Teller

woensdag 8 mei 2013

08052013

Een handvol gemeenten wil meer tijd om tot een weloverwogen standpunt te komen, wat betreft de op handen zijnde herindeling in de provincie Groningen. Zelfs daarvoor krijgt men niet de tijd als het aan gedeputeerde Piet de Vey Mestdagh ligt. Persoonlijk heb ik al vaker aangegeven, ook op Twitter, dat het een gelopen koers is. Wij burgers, gemeenteraden, mogen er iets van vinden, maar daar blijft het bij. De koers is uitgezet, en daar valt niet aan te tornen. Alle inspraakrondes, die zijn er voor de bühne, om het idee te geven dat wij inspraak hebben. Zo ging het bij vorige herindelingen, zo ging het bij de Blauwestad en zo zal het ook in de toekomst gaan. Appie gaat echt NOOIT meer naar die wassen neuzen bijeenkomsten, zo waar mijn naam Appie is. Ben ik sceptisch? Dacht het niet, gewoon realistisch. Een andere mening? Laat je door mij niet tegenhouden!

18 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, als ik jou referaat goed lees Appie, dan leven we in een soort dictatuur. Deze trend kom ik vaker tegen. Het bestuur is onaantastbaar, mocht er iets fout gaan dan schort het aan de inzet van de burgers waar het voor bedoeld was. In dit geval de inwoners van de gemeenten.
    Helaas is dat de volgende stap naar een falend beleid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, persoonlijk denk ik dat het wel mee valt, want de voorbereidingen waren toch al jaren aan de gang met Pekela's Veendam en Menterwolde? En nu meer tijd? Zoals ik de mijne ervan denk is het 2018 rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mesne en pluche is een verdom slechte combinatie: Geld verbrassen van een ander en de gevolgen zien vanuit een corporatie, zorgverzekeraar of dik pensioen. De dictatuur van de democratie. Je zou er zo maar cynisch van kunnen worden.

    Ondanks dat: Mazzelmoj!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. JiP Vroeger droegen ze deze mensen met pek en veren de stad uit. Ik ben er wel voor dat we volksverlakkers als deze terecht zetten. Je kan mij veel vertellen maar democratie is in NL vaak een wassen neus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo ist en nait aans zol CEER zeggen kinnen.

      Verwijderen
  5. Hoe is het mogelijk William Moorlag is om. Er mag een Outletcentrum komen, alleen niet in Zuidbroek. Nee, alleen dorpen met stadse allures komen in aanmerking. En dan komt het: het mag geen nadelige invloed hebben op de bestaande winkelcentrum. ( het is een eigen vertaling, wim) Van waar die ommezwaai vraagt u zich misschien af. Heel misschien heet William nu het licht gezien. Zeker in de dagen rond Pinksteren, kun je, je nergens meer over verbazen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een goeie Wim.

      Verwijderen
    2. Moi.
      Als William komt heb je gelijk een Schaduw...

      Vr gr Harrie Loots

      Verwijderen
  6. Ja, gewoon tussen de winkels in Sodom...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het wordt nodig tijd dat de regio in opstand komt. Laat die commissie maar eens langskomen en uitleggen wat de voordelen zijn. Dan zijn ze waarschijnlijk snel uitgepraat, aangezien er vrijwel geen voordelen zijn. Ieder weldenkend mens weet dat opschaling meer afstand schept tussen burgers en politici. Nu is het allemaal nog te behappen, de gemeentes hebben een dermate omvang dat men elkaar kent en weet waar ze over praten. Dat is straks allemaal weg. Kleinere kernen zullen ten onder gaan aan de sterallures van de grote kernen. In de nieuwe gemeente Compagnie die men wil, zullen Hoogezand en Veendam de dienst uit willen maken. Dorpen als Meeden, Noordbroek, maar ook de dorpen Muntendam en Zuidbroek zullen het onderspit delven. Een zwembad in je dorp? Forget it, want al het geld is al voor de groten. Fatsoenlijke voorzieningen? Zullen allemaal worden afgebroken onder het mom dat er in de grote kernen genoeg voorzieningen zijn om de regio te bedienen.
    Oftewel: geld. Alles draait om dat verrekte geld. Wat mij betreft is het simpel: mocht er een (gedwongen) herindeling komen, dan moet Menterwolde al zijn geld besteden aan de dorpen waar we nu uit bestaan. Een zogenaamde bruidschat is alleen maar symbolisch. De provincie wil dit allemaal zo graag, laat ze maar betalen. En als ze dat niet willen, dan gaan we dus niet herindelen en blijft alles gewoon normaal en goed zoals het is.

