Teller

zaterdag 1 september 2012

01092012

Gisteravond laat de krant nog gelezen en las daarin het volgende: De PvdA in Menterwolde vindt dat de klinkers in de Spoorstraat en Kerkstraat in Zuidbroek vervangen moeten worden door asfalt, mogelijk met klinkermotief. Zo moet een einde komen aan de geluidsoverlast en trillingen. Omwonenden klaagden voor de zomervakantie al over scheuren in hun woningen. De sociaaldemocraten hebben het college van burgemeester en wethouders hierover schriftelijke vragen gesteld. Fractievoorzitter Patricia Boerma: "Bent u het met ons eens dat deze kwestie zo snel mogelijk opgelost moet worden?" Vorig jaar is in het kader van de reconstructie van het dorpscentrum het asfalt in deze straten vervangen door klinkers. De oppositiepartij heeft haar pijlen ook gericht op wethouder Matty Siersema (Kritisch Menterwolde). Die komt volgens de PvdA haar afspraken niet na. In het centrum van Zuidbroek zou op Zondag 15 Juli een testvak met nieuwe klinkers worden aangelegd. "Waarom is dit vak pas op Zaterdag 25 Augustus vervangen?", wil Boerma weten. "Tijdens de raadsvergadering van 5 Juli heeft Siersema meegedeeld dat de resultaten van het onderzoek naar fundering binnen enkele dagen verwacht werd.Tot op heden zijn de resultaten nog niet bekend", foetert de fractievoorzitter. Boerma wil ook weten hoe dit kan. De Zuidbroeksters zijn volgens de PvdA de dupe van de in haar ogen trage afhandeling van de problemen met de Spoorstraat en Kerkstraat.

Appie denkt: Burgers mochten in de Broeckhof meepraten over de reconstructie van de Spoorstraat, en volgens mijn informatie is er door aanwonenden op aangedrongen om geen klinkers te gebruiken in de Spoorstraat. Helaas was dit aan dovemansoren gericht. Bij mijn weten, maar ik laat mij graag corrigeren, is ook de PvdA fractie destijds akkoord gegaan met klinkers in het centrum van Zuidbroek. "Boze tongen" beweren zelfs dat het vorige college de klinkers al had besteld waarin een PvdA wethouder de portefeuille Openbare Werken had. Ben best benieuwd of dat laatste het geval is. Waar ik ook benieuwd naar ben zijn de extra kosten van het asfalteren. Wie kan antwoord geven op de vragen, die leven bij de kroegbaas van het Golden Peerd?

22 opmerkingen:

  1. appie je vertolkt naar mijn mening wat velen denken,de teerling was al lang geworpen en de werpers hebben nu een grote mond!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @roskam,ik schrijf de teksten voor jan klaassen en katrijn,maar wel ongecensureerd vertolken!VB zal het soms wat moeilijk hebben maar toneel is toneel nietwaar?

    zo, ik ben weer helemaal bij
    kalinichta!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Man man man wat een gedoe nu weer over die steentjes, ziet er nu toch geweldig uit en weer is het niet goed. We wilden een doorkijkje, we kregen een doorkijkje, koste wel een half miljoen maar we kregen het. We wilden een supermarkt, we kregen een supermarkt, koste een paar centen maar nu hebben we ook wat. We wilden een prachtig dorpshart, we kregen een prachtig dorpshart. En weer is het niet goed. Nu zijn het weer de steentjes. Straks zijn het de huizen aan de Spoorstraat die er niet meer uit zien bij zo prachtig dorpshart. Steentjes veroorzaken geen trillingen en scheuren, dat komt door het verkeer wat door de Spoorstraat gaat. Hoef je niet voor door geleerd te hebben, weet iedereen die op voetballen zit. Wanneer ik zie wat voor verkeer er tegenwoordig door de Spoorstraat gaat verbaas ik mij er over dat er uberhaubt nog huizen overeind staan. In een poging van ons gemeente bestuur ons dorpshart wat op te kalefateren is men wonderwel geslaagd. Het ziet er fantastisch uit en om daar nu weer een strook asfalt door heen te leggen maak je de functionaliteit alleen maar kapot. Ja maar wij zijn een agrarische gemeente hoor ik iedereen zeggen en dat betekent dat er landbouw verkeer door het dorp moet. Ja klopt helemaal maar ook met het materieel van 2012 is dan de vraag. De wereld veranderd ook hier in Menterwolde en misschien zijn de huisjes en de fundamentjes niet meer bestand tegen zoveel verkeer geweld. Alles heeft zo zijn grenzen. Toch. Misschien zouden we eens na moeten denken om een weggetje om ons prachtige dorpskerntje te leggen. Bedenk maar wat. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen.

