Teller

donderdag 19 december 2013

19122013

Zat hier gisteravond iemand aan de bar met de volgende vraag: "Wordt een kind dat men lief heeft gespaard bij het spits lopen van de roede als het met het badwater wordt weggespoeld?", wilde daar antwoord op geven, maar zag dat het weinig zin had. De beste man was al weer diep in gedachten verzonken, zal wel gedacht hebben die kroegbaas weet er toch geen antwoord op. Soms denk ik wel eens, dat mensen niet zoveel moeten denken, want denken kost tijd en dat gaat weer ten koste van het doen.

28 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, vroeger dacht men bij het opgroeien van de kinderen, dat je de roede niet moest sparen.Maar om dan het kind met het water weg te gooien gaat me te ver. Dan zou al die moeiten om je kinderen tot een volwaardige burger te laten worden, voor niets zijn. Hoewel Appie denken en werken gaan altijd samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De een denkt, de ander voert uit. Zie voortgezet onderwijs...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er nou een slecht voorbeeld is :(

      Als de een denkt en de ander werkt krijg je meer problemen dan wanneer mensen bedenken wat ze goed doen, doen en zich tijdens het doen afvragen of ze het goed doen.

      Bij onderwijs gingen/gaan polletiekelingen zonder al te veel kennis maar met achterban roepen en stemmen, donderen een door en door verbrande aardappel in een zootje gebouwen en dertig jaar later is Nederland geen gidsland meer maar een bang land. Voldoende kennsihebbers om een put te dempen maar niemand die een graafmachine kan besturen om die put op diepte te krijgen.

      En een aantal kabinetten waar men het verschil tussen kosten en investeringen niet begreep noch begrijpt.

      AnnoNiem :)

      Verwijderen
    2. Soms is het beter een schep ter hand te nemen,
      dan te wachten op machines voor het graven.

      Verwijderen
    3. Als de een doet zonder na te denken moet een ander nadenken hoe het eigenlijk zou moeten die een derde opdracht geeft om het toch maar anders te doen. Zijn er toch al 3 aan het werk :-)

      Heemtuin: doen/denken/doen

      Verwijderen
    4. John,
      dat verondersteld dat wie al doende vergeet na te denken nooit het goede doet...
      dus ook niet wanneer hij al doende precies datgene uitvoord wat degene die er wel over nagedacht zou hebben in bedachte zou moeten hebben.

      Verwijderen
    5. Anoniem zal wel beseffen dat hij als AnnoNiem nooit deel uit zal maken van AnnoOoit,
      daarvoor is de eerste te ongrijpbaar en de laatste te tijdgebonden.

      Verwijderen
    6. Hoe was het ook al weer?

      Al doende leert men of al lerende doet men

      Misschien maar beter om denken en doen aan vrouwen over te laten. Wetenschappelijk bewezen dat zij alleen meerdere dingen tegelijk kunnen.

      Verwijderen
    7. Zou ik willen genieten als AnnoOoit dan had ik mij wel geprofileerd als AnnOoit.

      Maar hebt geen vrees Anno13 enzovoorts: Ik wil mij slechts zeer beperkt aan anderen binden, wat alle anderen daar ook van mogen vinden.

      Maar al draag ik soms een tè grote broek mijn eigendunk is krapper: "Anonymus is the Latin spelling of anonymous, traditionally used by scholars in the humanities for any ancient writer whose name is not known, or to a manuscript of their work. Such writers have left valuable historical or literary records through the ages." En waar ik ages citeerde bedoel ik voor mijzelf meestal de minuten voor de publiceer knop...STOP

      Verwijderen
  3. Dat opvoeden met de roede was een Calvinistische trekje, wees gehoorzaam aan je vader en moeder. Desnoods met geweld, ook de scholen deden daar aan mee. Gelukkig hebben veel van deze kinderen leerling getrokken uit het geweld van hun jeugd, en hebben ze hun kinderen iets beters meegegeven. De periode van 'blijheid vrijheid' heeft toch iets goed gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niets typisch Calvinistisch aan...,
      juist niet zou je kunnen stellen.
      De opvoeder in Calvijn was niet zo gecharmeerd van 'opvoedkundige' lijfstraffen...;
      De tijd mag dan alle wonden helen...,
      en in haar voorgang zaken steeds doen slijten...,
      zij is het ook die ons in staat stelt dingen uit te stellen...
      en slecht gebruik nog lang in stand te houden.

      Dergelijke praktijken waren tot zeer recent ook niet ongebruikelijk in katholieke landen,
      en wie in dit land nog voor enkel decennia bij de Jezuïeten is schoolgegaan zal zich mogelijk de striemen op de rug niet enkel kunnen heugen moor ook in de spiegel kunnen zien.
      Geen wonder ook als je je beseft dat onderwijs lange tijd vooral een zaak van kloosterlingen was...,
      onze oudste scholen zijn ontstaan als kloosterscholen...,
      verbonden aan kloosterorden waar zelfkastijding niet ongebruikelijk of zelfs als hoogsthaalbare werd gezien in de persoonlijk overgave aan God...,
      je zelf tot martelaar verheffen...,
      een opvoedkundige tik met de roede kan dan alleen maar helpen de jeugd te harden in dit hardvochtig aardse leven.

      Verwijderen
  4. Mogguh mensuh!
    Wie zijn roede spaart krijgt de kinderen van een ander toch :)

    Ik heb onze kinderen (nou ja, mijn deeltje dan, mevrouw Pé heeft er ver uit het meeste aan gedaan) opgevoed met:
    # Dat zijn je grenzen en als je me kunt bewijzen dat je het aan kunt moet je er vooral overheen gaan.
    # IK heb gelijk maar als je mijn ongelijk kunt bewijzen geef ik jou graag wat je toekomt.

