Teller

woensdag 20 maart 2013

20032013

Op Twitter gisteren weer een discussie over de Spoorstraat in Zuidbroek, die steeds slechter wordt. Ik blijf het jammer vinden dat onze politici zo weinig doen met de adviezen die hier aan de bar worden verstrekt. Meerdere virtuele kroeglopers hebben voor de reconstructie al gepleit voor asfalt, maar helaas waren die adviezen aan dovemansoren gericht. Een raadslid, Patricia Boerema, zei gisteren op Twitter dat de verantwoordelijkheid bij het college ligt. Nu misschien wel, maar de raad is het hoogste orgaan, en die heeft destijds ingestemd met de reconstructie, zoals die heeft plaats gevonden. Acht maanden geleden was het al onderwerp in het TV Noord Journaal.

8 opmerkingen:

  1. Goedemorgen,ik kreeg gisteravond het bericht dat de educatie projectbegeleider Henk Faber maandagmorgen is overleden. We zouden vandaag een binnenopname maken, helaas wordt het dit keer een memoriam.
    Henk stond nog voor het hele jaar ingeroosterd.
    En zo komt er na jaren samenwerking aan het natuurprogramma 'De Heemtuin tussen de Venen' een einde. Wat overblijft zijn de herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, jammer dat Henk Faber er niet meer is.....het waren leuke onderwerpen om te horen het hoort nu tot de verledentijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mogguh lui.

    Triest bericht.

    Over het straatwerk in Zuidbroek en Meeden. Als ze ze niet in dwarsverband hadden gelegd maar in een visgraat was het veel minder erg geweest. Reed laatst, ben vergeten waar, over eenzelfde soort klinkers in de weg maar daar waren die problemen niet. En je kunt natuurlijk wel mekkeren dat het de schuld van Van Oosten, de boeren en zware vrachtauto's is maar dat is gelul. Die gebruiken al jaren die weg, lang voordat de meeste raadsleden in Menterwolde kwamen kijken. Hooguit geintensiveerd.
    Probleem is vooral het dreunen, of liever het doordreunen, als een wiel over een hobbel rijdt. Daar is deze manier van leggen van klinkers niet tegen bestand, en dat hoor je/zie je/voel je. En anders moeten een paar raadsleden maar een bij een van de peerders een kampeerbedje neerzetten...

    Mazzelmoj!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen,

    Zoals gisteren in de discussie aangegeven is asfalt een optie, maar
    Met een betonklinker kan je hele mooie en kwalitatief goede wegen maken.

    De klinker die in zuidbroek is gebruikt is in tegenstelling van een betonklinker niet maatvast
    Waardoor je ruimte krijgt tussen de stenen.
    Door die ruimte gaat hij door het (zware) verkeer schuiven.

    Tevens zijn betonklinkers in verschillende kleuren te verkrijgen.

    Maar het allerbelangrijkste blijft toch de bodem.
    Besteed je aandacht aan een goede fundering heb je met een betonklinker
    Een kwalitatief en mooie weg.

    Waar ik mij als inwoner ( en belastingbetaler ) van Menterwolde
    wel het meeste aan erger is dat er dus niet uit het verleden wordt geleerd.

    Na kerkstraat muntendam volgt spoorstraat zuidbroek daar zijn de problemen nog niet opgelost en in meeden zijn de volgende problemen al.

    Al die problemen die opgelost zullen worden .
    Wie betaalt die oplossingen.

    Juist: de burger

    Op alle fronten moet worden bezuinigd en hier wordt geld over de balk gegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doet me denken aan de oude wegen van betonplaten, en daar tussen in teer. De wegen van het kar-toen geluid.
    Later werden deze wegen geasfalteerd, alleen het geluid bleef. Want de ondergrond werd niet veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedenavond.

    Verstand van wegen heb ik niet. Wel heb ik, net als meerdere andere aanwonenden en gebruikers van de weg, tijdens voorlichtingsavonden gewezen op problemen in het verleden.
    Helaas werd er niet serieus geluisterd naar deze waarschuwingen omdat de plannen eigenlijk al vast lagen. Geen inhoudelijke reactie in de trant van "met de huidige techniek of in dit ontwerp is er rekening mee gehouden, dus we kunnen u geruststellen..."

    Nee. "Het plan ligt er, wij (ontwerpers en betrokkenen bij de gemeente) vinden het mooi, dus zo gaat het worden." De burger was uitgel*lt.

    Op zich hoeft het geen probleem te zijn, als de plannen en de uitvoering goed zijn. Jammer genoeg hoor je nooit achteraf: "we hebben het verkeerd ingeschat".

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jan, ik ben ook geen deskundige op dit gebied, maar als de wethouder zegt dat niemand dit had verwacht, dan voel ik mij toch een beetje genomen. Want hier in deze kroeg, zo ook in De Broeckhof, is door menigeen gewaarschuwd dat het problemen zou gaan geven. Ik weet ook wel dat deze wethouder, nog geen wethouder was in het voortraject, de stenen waren al besteld immers, maar laat dan wel de zin achterwege: "dat niemand het had verwacht", want dan wordt Appie een beetje kriebel. Niet weer doen Matty! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Over welk voortraject hebben we het eigenlijk? In oktober 2010 werden Siersema en Batelaan benoemd. Pas halverwege 2011 ging de schop in de grond. Op de avond van zijn benoeming vertelde Batelaan mij dat de Hereweg toch wel een stuk goedkoper kon dan wat er begroot was. Nou, dat hebben we geweten.

    Van de Spoorstraat weet ik iets minder, maar mij staat bij dat eerste presentaties van plannen pas eind oktober 2010 plaatsvonden en dat aankoop van de Novy panden en verkoop aan Swarts nog moesten plaatsvinden. Ook het bestemmingsplan Centrum kwam pas in 2011 in de raad. Het lijkt me sterk dat toen de stenen al besteld waren.

    BeantwoordenVerwijderen