Teller

woensdag 22 februari 2012

22022012

Gisteren hadden wij het over de streektaal in dit café, vandaag open ik met iemand die het FOC bij Zuidbroek wel ziet zitten en dat in het Gronings iedereen wil laten weten. Sinus laat hier aan de bar ook wel eens van zich horen, maar vandaag klinkt zijn stem uit de Peerder Jukebox. De spellingcontrole stond bij het maken van het filmpje bij Sinus niet op het Gronings, gezien de rode kriebels onder de tekst. Het viel mij ook op dat in het filmpje de bewegwijzering naar het FOC via de rotondes ging, mag hopen mocht het FOC doorgaan, dat men voor de verkeersafwikkeling een andere route voor ogen heeft.

12 opmerkingen:

  1. Mooi dat der aandacht aan mien laid wordt besteed en den nait juust veur mie mor met noame veur dai minzen dai zug haard moeken veur de komst van dizze oultet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, als alle plannen over en in Zuidbroek waren verwezelt dan zag het dorp er heel anders uit.Een andere zaak is dat een dorp die leeft maakt plannen voor de toekomst,en daar is niets mis mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk Sinus, hier word ik nu echt vrolijk van. Mijn complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goie mörgen....

    verstoan is abmoal goin probleem, proaten wordt al moeileker en schriem is 'n draoma....

    dus

    goedenmorgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had het lied ook al in oervorm gehoord, mijn complimenten over de mix.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moi,

    Sinus, daip respect! Geweldig dat jij je op deze manier ook sterk maakt voor de regio. Mooi man. Jouw tekst en zang geven in duidelijk Gronings weer wat er speelt.

    Hoe zit het nou in Veendam? €15.000.000,= zal er worden geïnvesteerd door marktpartijen in de verlengde Kerkstraat. Volgens Ab(normaal) Meijerman een aanvulling en zeker geen bedreiging voor de middenstand van Veendam. Hoe kan hij dan mordicus tegen een FOC zijn. Hoe ziet hij dit dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede middag!

    Mijn Gooisch dialect is bijna gelijk aan dat van Haarlem; hullie en zullie gebruik ik niet..
    Ik heb geleerd dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en zolang iemand maar in staat is om mij iets uit te leggen kom ik er wel mee verder. Of ik ga een deurtje verder.

    Mijn mening over het FOC is al langer bekend dus ik laat mijn woorden rusten in G'ouwe Peerd. Wat wel ter overweging is: al die Duitschers die hier komen verwachten wel dat je hun taal enigzins beheerst. Kim heeft dat meegemaakt bij twee schoenenzaken in Stad, en juist de taalkundig minder begaafde klanten hebben een aanzienlijk onbeschoftere houding. Dus alvast beginnen met een cursus Duits voor winkelpersoneel? Nooit verloren tenslotte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer JP dat de Duitsers dat niet overgenomen hebben. Of zit ik dan misschien in de verkeerde hoek te shoppen? Onbeschofte mensen tref hier en Nederland en helaas ook in Duitsland. Of zullen we overal ter wereld onbeschofte mensen tegen komen? Dan is het niet uit te roeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. JP, as ik over de grup schounen koop kin ik gewoon Grunnegs proaten. Over service gesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Joa JP, t'vaalt aal tou, of nait.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo het roggebrood staat weer in de oven. Naast dat het erg lekker is, is het ook gezond. Een sneetje roggebrood levert 15% aan de dagelijkse behoefte aan vezels en ijzer.
    Echt Gronings roggebrood gebakken volgens een meer dan 60 jaar oud recept.
    Morgenochtend om 8 uur komen de broden weer uit de oven.

    BeantwoordenVerwijderen