Teller

maandag 27 mei 2013

27052013

Je kan van gedeputeerde William Moorlag veel zeggen, maar niet dat hij bang is. Hij staat voor "zijn zaak" en dat kwam hij verdedigen op de demonstratie tegen het "provinciaal windmolenbeleid" in Meeden. Ik krijg wel enige sympathie voor de man. We hebben iets gemeen. Ook hij heeft het postuur van een vriendelijke kroegbaas, die duidelijk in woord en gebaar laat blijken zich niet door de klanten de kroeg (het college) laat uitzetten. Wat zeg ik, we hebben wel iets gemeen? We hebben veel gemeen. Iedereen mag zijn mening spuien van Moorlag, ook in dit café mogen klanten zeggen wat ze willen, maar Appie heeft het laatste woord. ;)

19 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, misschien hoort deze houding bij de functie die Moorlag uitoefent. Ook zijn voorganger was in zijn daden spijkerhard. Ik zie liever iemand die sociaal bewogen is, die met woord en daad dienstbaar wil zijn voor de gemeenschap. Nu verwijt ik hem dat hij dictatoriaal gedrag vertoont, en dat verstoort de relatie tussen dhr. M. en mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zachte heelmeesters...
      stinkende wonden.

      Als niemand die dingen in z'n achtertuin, noch aan de horizon wil hebben... wat is dan de keus?

      In het engels hebben ze daarvoor een goede uitdrukking:
      you can't have your cake and eat it...,
      en dat beseft Moorlag, zelfs als hij de kool en de geit zou willen sparen, 't gaat 'm niet worden;

      Als je...
      hier geen windmolens plaatst...,
      en niet op zee...,
      en we willen geen CO2-opslag...,
      en (Gode beware) geen schaliegas...,
      en we willen minder bodemdaling door aardgaswinning...,
      en geen kolencentrales en wat nog meer niet al...,
      en geen zonnepanelen...
      omdat daardoor nog meer kinderarbeid plaatsvindt in de mijnen van Kongo...
      danwel verwerpelijke regimes nog meer macht krijgen door hun monopolie op zeldzame metalen...;
      Als we dat allemaal (terecht of onterecht) niet willen...,
      dan hebben we straks, en geen brandstof, en geen elektriciteit, en ook verder weinig meer over om over te klagen...;
      Een beter leefmilieu begint bij het accepteren van offers, soms grote, soms kleine...,
      maar je kan niet alles hebben, althans niet tegelijk...


      Verwijderen
    2. SiKo, als je een keus hebt....

      Waarom niet langs de A7 dan?

      Hier wonen géén mensen die zich hier niet aan gaan storen toch?

      Iedereen zal blij zijn met een windmolen toch?

      Zoals ik in elkaar zit dan kun je tot een compromis komen toch?

      Of zit ik te simpel in elkaar...zeg het maar ik ben héél erg benieuwt.

      Verwijderen
    3. Chris,
      je geeft zelf het antwoord al... ;-)

      Waarom wel langs de A7 als daar, net als langs de N33, ook geen mensen wonen die zich er niet aan storen...

      Verwijderen
    4. Simon, ook jij weet het dat er mensen langs de n33 die zich er wel aan storen op een afstand van +- 1500m1, waarom zou je dan geen windmolenpark aan leggen langs de a7 van n33 naar Scheemda waar niemand woont?

      Verwijderen
    5. Chris,

      je zei al dat er ook langs de A7 geen mensen wonen die zich er aan (gaan) storen.
      Misschien bedoelde je niet echt wat je schreef, maar het was en is de spijker op z'n kop.

      Verder denk ik dat er voor de gemiddelde Maidners weinig winst te behalen valt als die dingen tussen Zuidbroek en Scheemda langs de A7 zouden komen te staan...,
      sterker nog, ik denk dat 't dan min-of-meer terecht nog meer bezwaren over horizont- en landschapvervuiling zou opleveren.

      Verder wordt 't lastig om de het gewenste aantal molens op die plek kwijt te raken, zeker als er ook daar rekening moet worden gehouden met een minimale afstand van 800m tot nabijgelegen bebouwing (of werd er normale niet bedrijfsgebonden bewoning bedoeld).

      Maar kort en goed, nu is er verzet vanuit Meeden en Veendam...;
      Plaats je e.e.a. langs de A7 is er verzet vanuit Zuid- en Noordbroek, Scheemda en Scheemder-Zwaag en niet te vergeten Meeden en Westerlee.

