Teller

vrijdag 10 oktober 2014

10102014

De eerste werkmarkt van Menterwolde trok gisteren tientallen bezoekers naar de Heemtuin in Muntendam las ik in het DvhN.  Voor betaald en vrijwilligers werk. Bij voeg- en onderhoudsbedrijf Roblo in Zuidbroek komen ze om in de opdrachten, maar ze hebben geen mensen om ze uit te voeren. Een luxeprobleem, erkent eigenaar Jimmy Roelvink. De ondernemer bemant een van de meer dan dertig stands. ,,Er worden veel banenmarkten georganiseerd’’, zegt wethouder Lian Veenstra, die de openingshandeling verricht. ,,Maar het
prettige van deze markt is dat hij klein is en dat er bedrijven uit eigen buurt staan.’’ Dat geldt niet voor de Landkreis Leer, die Menterwolmers warm maakt om in Duitsland te werken. ,,We hebben goede contacten met de gemeente Oldambt, maar Menterwolde ligt net wat verder bij de grens vandaan’’, zegt Johann Willms van het Zentrum für Arbeit in Leer. ,,Maar voor wie dat niet erg vindt, wij hebben een groot tekort aan bouwvakkers, heftruckchauffeurs, noem maar op. De Duitsers willen alleen maar werk met een Krawatte (stropdas).’’ Het Noord-Nederlands Treinen Tram museum, dat vandaag open gaat, is er ook. ,,Ook na de opening is er nog genoeg vrijwilligerswerk te doen’’, zegt voorzitter Jur Stavast. We kunnen nog
steeds vrijwilligers gebruiken.’’

12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen,ik denk dat vele een betaalde baan willen. Want van vrijwilligers werk kan de schoorsteen niet van roken Ook het werken in Duitsland heeft zijn negatieve kanten. Iemand die weleens het netwerkcafe hebben bezocht, weten dat vloeiend Duits spreken, en lezen en schrijven een must is om daar aan het werk te komen. Ook niet al onze diploma's worden in Duitsland erkend. De tijd dat hele horde mensen via een koppelbaas in Duitsland werkten is voorbij. En dan de opmerking: de Duitsers willen alleen maar werk met een stropdas, is ook voor de Nederlander van toepassing.
    In het werk wat ik jaren heb gedaan, wil de nieuwe generatie alles oplossen met een laptop. Helaas kun je het mechanische gedeelte niet met een druk op de knop repareren, zodat je handen wel vuil moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, werken in Duitsland wordt vrij luchtig over gedaan maar is uiterst gecompliceerd. In de eerste plaats wordt voor elke jaar dat met niet in Nederland werkt 2% van de AOW afgetrokken. De verrekening van loonbelasting ligt uiterst gecompliceerd, zeker voor mensen met een koophuis en rente aftrek. Verder is het niveau van de opleidingen niet met elkaar te vergelijken. Zeker in de technische beroepen is er een duidelijk verschil, In Duitsland wil men papieren zien, en zeker geen veterstrik certificaten. Wanneer men in Duitsland werkt is er een andere WW regeling dan in Nederland. Je moet je natuurlijk wel af gaan vragen of je slim bezig bent wanneer je in Duitsland aan het werk gaat en je recht op de Nederlandse rechten verspeeld. Geldt zowel voor WW als ook voor de WAO. TOM

      Verwijderen
    2. Achteraf gezegd heb ik prima naar m'n zin gehad om in Duitsland te werken, ik was daar ingeschreven en dit betekend ook voor mij dat als ik met pensioen ga ook een paar jaartjes daaruit kan halen en de verdiensten lagen daar 1 keer zo hoog als in Nederland.

      Maar goed zou het nou nodig zijn voor de sw'ers om naar Duitsland te gaan werken?mss voor de groep wat subsidie van de staat pakt mss wel, maar er zal genoeg werk voor de sw'ers hier in Nederland zijn, want hoeveel buitenlanders die hier een paar centjes kunnen verdienen en naar hun huisfront toe sturen om een beetje te kunnen leven.............

      Nee zoals ik het bekijk dan zal er werk genoeg zijn........

      Verwijderen
    3. Ceer, ik reageer even op je vraag:want hoeveel buitenlanders die hier een paar centjes kunnen verdienen en naar hun huisfront toe sturen om een beetje te kunnen leven. Weetje deze mensen wonen met velen in een gehuurde huis, en koken gezamenlijk hun eten. Omdat hun uurloon zo laag is dat ze niet zelfstandig kunnen rond komen.
      Komen we bij het wegvervoer, dan is de situatie nog slechter. We mogen hier dan ook met een gerust hart spreken van uitbuiting.

