg ligt voor het klaverblad. Geen botonde of een zwevende rotonde bij Zuidbroek maar een veel ruimte innemend klaverblad. Dit klaverblad wilde de politiek van Menterwolde graag. Ik begrijp nog steeds niet dat men niet stevig inzette op alternatieven die er wel waren met als gevolg weer een mooie fietsroute naar de gallemiezen en landbouwers en loonwerkers gedupeerd. Ook geen afrit naar de Gouden Driehoek bij een klaverblad. Ik ben in ieder geval blij dat er geen FOC komt want dan zou er ook nog een verkeersprobleem op de rotondes bijkomen in Zuidbroek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem,
      het is kortzichtige waanzin.
      Geen van de alternatieven lijkt te zijn onderzocht noch doorgerekend.
      En je zou je zelfs kunnen afvragen waarom niet (tegen relatief geringe kosten het hele viaduct niet opgelicht en iets verplaats had kunnen worden in noordelijke richting: Technisch gezien is dat geen probleem en ook de aanvoer talluds zouden gewoon kunnen worden verschoven/omgegooid.

      Maar men is niet oplossingsgericht bezig, en dus sneuvelt een relatief oude en deels historische route voor een onzinnig klaverblad dat niet toekomstgericht is.

      Verwijderen
    2. Het zal niet lang duren voor men bedenkt dat iets noordelijker al zo'n viaduct ligt. Dan hoeft alleen de Klingenweg maar gereconstrueerd te worden. De benodigde 6 ton hebben ze alvast uitgespaard door af te zien van verduurzaming van het MFC in Noordbroek. Het is allemaal werkverschaffing en geld- en energieverspilling.

      Verwijderen
  11. Nee Willem die verkeersproblemen zijn verplaats naar Winschoten. Sta der nog altijd verbaast van hoe iemand dit heeft geconstrueerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerde Siko, snel gezien door jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kammetje,
      bedankt...
      maar ikm zag het juist niet :-(

      Verwijderen
  13. Grappig...
    dat je ook een bal kunt winnen (lekker hoor) als juist aangeeft dat je denkt dat iets niet de bewuste plek is die het wel blijkt te wezen...

    Nou Ab, bedankt...,
    maar echt verdiend was het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. goedenmiddag...

    siko van harte...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. SiKo, gefeliciteerd.

    Klaverblad, bouwen voor de toekomst...

    Als Menterwolde nu voorwaarden aan de 2,4 mio had verbonden, dan wellicht iets anders dan een klaverblad.

    Kunst is om burgers te mobiliseren zodat andere plannen ook meegenomen worden in de besluitvorming.

    En ja, dan boodschap verpakken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. John,
      de alternatieven zijn/waren niet perse kostbaarder...
      en ook niet duurder...,
      en daarmee is, zeker ook met oog op de toekomst, gekozen voor de duurste oplossing, een klaverbladachtige oplossing.

      Verwijderen
    2. Wat betreft het invloed uitoefenen op besluitvorming...,
      als burger kom je meestal te laat,
      pas als het besluit feitelijk al genomen is komen de zogenaamde inspraakrondes...,
      daar kan je als burger alleen maar bezwaar maken...,
      en practische bezwaren blijken in de praktijk niet te tellen...,
      alleen mat juridische en soms met financiële bezwaren kom je ergens;
      Maar als het (voorgenomen) besluit juridisch min of meer klopt of in elk geval valt recht te breien gaat alles gewoon door...,
      ongeacht praktische bezwaren, goede/betere/goedkopere altenatieven...,
      alea iacta est

      Verwijderen
  16. Dan worden de verkeerde personen gekozen die het publiek vertegenwoordigen...

    Waar gaat het fout?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Eén van de problemen is het korte geheugen van politici en kiezers:

    MENTERWOLDE VERHEUGD OVER KLAVERBLAD

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks over gevolgen van...

      verdwijnen van etc...

      Hadden eerder de N33 moeten blokkeren, wellicht dan aandacht van provincie

      Ik heb argumenten gemist waarom wel een klaverblad.

      Vast ergens te vinden...

      Verwijderen
    2. Uit de toelichting collegeprogramma 2010-2014:
      "De uitkomst van de aanbesteding
      verdubbeling N33 is bepalend of er een klaverblad komt en hoe de ontsluiting op de N33 eruit komt te zien. Wordt er door de verdubbeling van de N33 een extra impuls gegeven aan de ontwikkeling van bedrijventerreinen de Gouden driehoek en Veenwolde, kan een extra brug over het Winschoterdiep noodzakelijk en financieel haalbaar worden".

      In het tracébesluit van vorig jaar staat:
      "Galgeweg
      Als gevolg van de aanleg van het knooppunt van de N33 met de A7 zal de Galgenweg en het viaduct in de Galgeweg over de N33 ten noorden van de A7 worden verwijderd/gesloopt. Om de bereikbaarheid van aanwonenden te
      garanderen zal de fundering en de verharding van de Buitenweg worden verbeterd.(noot 5)
      Deze aanpassing maakt geen deel uit van dit tracébesluit".