    Als Patricia dagelijks hier in 't Peerd langs zou komen had ze sommige vragen niet aan B en W hoeven stellen. Ik heb immers toen het speelde al aaangegeven dat op verzoek van een aantal aanwonenden (en met instemming van de rest) het aanleggen van het testvak is uitgesteld om eerst een zogenaamde "nulmeting" te doen.

    Je kunt immers wel meten hoe het testvak het doet, als je het nergens mee kunt vergelijken heeft het niet heel veel zin.

    Het lijkt er trouwens op (misschien dat Patricia hier vandaag wel komt en dit nog mee kan nemen) dat er te weinig klinkers waren om het hele beoogde testvak mee te leggen. Ik schat dat er 60% van het beoogde stuk is vervangen, zodat er feitelijk maar twee woningen aan het testvak staan.

    En ik heb geen verstand van klinkers, maar deze hebben -zo op het oog- dezelfde maten en zijn net zo krom als die er lagen. Ik vraag me dan ook af wat het verschil is met de rest van de straat.

    De hele Spoorstraat lijkt trouwens wel een proeftraject. De plantenbakken op de hoek met de K.W. weg zijn deze week voor de zoveelste keer vergroot, waardoor de weg nog iets smaller lijkt. De huidige versie is qua uitstraling wel een verbetering. Ik vraag me wel of er al een sponsor is gevonden (nee, ik doe dat niet) voor het onderhoud, want het groen schiet alweer de lucht in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tom over die rond weg word a; jaren overgesteggelt. Soms wordt het in de ijskast gezet, en bij verkiezingen komt het in de la te liggen. Kortom er zit geen vooruitgang in.
    Wat aanleggen en bestraten van wegen betreft heeft Menterwolde een reputatie opgebouwd. Neem alleen maar de smalle fietsstrook van de Kerkstraat, als je heel wil thuis komen moet je daar niet overheen fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Senior:

    Moeite met de teksten dat zal wel meevallen, waar ik meer moeite mee heb is acteren.....;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. VB, we zullen de teksten moeten inlezen en krijgen van de tekstschrijver vast en zeker enige ruimte voor eigen inbreng.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wim....

    Het valt me tegen dat daar nog steeds onduidelijkheid over is; die "smalle fietsstrook langs de Kerkstraat" is een goot/uitwijkstrook. Fietsers horen op het asfalt te rijden!

    In de Spoorstraat heb je dat ook, alleen levert dit op zich ook gevaarlijke situaties op. Ik heb vooraf aan wethouder en uitvoerder aangegeven dat een opstaande rand voor fietsers gevaarlijk is. Er is mij toen beloofd dat de overgang geleidelijk zal zijn, maar niets is minder waar.

    Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik zeker drie keer mensen bijna heb zien vallen doordat een van de fietswielen net over de rand geraakte waardoor de fiets tijdelijk onbestuurbaar is. Het is wachten op de eerste die ten val komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Probleem is Jan, dat met name als het autoverkeer je in de nek zit te hijgen, je automatisch deze goot opzoekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. -Tom- Ik denk dat het landbouwverkeer niet het grootste probleem is maar er gaat natuurlijk nog behoorlijk veel vrachtverkeer naar het oude industrieterrein. Daar heeft men onvoldoende rekening mee gehouden ondanks voldoende waarschuwingen. De situatie is dan ook totaal anders als in Muntendam waar vrachtauto's alleen als bestemmingsverkeer komen.

    -Wim- Het klopt dat mensen de goot opzoeken als ze iets achter zich horen en dat levert gevaarlijke situaties op. Ik hou dan ook altijd voldoende afstand van fietsers en rij met een laag toerental met de trekker om niet onnodig stress te veroorzaken bij de oudere fietsers.

    -Jan- Vanmorgen kwam ik nog over het proefstuk heen met de auto en dacht dat het iets beter lag maar misschien komen er nog verzakkingen. Wat is jouw ervaring als bewoner van dat stuk?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Willem, het proefstuk bevindt zich niet bij onze (boven-)woning, waar trillingen het meest hinderlijk zijn. Op dit moment heb ik dan ook geen positief, noch een negatief oordeel.

    Inderdaad ligt het op dit moment vrij vlak, hoewel "experts" (denk aan de 16 miljoen voetbalcoaches) nog steeds zeggen dat het er slecht in ligt. Ik heb daar geen kijk op. In onze werkplaats -waar het proefstuk wel ligt- heb ik het idee dat het beter is geworden, maar de monteur klaagt nog over gereedschap wat aan de wand rammelt.

    Met Muntendam is nog ander een groot verschil; in Zuidbroek kom je van een rechte weg. In Muntendam kom je via het Loeg of vanaf de Middenweg. In beide gevallen kun je bijna niet anders dan stapvoets rijden. Automatisch ligt de snelheid dan lager dan in Zuidbroek.

