Teller

woensdag 28 januari 2015

28012015

Kritisch Menterwolde wil dat er een commissie komt die de angstcultuur gaat onderzoeken die op het gemeentehuis zou heersen. Iedere partij moet een raadslid leveren voor die commissie, las ik in het DvhN vanmorgen.
Op de voorpagina van de krant het bericht, dat Revascom definitief kiest voor Assen en daar nu een Outletcentrum zal komen. Men had het oog jaren geleden op Zuidbroek laten vallen, maar de provincie ging dwars liggen, en stelde Winschoten voor. Nu komt het bij het TT-circuit.

26 opmerkingen:

  1. Erg jammer dat het outlet naar Assen gaat..hoe mooi zou het zijn als dit gerealiseerd kon worden in onze gemeente. Morgenavond Raadsvergadering. Met als punt vijf, het veel besproken punt. We gaan ons best doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral jammer...
      ... dat zo'n onding er überhaupt moet/zal/gaat komen.

      Van een andere kant bezien...,
      wat is er tegen een (alternatief voor een) webshop met een echte deur

      Verwijderen
  2. Goedemorgen,

    .....Assen, met dank aan Moorlag.....600 banen naar de "je-weet-wel".....althans voor onze gemeente en regio.....Het had zo mooi kunnen zijn, maar op de één of andere manier is er altijd wel iemand die roet in het eten gooit. Alleen jammer dat het vaak dezelfde persoon betreft....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die banen...;
      ... allemaal demagogie/onzin.

      Dergelijke projecten leveren geen duurzame (extra) werkgelegenheid.
      Statistisch gezien zal er eerder sprake zijn van een netto daling aan werkgelegenheid in de wijde(re) omgeving.

      Verwijderen
    2. Goedemorgen! SiKo, die discussie hebben we al uitvoerig gevoerd. Ik blijf dit hartgrondig met je oneens. Daarbij, deze ontwikkelaar neemt 40 miljoen eigen geld mee en deze banen kosten de gemeenschap dus geen cent. En wat iedere keer buiten beschouwing blijft is dat er in de directe nabijheid van een FOC erg veel nieuwe bedrijvigheid ontstaat, leisure, wellness, tuincentra enz. en dat dit nog eens zoveel banen oplevert. Maar het maakt niet meer uit, de kaartenbak van Assen zal leeglopen, die van Menterwolde, Hoogezand en Veendam blijven nu fijn gevuld en dat mogen we als gemeenschap gaan betalen.

      Bedankt Moorlag! En alle gungemeenten.

      Verwijderen
    3. Chris,
      een (meervoudig) failliete ondernemer...
      neemt geen 40-miljoen eigen geld mee...
      maar speelt met het geld van anderen.

      Verder zou ik zeggen:
      Leer een goed rekenen.
      Leer wat de werkelijke/totale toegevoegde waarde is van Outlet-stores die goederen tegen mogelijk/liefst spotprijzen verkopen.
      De lonen zijn laag en dat geldt ook voor het aantal personeelsleden in vergelijking tot de doorlooptijd/omzet aan goederen.

      Om het simpel te houden:
      Een Aldi zet voor een gelijke goederenstroom veel minder personeel in dan een Albert Heijn...,
      en niet alleen de totale loonsom maar de individuele lonen zijn zowel per persoon als per uur lager (bij personeel van gelijke leeftijd).
      Positief voor Aldi in vergelijking tot AH is mogelijk de grotere inzet van ook wat ouder personeel, men draait er niet uitsluitend op (goedkopere) jeugdlonen.

      Maar achter de komma blijft het gelijk...,
      omzet met weinig toegevoegde waarde (en is dat nou niet typisch voor outlets) voor de omgeving levert geen echte welvaartsgroei op voor de wijdere omgeving.

      Sorry Chris...,
      ... leer rekenen.

      Verwijderen
    4. Sorry Sikko, maar als ik een leraar zoek, zal ik niet aan jou denken. Jij moet namelijk leren dat mensen die het niet met je eens zijn vaak op basis van een ander inzicht die mening zijn toegedaan en meestal niet omdat ze iets moeten leren. Degene die steeds vind dat de ander iets moet leren, mist zelf een hoop (mensen)kennis.

