Teller

woensdag 11 juli 2012

11072012

"Snelheidscontroles in Meeden", was de kop boven een artikel in het DvhN vanmorgen. De politie gaat weer snelheidscontroles houden op de Hereweg in Meeden. "De tijd van waarschuwen is voorbij. Lik op stuk wordt toegepast." Deze toezegging heeft wethouder Jan Batelaan van Menterwolde gisteravond gedaan aan de ongeveer zestig bezoekers van de evaluatieavond over de reconstructie van de Hereweg. De inwoners kwamen met veel klachten. Er wordt te hard gereden op de Hereweg. De klinkers in de weg zorgen voor trillingen en lawaai. Zebrapaden moeten terugkeren in de buurt van de beide scholen en de gereformeerde kerk. Liefst vijf informatieavonden zijn gehouden tussen Juni 2009 en Mei 2010. De inwoners hebben het idee dat niet veel met de suggesties is gedaan. Dat klinkers zijn gekozen in plaats van asfalt stoort het dorp. Geert Lesman verwoordde de gevoelens die leven als volgt: "De verwachting was dat de gemeente iets zou doen met de suggesties. Dat viel tegen. We zijn teleurgesteld in de gemeente." De gemeente beantwoordt op korte termijn alle gestelde vragen, zo is vanuit het college toegezegd.

24 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. VB, ik heb jouw reactie weggehaald, om reden dat er een beschuldiging in stond richting een wethouder uit Meeden, die over de schreef gaat mijn inziens.

      Verwijderen
  2. Goedemorgen, een gevaarlijke uitspraak VB. Ik sta s'avonds vaak buiten te genieten van de avondzon, en zie dan op de Spoorstraat/Kerkstraat auto's voorbij vliegen, dat je denkt: is het nu een 30 km zone of een 80 km zone.
    Wees blij dat er niet harder dan 50 km gereden wordt.
    Misschien een suggestie om tussen 20'00-24'00 uur een snelheidsmeting te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen.

    Vanavond is er een soortgelijke avond in de Broeckhof over de Spoorstraat. Er is één verschil met Meeden; er liggen hier nieuwe klinkers klaar. Ik ben benieuwd waarom, aangezien er nog onderzoeken lopen. Misschien horen we het vanavond. Ik weet alleen niet of ik het op kan brengen heen te gaan, ik heb haast niet geslapen vannacht en voel me gebroken.

    Wim, een belangrijk onderdeel van een 30 km-zone is dat alle verkeer van rechts voorrang heeft. Ik heb het idee dat dit wel enigszins remmend werkt. Alleen wanneer je van noord naar zuid rijdt kom je pas een weg naar rechts tegen als je de bebouwing uit bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was me gewoon door de kop geschoten maar ik had er wel vertrouwen in dat "mijn" mening en ervaringen niet uniek zijn.

    Een van de meest simpele oplossingen is die domme gele borden te vervangen door borden die wel begrijpelijk zijn. Snelheidscontrole zal niet veel uithalen; zowel aan- als afwezigheid zijn snel bekend.

    Mazzelmoj

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien is dit een idee...
    leg een een ravijn zoals dit aan, gewoon midden in de weg...,
    of een zwembad...,
    wel goed verlichten 's avonds, voor je het weet heb je ongelukken...,
    maar daar gaan mensen ook weer langzamer en rustiger door rijden wellicht.

    Voor de aanleg en onderpoud organiseer je met enige regelmaat een straten-festival...,
    daarmee zorg je mogelijk voor een blijvende stroom van bezoekers die steeds weer willen zien welke obstakels er nu weer in en op de doorgannde wegen van Menetwolde te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. SiKo, dat werkt alleen als Nederland zo word als de voormalige minister Binckhorst het in gedachten had.
    Nederland een park vol avontuur en gezelligheid
    Misschien moet de politieke partij FUK hier meer zeggenschap krijgen, of het moet gecombineerd worden met Trots Op Menterwolde. wordt het toch nog een feest in Menterwolde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, volgens mij moet de partij Fuk, Vuk zijn.

      Verwijderen
    2. ... en VUK staat volgens mij voor Veur Uut Kieken.

      Verwijderen
  8. goedenmorgen....

    jan, de klinkers worden zondag (as?) bij jullie voor de deur gelegd, om te zien of deze klinkers het probleem zijn vd trillingen. mocht het niet over zijn met de trillingen, dan ligt het toch aan de ondergrond, dubbelwerk, maar goed, 't is niet op kosten vd gemeenschap geven ze aan, alleen meer overlast....hoop niet dat het nu een touwtrek wordt tussen aanwonenden en arcadis/aannemer over of de trillingen weg zijn....

    wij kunnen helaas ook niet heen vanavond, hebben een 50jarige vriend. het tijdstip(18:00uur) is ook niet echt een tijdstip waar je de meeste mensen op bereikt.
    ik heb een verzoek gedaan of ik een verslag van deze avond kan krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vanaf kwart voor twee wordt de afsluiting van de zeewering bij de tweede maasvlakte uitgezonden. Machtig, ik weet nog de indruk die sommige uitzendingen over de Deltawerken opwekte in een toen nog iets jongere en veel onschuldigere JP ;O

