Teller

vrijdag 16 december 2011

16122011

Gisteravond was er weer eens een avond theater in het gemeentehuis van Menterwolde. Theater Appie hoor ik jullie denken, ja theater waarde klanten van het Golden Peerd, althans zo heb ik dat ervaren. Heb mij bijzonder vermaakt, was er ook voor in de stemming, dat scheelt natuurlijk! Op welk toneel treft men een hoofdrolspeler aan, die ook de rol van het publiek voor zijn rekening neemt? Hij maakte de grappen en de lachsalvo's deed die er moeiteloos bij. Best sociaal, want het publiek op de tribune heeft geen microfoon, maar komt virtueel zo toch in de uitzending! ;)

Ook heeft de raad nog een tijd zitten bomen over bomen. Een evaluatie over het beleid van beeld bepalende bomen of zoiets. De VVD vond dat de burger op eigen terrein wel kon beslissen of een boompje in de houtkachel kon of nog een paar jaartjes moest groeien voor een paasvuur. Mijn woorden, maar zo vertaal ik ze maar in het kort, de klant van het Peerd zit niet te wachten op een ellenlange opening. De wethouder van bomen, Matty Siersema, vond dat we zuinig met bomen moeten zijn, want bomen groot, plantertje dood. Was ik raadslid geweest, had ik zeker een amendement ingediend: "Plantertje nog niet dood, boompje dus niet groot", met andere woorden wie in eigen tuin een boompje poot, mag die kappen voordat die is groot. Of zonder gein en rijm, kappen als die weghaalt de zonneschijn. Verrek rijmt ook, maar dat is toeval.:(

Was ook nog een voorstel over woningbouw aan de BM Venemastraat in Meeden. Goeie plek of niet? Ik kan het niet beoordelen, maar de wethouder Jan Batelaan zei dat het uitvoering beleid vorig college was. Grond was aangekocht, dus financieel onverantwoord om het niet te doen, mijn vrije vertaling. Alle partijen dus voor, behalve de SP. Waarom? Ik heb een vermoeden, maar zoals de vaste klanten weten, vermoedens spreek ik niet uit, want daar komt alleen gelazer van en dat kost klanten. ;)

Dit was in vogelvlucht mijn verslag van de raadsvergadering in de wetenschap dat ik een hoop ben vergeten. Ben mij er van bewust dat die in de Tussenklappen de komende week geheel anders zal zijn, beter en completer, maar dit is het Golden Peerd en daar wordt de zweep geslagen met een kwinkslag.:)

26 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ja de raadsvergadering, ik heb alleen het eerste gedeelte gehoord waarin verteld werd hoe goed het college het wel niet het afgelopen jaar gedaan heeft. En dan breken bij mij de vliezen,(Nanno heeft daar een probaat middel voor)Als ik voor me zelf de plussen en de minnen op tel, dan kom ik op een andere uitslag.
    Het zal er wel bij horen Is alles wat het college doet kommer en kwel, nee, maar klop de positieve dingen niet zo op.
    Nog een paar weken en 2011 is weer voorbij.
    Wat gaat de tijd snel. Ben benieuwd wat 2012 ons brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Peerders.

    Willen jullie wel geloven dat ik een hekel aan deze donkere dagen heb, gelukkig is de kortste dag in zicht en dan gaan we met goed gemoed naar het licht.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig Roskam komt de winterzonnewende dag er aan, en dan worden de dagen langer en lichter.
    Het licht blijft overwinnaar. Ga nu eerst mijn bezigheden doen, tot later.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen


    Appie ik heb wel een vermoeden in welke richting jij denk, maar dan heb je het mis.Het tegen stemmen van de SP heeft een heel andere grondslag. Sterker nog als ik zelf in de raad had gezeten had ik mij onthouden van stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. VB, welke grondslag ligt er aan ten grondslag dat de SP tegen stemde? Je hoeft het mij niet uit de doeken doen hoor, maar ik vind het zo leuk om jou even te plagen.Flauw hè:):)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Roskam dat wil ik wel uit leggen. De vorige raad heeft besloten om deze plannen vorm te geven. Daarbij zijn een aantal dingen de raad destijds door de strot gedrukt, iets wat we van de PvdA destijds wel gewend zijn. Ook het feit dat het voor starters nagenoeg onmogelijk is om hier een kavel te kopen gaf doorslag. En het feit dat het voorgenomen bouwplan geen recht doet aan de dorpsvisie Meeden zoals vastgesteld door de raad in 2009.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet weer aan het werk, tot later