      En je kunt van JK een hoop zeggen, maar niet dat hij een demagoog is. En onzin, leer eens op een vriendelijke manier met mensen communiceren zou ik zeggen, niet zo uit de hoogte.

      Verwijderen
    5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    6. Chris(s),
      ik hoef helemaal niet te leren dat mensen het niet (of wel) met me eens zijn...;
      Ik weet dat dat niet iedereen het met iedereen eens is en dat dus (zeer waarschijnlijk) er ook meer mensen zullen zijn die het eerder niet dan wel met mij eens zullen zijn.
      Dat ook jij het, en zeker op het bovengenoemde punt, niet met mij eens bent is dan ook noch nieuw noch voor mij een verrassing...,
      daar valt wat mij betreft voor mij niet veel te leren...,
      want wat is de zin ervan juist datgene te (moeten) leren wat men al weet.


      Ook noem ik JK helemaal geen demagoog...;
      Ik denk dat JK oprecht meent wat hij te berde bracht.
      Maar ik denk wel dat zijn aanname berust (waarschijnlijk) wel op bewuste demagogie van anderen.

      Zo werkt demagogie nou eenmaal.
      De demagoochelaar spiegelt 'het volk' zaken zodanig voor dat zij zich voor zijn karretje laten spannen.

      In dit geval is het magische woord banen voor Groningers in de regio.
      Daarbij is de demagoog zo slim met hele en halve waarheden zodanig te goochelen dat wat hij zegt aannemelijk klinkt...
      en wel zodanig dat als je niet meedoet/volgt je min of meer een dief zou zijn van je eigen portemonnee of erger.
      Wat de demagoog niet verteld is mogelijk nog interessanter...;
      Uit diverse gegevens zou je in dit geval kunnen (zo niet moeten) concluderen...;
      Dat uit enigszins vergelijkbare situaties elders geenszins blijkt dat de economie, welvaart en/of werkgelegenheid voor de gemiddelde inwoner binnen invloedssfeer/werkgebied van Outletceters noemenswaardig toeneemt (eerder afneemt).
      Er is domweg geen netto winst voor het gebied. En mocht er al werkgelgenheid worden gecreëerd in en om een dergelijk project, betekent dat veelal niet meer dan een verplaatsing en concentratie van werkgelegenheid.
      En dan hebben we het nog niet eens over de veelal wel degelijk ingrijpende gevolgen voor natuur, milieu en infrastructuur.


      Dat jij en anderen het daar niet mee eens zijn...,
      weet ik...,
      is je/jullie goed recht...,
      toont in mijn ogen maar weer eens aan hoe gemakkelijk (goedwillende) mensen zich voor een karretje van anderen laten spannen. in dit geval het eigenbelang van een projectontwikkelaar met 'visie'.

      Verder hoef jij echt niet in mij jouw leraar te zoeken...,
      ik ben daarvoor noch nu noch in het verleden geschikt laat staan beschikbaar geweest.
      Maar wel raad ik je nog steeds aan te leren rekenen...,
      te leren grotere economische verbanden te leggen/zien...,
      (in in dit specifieke geval iets verder te kijken dan de rand/grens van deze gemeente)...,
      en dat te doen op basis van echte feiten en gegronde statische aannames.
      En doe je dat laatste dan zul je waarschijnlijk zien dat ik met mijn aanname(s) m.b.t. tot zaken als de effecten van Outletcenters dichter bij de waarheid zit dan jij en andere voorstanders.

      Tot slot:
      Iedereen heeft wat mij betreft het recht anderen te overtuigen van zijn/haar mening.
      Ik wil je de mijne niet opdringen, je hoeft het mij niet eens te zijn, noch hoef ik het eens te zijn met jou.
      Maar laat je niet voor 't karretje van anderen spannen, maar kijk steeds iets verder en bezie baseer je op (echte) feiten.