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bloem, ik ga er vanuit dat Jan hier verslag uitbrengt. Of ga je niet heen Jan?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ga heen, Appie. Bijzonderheden zal ik melden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jan, voor heel veel nederlanders is je post een reden om Margreet en de meiden sterkte te wensen :O
    Alleen het melden van die bijzonderheden zou een extreme bijzonderheid zijn. Sinds het jaar 33 of zo is dat niet echt gebeurd....
    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ferme taal trouwens van de wethouder. Overigens nadat zijn collega achtereenvolgens het vorige college, de politie en de bewoners die tegenstrijdige eisen stelden de schuld probeerde te geven. En nadat ze geprobeerd hadden een reactie over de vakantie heen te tillen. Eén positieve opmerking van een bewoner: met de nieuwe straatverlichting heeft ze 's nachts geen last meer van TL in haar slaapkamer, maar moet ze wel 's avonds het licht aan in de woonkamer. Ook hebben we geleerd hoe we de verdwenen opritten weer terugkrijgen: eerst een scootmobiel aanvragen. In Meeden gelooft geen mens dat er iets aan de klachten gebeurt. Tenslotte is het crisis en moet er bezuinigd worden. En de Buitenweg moet ook nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedenavond.

    Ben even naar de bijeenkomst geweest. Weinig mee opgeschoten. Ook eigenlijk niets gehoord wat vermeldenswaard is. De opmerkingen van de aanwezigen zijn genotuleerd, morgen (?) gaan de opdrachtgever en de uitvoerders in overleg wat er nu moet gaan gebeuren. Het is onzeker of zondag de nieuwe klinkers, bij wijze van test, gaan worden gelegd.

    Het is één groot grijs gebied. Iedereen denkt iets, iedereen hoopt iets, maar niemand weet iets. En dan heb ik niet alleen over de aanwezige burgers.

    Wel was opvallend dat niemand precies lijkt te weten wat shared space inhoudt (behalve Arcadis). Velen zoeken mogelijkheden om juist de eigenschappen van dit concept teniet te doen; zebra's, hunebedstenen, meer borden, hekjes om te zorgen dat men nergens tussendoor kan, enzovoort.

    Ik ga maar eens vroeg naar bed, slaap inhalen. Doei.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Frans, met ferme taal bedoel je de opmerking over het lik op stuk beleid? En die andere wethouder, wie was dat? Denk dat ik met haar, want de andere drie zijn vrouw, het voor een deel wel eens kan zijn. Het is in gang gezet door het vorige college, maar nu is het huidige college verantwoordelijk en zal problemen wel moeten oplossen, daar mag men niet voor weglopen.

    Jan, hekken op de weg, hunebedstenen, toe maar, gekker kan het niet. En die obstakels worden tijdens de zware transporten die van het industrieterrein komen steeds weer weggehaald? Het zal jou niet verbazen, dat mij niets meer verbaast.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Appie, het was zelfs het voor-vorig college dat in 2005 met de dorpsvisie begon. Maar dat doet er niet toe. Het huidige college heeft ernstig op de Hereweg bezuinigd. Het asfalt met klinker-print is vervangen door losse klinkers, de ideeën van de politie over snelheidsbegrenzers zijn genegeerd, de trottoirbanden met verlaagde inritten zijn vervangen door strakke schuine trottoirbanden. Van de beloofde samenwerking met de politie, metingen vooraf, begeleiding tijdens de werkzaamheden en handhaving achteraf is niets terechtgekomen. Het is nog steeds onduidelijk of de Hereweg nu een voorrangsweg (waar je wel 80 kunt) of een 30km zone is. Waar je van een zijweg komend voorrang hebt en waar je moet stoppen.

    Jarenlang heeft iemand op Duurkenakker de auto als snelheidsbegrenzer ingezet. Sinds de reconstructie ook een paar mensen in het centrum, waaronder ik. Ik begreep gisteren dat de gemeente dat toejuichte. Totdat vrachtwagens van het nieuwe wooncomplex aan de Lindelaan het trottoir tegenover ons stuk reden. Toen stuurden ze een boa die ons eerst gelastte en later verzocht onze auto elders te parkeren. Hij maakte ook foto's van de losgetrilde voegen in ons huis en van de kuilen en losliggende klinkers in de nieuwe bestrating. Zou die de volgende dag aan de wethouder laten zien. Nooit gebeurd natuurlijk. Toen ik de wethouder daarop aansprak zei ze dat het maar een boa was, die daar natuurlijk niet over ging. De mail die ik de gemeente een jaar geleden stuurde, was volgens haar al lang beantwoord. Dat zat in het dossier. Als ik dat gemist had, kon ik wel een copie krijgen. Nooit gekregen natuurlijk. Toen ik haar daar een paar maanden geleden op aansprak, zei ze dat dat er toch niet meer toe deed, want er zou toch in mei een avond met de bewoners komen.

    O ja, natuurlijk gaat wethouder Batelaan over die reconstructies en over verkeer. Maar het vuile werk, het praten met burgers, laat hij opknappen door Matty Siersema van Openbare Werken die je amper op liegen, feitenkennis of een slecht geheugen kunt betrappen.

    BeantwoordenVerwijderen