Teller

donderdag 31 januari 2013

31012013

Ik las in het DvhN dat de PvdA zich al lange tijd zorgen maakt over de status van "zeer zwakke school" van de openbare basisschool De Mieden in Meeden. De oppositiepartij heeft voor de tweede keer binnen een jaar schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W. PvdA-fractievoorzitter Patricia Boerma wil weten hoe vaak het afgelopen jaar met Opron (verzorgt openbaar primair onderwijs in Menterwolde, Veendam en Stadskanaal) en/of met De Mieden is overlegd. Verder wil de PvdA weten welke stappen zijn genomen om de kritiekpunten te verbeteren. "Is het college ervan op de hoogte dat, als de volgende controle wederom negatief uitpakt, dit grote gevolgen kan hebben zoals een boete of sluiting?" De Inspectie van het Onderwijs heeft al aangekondigd in Maart opnieuw een onderzoek naar de kwaliteitsverbetering uit te voeren. Er worden maatregelen getroffen of een sanctie toegepast als blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs opnieuw onvoldoende verbeterd is. Minister Jet Bussemaker kan de school zelfs sluiten. De kwaliteit van het onderwijs op De Mieden is al sinds 2008 zwak en sinds 2011 zelfs zeer zwak, zo staat te lezen in het rapport van bevindingen, dat op 18 Oktober vorig jaar is vastgesteld.

12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, dat is niet zo best! Dat zou betekenen dat de leerlingen van deze school met een leerachterstand het voortgezet onderwijs ingaan. Wat dan resulteert in een onafgemaakte vervolg opleiding.Mijn vraag is: iedere school doet mij aan de Cito toetsen, komt zo iets dan niet aan het ligt? ik dacht dat de Cito een graadmeter was voor het nivo waarop les gegeven wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mogguh lui!

    Wat ik "in de wandelgangen" hoor is dat veel ouders van "slimmere kinderen" hier hun kinderen naar de Shalom school sturen omdat de klassen daar kleiner zijn (waren?) en het onderwijs beter. Het "nadeel" van een religieus tintje nemen ze dan maar voor lief.

    Dat houdt in dat de OBS achterblijft met een relatief groot percentage zwakkere leerlingen.
    Overigens zijn er in 2011 al plannen aangekondigd om beide scholen te laten samengaan, omdat beiden moeten passen in de waan der grootschaligheid. Zou mw Boerma toch ook wel moeten weten?!

    Mijn meiden hebben op de Mieden gezeten en zijn toch nog redelijk terechtgekomen maar ook toen waren er al veel kinderen met een leerachterstand die, vrouger!, naar de huishoud- of ambachtsschool zouden gaan en dan een redelijke toekomst hebben. Omdat tegenwoordig niemand (??!) zonder MBO opleiding kan vallen ze buiten boord, verliezen ze respect, zelfrespect en moeten ze dus eerst een verdubbelde achterstand inhalen. Terwijl een groot deel van die jongens gewoon het land op wilden, op de trekker en op de schop. Hard werken, zoals opa dat deed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een zwakke school kan betekenen dat er minder goed les gegeven wordt en de kinderen daardoor onvoldoende meekomen of op niveau komen. Het kan natuurlijk ook mede zijn dat het startniveau van de kinderen laag is en ook juist daardoor laag blijft.
    Naar mijn weten meet de inspectie eerst en vooral het behaalde resultaat en niveau bij de kinderen (kennelijk erg zwak)om vervolgens de uitslag te relateren aan het lesplan en de concrete lessen van de meesters en de juffen.
    Voor Meeden is het kennelijk een gegeven waar niet zomaar een oplossing voor is. Het "materiaal" laat te wensen over. Of mw Boerma daar iets aan kan veranderen betwijfel ik. De politiek gaat daar niet meer over. De scholen zijn immers verzelfstandigd.
    Hoe maakbaar is het leven, niet dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen,

    Toch heel spijtig als je zoiets moet constateren. Als ik het goed begrijp, kan de school gesloten worden als men geen verbeteringen ziet? Dat is nogal een maatregel. Ik snap het even niet, zijn er afspraken gemaakt die niet nagekomen worden waardoor Mw.Boerma dit punt opnieuw ingebracht wil zien worden?????? Vooruitlopend of iets wel of niet zo is, zou het wel heel kwalijk zijn als men het voortbestaan van een school op het spel durft te zetten. Ik hoor of zie het wel. Nogmaals??????

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het rapport van de inspectie staat hier
    Inspectierapport OBS de Mieden
    Als ik het zo lees, lijkt het niet aan de leerlingen te liggen, maar aan de school. Als er al plannen of afspraken zijn, worden ze niet of slordig uitgevoerd en nagekomen. Prestaties van leerlingen zijn vergeleken met wat je kon verwachten. Ik zou trouwens niet weten waarom je hier in Meeden minder zou kunnen verwachten dan in de andere dorpen. Zelfs het effect wat JP noemt, uitwijken naar de Sjaloom school, hoeft helemaal niet alleen voor slimmeriken. Als de Mieden zo door gaat, verdwijnt hij vanzelf. Er zitten nu geloof ik drie kinderen in groep 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Frans, 3 kinderen in groep 1? Da's of een teken van een vergrijsde samenleving of van uitwijkend gedrag. Het lijkt me dat er een proces manager moet komen die zich richt op de realisatie van de processen en afspraken.

    Toen mijn meiden daar zaten was het een bevlogen, maar wel "grijzer" lerarenkorps dat mijn hart meteen "stal" omdat er een 30-tals macs stond waar kinderen mee konden oefenen en leren. Beter nog, ze kregen type-les. Op de montessorie in Ede hadden ze toen 5 pc's voor 8 volle klassen....
    Ze moesten wel wennen aan "dag mevrouw Rietsema" in plaats van "hallo juf jopie". Of hoe ze ook mochten heten.

    Misschien hoor je vanavond meer in het Dorpshuis. Kan er zelf niet bij zijn :(

    Mazzelmoj!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,

    ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat er op het moment heel hard aan getrokken wordt om de school weer groen te krijgen. Er zijn nieuwe jonge leerkrachten aan getrokken en een nieuwe schoolleider. Dat er maar 3 leerlingen in groep 1 zitten is een fabeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry maar ik weet uit eigen ervaring dat ook m'n zoon(tje) in groep 1 heeft gezeten met 3 leerlingen en groep 2 zaten er mss 6 leerlingen in, maar deze zoon is wel ict'er geworden bij een Gemeentehuis in Friesland, ik wil alleen maar zeggen dat het niet negatief hoeft te zijn.
    Maar zoals ik had gehoord in het dorpje Visvliet mocht deze school open blijven dat je ervan uit kon gaan met 2 tal leraren 8 groepen moest gaan bezetten en iedereen begrijpt dat dit niet mogelijk zou kunnen zijn..., maar goed het gaat hier om een organisatie van het Christelijke onderwijs bezet door 45 leerlingen die dus in 2013 hun deuren gaat sluiten....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van de website van de Mieden begrijp ik dat groep 1/2 in oktober, de laatste keer dat hij bijgewerkt werd 9/3 leerlingen had. Mogelijk is mijn informatie dus nog meer verouderd dan de website.

    Chris, ik bedoel natuurlijk niet dat je met een paar leerlingen in de klas een slechtere kans in het leven hebt. Ik bedoelde dat de school een slechtere kans heeft.

    Ik hoop dat de betrouwbare bronnen van Anoniem gelijk hebben. Persoonlijk lijken ze me niet betrouwbaarder dan Anoniem zelf.

    BeantwoordenVerwijderen