Teller

donderdag 6 september 2012

06092012

Nog geen krant op de mat, maar in de van gisteren stond op de pagina economie een verhaal over het faillissement van Pedro Boat in Zuidbroek. Dertig mensen verliezen hun baan. Triest. Als er een doorstart komt, dan zal dat waarschijnlijk alleen gelden voor de afdeling reparatie en stalling, en gaat het slechts om enkele banen.

17 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, jammer Pedro was een sieraad voor Zuidbroek. Denk alleen maar aan de open dagen van dit bedrijf met een rondvaart over het Winschoterdiep richting het centrum. Weer een stukje maak industrie weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goedenmorgen...

    pedro failliet, jeetje, dat is zeker triest....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja voor alle betrokkenen. Je doet je best om tevreden klanten te krijgen en een redelijke omzet. En als dat door wat omstandigheden fout loopt, dan heb je echt wel een kater.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel triest. Ik wens de leiding en de medewerkers veel sterkte toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedenavond, wie weet hoeveel mederwerkers hier telt? en wie weet hoeveel de leidingen hier telt?
    Betrekking voor Pedro is natuurlijk verschrikelijk, maar wat is hiervan de oorzaak?, zonder dat je de crissis erbij betrekken wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is heel gemakkelijk onder woorden te brengen Chris. Het is een maakindustrie, dus naar Nederlandse begrippen duur. Want de mensen uit onder meer Zuid-Europa en China kunnen dit werk veel goed koper doen. En dat is zeker in de consumentenmarkt belangrijk, dan wordt een slechtere kwaliteit van het product moeite loos meegenomen.
    Op die open dagen zag je hoe keukens en scheepsbetimmering pure handwerk was. Wat een vakmanschap gaat er door het sluiten van dit bedrijf verloren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach de banenmachine van de VVD draait op volle toeren dus waar maken we ons druk om......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wim niet alles wat in China of Zuid Europa wordt gemaakt is slecht. Het is zoals altijd maar net wat je er voor wilt betalen. De bootjes van Pedro waren altijd al aan de prijs. Maar het waren kwalitatief goede boten die ook wanneer ze een paar jaar oud waren nog redelijk verkocht konden worden. Toen ze een paar jaar geleden overstapten op een kompleet ander design vroegen de kenners zich al af over het waarom. Doe je volgens mij niet zo maar. Never change a winning team. Geldt voor vele dingen dus ook voor de bootjes. Ik weet de oorzaak niet maar kan mij voorstellen dat de verkoop stagneerde. Ook de ver verhoging van de BTW 19% naar 21 % zal voor Pedro geen goed vooruitzicht zijn geweest. Op een bootje van 1250000 euro kun je voor de verhoging een leuke sloep kopen. Ga je niet naar de staat brengen. Wat betreft de verhoging van de BTW beloofd het in de land nog wat te worden. Les 2 economie leert ons dat je in crisistijd bij stagnerende binnenlandse bestedingen geen BTW verhogingen moet doorvoeren. Dat is niet alleen niet slim maar gewoon dom. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beetje vreemd, de oorzaak zoeken "zonder de crisis er in te betrekken". Kan me vergissen, maar een bootje (of het nu van van Pedro is of van buitenlandse makelij) is een beetje een luxe-product. Oftewel, iets wat heel veel geld kost, maar wat je niet echt nodig hebt. En dingen die je niet nodig hebt, dat zijn de eerste dingen waar je op bespaart, vooral dure dingen. Dus de verkoop zal sterk afgenomen zijn, en ook de verkoop van ingeruilde occasions. Als je een nieuwe boot verkoopt, en een oude inruilt, dan zit het geld nog in de inruiler, tot je die verkoopt natuurlijk. Maar als dat niet meer zo soepel gaat, dan st je voor een lastige keuze. Ruil ik die oude boot niet in, omdat je nog een dok vol hebt liggen, dan verkoop je niets. Maar ruil je hem wel in, dan heb je meer dood kapitaal. En het is nu eenmaal lastig om daarmee je afnemers en je werknemers te betalen.
    Om de btw-verhoging er bij te betrekken is nogal vergezocht, dat had er juist voor moeten zorgen dat er nu meer boten verkocht zouden worden, aangezien ze straks alleen maar duurder worden voor de consument.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Peter het mag dan voor veel mensen crisis zijn, voor lang iedereen is het geen crisis. De benzine is wat duurder en het brood maar geloof mij niet iedereen heeft daar last van. Er wordt echt nog geld verdient in dit land en ook uitgegeven. En ook nu nog worden er echt wel bootjes verkocht. Dat een bootje een luxe produkt is zal ik niet ontkennen maar dat was het bootje 10 jaar geleden ook. Mensen die een boot willen kopen, kopen dat ding echt wel crisis of geen crisis. Ferrari,s worden ook nog steeds uitstekend verkocht. Voor sommige mensen is het helemaal geen crisis. Die hoor je zeggen dat je alleen iets aan geld hebt wanneer je er iets mee doet. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor sommige mensen zal het geen crisis zijn, maar het feit ligt er gewoon dat er minder mensen zijn die zich het kunnen veroorloven om luxegoederen te kopen. Tien jaar geleden kon je nog naar de bank gaan, je hypotheek verhogen met je overwaarde en een leuk bootje kopen. Nu probeer je misschien je bootje te verkopen om je onderwaarde te kunnen betalen. Komt er in elk geval op neer dat het geen eenvoudige branche is om in te zitten op dit moment, en dat de crisis zeker niet mee heeft geholpen. Of er misschien productkeuze's niet goed waren, dat weet ik niet, ik ben niet zo op de hoogte van boten, ik zou eerder die Ferrari kopen.

      Verwijderen
  11. Chris N, zag je reactie, maar had eerst andere dingen te doen. Wilde je nu antwoord geven, maar anderen deden dat inmiddels en heb daar weinig aan toe te voegen. Hooguit dat de beste stuurlui aan wal staan. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee Appie waar ik op doel is en dit weet iedereen dat er heel veel veranderd is in onze maatschappij. Kijk eens naar vroeger of 20 jaartjes terug als je zelfstandig was dan had iedereen een boekhouder of had iets meer in je hoofd zitten dat zou je in principe aan een account genoeg hebben toch? Maar nu in deze tijd heeft bijna ieder bedrijf 1 of meerdere manager’s in dienst ben je groter als 15 medewerkers dan krijg je een geheel andere verhouding.
    Zelf ben ook in dienst van een groot bedrijf, gelukkig zit ik in de ‘productie’ dit bedrijf had vorig jaar een positief eind saldo, maar kijk eens naar alles wat boven de werkbegeleiders zit…. Nee rond uit schandalig ik heb dit al vaker genoemd dit kan de bedrijf wel eens de kop gaan kosten……

    Er is niet voor niets een interim directeur aan gesteld……

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hеу! Sοmeone in my Facеbοok group shareԁ this ωebsite with
    us sо I came to taκе а lοok.

    І'm definitely loving the information. I'm bοokmагkіng аnd will bе tweeting thіs to my follоwers!
    Тeгrific blog and еxcellent design.

    My wеb-site - Swimming pool Models

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Greetіngs from Οhiο! I'm bored to death at work so I decided to check out your website on my iphone during lunch break. I really like the information you provide here and can't ωait to tаκе a look when I get hοme.
    I'm shocked at how quick your blog loaded on my mobile .. I'm not evеn uѕing
    WIFІ, just 3G .. Anyways, awesomе site!


    My blоg; Harsh Sex

    BeantwoordenVerwijderen