    Voor de duidelijkheid heb ik nog even een foto gemaakt van de gevaarlijke rand waarvan ik sprak.
    Juist doordat fietsers door de combinatie van een smalle weg en achteropkomend + tegemoetkomend verkeer zich naar de kant laten dwingen ontstaat er een gevaarlijke situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Volgt met interesse deze informatieve discussie.

    Inderdaad was een nulmeting nodig, onderschrijf dus Jan zijn bijdrage. Ook wel logisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In Meeden is het niet het agrarisch verkeer wat over de klinkers stuiterend de straatbevingen veroorzaakt. Die hele grote zachte banden passen zich aan de kuilen aan. Het zijn met name de vrachtauto's, opleggers en aanhangers die zorgen dat de voegen uit de muren vallen. Een flink deel van die vrachtauto's heeft hier niks te zoeken, maar moet in Pekela, Westerlee of Heiligerlee zijn en zou beter over N33, N7 of N366 kunnen.

    Overigens hebben we hier nog niks gehoord of gezien van de wethouders die 7 weken geleden beloofden streng op te treden tegen hardrijders en zo snel mogelijk met antwoorden richting bewoners te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weetje deze problemen moet je bij de bron aanpakken. Anders blijf je bij pappen en nat houden.
    We zien dat ook op de A7, bij Engelbert en Winschoten-Nieuweschans.Na reparatie duurt het maar een ogenblik over er zit alweer golf bewegingen in het asfalt.
    Ze hadden dat na de oorlog goed bekeken, betonplaten met daar tussen teer voor krimp en uitzetting. En je kreeg er gratis het geluid bij van kadoeng, kadoeng. Weinig onderhoud en geen of nauwelijks verzakkingen. Ze waren toen zo gek nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Betonplaten met teer er tussen. Aan de W.A. Scholtenweg zitten ze zo gek nog niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het blijft in mijn ogen gewoon stom om klinkers te leggen op doorgaande wegen waar nu eenmaal zwaar verkeer langs komt. Want je kunt nog zo proberen om een dorp pittoresk te maken, als er verkeer is, verdwijnt dat niet bij toverslag omdat je klinkers of drempels gebruikt. Het klinkergedeelte voor de basisschool in Meeden begint al net zulke gaten te vertonen als in Zuidbroek, dus daar kan straks het volgende "proefstukje" gelegd worden. Was allemaal met normaal asfalt (kan tegenwoordig ook in kekke opvallende "pas op, hier is een school-kleurtjes) niet nodig geweest. Wel goed voor de economie, steeds dat herstraten, de meerverkoop van schokbrekers. Of als je het anders bekijkt, een behoorlijke geldverspilling.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @VB als je niet goed bent in acteren dan ligt er een uitdaging voor je,acteren betekent dat je in moet leven in de gedachtengang van degene die je moet vertolken,dat is goed voor de verruiming van je geest.
    ik denk dat je vindt dat je jouw geest niet hoeft te verruimen en juist daarin ligt nu juist de uitdaging.

    @roskam over eigen inbreng bij mijn teksten wordt niet gediscussieerd,jullie moeten juist bewijzen dat
    acteren een vak apart is.

    jullie waren er weer vroeg bij vanmorgen,dat red ik echt,mijn computer mag graag uitslapen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Senior

    Als ik de geest wil verruimen dan zijn daar andere methoden voor, en acteren is niet jezelf in een ander verplaatsen, maar jezelf anders voor doen dan je bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als ik het niet dacht. Een I-meeltje of ik wel weet wat het gaat kosten om een rondweg aan te leggen. Nee weet ik niet, boeit me ook niet, wanneer dat ding nodig is moet het er komen. En niet de volgende eeuw maar sofort. Straks weer verhalen in het peerd dat de bewoners door de scheuren naar buiten kunnen kijken en dat er een warmte toeslag moet komen omdat ze er niet tegen kunnen stoken. We hebben weer wat losgemaakt. Tjonge jonge jonge wat een dorp. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Net terug van Pura Diva in Blauwe Stad.
    Nu zou ik senior graag een snedige opmerking mijnerzijds gunnen ware het niet dat ik na kilometers lopen, te moe ben om iets te bedenken.
    Misschien hou je het tegoed senior.

    De tijdklok op mijn laptop zorgt ervoor dat ik vroeg op de dag in t Peerd aanwezig ben.:):)

    Voor straks welterusten allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tom, jij kunt lekker kletsen, zie er de humor ook wel van in, maar als je aan de Spoorstraat woont dan is dat minder leuk. Heel iets anders als in een rustige woonbuurt met een koetje op het gazon. ;)

    BeantwoordenVerwijderen