    BeantwoordenVerwijderen
  8. VB, het vermoeden dat jij hebt over mijn vermoeden zit er naast. Ik tikte die zinnen naar aanleiding van je opmerking gisteren over raadsleden die voor het merendeel er voor eigen gewin zouden zitten. Hiermee wilde ik je laten zien hoe gevaarlijk het is vermoedens uit te spreken, wat ik dus nog niet eens deed, want je kunt er zo maar naast zitten! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gisteren afscheid genomen van Dorpsraad Zuidbroek. Het bevalt goed op mijn nieuwe adres: Poststraat 4, 9671 EM Winschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Alles over weigerambtenaren, baas over eigen boom en OZB standpunt VVD vind je op:

    http://www.vvdmpv.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Chris U, de VVD maakt "reclame" op Twitter met de motie die is aangenomen over de weigerambtenaren. Daarop had ik een vraag en die tweet luidde: @VVDMenterwolde Orthedox gelovigen, moslims etc kunnen niet getrouwd worden door geloofsgenoot in Menterwolde dus. Ook discriminatie?

    Nog geen antwoord opgekomen, maar is iets waar ik ook aan dacht toen het gisteren in de raadsvergadering aan de orde kwam. Er zijn meerdere trouwambtenaren, waarom zou je bepaalde groeperingen uitsluiten? Of is er de mogelijkheid om voor één dag trouwambtenaar te zijn en je die zelf mag kiezen, dan zou het "probleem" opgelost zijn als men dan die eis niet stelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. goedenmiddag...

    SP stemde niet tegen de bestemmingsplannen, omdat daar toevallig iemand woont ap...dat is niet SP-minded. het raadsbesluit destijds was zonder SP in de raad. En even ter herinnering, er waren 3 stemmen tegen gisteravond....even voor de goede orde:-)

    bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bloempje, weet ik toch, Velthuis en Gruben, maar wilde op subtiele wijze VB even wijzen hoe makkelijk het is om met veronderstellingen te komen. Dat lukte aardig, zelfs zonder man en paard te noemen, maar ik zie je lachen aan de bar, denk dat je het wel begrijpt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Appie, alle mogelijke gelovigen kunnen getrouwd worden door een geloofsgenoot. Dat heet kerkelijk huwelijk. Onderdeel van de godsdienstvrijheid. Met de invoering van het geregistreerd partnerschap is er geen reden meer ook nog eens een burgerlijk huwelijk te sluiten. Maar kies je daar wel voor, dan mag je als bruidspaar de ambtenaar niet vragen wat zij of hij nog meer doet.

    Overigens moet je natuurlijk uitkijken de vrijheid van godsdienst overal bij te slepen. Met het arrest van de Hoge Raad over de belastingvrijstelling voor de Zusters van Sint Walburga (sexclub op de Wallen) hebben we laten zien waar ongeveer de grenzen liggen. Straks komt er nog een groep gelovigen in Meeden dat vrij uitzicht op het Oosten als leerstuk heeft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Appie, wegens werkzaamheden even geen gelegenheid gehad.

    Jouw vraag: @VVDMenterwolde Orthedox gelovigen, moslims etc kunnen niet getrouwd worden door geloofsgenoot in Menterwolde dus. Ook discriminatie?

    In het geheel niet. Zolang ze gewoon art. 1 van de grondwet respecteren is er geen enkel probleem.

    Overigens, je hebt het over groepen. In de interruptie van mij bij de Christenunie gisteravond gaf ik al aan dat we beter over de Christelijke partijen kunnen spreken aangezien er zeer veel Christenen zijn die er totaal geen moeite mee hebben mensen van het gelijke geslacht te huwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Chris U, ik begrijp je, maar als een ambtenaar geen stellen van gelijke geaardheid wil trouwen, anderen daarin ook niet tegenwerkt, dan kan deze toch niet aangesteld worden. Daarmee loop je het risicio dat je geen ambtenaar zult krijgen van bepaalde richtingen en dus sluit je de ogen ook voor de multi culturele samenleving waarin wij leven, want je zult sommige bruisparen niet kunnen bieden wat ze graag zouden willen. Vanuit dat aspect kwam ik tot mijn vraag/opmerking.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. "als een ambtenaar geen stellen van gelijke geaardheid wil trouwen, anderen daarin ook niet tegenwerkt, dan kan deze toch niet aangesteld worden." Dat is precies de bedoeling van de motie.