      Van de regen in de drup, je schiet er niet mee op...;
      Als we schone energie willen zijn windturbines een voor de hand liggende oplossing..,
      en zo lang je ze niet allemaal op/in zee plaatsen/dumpen zullen er ook meer en meer op land m,oeten staan, en dat stuit overal op verzet...;
      NIMBY's vind je overal, maar daar kan je als samenleving niet altijd rekening mee houden...,
      de kool en geit zijn niet altijd te sparen als je ook de wolf in leven wilt houden... zelf niet in schaapskleren.


      http://www.windpark-n33.nl/poster-opstellingsvarinaten.pdf

      Verwijderen
  2. Goedemorgen, als ik kijk naar het huidige kabinet wie spijkerhard over kwam heeft zich toch erbij neer gelegd voor een sociaal akkoord,
    Ook deze man moet zich sociaal opstellen bij het plaatsten van de windmolenparken ten noorden van Meeden toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen. Geen commentaar in t Peerd van mij over Dhr Moorlag.......
    Appie, met eenzelfde postuur heb je nog geen vergelijk. Fijne dag allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten als ze worden op gediend. (en dat is in mijn geval ook van toepassing)

      Verwijderen
  4. goedenmorgen....

    heb geen geluid hier op de pc, kan dus alleen maar gissen wat ie zegt....
    was het druk in meeden gisteren?, het weer zat niet mee.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo aan andere filmpjes te zien een geslaagde actie van de meedenaren....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goedemorgen, filmpje is met geluid Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen Ik was er gister ook bij en ja ik ben voorstander van windmolens. Maar de plannen die nu op tafel liggen zijn absurd. Windmolens van 200 m hoog op nog geen 600 meter van bebouwing. En waarom niet in Winsum? Omdat de Hr M daar woont?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lagere windmolens en op grotere afstand van bewoning.

      Kinkt leuk...,
      maar lagere molens betekent minder vermogen per molen en dus (veel) meer molens.
      En waar moeten we plek vinden voor dat (veel) grotere aantal molens?

      Als dat op meer dan 800m afstand van bebouwing moet...,
      dan zal dat niet meevallen...;
      Die plekken zijn niet of nauwelijks te vinden in dit land...,
      ook niet in ons ook hier in Groningen volgepropte landje.

      Verwijderen
    2. Voor degenen die de avon in Muntendam gemist hebben: Hier vind je de plaatjes en filmpjes van de varianten die nu onderzocht worden:

      Opstellingsvarianten Windpark N33

      Als ik moest kiezen, ging ik voor variant 1. Het dichtst bij de N33, het verst (>900m) van woningen en de grootste molens die het meest opleveren tegen de minste kosten en geluidsoverlast. Een verhaal over het windpark in Estinnes in Wallonië vind je hier. Lees vooral ook de discussie.

      Windpark Estinnes

      Verwijderen
    3. Frans,
      ook mij lijkt Variant 1 de beste papieren te hebben...,
      zeker als er later uitbreiding nodig zal blijken in Noordelijke richting richting Appingedam en Eemshaven...,
      op die manier krijgt het nog het meest van een organisch element in het landschap.

      Maar er zijn binnenkort nog heel andere mogelijkheden.
      Misschien daarover later meer.
      één lijkt me de meest

      Verwijderen
  8. Dat maar extra windparken op zee

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja Wat moet je hier nu van zeggen. Werk naast windmolens en ik ben blij wanneer de zon niet schijnt. Je word er helemaal gestoord van. Jaren heb ik op Borkum gezeild waar in de jachthaven 2 grote windmolens staan. Op een afstand van 50 meter lag ik dan met mijn bootje en ik kan je vertellen dat die dingen een gigantische herrie gaven. Reden voor mij om niet meer naar Borkum te gaan. Wanneer het molens van 200 meter worden hebben mensen daar in een vrij forse omtrek echt last van. Onderschat dat niet. Daarom is de N33 eigenlijk een hele slechte lokatie. zo wie zo geen optie om de molens daar neer te zetten. Dat gebied is voor molens met een hoogte van 200m veel te compact. Zet die dingen op zee zou ik zeggen. Nu al zijn dagelijks een stuks of 150 Filippino’s druk in de weer om die dingen boven Borkum te plaatsen, ik zou zeggen een stuks of 30 meer maakt ook niet uit., ze doen het met plezier, zie ze altijd lachen. TOM.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tom, op 50 meter, dat is ietsjes minder dan de 900 waarover Frans het heeft. En de optie om ze maar in zee te plaatsen is niet echt een alternatief. De voorzitter van Tegenwind vond dat ook al eens een goede optie. Best wel apart,want dezelfde club stelde ook al eens dat windenergie niet uit kan. Dan op zee al helemaal niet, waar het drie keer zo duur bouwen en onderhouden is, als ik de verhalen mag geloven.

    BeantwoordenVerwijderen