Teller

vrijdag 18 april 2014

18042014

Waar zullen we het vandaag eens over hebben? Over de Passion die gisteren in Groningen door 20.000 bezoekers werd bezocht en door 2.5 miljoen werd bekeken thuis voor de buis.
Of over scrhijfster Yvonne Kroonenberg die de woede van de Drentse commissaris van de Koning Tichelaar op de hals heeft gehaald met haar uitspraak over de Drenten in HP/De Tijd. Zij vertelt dat ze tijdens een bezoek aan de Action in Assen simpele mensen zag. Met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen. Ik liep daar rond en probeerde die mensen te begrijpen, op dezelfde manier als dat ik me probeer te verdiepen in het geestelijk leven van dieren. Want als taal niet je eerste vervoermiddel is om je te uiten, dan beweeg je je op een andere manier door de wereld dan wij.
Waarom ik deze twee onderwerpen aanhaal? Simpel, deze twee maakten de voorpagina van het DvhN vol vandaag. Als je het over iets anders wilt hebben is het ook goed. De klant is hier nog steeds Koning, steek maar van wal.

7 opmerkingen:

  1. Tot twee keer toe reactie weg. Grrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, juist in dit paasweekend zie je de verscheidenheid van mensen. Ieder mens met zijn eigen specifieke eigenschappen en belangen. De mens niet als een massa werktuig of robot,maar op zichzelf staande individu. Mooier kun je het niet maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Appie het is me wat met die mevrouw Kronenberg. Wat bezield zo iemand om helemaal van Amsterdam naar Assen af te reizen en dan te gaan shoppen bij de Action. Het hele land is vergeven van de Actions ook in Amsterdam, en dan ben je eens een keertje in Assen en dan ga je naar de Action. Ik was er niet op gekomen, TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Citaten uit hetzelfde artikel geven aan dat de schrijfster eigenlijk weinig onderscheid ziet tussen mensen in bijvoorbeeld Amsterdam Noord en Assen:

    "....
    Ze wist daarom niet wat ze in Amsterdam-Noord aantrof toen ze het stadsdeel een bezoek bracht. 'Mensen die zó primitief zijn dat ze niet eens een gewone zin kunnen uitspreken. Ze slaken kreten, vaak op harde toon, omdat ze toch wel heel graag begrepen willen worden', zegt ze.

    Simpele mensen met Drentse koppen
    Ook een bezoek aan het noorden van ons land kon haar maar matig bekoren: 'Deze week was ik in Assen en daar zag ik ze weer, die primitieve mensen. In de Action. Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen.'
    ..."

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goedenmorgen....

    tja, die kronenberg verbeeld zich wel wat....wie denkt ze dat ze is om zo over mensen te oordelen, laat ze gauw weer onder haar steen kruipen, dan kan ze lekker van zichzelf genieten...

    was vanochtend om 8:30 uur (nota bene) voor niks met zoon in ziekenhuis, vorige week brak ie zijn pols, vandaag zou er ander gips om moeten hadden ze gezegd, zijn we er....kan het gips gewoon blijven zitten...om 9:30 weer thuis :-(

    gisteravond bij installatie nieuw college...had wel wat meer vuur verwacht mbt 4 wethouders....
    groot verschil met afgelopen 4 wethouders is toch, dat deze 4 over 4 jaar WEL wachtgeld krijgen.....maar dat is blijkbaar te verwaarlozen tov wat deze 4e wethouder zal bereiken komende 4 jaar.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blommeke,
      misschien moest je eerst het interview eens (helemaal) lezen...,
      dan de context trachten te doorschouwen...
      en dan oordelen.

      Misschien verbeeld ze zich inderdaad wel heel wat...,
      maar naar mijn waarneming is dat (alle) mensen eigen is.
      Hier hebben veel mensen/bezoekers ook vaak van alles te zeggen over Jan en alleman. Vooral politici moeten het vaak ontgelden, en hoe verder ze van ons weg staan hoe gemakkelijker het (harde) oordeel.

      Verder voelen mensen zich vaak onterecht aangesproken of zelfs aangevallen zonder dat dat de bedoeling was van de andere(n)...;
      Hoe vaak gebeurt het niet dat wat bedoeld was als compliment wordt gezien als een diskwalificatie, dat van muggen olifanten worden gemaakt en dat bijzaken tot hoofdzaak worden gebombardeerd.


      En als ik eerlijk ben, kan ik Y.K. wel volgen...,
      ook mij bekruipt in sommige winkels wel eens het gevoel dat niet iedereen daar het buskruit heeft uitgevonden (inclusief mijzelf)...;
      Snap ik niet dat mensen die Nederlands (en geen dus geen streektaal of dialect) trachten te spreken zelfs de meest basale beginselen van uitspraak en gramatica lijken te ontberen.


      Maar als ik zoiets al opmerk of zou opmerken...,
      over erger nog...,
      daarover publiekelijk mijn verwondering uit zou spreken...,
      dan moet ik oppassen dat niet de hele goegemeente zich over me heendondert.

      Dus hou ik best m'n mond maar...
      ook hier.

      ;-)

      Verwijderen