    Appie, als je dit wel toestaat, sta je toe dat discriminerende ambtenaren in dienst van de gemeente komen.

    Wij vinden dat een ambtenaar nooit, en zeker niet uit hoofde van zijn functie, mensen mag uitsluiten. Je hebt het nu over een multiculturele samenleving alsof die alleen kan bestaan indien er wel mensen worden uitgesloten/gediscrimineerd. Ik stel dat dit niet zo is. Er zijn in de culturen genoeg mensen die onze grondwet accepteren, omarmen en respecteren en dus wel mensen van het gelijke geslacht willen huwen.

    Tja en in het fictieve geval dat een hele cultuur dat wel zou willen, dan is dat nog geen reden om discriminatie van homofielen enz. toe te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Senior je hebt mail....

    @Appie Ik blijf ondanks jou bevindingen bij eerdeer gedane uitspraken, zeker in combinatie met de termen transparantie en achterkamertjes.

    @Frans We hebben een kerkelijk genootschap opgericht inmiddels, maar misschien is het voor ons ook wel een optie om een beroep te doen op Art 1.1 van de grondwet.....;}

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Chris je bent verblind door de algemene opinie, en laat je jammer genoeg voor het karretje spannen. Er is een groep mensen die alleen maar hun eigen zin willen doordrijven, en geen rekening willen houden met de anderen. Deze personen willen in koste wat kost de grondwet veranderen. Democratie? Nee, want ze laten jou en mij niet de ruimte om een nadere mening te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Andere mening (verkeerde bril op)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Chris U, iemand die geen huwelijken van gelijk geslacht wil sluiten op basis van overtuiging is iets anders dan discrimineren. Ik laat het hierbij, maar naar aanleiding van jullie motie ben ik eens "andersom" gaan denken en vind dat daar ook wel iets in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @appie, het gaat gebeuren, morgen naar de fc met vb !!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. senior en VB, wat zou het leuk zijn als er een verborgen camera opnames van jullie FC bezoek zou maken. Appie de kroeg vol klanten en ik zou er voor thuis blijven. VB en senior, met dat span zit het morgen wel snor.:) Veel plezier mannen.

    Welterusten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Senior, dacht dat het al in de pijplijn zat, naar aanleiding van de mededeling dat je mail had van VB. Heel leuk dat er ook mooie dingen ontstaan aan de bar van het Golden Peerd en dit is niet de eerste keer. VB je scoorde van de week een minpunt bij mij, maar vandaag scoorde je met het inlossen van een belofte tegen. Maak er morgenavond een leuke avond van in de Euroborg samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Appie, prima.

    @Wim, jammer dat je mijn reacties zo leest. Dat je daaruit af denkt te kunnen leiden hoe ik tot mijn levensovertuiging ben gekomen. Ik ben van mening dat het vermogen elkaar lief te hebben voor mensen van gelijk geslacht net zo zeer een Godsgeschenk is als voor mensen van verschillend geslacht. En dat niemand het recht heeft iemand de bezegeling daarvan te ontzeggen. Dat vind ik discriminatie en als volksvertegenwoordiger is het mijn taak daartegen in opstand te komen.

    Als jij die overtuiging 'voor het karretje spannen' wilt noemen, laat ik die oppervlakkige makkelijke opmerking graag bij jou. Ik herken me er totaal niet in. Vind het wel heel jammer dat dit jouw manier is om te zeggen dat je het niet met me eens bent. Had op een inhoudelijke discussie gehoopt.

    Ik wil de grondwet niet veranderen. Integendeel. Artikel 1 staat wat mij betreft fier overeind.

    welterusten.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Frans, ik zie je knipoog wel, maar ik begrijp je groep gelovigen uit Meeden niet in de context van dit verhaal. Het vrije uitzicht op het oosten(?) is al helemaal een andere discussie. Die hoogspanningsmasten staan er toch al..

    BeantwoordenVerwijderen