      Verwijderen
    7. SiKo/ChrisU, beide redeneringen hoeven geen onwaarheden te bevatten, maar of de een het meer bij het rechte eind heeft dan de ander, dat zal de toekomst niet in Zuidbroek uitwijzen.
      Wel ben ik van mening dat er voor schoolverlaters met een lage opleiding weinig banen zijn in de regio. Daar zou een Outlet, McDonald en dat soort zaken verandering in kunnen brengen wellicht, want daar heb je geen universiteit voor nodig.

      Verwijderen
    8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    10. Ab,
      Chris vindt me of te direct en/ofwel uit de hoogte.
      Dat eerste zou kunnen. 't tweede zegt meer over hem dan over mij (ik acht me echt niets beters dan anderen een reden me boven anderen vereheven te voelen laat staan het anderen zo te doen gevoelemn door uit de hoogte te doen heb dan ook niet noch heb ik het gevoel me toch als zodanig te gedragen).

      Terugkomend op het eerste:
      Mogelijk voelt Chris zich meer thuis bij een wijze van communiceren die men onze Zuiderburen graag toedicht. En toegegeven, Belgen/Vlamingen, zijn vaak meesters in het een ander op zeer vriendelijke wijze de grond in boren om deze dan vervolgens met de grond gelijk te maken en niets van over te laten.
      Die 'typisch' Belgische/Vlaamse wijze van communiceren...,
      't lijkt allemaal vaak o'zo vriendelijk, maar uiteindelijk is het vaak zeer vilein...;
      Geef mij dan maar de Hollands-Utrechtse directheid (niet te verwarren met de onverholen botheid danwel het serviele gedrag dat elders in dit land soms voor direct en recht door zee gaan door gaat).

      Verwijderen
    11. Take it easy SiK! Dat je uit de hoogte bent klopt wel bij mennekes die kleiner dan jij zijn :) Voor de rest valt het wel mee dacht ik zo. Laten we het er op houden dan Chris en jij verschillende meningen combineren met verschillende soorten communicatie.
      Wat het #FOC betreft: Drogredeneringen worden wel vaker voor waarheid versleten, en dezelfde mening herhalen maakt 'm ook sleets.
      #FOC was een slecht plan, dat door "slechte mensen" nooit verder berbeterd is. Dan had het wat effect op de werkgelegenheid kunnen hebben.
      Dat is vooral jammer voor scholieren onder de 18, die het meeste baat hebben bij winkels. Boven de 18 ben je al gauw te oud. En dan te bedenken dat ik al dik 57 ben :(

      Verwijderen
  3. Laten we landelijk eens naar al die Outletcentrums kijken, ook hun omzetsnelheid is gedaald naar een niveau die kritisch begint te worden. Doet me denken aan jaren terug, die grote weidewinkel bij Muiden, de eerst jaren was er goud te verdienen. Helaas bij een inzakkende markt is het klatergoud geworden. Dit zien we nu gebeuren in de Ouletcentrums en de Wereldwinkels. Het geld is op, en de banken hebben de deuren op slot. Kijk maar eens om je heen, en tel de werkelozen, met een inkomen die nauwelijks toereikend is. Onze maakindustrie moet weer worden opgestart, zodat ook de laaggeschoolden hun kostje weer zelf kunnen verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het college van BM en wethouders heeft een epistel geschreven met als korte samenvatting:
    1) Anoniem gelul is geen basis voor goede journalistiek;
    2) De GemSec is door een erkende koppensneller gehaald en kennelijk zonder smetten op z'n blazoen;
    3) Een van machtsmisbruik betichte ambtenaar staat op het punt z'n baan te verliezen, wie het is laat ik aan de lezer van het document over;
    4) Een ex-wethouder krijgt antwoord op haar vragen en met respect naar/voor haar verleden, in goed te begrijpen taal;
    5) Polletiekelingen moeten eerst navragen en luisteren (hoor en wederhoor plegen) voor ze met journalisten gaan smoezen.

    Bottom-line: College is not amused. Heul errug pissed off eigenlijk. Met vriendelijke groet 1 BM en 4 wethouders plus de gewraakte GemSec.

