Teller

zaterdag 19 april 2014

19042014

Vandaag op Stille Zaterdag is het droog en vrij zonnig met temperaturen tussen 12 graden op de Wadden en 17 in het Oosten van de provincie. Daarbij staat een matige tot vrij krachtige oostenwind. Paaszondag doet de temperatuur een flinke stap vooruit naar mogelijk 22 graden. Al maakt de vrij krachtige Oostenwind het voor het gevoel frisser. Het blijft waarschijnlijk droog met flink wat zon. Op Paasmaandag valt soms een bui, maar laat de zon zich tussendoor ook geregeld zien. Met beduidend minder wind wordt het 19 graden.

17 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, dat betekend Appie morgenvroeg veel smog van de paasvuren van Denemarken en Duitsland. Dar wordt je niet vrolijk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen! Ik heb al een wandeling met onze pup gehad...prachtige zonsopgang reeën in het veld..wat wil je nog meer...en dat allemaal in Menterwolde.....prachtig...ik zeg een hele fijne zaterdag gewenst allen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. SiK, je bedoelt S'boern?
    Alleen als de wind naar het westen blaast, dit in verband met (ruim ingeschaalde) aan- en omwonenden. Jullie wonen ten oosten, dus dat scheelt!
    Zo ongeveer alle andere windrichtingen leiden tot uitstel. Geen idee hoeveel honderd kuub er ligt...
    Sterkte vanavond. Of wanneer de brand in het oosten Noordbroek laat proesten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, de wind komt daar niet weg als de voorspellingen kloppn.

      Verwijderen
  4. SiKo, je wordt al een echte Groninger. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Appie,
    zeggen ze ook in Utrecht en in het veenweidegebied waar ik "weg" kom

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan wordt het.......er gaat niets boven siko !!!!:-):-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. SiKo, hebben ze toch nog iets van ons overgenomen. Wist ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't is Fries substraat van de straat...,
      ooit was ook Holland en Utrecht Fries net als hier.

      Verwijderen
  8. Wie nu naar buiten gaat kan vast/al genieten van die prachtige 'traditie' die hier door een aantal kroeglopers de afgelopen week al werd bewierookt.

    Ik zou bijna zeggen...,
    geef mij maar wierrook.
    De grauwe sluier die er nu al hangt kan mij niet bekoren...,
    prikkende ogen en een beperkt zicht...,
    fijn hoor die Paasvuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Silo, ik had niets in de gaten tot ik naar buiten ging. Heb nergens last van, ruik en zie het wel, maar kan mij voorstellen dat mensen met longaandoeningen er wel hinder van hebben. Ben voor tradities, ook die van paasvuren, maar ...... Weet het even niet zo goed meer. Gun een ieder zijn plezier, maar als je het echt heel erg benauwd krijgt als patiënt, en je kunt je er niet voor een dag van afsluiten, ja dan ...., maar als het wel kan vind ik het geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoewel ik de traditie van paasvuren graag in ere houd, maakt de smog die er nu heerst een kanttekening bij de traditie. Onze oosterburen stoken toch geen bruinkolen meer? Het heeft namelijk wel dezelfde verschijnselen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nat hout en groen blad en alles wat maar branden wil.

      Verwijderen
  11. In de gemeente Berkelland -ligt in de Achterhoek- daar mogen bewoners in het buitengebied het gehele jaar door hun snoeihout verbranden. Er hoeft slechts een melding gemaakt te worden bij de gemeente. De reden is simpel. Veel goedkoper voor de gemeente dan het allemaal te moeten ontvangen en verwerken. Brandt het in ieder geval niet gelijktijdig zoals nu het geval is bij onze oosterburen en is er geen overlast.

    BeantwoordenVerwijderen