    Dit hele project is door een stel ambtenaren en clowns opgezet die totaal geen binding hebben met de realiteit. Het gaat bakken met geld kosten en wie mag dat betalen??? Juist, wij, de burgers. Het heeft maar 1 doel, de burger monddood maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hendrik, als ik je zo aanhoor, dan neem ik aan dat jij vanavond inbrengt bij de realisatie van het programma voor de komende verkiezingen, dat de PvdA tegen herindeling is. Wat jij schetst, dat is redelijk realistisch als ik de tot stand komen van Menterwolde onder ogenschouw neem. Ook toen ging de grootste plaats Muntendam er met de bruidsschat van Oosterbroek vandoor. Of het redelijk is of niet, maakt niet uit, zo gaan die dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Net als Appie stop ik mijn tijd niet meer in de complete onzin van mee praten over de herindeling. Alsjeblieft zeg……. zijn de problemen hier in deze regio nu echt niet groter dan wat ouwehoeren over iets compleet zinloos als een herindeling. Politiek neem je verantwoordelijkheid en ga iets doen aan de echte problemen van deze regio. Vind het nogal chique om in deze tijd over deze zaken te praten. Die worden echt niet opgelost door wat geouwehoer over een herindeling. Nergens maar dan ook nergens heb ik een goed verhaal kunnen lezen waarom een herindeling noodzakelijk zou moeten zijn. De enkele argumenten die ik heb gelezen zijn broodje aap argumenten en aantoonbaar onjuist. Zg gelegenheidsargumenten. Ik kan maar 1 argument bedenken waarom we wel zouden moeten herindelen. Bij een grootschalige herindeling zijn we dan in ieder geval verlost van al die wethouders, die elkaar de tent uitvechten voor hun eigen outletje die er dan vervolgens niet komt. Nergens niet. Laten we in Menterwolde het dus maar zo houden zoals het nu is. Never change a briljant team, BM doet het fantastisch dus alle reden om Trots Op Menterwolde te zijn en er niets aan te veranderen. Een prettige dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Appie, mogelijk kun je nog één keer uitleggen hoe de bruidsschat van Oosterbroek naar Muntendam is gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Appie, ik weet niet hoe het dik 20 jaar geleden is gegaan met de vorige herindeling, toen was ik nog te druk om als klein jochie door de straten van Muntendam de rennen.

    Ik denk dat de meeste mensen in onze mooie gemeente niks van een herindeling moeten hebben. Verstandige mensen. Of het in het programma komt? Volgende week neemt de raad naar ik weet een ( al dan niet voorlopig) besluit over een herindeling. Daar zal de fractie zijn mening geven. Daarnaast ga ik ervan uit dat onze afdeling nog een ledenvergadering uitschrijft waarin de leden zich over dit onderwerp uitspreken. Dan wordt tevens bepaalt of het daadwerkelijk in het programma komt. Mijn mening is in ieder geval duidelijk;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Frans, misschien schoot ik iets door, heb het van horen zeggen, zelf zat ik er niet met de neus bovenop. Wel weet ik dat de gemeente Oosterbroek er riant voorstond, dankzij de vele NAM locaties die binnen de gemeente lagen en destijds veel geld in het laatje brachten. Enkele jaren later stond de nieuwe gemeente er slechter voor.

    BeantwoordenVerwijderen