    En nog een paar punten. Maar als je op mijn naam/link klikt krijg je het document in haar volle glorie op je eigen scherm.

    Ik wens iedereen daar sterkte en wijsheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan me niet voorstellen dat BM en wethouders dit hebben geschreven. De taal die hier gebruikt wordt hoort thuis in de sloppen van een of ander wereld stad.

      Verwijderen
    2. Wim, is een korte samenvatting van JP, en daar is niet zo veel mis mee. Heb het verhaal helemaal gelezen. Wel een beetje apart dat de gemeentesecretaris het mee heeft ondertekend, zal wel gebruikelijk zijn, maar in dit geval is hij zelf mede of vooral zelf het lijdend onderwerp. Ook de veeg uit de pan die voormalig wethouder Siersema krijgt is opvallend, maar wellicht niet ten onrechte. Hoe dan ook, de toon is weer gezet, en het zal wel weer een heet avondje worden in de borg van Muntendam.

      Verwijderen
    3. @Wim: Ik schreef toch ook "met als korte samenvatting"? Ik geloof iets van 6A4'tjes in totaal en in een kracht die, naar normale mensen vertaald, redelijk past bij mijn bewoording. Maar, zoals bij alle samenvattingen: Het zijn mijn woorden :)

      En binnenkort ga ik weer naar die ene wereld"stad" :)

      Verwijderen
  5. Bekende discussie en bekende standpunten. Terwijl de één pleit voor banen, overziet de ander het van wat meer kanten.
    Ik zou ook het laatste doen. Maar dat was ook bekend.
    Het lijkt net alsof dat ook te maken heeft met korte termijn denken en lange termijn denken. Het woord "inzicht" wat CU gebruikt suggereert wel meer dan een mening hebben.
    Op basis van een enkel feit kun je wel een mening hebben, maar is daarmee nog geen inzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Om iedere keer van Siko te moeten horen dat ik nog wat moet leren, dat komt op mij belerend over.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemiddag

    ....SiKo denkt veel....hij heeft zelfs nagedacht over hoe ik tot mijn mening ben gekomen en dat mijn aanname (waarschijnlijk) zal berusten op bewuste demagogie van anderen....met het woord waarschijnlijk tussen haakjes.....Nou SiKo, wat mij betreft denk je maar een eind verder.....blijft bij mij wel de negatieve lading hangen van de zin waarin jij "het volk" en "voor het karretje spannen" opdreunt....is niet leuk....trouwens bespaar je de moeite hier op te reageren....ik heb er voor vandaag even genoeg van gehad....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. JK,

      om te beginnen is jouw mening (mij) niet minder waard dan andere (dus ook de mijne).
      Maar soms kan het geen kwaad meningen niet te verwarren met de omschrijving van een fenomeen.
      Hoe moeilijk het is (ook voor mij) om dingen onbevooroordeeld te blijven lezen blijkt ook nu maar weer eens uit het voorgaande.

      Ik probeerde in kort bestek de werking van demagogie (volksmennerij - volksbegoocheling) te beschrijven. En wie het over demagogie heeft, heeft het over 'demos' (het volk) als begrip...; En wel zonder daar enige waarde aan toe te kennen...; Het Volk, dat zijn wij met z'n allen.

      De term 'het volk' heeft daarmee voor mij (als deel ervan) zeker geen negatieve lading...;
      Heeft het dat voor jou wel, dan zegt dat meer over jou dan over de term of het gebruik ervan zelf. Het is dus maar weer wat iemand er zelf bij denkt; Of daarbij gedacht wordt aan ons allemaal danwel enkel het 'minderwaardige'/'domme' deel van het volk (wat dat minderwaardige/domme deel dan ook moge inhouden)


      Het knappe van demagogen/demagoochelaars is dat het lastig is hun argumenten geheel naar waarde te ontkrachten, zelfs als je op klompen voelt dat het allemaal niet echt klopt/kan kloppen.
      Als dan de demagoochelaar de juiste, de gevoelige, snaar bij een flink deel van de doelgroep/slachtoffers weet te raken wordt het voor de 'geraakten' al helemaal lastig zaken nog objectief te bezien.