    Ondanks een hoop zorgen en problemen, aan de toog ongetwijfeld bekend, hebben mijn Lief en ik het samen volgehouden, elkaar gerespecteerd en die boodschap aan de meiden meegegeven. Respect verdien je, ondermeer door het anderen te geven.

    En zie wat er van ze geworden is?! :))))))

    mazzell ende moj mensuh!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het vloeipapier nog niet over mijn vorige schrijfsel gedouwd of op rtv noord krijg ik weer een soort bevestiging...

    "De gemeente gaat nu zelf een nieuw bedrijfsplan ontwikkelen voor de Heemtuin." - - - "Het nieuwe bedrijfsplan moet in de tweede helft van volgend jaar klaar zijn."

    1) wat gebeurt er in de tussentijd?
    a) Het bestuur heeft aangegeven dat een aantal subsidies aan de vereniging is gegeven, niet aan de Heemtuin.
    b) In diezelfde brief staat vermeld dat een aantal vergunningen t.b.v. de horeca zonder hen komen te vervallen (Nu schijnt er in Meeden ruimte te komen dus wellicht kunnen ze daar iemand vinden)

    c) Een bedrijfsplan dat een half jaar nodig heeft is per definitie slecht omdat het een klein project is, geen multinational die moet worden herstructureerd. Gaat dus meer geld kosten dan die 16.000 euro waar de strijd over leek te gaan.

    En in de tussentijd zitten een hoop mensen, zeker zij die met een beste afstand tot de arbeidsmarkt staan, stijf van de stress onder de kerstboom.
    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geDAGte

    donkere dagen voor de Kerst,
    de mooiste van het jaar,
    't geKlaas al weer vergeten,
    gezellig samen,
    maar veelal toch alleen,
    iedereen gewoon voor zich,
    wel denkend aan elkaar,
    wie er is,
    wie niet is vergeten,
    wie niet meer zal komen,
    alle onvervulde dromen,
    de domper van de Kerst,
    in't donkerst van 't jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach arme Anno Dertien, zo kort voor je verscheiden
      Lees ik door je woorden heen het menselijke leiden.
      Wees niet bevreesd, het Licht van Kerst kan ook jou bevrijden
      Zodat je in de lente met de jonge god kunt rijden
      Want als wij stof zijn en als stof zullen verdwijnen
      Zal Anno herrijzen op de eerste dag die we van 2014 mogen zien
      En gedenken we vol blijdschap de geboorte van AnnoVeertien!

      AnnoNooitnie.

      Koffie op: Ander scherm veur de kop!

      Verwijderen
    2. :)
      dubbelontkennend = bekennend
      => AnnoNooitnie = AnnoImmer
      ;0

      Verwijderen
    3. Ook hier een taalkundig advies...

      laten we van leiden maar lijden maken. De Leider, het Licht, heeft niet voor niks geschenen en geleden.

      Verwijderen
    4. John,
      als het Menselijk Leiden...
      gelijk wordt gesteld met het lijden in Leiden...
      is Leiden in last.

      Verwijderen
    5. Dat is naar voor de Leidenaar.

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig doen we niet alles wat er wordt bedacht,
    maar dan nog doen we het teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anno13, wat bedoel je met 'het'?

      denken we teveel?
      werken we teveel?
      luisteren we te goed?
      luisteren we niet?

      Als iedereen doet waar hij/zij goed in is dan komt vast goed. Nu ander nog accepteren.

      Verwijderen
    2. Citaat als toelichting:
      "
      john19 december 2013 09:22
      Als de een doet zonder na te denken moet een ander nadenken hoe het eigenlijk zou moeten die een derde opdracht geeft om het toch maar anders te doen. Zijn er toch al 3 aan het werk :-)
      "

      Verwijderen
  9. 't gaat goed vandaag...
    ook zonder loeten uit de loterij lijkt 't geld weer binnen te stromen...;
    Zojuist weer een persoonlijke donatie van $ 2.000.000,=...
    de mij onbekende Finse afzender vind wel dat ik voor verdere informatie even contact moet op nemen met een ander mij niet minder onbekend persoon middels een mij evenzeer onbekend eMail-adres.

    Zouden er nou heus mensen zijn die zo goedgelovig zijn dat ze denken dat ze zomaar zoveel geld in de schoot geworpen krijgen...,
    en zo ja...,
    dat daar dan weer niet allerhande ongewenste en vervelende haken en ogen aan zitten.
    Ik kan er niet bij met m'n verstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weten jullie trouwens dat Adolf een opvolger heeft?

    Lees hieronder:

    'De islam is een leugen. Mohammed is een boef. De koran is gif.'.........

    Als ik verder ga Christenen, Jehova, Gereformeerden, Rooms Katholiek, Spirituele en vooral niet vergeten de Joden....., volgens mij zit in deze geloven ook verschrikkelijk veel verschil in toch?

    Moet men nou gaan haten?

    Nee toch respecteer iedereen in zijn geloof en zoals ik het zeg dikke dombo's die dit gaan zeggen of weet ik veel hoeveel stikkers laten drukken.........

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jezus zei: alles wat je voor je naaste doet, doe je ook voor mij.
    Het betekend in gewoon Nederlands; Dienstbaar zijn voor je medemens, wat voor kleur of overtuiging die ook heeft. Dit is de basis van en goed leven met elkaar.
    Ook dat weet dhr Wilders, en daar verbaas ik mij over.

    BeantwoordenVerwijderen