      De bijbehorende noot 5 luidt:
      "5 In het Bestuurlijk Convenant met de Regio (waaronder gemeente Menterwolde) ondertekend op 29 mei 2010 en overgenomen in de Uitvoeringsovereenkomst (ondertekend jan. 2012) is opgenomen dat de Buitenweg wordt opgeknapt voordat het viaduct in de Galgeweg wordt geamoveerd. De Uitvoeringsovereenkomst maakt onderdeel uit van het DBFM-contract en op die manier is geborgd dat de
      aannemer dit uitvoert".

      Oftewel: we zagen dit al jaren aankomen en het gemeentebestuur vond het prachtig. Het lijkt ook of sloop van het viaduct en mede-bekostiging van de Buitenweg aan elkaar gekoppeld waren.

      Voor zover ik me herinner kwam SiKo hier in 2010 met plannen voor de zwevende rotonde waarbij ook het Galgeweg-viaduct behouden kon blijven en er een aansluiting aan de Gouden Driehoek kon komen. In het najaar 2011 kwam de reconstructie van de Buitenweg aan de orde. Willem betoogde toen hier dat dat helemaal niet nodig was, en in ieder geval geen alternatief voor het viaduct. Zowel de plannen van SiKo als de bezwaren van Willem zijn meegenomen in de begrotingsvoorbereidingen binnen fracties. Maar de Buitenweg is doorgedrukt en daarmee de sloop van het viaduct.

      Het is niet logisch, maar politiek.

      Verwijderen
    3. -Frans- "Oftewel: we zagen dit al jaren aankomen en het gemeentebestuur vond het prachtig. Het lijkt ook of sloop van het viaduct en mede-bekostiging van de Buitenweg aan elkaar gekoppeld waren."

      Dat heb je goed gezien. Zelfs in de uitspraak van de Raad van State stond dat er inmiddels een alternatief was omdat de Buitenweg was opgeknapt. Van Rijkswaterstaat waren er meerdere personen aanwezig op de zitting. Wij hebben nog een fax gestuurd s'morgens want we konden niet op tijd aanwezig zijn in Den Haag vanwege de winterse omstandigheden. De treinen reden ook niet. Ik snap dat er beslissingen genomen moeten worden en dat je niet iedereen tevreden kunt stellen maar dat die genomen worden op basis van verkeerde informatie van Rijkswaterstaat en klakkeloos wordt overgenomen maakt mij nu nog pissig. Wij krijgen een omrijvergoeding maar had dat bedrag graag willen betalen als het viaduct was gebleven. Inmiddels is die berekening van Rijkswaterstaat al achterhaald want de rode diesel is ook geschrapt. Ik zit niet te wachten op meer kilometers op de weg en meer uren maken. :-(

      Verwijderen
    4. Het was natuurlijk ordinaire koehandel. Als het rijk zou meebetalen aan het opknappen van de Buitenweg, zou Menterwolde niet moeilijk doen over het viaduct. Dat is niet alleen aan Rijkswaterstaat te danken. Er moet ze in Menterwolde veel aan gelegen zijn geweest, anders was er niet zoveel druk uitgeoefend in de raad.

      Verwijderen
  18. Net even de week teruggelezen, weer veel gemist zie ik....de openingstijden, welstandscommissie en nog veel meer.....toch maar weer beter m'n best doen om toch elke dag even binnen te rennen....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Volgens het kaartje op de website van de gemeente moet je gewoon omrijden over de Klingenweg. Ze zullen de asdruk-beperking wel hebben opgeheven.

    Afsluiting-Galgeweg-Zuidbroek-10-6-2013

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Afgelopen week zag ik op nostalgienet een zwart/wit filmpje van de eerste file in Nederland en dat was voor het klaverblad Oudenrijn. Dit klaverblad bestaat al lang niet meer. Maar ons gemeentebestuur stelt als eis voor een bijdrage aan de ombouw van de N33 dat er een klaverblad moet komen. Ambtenaren van RWS zeiden ons,tijdens de inspraakprocedure: Men wil een klaverblad, ok,wij maken een klaverblad. Als ik Siko in het nabije verleden goed heb begrepen, zou een zwevende rotonde veel meer verkeer kunnen verwerken dan een klaverblad en er zou een aansluiting naar de Gouden Driehoek mogelijk zijn.GJ.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was op eerste pinksterdag 29 mei 1955. Oudenrijn was toen nog een rotonde. Pas in 1968 werd het een klaverblad en in 1996 de huidige klaverturbine. Dat filmpje kan ik helaas niet vinden. Wel foto's:

      Geschiedenis Oudenrijn

      Verwijderen
    2. Frans, ik meen dat het om regelmatige filevorming ging,want ik zag de zo mooie peugeots 404 er tussen en die waren er in 1955 nog niet. GJ.

      Verwijderen
    3. Die files werden beslist alsmaar langer. De eerste keer was in 1955: Eerste file

      Verwijderen