Teller

vrijdag 18 november 2011

18112011

13 opmerkingen:

  1. veel plezier zaterdag in Zuidbroek, het is mooi geworden, maar blijft kruip door sluip door.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Inderdaad Martje. Maar dat is natuurlijk de opzet. Jammer genoeg zijn de regels (30 km/u., rechts voorrang) veel mensen niet duidelijk.

    Ik wil niet -altijd- negatief zijn, maar onze stagiar (17 jaar, op de fiets uit Siddeburen, houdt zich al helemaal niet met dit soort vraagstukken bezig en weet dat van mij ook niet) meldde gisteren nog dat hij ter hoogte van het SP-pand door een vrachtwagen opzij was gedwongen.

    Maar we zijn blij dat het weer normaal berijdbaar is, het ziet er mooi uit en daarom hebben we ook de feestverlichting maar weer aan laten rukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen,inderdaad de Spoorstaat ziet er goed uit. Kwam gisteren bij de brievenbus, en zag dat deze deels uitgegraven was. Word deze verplaatst? Om steeds door de modder te banjeren als je een brief wil posten nodigt niet uit.
    t'Is even wennen met de gewijzigde voorrangsregels, maar zolang we elkaar de ruimte gunnen gaat het goed. Tot later.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen,

    Nog 1 keer dan dit jaar, de Spoorstraat gesloten voor doorgaand verkeer. Gelukkig het dient een goed doel. Vandaag de laatste puntjes op de i en dan kunnen we er morgen gezellig tegenaan. De marktmeester heeft ons mede gedeeld dat het aanbod van standhouders zelfs zijn verwachtingen overtrof. Nu maar hopen dat het weer mee werkt, alhoewel we hebben gluhwein. Voor de kleintjes de gehele dag een gratis draaimolen en natuurlijk de intocht van St. Nicolaas, dit alles muzikaal ondersteund door de Radio Continu on tour show. We gaan er voor. Graag tot morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mogguh lui!

    Ik ben benieuwd hoe lang het hier goed gaat; vanmorgen knalde er een vrachtwagen met 60,65 langs het huis en dus langs een weg van rechts.
    60 is twee keer de toegestane snelheid, de zijweg loopt naar de kinderopvang. Boem is dan wel heel erg ho. De meeste wegverlaters hier zijn voorzichtig, we hebben de struiken al wat ingekort maar het blijft een rotbocht.

    Mevrouw Pé merkte op dat in Muntendam borden staan met rechts heeft voorrang. Is iets minder onduidelijk dan situatie veranderd.

    Overigens zijn we nu ook vanuit Westerlee een 30-km zone. Snelle actie van Frans buurtagent nav een tweet die ik hem stuurde, goede zaak!

    Mazzel moj maar weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jip,

    "...borden staan met rechts heeft voorrang. Is iets minder onduidelijk..."

    Laat ik nu al jaren denken dat 'rechts' altijd voorrang heeft...
    tenzij borden of andere 'markeringen' duidelijk maken dat rechts geen voorrang heeft.

    Verder heerst er onder verkeersdeskundigen al jaren min of meer de concensus dat jals je niet oppast er al gauw te veel geen borden staan en dat zo'n teveel de boel onoverzichtelijker maakt en juist onduidelijkheid schept...;
    Je moet dus liefst geen borden en/of overige markerigen plaatsen waar de situatie daar niet om vraagt omdat de situatie ter plekke geen verandering inhoudt t.o.v. van de plaats waar men vandaan komt.

    Zou je de andere benadering kiezen dan moet bij elke oprit borden komen te staan die je duidelijk maken dat
    - je bij het inrijden van de oprit de openbare weg verlaat
    - verkeer van rechts komende vanuit die oprit geen voorrang heeft
    - je bij het uitrijden van de oprit de openbare weg oprijdt
    - die de status van de openbare weg herhalen (voorrangsweg, 30/60/80/100/120/130 km, fietsen/landbouwverkeer/auto's/etc. wel of niet toegestaan)
    - enz.