      Het is dan ook helemaal geen schande, voor niemand, het willig 'slachtoffer' te zijn geworden van zo'n handige verkoper...;
      Maar jammer is het wel als daardoor uiteindelijk iedereen (naast de eigen ook) de gezamelijke ontgoochelingen moet verwerken als de zeepbel uiteindelijk barst.


      Waar jij je mening op baseert weet ik natuurlijk nooit helemaal zeker, immers daarvoor zou ik in je kop moeten kunnen kijken en zelfs dan wordt het een lastige klus.

      Maar jij hebt het over "600 banen"...;
      Dat gegeven van al die illusoire banen en de eveneens illusoire positieve effecten ervan op de algemene economische ontwikkeling van "onze regio" komen wel overeen met de argumenten van de demagoochelaars die dit project in de benen hebben proberen te brengen. het heeft er dus alle schijn van dat dat 'feit' /die 'feiten' rechtstreeks of met een omweg komt/komen uit de koker van de belanghebbende 'demagoochelaars'.

      Vandaar mijn niet geheel ongegronde vermoeden over de bron waarop jij jouw mening stoelt.

      Ik stoel mijn mening overigens deels op diezelfde bronnen...,
      maar daarnaast probeer dat in verband te brengen/leggen met bekende en minder bekende gegevens wat de gevolgen elders zijn en waren als gevolg van dit soort projecten...;
      En daarmee ben en was ik waarschijnlijk een stuk sceptischer over de positieve gevolgen.
      Scepsis is één ding, maar het is niet persé een goede leidraad. Dus om mijn scepsis eens te toetsen heb ik in het verleden herhaald gepoogd veel van die al bekende gegevens eens op een rijtje te zetten en voorzover mogelijk door te rekenen. En geloof me daarvoor hoeft je geen hogere wiskunde te beheersen, wel is het kunnen omgaan met spreadsheet/databases erg handig om al die gegevens in te kunnen verwerken.
      Voor de interpretatie ga ik uit van gezond verstand, iets waarvan ik vermoed dat jij en Chris daarvan net zoveel bezitten als ik.

      Verwijderen
  8. Nanno, ik heb me jaren met dit vraagstuk bezig gehouden. Heb een debat georganiseerd met 2e kamerleden, heb hoorzittingen bijgewoond en daar na overleg met onze fractie inbreng gehad, ben met statenleden naar Lelystad geweest en heb me daar over dit onderwerp laten voorlichten door de projectontwikkelaars en de wethouder RO, dhr. Fackeldey (PvdA). Heb daar ook video's van gemaakt en op internet gezet. Daarnaast hebben we er veelvuldig in de Raad over gesproken en heb ik er vele rapporten van gelezen en het dus van alle kanten bekeken.

    Hoe kun je dan zeggen dat ik mijn mening baseer op slechts één feit en er niet alles aan gedaan heb om hierover een goed inzicht te krijgen?

    Ben benieuwd wat je vind dat ik daarvoor dan nog meer had moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chris, jouw bijdrage van 09.40 gaat toch alleen maar over banen. Daar is niks mis mee, begrijp me goed. Maar door het zo te benadrukken is dat kennelijk voor jou het meest belangrijk.
      Overigens dat je al die andere dingen ook gedaan hebt zegt op zich niet zoveel over het inzicht wat je daarmee verworven hebt. Misschien was je leidmotief bij al die inspanningen wel banen. Zou zomaar kunnen toch.
      Ik wil niet belerend doen, maar misschien als je je eigen bijdrage en daarna de mijne nog es leest, kom je dan misschien wel tot de conclusie dat ik niet gezegd heb dat jij je baseert op één feit. Maar dat de basis van te hameren op alleen maar banen wel een mening oplevert maar het zicht op een juiste conclusie ernstig belemmert.
      JK vliegt denk ik uit de bocht. Je suis JK en heb er genoeg van.....

      Verwijderen
    2. Goedemorgen,

      Jk is helemaal de bocht niet uitgevlogen....maar heeft het wel gehad met bepaalde mensen....

      Verwijderen