      Verwijderen
    4. Wim jij mag rustig spreken van "uitbuiting", alleen ik ga een stapje verder als jij dan wel over een sw'er:

      De staat brengt voor ieder Wsw'er in kas een saldo van nu goed € 30.000,00 binnen voor een Wsw bedrijf ik neem aan dat iedereen dit wel snapt toch? Volgens wat ik weet zal dit worden gekort tot+- € 15.000,00 voor iedere sw'er in 2020? sorry ik weet uit m'n hoofd niet maar zal ongeveer dit zijn voor als je 40 uur per week aan het werk bent.

      Weet jij Wim dat stel je voor voor dat iemand gedetacheerd wordt zij zijn goedwillend en vragen zij een bedrag van € 7,50 per uur... een redelijk bedrag toch?

      En waar blijft de rest van de euro's wat er overblijft?, want niemand kan mij vertellen dat een sw'er hoger zit dan bruto € 30.000,00 per jaar......

      Tuurlijk mag iedereen dit invullen, maar is deze top zo gigantisch zwaar dan? Dat men spreekt van miljoenen verlies?

      Ik heb er maar één vraag op zullen deze bedrijven dan zo corrupt zijn?????

      Verwijderen
    5. Chris een echte rooie !10 oktober 2014 om 20:35

      of laten de bestuurders van de Wsw-bedrijven en alle commissarissen van de Wsw'ers dit gewoon vrijwillig doen dan snap ook ik dat er heel wat eurootjes bespaart kunnen worden...............nou mijn echte naam erbij !

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Ceer. Ben helemaal met Emiel eens. De voorposten van deze mensen hebben zich al geinstaleerd in onze samenleving.
      Zorgelijk!

      Verwijderen
  3. 't GP leidt soms tot leuke ontmoetingen, contacten en onboezemingen.
    Zo werd ik vanmorgen aangesproken door de bazin van Bloem...,
    nee niet die Bloem...,
    die zei weliswaar haast te hebben maar toch nog even terug wilde komen op de foto van zaterdag 27 september van het wespennestkastje.
    Volgens haar waren het geen gewone (papier)wespen maar hoornaars.
    Ik zei dat ik dacht dat het wel een (grotere soort) papierwespen betrof maar geen hoornaars...;
    Bij mijn weten zijn hoornaars minder groen(geel) maar juist wat roder dan gewone papierwespen en nog groter.
    Hoornaars worden gemakkelijk 35mm (en zelfs nog groter) maar ook grotere andere soorten papierwespen kunnen best 25-30mm lang worden. Dat is dus aanzienlijk langer dan de gemiddelde 'gewone' wespen die meestal nauwelijks groter van 15mm worden.
    Hoornaars komen hier overigens soms wel voor, maar eigenlijk is het hier meestal iets te koud en komen ze nauwelijks voor boven de grote rivieren, de grote Duitse (papierwesp) komt hier wel gewoon voor en deze soort is in hoger mate winterhard waar hoornaar-nesten hier meestal volledig afsterven in de (koudere/nattere) wintermaanden. Dat ze wel in de (s' winters nog koudere)berggebieden voorkomen van o.a. Midden- en Zuid-Frankrijk schijnt te maken te hebben met het feit dat het verschil zomer en winter daar vaak groter is (minder warm kwakkelweer) waardoor insecten (de Hoornaars-koningin en haar werksters) op tijd in de gaten hebben dat het weer/nog te koud is om het nest in beweging te houden/brengen. Hier worden ze schijnbaar door ons kwakkelweer regelmatig op het verkeerde been gezet.

    Maar als gezegd, ik zag niet de voor Hoornaars typische rode gloed op/achter de kop bij de wespen in Uiterburen, het zag er gewoon groengeel/geel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goedennacht....

    ik dacht al, siko, mijn bazin? mijn baas is van het andere geslacht, dacht ik ;-)

    ik had vandaag een leuke dag....afscheid van 2 collega's die met pensioen gaan. we hebben een rondvaart gemaakt door de stad van 3 uur, met op de boot een gevormd shantykoor door ons als collega's :-) en speech van de baas, met kado's....lekker gegeten bij t feithuis...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb deze zomer een Hoornaar gezien op de tuin , en ze zijn best indrukwekkend .
    Grt Gerard

    BeantwoordenVerwijderen