    E.e.a. zou wel goed zijn voor de borden-industrie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. SiK, kom maar een keer kijken; dat zegt meer dan mooie praatjes.
    Een deel van een doorgaande voorrangsweg waar je vroeger 50 mocht rijden (alle tomtommetjes in de war) is nu tot 30 kilomterzone verklaard en nu heeft rechts daar dus voorrang.
    [ Dat zou onder de PvdA natuurlijk nooit gebeurd zijn ;O ]

    Maar ook het tweede deel richting Oost, waar wel max. 50 geldt is een racebaan. Als ik er 60 rijdt wordt ik nog voorbij geblazen, vaak door vertegenwoordigers of boomklevers. De een zal wel de lease uitvoering van de ander zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jip,
    ik vrees dat overaal in de gemeente dezelfde inrichtings-warboel heerst.

    Als je een 30km/u zone wilt moet je de inrichting er op aanpassen.
    Als je wilt dat iets ophoudt een voorrangsweg te zijn moet je zorgen dat de inrichting dat duidelijk maakt (met en zonder borden).
    Leuk wegdek in fantasie-kleurtjes helpt niet altijd echt.

    Dit soort herinrichtings-onzin zie je overal in Nederland ontsaan, maar het is geen oplossing omdat het niet aansluit bij de gebruikers, hun waarneming en ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @JP Heb je een lasergun om snelheden te meten?? Als dat zo is mag ik hem ook een keer lenen?? Ik wil nog even wat testen :-)
    Snelheid is moeilijk in te schatten. Ik heb zelf vorig jaar een rijvaardigheidstraining gedaan. 1 van de onderdeel was remweg en afstand schatten. Nou ik kan je vertellen, iedereen onderschat de remweg en overschat de snelheid. Voor de rest een geweldige dag gehad op RDW test circuit en gladde banen. De kombaan rondes aan het einde waren erg leuk.

    Een 30 zone hoort een verblijfsgebied te zijn waar geen doorgaand verkeer is.(en nog een aantal eisen) Dit is een landelijke eis. In de situatie van Zuidbroek gaat dit dus niet op. Om politieke vraag is er een bord geplaatst en heeft rechts voorrang. Handhaafbaar is dit moeilijk omdat de zone niet voldoet aan de landelijk geldende regels voor inrichting van een 30 zone. Ik zie dus ook wel gebeuren dat de politie niet gaat handhaven op snelheid. Mocht er wel geschreven worden, dan acht ik de kans heel groot dat een rechter de bon alsnog verscheurd.
    Snelheid, verkeer en regelgeving daaromheen, leuke stof tot discussie. Vooral omdat er een bepaalde beleving bij komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Arnold, ik heb z'n 30 jaar en 1,5 miljoen kilometer ervaring. En zo af en toe in een oranje hes langs 's-rijkswegen gestaan.
    Dan weet je normaliter wel wat het verschil is tussen 30, 50 of veel sneller.
    Ook qua remweg heb ik wat wijsheid opgedaan... ;O
    Overigens hoor ik hier geen auto's met minder dan 50 km/u voorbij rijden.

    De Hereweg in Meeden is ook geen 30 km gebied; het is een doorgaande weg met vrachtverkeer en zeer zwaar landbouwverkeer (het is tenslotte een landelijk dorp). Wat gekleurde bakstenen en borden lijken voldoende.
    Geen probleem, tot iemand invalide wordt gereden, dan gaan de verzekeraars hele mierennesten verkrachten. En gaan we vermoedelijk als gemeenschap financieel richting artikel 12.

    Vanavond Cruijff bij Pauw en Witteman. Wilde met een cognac en wat pillen vroeg naar bed gaan, dat wordt dus wat later ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Arnold, even ter herinnering. De situatie op de Hereweg een jaar geleden:

    Onveilig verkeersgedrag Hereweg

    Ik heb niet het idee dat er veel is veranderd :(

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O ja, er is wel iets veranderd. De zebrapaden zijn weg.

    BeantwoordenVerwijderen